gut_mans cave

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Tenkte i grunnen på MDF fordi det er billig og relativt greit å få til en ok finish på uten å betale det hvite i øyet. Nå prioriterer jeg kronasjen dit de betyr noe lydmessig i denne omgang. Platene i racket kan alltids byttes ut med noe mer eksotisk og estetisk etterhvert. Utgangspunktet er at lytterommet mitt har betonggulv og jeg er ikke plaget med gulvbårne resonanser. Jeg er imidlertid svært åpen for forslag til alternativer. Nå begynner jeg også å få litt oversikt over kostnader på resten av delene, og jeg trenger ikke kjipe det helt ned på hobbyplatenivå.

Alternativet med å lime MDF vurderes, men jeg ser to utfordringer her. Rampa islagsmutterne bygger 12mm og hvis jeg har 19mm tykkelse blir det ikke mye gods igjen på hver side av mutteren til å bære vekten av plater og komponenter. For mutrene må vel sentreres midt på en av platene? Problem nr. to er finish. Må vel til med lister rundt hele plata for å dekke plateskjøter? Så skal de igjen korrespondere fint med mdf'en på toppflaten. Hvordan er det å få til med 10 tommeltotter?

Heltreplater av eksotiske tresorter hadde sikkert vært flott det, men jeg skal ha fire plater på 170x49cm og da flyr pengene fryktelig fort. Andre alternativer som kryssfiner er kanskje ikke dumt det heller, men hvordan sikre at de ikke sagger? Er kryssfiner hardt nok til å tåle vekta av komponentene? Corian hadde vært kult, men blir alt for dyrt i denne omgang.

Vermin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Antall liker
    5.916
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Corian er altfor mykt, udugelig som rack.

Lim sammen MDF, få det satans stivt ialefall. Plateskjøter sparkles etter pussing, det må gjøres uansett for MDF suger som en ladyboy.
    Kanter må pusses runde, ellers får du garantert avflassing. Det kommer til og ta litt tid og en god del arbeid blir det.

(er på sus, derfor den kalde skulderen telefonmessig)

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    På SuS, fytti.. Håper det ikke er noe alvorlig. No problemo med telefontausheten, vi tar det senere Vermin.

permorten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Antall liker
    1.750
    Torget vurderinger
    6
    Hva med benkeplate som hyller ?, en tur til resteavdelingen på ikea eller bauhaus burde løse problemet, alle farger og tresorter.

Ellers er jo kanten på kryssfiner ganske lett og behandle . Tok litt vannbasert gulvlakk (matt ) og blandet forsiktig i lateksmaling. Beis og lakk i ett, bland litt tynt slik at du må ha 2-3 strøk med lett sliping imellom - vips - ferdig.

mvh

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Takker for tips permorten. Har tenkehetta på!

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.808
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Tenkte i grunnen på MDF fordi det er billig og relativt greit å få til en ok finish på uten å betale det hvite i øyet. Nå prioriterer jeg kronasjen dit de betyr noe lydmessig i denne omgang. Platene i racket kan alltids byttes ut med noe mer eksotisk og estetisk etterhvert. Utgangspunktet er at lytterommet mitt har betonggulv og jeg er ikke plaget med gulvbårne resonanser. Jeg er imidlertid svært åpen for forslag til alternativer. Nå begynner jeg også å få litt oversikt over kostnader på resten av delene, og jeg trenger ikke kjipe det helt ned på hobbyplatenivå.

Alternativet med å lime MDF vurderes, men jeg ser to utfordringer her. Rampa islagsmutterne bygger 12mm og hvis jeg har 19mm tykkelse blir det ikke mye gods igjen på hver side av mutteren til å bære vekten av plater og komponenter. For mutrene må vel sentreres midt på en av platene? Problem nr. to er finish. Må vel til med lister rundt hele plata for å dekke plateskjøter? Så skal de igjen korrespondere fint med mdf'en på toppflaten. Hvordan er det å få til med 10 tommeltotter?

Heltreplater av eksotiske tresorter hadde sikkert vært flott det, men jeg skal ha fire plater på 170x49cm og da flyr pengene fryktelig fort. Andre alternativer som kryssfiner er kanskje ikke dumt det heller, men hvordan sikre at de ikke sagger? Er kryssfiner hardt nok til å tåle vekta av komponentene? Corian hadde vært kult, men blir alt for dyrt i denne omgang.
    dsrsom du sammenføyer to mdf godt er det ingen problem med å ha rampa i senter. Ulempen er finish med dobbel mdf. Det er som vermin skriver, det suger værre en en ladyboy.

et tips som faktisk virker er å sprøytelakkere med vanlig lady til slutt. Det er lett og billig. Da får du mange tynne strøk, men kantene må uansett forsegles om du ikke vil sitte med med et ladyboyrack, evt kan du legge en eikelist i front og sidevangene. Da slipper du unna med mye arbeide. Mdf trenger avstivning. Samme med kryssfiner. Spennet er for stort og vekta den skal holde er formidabel. Man får gjerne det man betaler for, også når det kommer til rack....

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.622
    Torget vurderinger
    10
    Med sprøytesparkel på sprayboks så blir MDFn like glatt på endene som på flatene. Jfr mine prosjekter: Tekton klone, Lenco plinth og HELOB. Pluss en del JB holder på med nå.

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Sprøytesparkel er vel ikke akkurat noe man kjøper på boks? Krever vel en del spesialutstyr for å få dette påført på en fin måte? Noen i nærheten som kunne tenke seg å hjelpe med sånt?

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    For å følge H.R sitt råd om påføring av maling med malingssprøyte. Hvilken skal man da velge (har kompressor)
    Sprøytepistol ES 600 - Biltema

Ëller denne tradisjonelle sprøytepistolen
    Lakksprøyte - Biltema

Det må da også finnes tynnere alternativer til listverk enn eikelister også? Tynne laminatflak som kan limes på med kontaktlim og lakkeres etterpå?

Sist redigert:

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.808
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Vel legger du en aluprofil i front som freses inn i emne så har du avstiving og da kan du gjenge inn i profilen...
    når det kommer til lakksprøyte så trenger du nok neppe støvsugervarianten dersom du har tilgang på lufttrykk.
    Viktigste med sprøyta er at du har gode justeringsmuligheter for luft og menge. Du trenger ikke tynne ut lady 30. Det er den jeg har benyttet meg av på mine hts.

J

J.J

Gjest
    @ H.R

Hvorfor er du så fan av lady ?

Er det noe som er LADYboy.. så er det vel nettopp det :rolleyes:

Gutty: bruk maling/lakk som tåler at det blir flyttet komponenter der til tid og annen :cool:

/JR

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Hva slags lakk/maling anbefaler du JJ? @slowmotion; det blir nok en eller annen svart-variant på platene. Aluminiumsprofiler leveres "sølv"eloksert og da tror jeg at svart vil bli bra.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.963
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    da er alt utenom selve filterkortet klart montert
    så får vi se hvor lang tid brev fra down under til Drøbak tar
    mvh
    Leif

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Ohh, nice. Er jo gått litt tid siden du bestilte så det kan da ikke være så allverdens langt borte. Du må gjerne legge ut et bilde av status på filteret her hvis du vil :)

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.808
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    @ H.R

Gutty: bruk maling/lakk som tåler at det blir flyttet komponenter der til tid og annen :cool:

/JR
    fordi det er lett, billig og sluttresultatet blir bra. Med god tilgjenlighet så er det enkelt å flikke på. Personlig ville jeg ha gått for gjennomfarget mdf når drt først skal være mdf. Med de ekstrautgiftene som er påløpt allerede med lakk/maling, ekstra innkjøp av verktøy, lister, sparkel, filler og det som mer er så er man snart brake even......

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    @ H.R

/JR
    fordi det er lett, billig og sluttresultatet blir bra. Med god tilgjenlighet så er det enkelt å flikke på. Personlig ville jeg ha gått for gjennomfarget mdf når drt først skal være mdf. Med de ekstrautgiftene som er påløpt allerede med lakk/maling, ekstra innkjøp av verktøy, lister, sparkel, filler og det som mer er så er man snart brake even......
    Men jeg hadde uansett ikke sluppet unna å lime sammen to plater og da måtte jeg til med sparkling og maling uansett?

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Fikk endelig stell på Rampa ordren. Tyskere er pertentlige mennesker. Nå håper jeg at jeg har truffet med finish på skruer i forhold til de elokserte aluprofilene. Valgte forsinkede stålskruer...

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.808
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    @ H.R

/JR
    Men jeg hadde uansett ikke sluppet unna å lime sammen to plater og da måtte jeg til med sparkling og maling uansett?
    Nei selvsagt ikke. De er jo gjennomfarget. Eneste du trenger er å olje platene. Og lager du ripe så er det bare å olje pånytt.....

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Hmm, jo du har et poeng H.R absolutt. En annen ting er at av og til ser det faksisk bedre ut med synlige skjøter enn mislykkede forsøk på å skjule dem. Jeg valgte kantlister og synlige markerte overganger mellom front og sideplater på BeerGuts og angrer ikke et sekund på det. Skal ta en telefon til en av de lokale leverandørene av gjennomfarget MDF og høre om pris på 19mm. Trenger dog fire plater for å dra i land fire hylleplater på 170x49cm.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.963
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    Down under post er nesten like rask som meg:cool:
    her er ferdig loddet kort
    da gjenstår bare terminering, tilkobling av dc og testing

IMG_1718.jpg
    IMG_1719.jpg

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Flott Leif. Da ligger vi godt an i forhold til skjema!

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.963
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    ja LR 24db/okt faselinjært og fint
    mvh
    Leif

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Tikk takk, begynner å nærme seg første steg i denne omgangs oppgraderingsprosess. Håper å få lekt meg litt med det så jeg kan demonstrere noe nytt og spennende for broder Sluk når han kommer for å installere bass systemet. Kjenner det begynner å krible så smått etter å få på plass BOOBs (Big mOtherfucking Open Baffles)..

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Hyggelig å ha en preamp som har nødvendige muligheter for utvidelse av anlegget. Aesthetix produktene er hjørnestener i anlegget mitt og Callisto pre er et pent skue både innvendig og bakfra :cool:
    Callisto.jpg

Aesthetix%20Callisto%20Rear%20Panel.jpg

Sist redigert:

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Da har jeg kjøpt mer harddisker til å stappe i musikkserveren min. Nå blir det DSD filer som gjelder og de tar plass. 9tb diskplass er bestilt. To 3tb disker skal i raid med flac filer, mens de to siste 3tb diskene reserveres for DSD. Satser på backup på eksterne disker for disse!

Sist redigert:

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    LMC får vi bilder av ferdig filter, når det er ferdig?

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    På plass i Bergen med reisehifi...Violectric ampen med innebygget dac låter meget bra!
    bilde.jpg

Nå står middag først på programmet. Deretter bærer det av sted til Hsobstad for hifidessert med Hedlund horn på menyen. Fint vær er det også her. Bergen i godvær, med godmat og godlyd ække så verst:cool:

Sist redigert:
    J

J.J

Gjest
    Hva slags lakk/maling anbefaler du JJ? @slowmotion; det blir nok en eller annen svart-variant på platene. Aluminiumsprofiler leveres "sølv"eloksert og da tror jeg at svart vil bli bra.
    BENGALAKK !!
    Quick lakk går fint.. slipe mellom hvert lag.... Oxan (Jotun gulvmaling) er enda og få med olje i. Den er slitesterk og fin.

Så er det flere andre gulvlakk og båtlakktyper som er bra.

/JR

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Tenkte å kjøpe en rimelig sprøytepistol på Biltema til kompressoren min og forsøke meg med den... Er det begrensninger på hva slags typer maling/lakk som går i sånne?

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Nå begynner du å bli avansert JJ. Rett tynner.. Tenker jeg får ta en telefon til en hyggelig danske jeg kjenner som kan litt om maling og be om råd når den tid kommer.

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Ok, du snakket noe om terminaler som skulle gjøre det enkelt å evt. bytte til kort med andre delefrekvenser. Jeg har valgt dette bass systemet for å være fleksibel og kunne eksperimentere med flere forskjellige satelittsystemer. Bass systemet er så fleksibelt og av en slik kvalitet at det kan være basis for ethvert satelittsystem jeg måtte finne på å leke meg med i fremtiden. Da vil det kunne være svært akutelt å endre delefrekvenser i det aktive filteret.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn