gut_mans cave

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.769
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    stativhøyttaler? hvilken?

btw, ser veldig bra ut de magaokaene, gutty.
    hadde jeg bare hatt et lytterom til...

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    ;);) Til de som ikke tar tegninga i mine tåkelagte småhint... Jeg har ikke mista vettet, jeg skal fremdeles ha horn og planene mine er ekspansive, ikke på noen måte nedskalering av anlegg eller interessen. Til de som måtte tro at jeg selger Duo'ene fordi jeg har snekret noen kasser, puttet gode elementer i dem for så å få superlyd til pølsepris.. Sorry, men det er ikke så enkelt. Det jeg nå driver med blir minst like dyrt som nyprisen på et par Duo Omega! Kostpris bare for Nagaoka satelittløsning er mellom 40-50k alt etter hvilke filterkomponenter jeg lander på.m Dette blir større, mer komlekst samtidig som det blir mer fleksibelt. Det blir grisegøy, så stay tuned:cool:

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.769
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    faens tåkefyrste :mad:

men, jaha, du har vært litt bortafor ikea og fått deg en på tygga, ja.
    ikke sjokkert.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.910
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    ha-ha...de filterkomponentene skulle jeg gjerne sett til et 6db filter for T500 og muligens et høypass for ølmagene
    mvh
    Leif

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    ;);) Til de som ikke tar tegninga i mine tåkelagte småhint... Jeg har ikke mista vettet, jeg skal fremdeles ha horn og planene mine er ekspansive, ikke på noen måte nedskalering av anlegg eller interessen. Til de som måtte tro at jeg selger Duo'ene fordi jeg har snekret noen kasser, puttet gode elementer i dem for så å få superlyd til pølsepris.. Sorry, men det er ikke så enkelt. Det jeg nå driver med blir minst like dyrt som nyprisen på et par Duo Omega! Kostpris bare for Nagaoka satelittløsning er mellom 40-50k alt etter hvilke filterkomponenter jeg lander på.m Dette blir større, mer komlekst samtidig som det blir mer fleksibelt. Det blir grisegøy, så stay tuned:cool:
    Lyttet til et system i går og har en mistanke:cool:

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    ha-ha...de filterkomponentene skulle jeg gjerne sett til et 6db filter for T500 og muligens et høypass for ølmagene
    mvh
    Leif
    Hehe ordla meg litt uklart, men det ligger litt mer enn et par kondiser i anslaget. Kasser til eksterne filter, kabler, terminaler osv.. Bruker 12 dB filter i dag og tusenlappene ruller fort hvis jeg skal ha de slemmeste filterkomponentene fra f.eks Duelund. Nå er ikke det planen i første omgang, men du vet hvordan ting baller på seg:rolleyes: Ølmagene deles også med høypass og skal muligens deles med lavpass også etterhvert..

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.910
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    men du har ikke fått de ennå
    du henter de vel ifb med Horten?
    mvh
    Leif

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Planen var å hente dem hjem fra Horten ja. Lakkereren startet på malejobben for en uke siden, så hvis alt går etter planen er de klare til Horten helga.

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Kan vel kort og godt fastslå at disse koster, men funker! Har en rca utgave av Rev MKII SE fra før så jeg visste hva jeg kunne forvente. Nå har jeg MKII rev SE i hele den digitale signalkjeden og det blir nok en til riaa trinnet også etterhvert. Har til stadighet vendt tilbake til BM kabler etter at andre har vikariert. Det er noe med lyden jeg får med disse i anlegget som bare er riktig. MKII SE har en betydelig bedre oppløsning i hele frekvensregisteret enn sin forgjenger, bedre smekk i bassen og en herlig varm oppløst diskant. Lurer man på om lydforbedringen er verdt prisen, må man nesten prøve og avgjøre selv. Hos meg må jeg bite i det sure eplet og punge ut, for denne lyden vil jeg ha! Skulle ønske jeg slapp unna med mindre utlegg, men foreløpig har jeg ikke funnet noe billigere som gir meg hva jeg søker.

EiK

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2007
    Antall liker
    727
    Sted
    Haslum
    Torget vurderinger
    4
    Gratulere med nye kabler, Gutman.

Lekre de:eek: Låter i tillegg ikke dårlig heller.

Takk for sist forresten.

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Takkfor sist ja, og takk for turen Eik! De kablene som du nevnte som du hadde suksess med i ditt anlegg, hva var det de het igjen?

EiK

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2007
    Antall liker
    727
    Sted
    Haslum
    Torget vurderinger
    4
    Det som jeg har hatt på lån heter Midas Reference.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.910
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    trikset er å få de jævla dyra på plass uten å herpe finishen!
    ser bra ut.......hittil :cool:

mvh
    Leif

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Hehe, riktig Leif. Voxativ'ene blir som små chincilla'er i forhold til BeerGuts:cool: Hadde egentlig tenkt å hente dem på tilhenger når jeg likevel skal til Horten i helga, men vurderer nå å la proffene ta hånd om transporten.

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Benyttet en tidlig morgenstund til å teste delefrekvens på 7kHz. Har i lang tid delt på 10kHz og testet nylig 5kHz 12 db igjen. Med deling på 5kHz hørtes T500 anstrengt og hard ut i nedre del av arbeidsområdet. Den trives klart bedre med 7kHz deling. Med 10kHz deling lurer jeg på om ikke Fe203 er litt over sitt idealområde. Sluket har hele tiden anbefalt 5kHz deling fordi han mener T500 uansett spiller bedre fra 5kHz og opp enn Fe203. Jeg er klar over at dette er helt på grensen av hva T500 tåler, derfor er jeg glad for at den delingen ikke hørtes best ut heller:p Planen er å bruke eksterne filter på BeerGuts og jeg tenker å lage meg to/tre loddede filter jeg kan bytte mellom bare med bananplugger til amper og elementer. Nå er alt festet med sukkerbiter og sikkert ikke helt ideelt. Kanskje jeg kan shoppe meg litt mer komponenter i Horten. Har kun brukt Linkwitz-Riley 12db filter i denne omgang. Testet litt med slakkere høyere deling på T500 (6db 15-18000Hz) der Fe203 spilte filterløst. Da var ikke T500 innspilt. Kanskje jeg skulle teste det igjen? Generelt er det 12dB 10000Hz som har fungert best over tid, men har ikke testet 7000Hz deling før så nå får det stå i til jeg skal til å installere ting i de nye kabinettene. Kanskje de gir utslag som gjør at jeg må teste mer, T500 vil være plassert nærmere Fe203 i BeerGuts. Det har kanskje noe å si på samspillet? Time will show.. Nå begynner jeg å bli veldig klar for rølp og morro i Horten. Årets delegasjon fra Okka er betydelig større enn fjorårets! Shadow er for anledningen dratt ut av ammetåka, undertegnede er slått ut av borreliose så vi setter vår lit til at førstereisgutt Chrome tar ansvar som fanebærer og at Vermin går i bresjen når slaget står i baren (han har lovet tankfersk kumelk til White Russians).

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Dagens prosjekt; NAS server til musikkbiblioteket! Planen er å ha to disker på 3Tbi RAID konfigurasjon til musikk og to 3Tb disker til film. Serveren står førebels i hula, men planen er å plassere den i tilstøtende bod etterhvert. Må kappe og terminere en nettverkskabel som går gjennom boden, samt kjøpe en ethernet switch til. Terskelen er termineringa. Har fått det til før, men det er lenge siden..

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    En knallhelg i Horten er overstått. Jeg benyttet sjansen på lørdags eftan til å reise over fjorden for å inspisere de ferdige BeerGuts/ølmage Nagaoka kabinettene som snekker Bakken har laget for meg. Jeg hadde ikke prioritert skikkelig kamera i bagasjen (burde vært åndsnærværende nok til å bedt Vermin om å få låne hans), men klarte ikke dy meg. Måtte ta et par bilder med mobilkameraet. Resultatet er formidabelt bra! Sluket har formatet meg om viktigheten av å legge penger i et forseggjort kabinett. Selv et bittelite feilkapp med et par mm glipe i hornladningen får store lydmessige konsekvenser i følge ham. Med CNC freste plater unngår man problemet med feilkapp. Det er brukt to typer treverk i høyttalerne. Det indre laget består av finer (husker ikke helt typen) mens det ytterste laget ble laget i MDF for å gi lakkereren en sjanse til å lykkes med sin jobb. Er jeg heldig, er kombinasjonen av tre med forskjellige akustiske egenskaper gunstig for lyden også. Det vil tiden vise. Jeg håper å ha kabinettene på plass til helgen. Da blir det nok litt mer bilder med elementer på plass. Det jeg egentlig er mest spent på er hvor bra bassrespons jeg får med bare BeerGuts/Nagaoka. I følge Sluket (som er den eneste jeg vet om som har erfaring med disse konstruksjonene) spiller de imponerende bra uten hjelp i bassen. Han har visstnok hatt demoer med "bassheads" som har digget rått og fått hakeslepp når de fant ut at de svære basstårna ikke hadde vært tilkoblet under seansen. Jeg har kalkulert med nytt bass system (stativ høyttalerne :eek:)som skal hjelpe til litt i bånn så hvis dette er bass nok, er det en overraskende bonus. Nok snakk her er litt bilder;

Vedlegg

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Snekker Bakken har tenkt ut et finurlig system som gjør bytte av internkabling greit, og jeg kan føre kabel fra både fulltone element og supertweeter internt i kabinettet. Bildene viser ikke dette veldig bra, men jeg slenger de med likevel.

Vedlegg

O

Oblivion

Gjest
    Det ser ut som snekker Bakken har brukt det samme lakkeringsverkstedet til dine BeerGuts som han brukte på et sett BLH som han lagde til meg... En ser tydelig appelsinskall "finishen" :(
    Det neste settet fikk jeg lakkert hos et lokalt møbelsnekker firma med lakkerings boks -> en brøkdel av prisen og ingen appelsinskall "finish".
    Forøvrig står settet med appelsinskall "finish" ubrukte / umonterte (har stått lagret i 3 år) fordi de må slipes helt ned og lakkeres på nytt for å få finishen brukbar.

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Ikke samme verksted nei, jeg har betalt og er veldig godt fornøyd både med arbeid og pris. Appelsinskallfinish er overhodet ikke dekkende for inntrykket man får når man ser høyttalerne. Synd du ikke ble fornøyd med ditt prosjekt.

O

Oblivion

Gjest
    Når en på mine BLH tok bilder på nært hold for å dokumentere den elendige lakkerings jobben og behandling så er disse bildene representative:

BLH appelsin.jpg

BLH finish.jpg

Håper dine ser bedre ut når du får dem hjem :)

T

Torget

Gjest
    Kanskje et litt kjiipt spørsmål å komme med nå, men hvorfor ikke bruke det litt mindre kabinettet som er laget for FE203En-S, når du alikevel skal ha ekstra drahjelp i bunn?

http://www.madisound.com/pdf/FE203En-S_CabPlan.pdf

Mellomtonen bør vel ikke være noe dårligere, der bassen ikke er dratt like langt?

Ølmagene deles også med høypass og skal muligens deles med lavpass også etterhvert..
    Edit: Muligens

Sist redigert:

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Betimelig spørsmål, men svaret er relativt enkelt; Fordi jeg kan;) Det lille kabinettet bruker jeg nå! Det er flere ting som i følge de som kan mer teori og teknikk enn meg bedres med den større konstruksjonen: For det første ellimineres mellomtone"lekkasje" fra basshornet med et over 3m langt basshorn. Dette er et vanlig problem med de fleste bakladede hornkonstruksjoner. For det andre får jeg mindre avstand mellom supertweeter og fulltone noe jeg tror kan gi bedre integrasjon og ikke minst kan jeg dele lavere og få hornbass egenskaper enda litt lenger ned i bassområdet. Tørrere, strammere lyd og dypere bass... Og som jeg har skrevet tidligere, tenker jeg å prøve BeerGuts uten drahjelp i bassen også. Jeg kan fordi, Fe203 elementet er et av svært få Fostex fulltoner som er kraftige nok til å funke i det digre ølmage kabinettet uten å få pustevansker. Og til slutt er denne Nagaoka konstruksjonen et produkt av en nærmest genierklært høyttalerkonstruktør som er svært skjelden og jeg fikk mulighet for å få den bygget av en skikkelig fagmann. Det er morro med noe som ikke alle andre har.
    Nå er forøvrig BeerGuts på vei hjem til far. Eta i morgen eller fredag!

Vedlegg

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.202
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Bak på siste bilde skimtes ca 25 tvinger, ikke av typen Biltema eller Claes.
    Men typen +1000kr og kvalitet på kjøpet.
    En fryd å jobbe med

Ellers så gleder jeg meg på dine vegne

Håvard

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Det her blir utrolig spennede gutty, ikke bare for deg :)

Ha kameraet klart til helgen.

/jan

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Er veldig spent sjøl ja! Kamera ligger klart for skudd her det Jan. Bilder skarrufå serru

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Bak på siste bilde skimtes ca 25 tvinger, ikke av typen Biltema eller Claes.
    Men typen +1000kr og kvalitet på kjøpet.
    En fryd å jobbe med

Ellers så gleder jeg meg på dine vegne

Håvard
    Hehe, takker Haavard. Savnet ditt blide åsyn i Horten i år! Bakken leker ikke snekkerverksted nei.

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    The dark knight rises

Endelig er BeerGuts oppe og spiller i hula mi! Transportetappen gikk knirkefritt og rekordkjapt. Lyden er som forventet ganske annerledes enn hva jeg opplevde med de stygge andungene. Det er svært hørbart at det ikke lekker mellomtone gjennom hornet. Dette gir en tørrere og jevnere lyd både i mellomtone og i mellombass. Bassen er såpass anstendig at jeg starter uten basshjelp. Dette er ikke bass som jeg vanligvis foretrekker den, men den er besnærende fordi den er tørr, kjapp (det er jo hornbass ffs.) og relativ dyp. Den strekker seg nok ikke ned mot suboktaven, men på roligere musikk funker den helt ok. Dette var veldig tidlige lytteinntrykk av en høyttaler som jeg så vidt har fått montert og fått lyd ut av. Jeg regner med at med jobbing med demping, plassering, filter o.l så blir dette veldig bra! Et par bilder fra monterings seansen;

Vedlegg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn