gut_man oppgraderer!
I går var jeg innom Vermin og hentet XTZ room analyzer. Vi er noen her i hugh end land som har spleiset på dette svenske måleverktøyet. Det er bakgrunnen for at jeg føler behov for å oppdatere litt her. Jeg lekte meg litt i går og i dag med dette kjekke verktøyet.
I kveld kom min venn doktoren innom (han har vært innom her og gjort furore før med sin ytterst følsomme hørsel).. Jeg viste ham målekurvene jeg hadde produsert, og han fikk en lytt. En rynke i pannen hans fortalte at her var ikke alt etter hans preferanser. Doktoren; "Her er kjempepotensiale, men har du vatret og målt hornene? " Jeg: "Ehem, ja jeg har jo vatret og målt etter alle kunstens regler." Doktoren: "har du prøvd å flytte høyttalerne lenger mot bakvegg, eller står de der du satte dem først?" Jeg:" hmmm, ja der fikk du meg. Har nok ikke prøvd å flytte lenger bakover". Og da måtte vi jo prøve... Doktoren følte også at lyden ble litt peakete oppover i frekvens når hornene kom så langt frem mot lytteposisjon.
Vi målte med tommestokk og vatret til øyet var stort og vått. Så var det dags for å lytte, eller skulle vi måle med XTZ programmet først. Vi målte først: Nå var bassområdet mye mer homogent, og oppover i frekvensområdet var det også merkbart mindre dipper. Skulle gjerne ha vist dere resultatene, men får ikke til å eksportere kurvene fra XTZ programmet til jpeg, eller andre brukandes filformater. En prøvelytt til samme materiale vi hadde spilt før flytting, bekreftet hva målingene viste. Lyden var mye mer avslappet og sammenhengende. Bassen hang bedre sammen med resten av lydbildet, og ikke minst den går mye dypere og har mer slam! En dip på ca 4db har jeg fremdeles på ca 40Hz, men den vet jeg ikke hvordan jeg skal bli kvitt enda. Det er nok rommet som er skyld i denne. Den XTZ pakka var jammen kjekk og hendig. Veldig ok å kunne få bekreftet hva man hører med målinger! Og ikke minst tidsbesparende
Får nevne mine andre nyvinninger her i denne tråden også. De er omtalt i diverse andre tråder fra før. Jeg har fått tak i den legendariske Airtangent Reference armen. Den er ikke montert enda. Den er hos Shadow for reperasjon (ja jeg visste den ikke var helt i orden når jeg kjøpte den, men den skal nok opp å gå). Jeg har også byttet alle rør i mitt Aesthetix forsterkersett (pre og riaa). Akkurat nå sitter jeg her og gliser fra øre til øre. Nye rør, sammen med ny plassering av høyttalerne mine, har løftet anlegget flere hakk. Takk til doktoren, som har en egen evne til å få meg til å innse at jeg er på jordet av og til