gut_mans cave

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    gut_man oppgraderer!

Et par nærbilder av signalkildene:
    Base modded Forsell drivverk

Min blodtrimmede VPI TNT, som er oppgradert med luftavkobling i opphenget, superplatter og flywheel:

Synes også at forsterkeren EAR 890 fortjener et bilde:

Vedlegg

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    gut_man oppgraderer!

Forforsterker komboen min fra Aesthetix er jeg også veldig godt fornøyd med. Calypso og Rhea har en klangsignatur og funksjonalitet som jeg liker godt:

Bilde på lerretet forsynes med signaler fra JVC HD-1 D-ILA projektoren min. Bildet projiseres på 2,5m bredt lerret på ca 120" i ekte 1080p oppløsning. Film vises via HTPC eller playstation 3:

Vedlegg

argh

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2006
    Antall liker
    0
    gut_man oppgraderer!

Nydelig anlegg Gut.

Som du vet snuser jeg litt på Avantgarde selv og siden jeg har fulgt anlegget ditt en stund har jeg lagt merke til at du setter ear 890 høyt.
    Du mener sikkert at denne effekt forsterkeren gjør en godt jobb, det jeg lurer litt
    på er HVOR god jobb gjør den. Har du testet ut div rør effekt mot denne?
    Hvis du har hva gjør denne som ikke rør forsterkene gjør?

Mvh

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    gut_man oppgraderer!

argh skrev:
    Nydelig anlegg Gut.

Som du vet snuser jeg litt på Avantgarde selv og siden jeg har fulgt anlegget ditt en stund har jeg lagt merke til at du setter ear 890 høyt.
    Du mener sikkert at denne effekt forsterkeren gjør en godt jobb, det jeg lurer litt
    på er HVOR god jobb gjør den. Har du testet ut div rør effekt mot denne?
    Hvis du har hva gjør denne som ikke rør forsterkene gjør?

Mvh
    Heisann, takker for komplimenter. Jeg setter EAR 890 høyt ja. For å ha det klart; det er en rørkonstruksjon, bestykket med 8 stk KT90 rør. Jeg har ikke testet ut andre rør forsterkere på AG høyttalerne, men testet mot f.eks Vermins VTL på mine Ascolta. Det som jeg liker godt med 890 min, er at den er godt oppløst oppover i frekvens, mens den er utrolig potent nedover i frekvensområdet. Nå er det helt sikkert overkill med 70W klasse A på høyttalere med over 100dB følsomhet, men jeg får meg liksom ikke til å kvitte meg med 890. Jeg har planer om å teste ut Ancient Audio forsterkeren til FallenA når han får den på beina igjen. Da får jeg teste 300b rør. Har ellers lekt litt med tanken på å få fatt i en push pull 300b forsterker for å ha et alternativ til EARen min. Men slike saker koster penger, og akkurat nå må jeg prioritere å få bygget på huset. Kommer nok til å teste litt mer rør effekter etterhvert. Så det er bare å følge med ;) Lykke til i jakten din på AG.

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    gut_man oppgraderer!

Software er viktig. Vinyl er favoritten:

Og for å trimme preferanser, er det viktig å ha tilgang til de ekte kildene. Instrumenter:

Vedlegg

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    gut_man oppgraderer!

Hei Gutman.......flott saker du har fått med deg hjem denne gang , forreige eiere bor jo bare ett steinkast fra meg , disse horna kommer vel fra lyric i sin tid.....

gromoppsett du har nå......superplattern ser jo også heftig ut , skal ha en jeg også etterhvert.....bare litt dollargnier for tida... ;D

Beste hilsen

Espen

Skrotnisse

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.03.2006
    Antall liker
    129
    Torget vurderinger
    1
    gut_man oppgraderer!

Gratulerer med et fantastisk oppsett. Må innrømme at bildene fremkalte et lite snev av savn :)

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    gut_man oppgraderer!

Lytteinntrykk Avantgarde DUO

Siden i fjor høst har jeg lekt med tanken på å oppgradere høyttalerne mine. Avantgarde UNO kom i hus etter en sjelsettende opplevelse hos Vermin. Det engasjementet jeg opplevde fra disse høyttalerne var helt unikt. Spesielt elektriske gitarer gjengitt på Uno, var helt utrolig bra. Jeg ble liksom dratt inn i lydbildet, og gitarene fløt helt upåvirket gjennom hornene. Gåsehud! Etter en stund med Uno, fikk jeg fryktelig lyst å høre hva de større AG modellene kunne tilby. Jeg var svært nær å smelle til og kjøpe meg et sett Mezzo før jul. I en familiesituasjon der huset skal bygges på en etasje, fikk jeg meg imidlertid ikke helt til å gjøre dette.

En opplevelse med Mezzo ble det imidlertid mulighet for i løpet av vinteren. Jens sine utplasserte Mezzoer ga meg og Vermin en flott opplevelse en lørdags kveld. Dette var vel den mest komplette høyttaler jeg noensinne har hørt. Det ble litt nedtur å komme hjem og fyre opp anlegget etter dette. Mye tid ble tilbragt på å tenke hvordan jeg kunne få til noe av den lyden som Mezzo presterte.

Jeg har jo hørt en del på Vermins DUOer tidligere, og vært imponert av den oppgradering de innebar da han gikk fra UNO, til DUO. For en måneds tid siden, realiserte han imidlertid et prosjekt han har vært svanger med lenge. Han fikk omsider en velfungerende sub i hus. Bestykket med 3 stk 14” elementer (om ikke hukommelsen min har sviktet), fikk han et løft i lyden som ga meg hakeslipp. Nå har nok minnene om vanvittige oppløsningen i Mezzo mellomtonene sikkert bleknet litt i min hukommelse, men jeg satt med en følelse (husk dette er en følelse, intet med) av at den bassgjengivelsen Vermin fikk til med denne suben, tangerte Mezzos bass. Aha, en mulighet for å få til noe av Mezzos fantastiske lyd for mindre penger tenkte jeg. Etter et par uker er UNO solgt, og som dere har sett på bilder, er DUO nå velintegrerte i anlegget mitt.. Hvordan opplever jeg så oppgraderingen?

Førsteinntrykket var litt som jeg hadde forventet etter å ha lyttet litt til DUO hos Vermin; Markant bedre oppløsning over hele fjøla, med en mellombass som var mye bedre. Etter å ha eksperimentert med delefrekvenser, sub volum og plassering, tror jeg nå jeg er rimelig i mål med første fase. Jeg kjenner meg selv etter hvert, og regner med at jeg etter hvert vil gjøre småjusteringer. Blant annet er jeg nok rimelig sikker på at jeg må kjøpe meg en sub som Vermins for å få til det maktfulle bassfundamentet som jeg har hørt hos ham… Men uten sub, låter dette riktig så bra lell.

Diskantoppløsningen i DUO er mye bedre enn i UNO. Jeg hører igjen detaljer i lydbildet som forsvant litt med UNO. Diskanten fremstår som luftig og drar ikke oppmerksomheten til seg, den bare er der. Mellomtonen fremstår som mer dynamisk og detaljert, med en nedre mellomtone som går dypere og dermed integrerer bedre overgangen mellom suben og mellomtonehornet. Det som overrasket meg, var at høyttalerne også virker å spille dypere i bassområdet enn UNO. Dette kan meget godt være et resultat av at hele høyttaleren spiller renere og bedre oppløst lenger opp i frekvensområdet også. En annen hyggelig overraskelse er lydbildet. Det fremstår som mye dypere og bredere i forhold til UNO. Faktisk var dette mitt største ankepunkt mot UNO. Etter å ha vært borskjemt med et veldig presist lydbilde fra Ascolta, var ikke dette UNOs sterkeste kort. DUO derimot tegner et fokusert og detaljert lydbilde der jeg ikke savner så mye. Det er sikkert andre høyttalere som gjør akkurat dette bedre, men jeg er godt fornøyd med hva jeg hører mht. til lydbilde også!

Jeg er som dere skjønner såre godt fornøyd med DUO. Og ser for meg et lykkelig samliv med dem. Når jeg samtidig vet hvor potent man kan få bassgjengivelsen med riktig sub supplement, og at det er mulig å få samme oppløsning (i hvertfall nesten) som Mezzo ved å kjøpe Omega oppgraderingskitet til DUO, tror jeg at disse høyttalerne kommer til å følge meg noen år! Jeg tilbringer hver ledig stund jeg kan foran dem, og har vært gjennom store deler av musikksamlingen min på ny. Det pleier være et godt tegn på at investeringene mine har vært vellykket!

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.912
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    gut_man oppgraderer!

Da har jeg endelig fått hatt meg en seanse oppe i det flotte rommet til gut_man.
    gut_man og jeg er jo nesten naboer, men travle tider både hos ham og hos meg gjør at turene for å høre musikk har vært svært sjeldne den siste tiden. Dette må vi gjøre noe med!! ;)
    Utstyrsmessig så har det jo vært noen endringer siden jeg var der sist. UNO har doblet seg og blitt til DUO, og ymse rør i pre/riaa har etter hva jeg har skjønt blitt byttet ut til Mullard?! Høyttaler plassering er også endret, og de står nå vesentlig lenger bak en hva jeg husker UNO gjorde når jeg var hos deg sist. Vinklingen av horna er også en god del mindre enn hva jeg kan huske.
    Lydmessig, så er endringene mildest talt stoooore. Mye ligger nok i at DUO er vesentlig bedre oppløste, men der du før hadde en litt mørk klangbalanse, og ikke helt den dynamikken som jeg forbinder med Avantgarde, har du nå en homogenitet, som grenser til superb imho. Horna spiller virkelig sammenhengende, og oppløsningen i anlegget gjør at musikken, og lyden virker utrolig tranparent. Dynamikken er der når den skal være der, og gjør at musikken er lettflytende, og spennende å lytte til.
    Lydbildet er stort og dypt, og instrument plassering, og utklingning er helt i øverste sjikt.
    Vi hørte på litt forskjellig musikk i går. Jeg bet meg spesielt merke i fremførelsen til Pat Metheny Group "QUARTET", som jeg hadde med meg. Et av de virkelig spennende albumene til Pat, dog fremdeles veldig flinkis. Ikke det mest komplekse, og utfordrende albumet å gjengi over et anlegg, men allikevel en god pekepinn på dynamikk, og oppløsning. Dette gjør anlegget ditt med glans!
    Jeg har fremdeles troa på at en "laveffekt" rørforsterker kan gi deg enda mer dynamikk enn du allerede har, men måten anlegget ditt nå fremfører musikk på gjør at du bør stoppe, og sette deg ned og høre musikk, og ikke planlegge fremtidige utskiftinger.
    Takk for lytten, dette var virkelig morro!! ;)

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.775
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    gut_man oppgraderer!

nice oppsummering av lytteinntrykk etter et par uker med duo, gutty.

du har åpenbart fått en saftig oppgradering! ;)

skribleriene dine samsvarer godt med de erfaringene jeg har gjort på uno vs. duo.

Jens

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.06.2003
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    gut_man oppgraderer!

Gratulerer med flotte høyttalere Gutman :)
    Synes egentlig at du på endel områder hadde svært bra lyd med Uno også (spesielt var det et aldeles utmerket perspektiv), men tviler ikke på at Duo har gitt deg enda noe ekstra.
    Duo er homogene og musikalske høyttalere som også kan dras noen hakk videre etterhvert om man måtte ønske.
    Kos deg :)
    Mvh
    T

JonArne

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.04.2008
    Antall liker
    1
    gut_man oppgraderer!

Hei!!
    Nydeleg anlegg gut_man!!!!
    Heilt sikkert kjempelyd,råflotte komponentar!!!

mvh JonArne

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    gut_man oppgraderer!

Takker for hyggelige tilbakemeldinger. Takk til FA for flott beskrivelse av lyden! @Jens; jeg likte UNO på mange områder, og jeg synes også at jeg fikk et bra perspektiv med denne høyttaleren. Det er imidlertid mye bedre både i bredde og dybde med DUO. Og det har nok med en bedre oppløsning å gjøre tenker jeg. Ser ikke bort i fra at jeg forsøker å dra ytelsen enda litt lengre etterhvert ;) Nå skal jeg imidlertid nyte musikk en stund, og forhåpentligvis ikke tenke på nye prosjekter på en stund.... He he, det har jeg sagt før også ;)

M

MPT

Gjest
    gut_man oppgraderer!

Meget flott oppstett du har nå, gratulerer så mye!

Vermin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Antall liker
    5.916
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    gut_man oppgraderer!

Følgte det fotoferdigheter med høytalerene gut? Dette var jo kjempebilder, jeg gleder meg til fredag. Da skal jeg ta med mitt kamera og dokumentere at man blir fullere av Duo enn Uno

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    gut_man oppgraderer!

Vermin skrev:
    Følgte det fotoferdigheter med høytalerene gut? Dette var jo kjempebilder, jeg gleder meg til fredag. Da skal jeg ta med mitt kamera og dokumentere at man blir fullere av Duo enn Uno
    Takker for komplimentet ang. bildene. Det hjelper med stativ har jeg funnet ut ;) Og litt tålmodighet.. Tar du med kameraet må jeg jo f..n meg rydde igjen, og tørke støv. Håper jeg får tid til det. Hvis ikke får du heller fokusere på de unge lovende hifi entusiaster og deres (etter planen) uvørne omgang med alkohol.

På hifi menyen i morgen, har vi flere utsøkte retter; Vi skal teste Bybee filter på mellomtone og diskanthorn. Vi skal teste Vermins Definitive Technology sub. Jeg er svært begeistret for denne i Vermins anlegg! Hvis vi har liggende nok høyttalerkabler av samme type, hadde det vært kjempekult å forsøke seg på triwiring. Jeg har opplevd overraskende store forskjeller på å koble mine høyttalerkabler til diskantelementet (og dermed via delefilteret), kontra kobling til mellomtoneelementet. Mer erfarne Avantgardister rapporterer om enda bedre resultater med triwiring; med enda mer dynamikk og slam som resultat. Det kan man aldri få nok av, så dette må testes. Om ikke det blir i morgen, så håper jeg vi kan få testet det ut snart!

Fortsettelse følger 8)

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.775
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    gut_man oppgraderer!

nå, hvem leder drikkekonkurransen?
    jeg ser at fallena er pålogget, betyr dette at han juksedrikker?

Vermin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Antall liker
    5.916
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    gut_man oppgraderer!

Gjengen i hugh-end land samlet seg oppe hos guru gut_man i går, for og drikke og preike og kose oss skikkelig. Det er veldig lenge siden vi har hatt ett skikkelig alko-treff nå.

Gjengen: fra venstre, undertegnede, FallenA, gut_man og Shadow

Det som sto på plakaten var i hovedsak og teste ut denne subben min før vi ble for tweaket i hodet til og høre etter-

Men vi måtte også justere opp hønna ett hakk i stativene siden undertegnede har gode erfaringer med og få litt mer avstand mellom topp og bunn for og lette integreringen.

Jeg har ikke flere bilder, resten ble tatt med Shadows kamera så jeg håper han trår inn og legger ut noen flere. Vet han tok noen som garantert ikke kommer på nett også.
    Anyhow, Takk for en kjempekjekk kveld, det var jævli morro. Håpe det ikke blir lenge til neste sammenkomst gutter

Vedlegg

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.775
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    gut_man oppgraderer!

ser gøyalt ut det der, gutter.
    bra gjeng.

flott gutterom, gutman!

men skuffende få bilder av totally wasted audiofile...

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.912
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    gut_man oppgraderer!

Flotte bilder Vermin!

Takk for en veldig hyggelig kveld. Det var virkelig lenge siden sist nå, og jeg koste meg skikkelig.
    Den suben er rett og slett rå, og jeg ser ikke helt bort i fra at noe slikt må testes hos meg også i nær fremtid ;)
    Lydmessig så er anlegget til gut_man blitt en liten godbit nå. Jeg har allikevel stor tro på at en liten laveffektsak med. f.eks. 300b el. kan gi deg "det siste lille".
    Musikken som ble spillt denne kvelden var variabel, men når jeg begynte å spille min "ikke audiofile" musikk, så startet gjengen å justere på horna. Tom Waits, Mule Variations, falt tydeligvis ikke helt i smak. Beklager gutter! Neste gang skal jeg ta med meg mer av Diana Krall, Patricia Barber, og Kajjii Bræmnæs ;D

Anyhow.... Dette var hyggelig!!

Vermin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Antall liker
    5.916
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    gut_man oppgraderer!

Det var ingen som justerte horn da jeg spillte "Vermin" FA, så det er nok du som ikke er god ;D

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.912
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    gut_man oppgraderer!

Vermin skrev:
    Det var ingen som justerte horn da jeg spillte "Vermin" FA, så det er nok du som ikke er god ;D
    ;)

"Vermin" er jo kult!!! De aller fleste hadde jo nok med å holde seg fast akkurat da ;D

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    gut_man oppgraderer!

Ser ut som dere koser dere der borte ja....som vanlig på lyttekvelder flyter bordet over av cd covere og vin og pils.... ;D

sånn skal det værra !

Flott anlegg du gar fått deg nå gut_man , ser at komponentene henger lengere og lengere med , ett teng på at stien har tatt din vei.

flott den TNT en din også.

Mvh Espen

Inductivius

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.05.2007
    Antall liker
    82
    Sted
    Egersund
    Torget vurderinger
    12
    gut_man oppgraderer!

Javel.
    Endelig litt edruelig igjen... ;)
    Kanonkveld med mye godt i glasset og godt selskap.
    Helge var i storform som vanlig ;D

Vedlegg

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    gut_man oppgraderer!

Takk til alle impliserte for en kjempekoselig kveld! Og til dere andre for hyggelige kommentarer :) Den annonserte bybee testen utgikk da planen om å koble dem til med kabelsko ikke fungerte. Farlig å svinge loddebolten i fylla! Det får bli en annen gang. For de skal testes! Suben til Vermin fikk vist potensialet sitt, og ga meg en aldri så liten må ha følelse. Ser slettes ikke bort i fra at en slik finner veien til min hule etterhvert. Den tilførte et slam av en annen verden, med en autoritet og kontroll som var kjempebra. Nå fikk vi ikke jobbet så voldsomt med integrering og sånn, men som sagt fikk den gitt oss et inntrykk av potensialet. Også i mitt rom.

Vi flyttet hornene lenger opp i "ramma", og det var jammen ikke dumt. Vermin imponerer med sin kunnskap om Avantgarde høyttalerne. Han har testet det aller meste og har som regel tips og råd til forbedringer. Men delefrekvensen fungerte ikke som vi hadde justert den. Jeg måtte opp et knepp igjen. Mellomtonen mistet alt for mye kropp ved å gå ned et knepp på potensiometeret. Bassene integrerer bedre som du sa, og jeg kan justere opp nivået på subene uten at det blir for mye av det gode. Så jeg har brukt en del tid i går og i dag på å justere bassnivåer, delefrekvens o.l For jeg måtte i grunnen starte fra scratch igjen der.. Alt i alt en storartet kveld med rikelig utbytte både sosialt og hifi messig for min del.

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    gut_man oppgraderer!

Da har jeg justert, lyttet og lest til øyet ble stort og vått. Det viser seg at jeg har gjort kardinaltabben å ikke justere opp volumet på subbene når jeg har justert ned delefrekvensen. Sett i etterpåklokskapens lys, virker jo dette selvfølgelig, men jeg overså nå like fullt denne selvfølgeligheten. Ikke rart at jeg opplevde å miste "kropp" i mellomtonen ved å justere ned delefrekvensen. Jeg har nå endt opp med å justere ned delefrekvensen til "ett knepp" over kl 12, samtidig som jeg har justert opp volumet på subbene en del. Dette gjorde susen! Bassen er nå veldig godt integrert, og spiller mer homogent enn jeg har hørt den fra mine DUO før. Skikkelig herlig når alt justeringsarbeidet gir uttelling! Nå har jeg huset for meg selv noen timer, og skal fyre opp vinylriggen, legge beina på bordet, fylle kaffekoppen og nyte musikk!

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.912
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    gut_man oppgraderer!

Ville bare smette innom tråden din og takke for en utrolig hyggelig hifi kveld i går.
    Nå var det lenge siden, og behovet for slike nerdete kvelder med masse musikk og godt fludium er absolutt tilstede :)
    Det er alltid hyggelig å komme på besøk til deg. Hvor HiFi porno, og skikkelig guttete saker og ting står linet opp og blinker i sort og chrom ;D
    Synes også at du har fått til lyden hos deg veeeeldig bra. Du er jo velsignet med litt plass, og får spredt høyttalerne, og samtidig har god avstand til lytteposisjon. Dette gjør at du får utrolig god plass til å få luft mellom artister, og instrumenter.
    Nå er det jo en stund siden sist jeg var på lyttebesøk, så jeg er ikke helt sikker på forskjeller mellom nå og da, men jeg føler at jeg opplevde noe mer "gjennomsiktighet" denne gangen. Samtidig så opplevde jeg om mulig enda større "dybde" og generell oppløsning.
    Komponentene er eksklusive, og meget godt machet, slik at man føler at det er en synergieffekt over det hele. Homogent er vel egentlig ordet jeg bør bruke.
    Om jeg skal "synse" litt så har jeg en teori om at litt mer vinkling på horna, og noe mer avstand til sidevegg kan gi deg enda litt utstrekning av lydbilde, og litt mer smekk og nyansering i øvre mellomtone, og punch i mellombassen. Men dette spiller totalt sett så bra at jeg ville vært ytterst forsiktig med å flytte og orge for mye.

Ellers så fikk jeg på tampen oppleve kinoen din i full HD oppløsning, og med superbilde fra Tim Burtons nye film Coroline var denne nærmest Nirvana. Helt klart en grunn til å la høyttalerne står som de står, og ikke kommer i veien for bildet :)

Igjen mange takk for en hyggelig kveld, som jeg synes vi må gjenta ganske raskt ;)

MVH
    Kjetil

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    gut_man oppgraderer!

Takker for hyggelig tilbakemelding og godt selskap :) Når det gjelder høyttalerplassering, er det som du er inne på et bevisst valg å kompromisse litt mht. det. Jeg ser mye film, og har lagt mye penger i filmdelen av anlegget. Så høyttalerne må finne seg i å måtte gi plass til mitt 2,5m brede lerret. Vinklingen av høyttalerne, er etter Jim Smiths oppskrift. Jeg er nok ikke like flink som deg til å eksperimentere med vinkling og høyttalerplassering. Det er mye mulig at det er en del å hente her, selv med noe begrensede muligheter. Har akkurat bestilt meg Jim Smiths bibel; Get better sound. Så kanskje jeg tar til vettet og eksperimenterer litt :). Sitter i dag og irriterer meg over litt booming i bassen. Den må jeg få gjort noe med... Veien er målet ;)

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.912
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    gut_man oppgraderer!

gut_man skrev:
    ... Veien er målet ;)
    :)

Booming.... Som en følge av Siemens Halske rørene?! kanskje mer nivå helt nederst enn tidligere?

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    gut_man oppgraderer!

Har lekt meg litt... ørst flyttet jeg opp høyttalerkablene til mellomtonehornet igjen. Husket plutselig at dette var noe vi byttet rundt på en kveld i lystig lag med Vermin. Det ga en større gjennomsiktighet i mellomtonen, og jeg synes også at diskanten spiller renere og med mer rett nivå nå. Byttet tilbake til Mullard 4004 rørene og justert ned delefrekvens, ett knepp til 140Hz (kl12). Dette ga en enda mer nøytral mellomtone. Har ytterligere redusert nivå på sub med et tilsvarende knepp. Skal prøve tilbake til Siemens Halske rørene etterhverrt. Men nå må jeg spille litt musikk først, og høre om alle endringene er til det positive eller om jeg må reversere noen av tweakene :)

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    gut_man oppgraderer!

Da er nyeste oppgradering i hus; Jim Smiths bok - Get better sound. Kjøpt på nett (bøker er momsfritatt), og levert rett i postkassa mi. Bakgrunn for investeringen (ca 44$), var at jeg i lang tid har slitt med bassgjengivelsen i rommet mitt. Jeg har vært smertelig klar over at man kan kaste avsindig mange tusenlapper ut av vinduet til ingen nytte om man ikke har kontroll på lyden i rommet. Det å slite rundt på Avantgarde høyttalerne er ikke noe jeg forlyster meg med, og når jeg i tillegg har begrensninger i forhold til plassering pga. lerret til filmbruk midt mellom høyttalerne, har jeg vært litt rådvill. Og ja, jeg burde ha gjort dette for lenge siden. Etter å ha fulgt med på diverse forum der Jim Smith gir råd om plassering av AG høyttalere, fant jeg det fornuftig å satse på denne boka. Jeg har lest mye positivt om anlegg som Jim har voicet både for privatpersoner, og for forhandlere på messer.

I forkant av dette hadde jeg av ren nyskjerrighet lastet ned RTA (real time analyzer) til min iPhone uten at jeg hadde brukt den så voldsomt. Jeg skjønte fort at dette var en lur investering (kostet 55 kroner fra App store). Jeg målte meg frem til den lytteposisjon som ga det met lineære måleresultatet med pink noise (må være minst 20dB over rommets egenstøy). For denne type måling, er det området 25-300Hz som er interessant å kikke på. RTA viste de samme peaker og diper som jeg tidligere har målt med XTZ sin roomanalyzer, men med softwaren på iPhone var det veldig enkelt å bevege mikrofonen (brukte bare den integrerte i telefonen) frem og tilbake til jeg fant punktet med mjevnest frekvensgang.

I dag har jeg vært og kjøpt meg laseravstandsmåler (Bosch DLE 40). Påskuddet for denne investeringen er påbygg av hus, og beregning av materialer. En hyggelig bonus er jo at den kan brukes for raskt og nøyaktig måle høyttalerplassering og avstander. Denne kan monteres på et tripod stativ for og kan plasseres nøyaktig der man måler best frekvensrespons (der ørene bør plasseres). I dag skal jeg hjem fra jobb og finjustere høyttalerne, vatre på nytt og kontrollmåle etter alle kunstens regler. Og allerede før denne siste jobben, kan jeg si at Jim Smiths bok har gjort mer for lyden og gleden av musikken hos meg, enn komponentbytter til mange ganger prisen.
    Forbedringen ligger foreløpig i frekvensområdet øverst og nederst. Bassen oppleves mye mer homogen og lineær. En bassgitar høres nå ut som en bassgitar, og den manglende mellombassen jeg har tilskrevet en svakhet i AG høytttalerne kombinert med et vanskelig rom, virker nå ganske så sammenhengende. For peakene og dipene jeg har hatt, har vært veldig hørbare! Også diskantområdet har fått en revitalisering og virker mer spretten enn tidligere. Jeg gleder meg til å høre hvor dette ender :)

Mye av stoffet i boken er kjent, men det oppleves veldig greit å få presentert alt hva man trenger å vite om optimalisering av anlgget mellom to permer. Jim har mange års erfaring i voicing av anlegg, og han presenterer tips og teorier på en ydmyk og lite bastant måte. Den eneste skuffelsen for min egen del så langt, må være fraværet av referanser til hornhøyttalere og spsielt AG som Jim var en meget entusiastisk ambassadør for i de år han var amerikansk distributør. Det er vel kanskje heller en styrke for boken som helhet. Så innvendingen må vel ses på som høyst subjektiv, og sannsynligvis mindre relevant. De fleste ting som påvirker høyttalerens prestasjon i rommet gjelder for de fleste typer høyttalere. Det er dog viet panelhøyttalere et par egne kapitler i boken. De har jeg hoppet over, men det er sikkert noen ting som er littspesielle for slike høyttalere :).

Alt i alt anbefales boken på det varmeste både for nybegynnere, og for mer erfarne audiofile. RTA applikasjonen til iPhone kombinert med litt pink noise er et funn. Du finner også billig spl måler fra samme softwareprodusent (Studio Six Digital). Skal oppdatere litt om hvor frotreffelig jeg evt. opplever laseravstandsmåleren (jeg har en mistanke om at jeg kommer tli å finne den uvurderlig)

trebla2

Medlem
    Ble medlem
    17.02.2008
    Antall liker
    1
    gut_man oppgraderer!

hei der.
    interesant å lese om dine erfaringer med jim smiths bok.kjøpte også denne for et halv års tid siden.Har lært utrolig mye av den spesielt med med å finne best bass til å begynne med å tune balanse sideveis etterpå.Jeg har brukt ørene til å finne best bass men brukte litt tid på å finne ut hva jeg skulle lytte etter.Men fant det til slutt.Skal til å flytte å får egent lytterom.Skal prøve ut det jeg kan i boken.
    Den rta`en du lastet ned er den bare til iphone?

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    gut_man oppgraderer!

rta programmet er nok desverre kun til iPhone, men det er jo et godt påskudd for å kjøpe seg iPhone da :) Man kan jo også bruke en vanlig lydtrykksmåler (SPL meter) og tonegenerator. Litt mer omstendelig og tar litt mer tid, men det virker :).. Hvordan endte du opp i forhold til finjustering i lengderetning trebla2? Jim er rimelig sikker på at man ender opp 12" frem, eller bak i forhold til den posisjon man måler seg til først. Så jeg lurer litt på hvor du endte? Jeg har som sagt en begrensning i bredden, så jeg måtte kompromisse i forhold til høyttalerplassering-lytteposisjon. Bredden mellom høyttalerne er 70% av lengden til lytteposisjon. Dette måtte jeg gjøre da avstanden mellom høyttaler og lytteposisjon er kritisk for sammenhengen mellom elementene/hornene på mine høyttaler. Denne avstanden bør minimum være 12 fot i følge Jim og andre som har diskutert oppsett av AG høyttalere. Så skulle jeg ha brukt idealmål, måtte rommet mitt vært bredere enn det er.

trebla2

Medlem
    Ble medlem
    17.02.2008
    Antall liker
    1
    gut_man oppgraderer!

ja har ikke gjort den12tommer testen pga at jeg har alt for lite rom akkurat nå.det begrenser seg siden det er en stue.Det er vanskelig å ha høytalerne godt ut fra veggen og samtidig ha over 9fot fra høytaler til sweetspot som han anbefaler i boka.måtte kompromisse jeg også.så jeg sitter egentlig for nærme høytalerne men har fått til en mellomting.endte med ca 75% mellom høytalerne.Tenkte liksom at så lenge jeg må kompromisse med fundamentinnstillingen så vil det ikke funke med 12tommmes innstilingen.men hvem vet.Skal heller bruke litt tid i det nye rommet.har hvertfall fått til en bra jevn bass som ligger i bunnen å holder det hele sammen.Det er jo ganske stort løft i lyden det.

Hvis det er noe du lurer på er det bare å skive email til jim smith.Har skrevet flere ganger å han har svart ganske fort.Han var veldig behjelpelig.

trebla2

Medlem
    Ble medlem
    17.02.2008
    Antall liker
    1
    gut_man oppgraderer!

hvor mye kostet den lasermåleren forresten?

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    gut_man oppgraderer!

Jeg har også mailet Jim tidligere, og vært imponert over hvor kjapt han svarer. Da jeg bestilte boka, glemte jeg å be ham å skrive ned verdien. 2 timer etter at jeg hadde mailet bestilling, sendte jeg mail og ba om at han skrev ned verdien for å slippe moms. Da var allerede boka sendt! Heldigvis for meg, viser det seg at det ikke er moms på bøker! Hvilket henleder meg å tenke; dette må da være kulturell diskriminering av kunstarter. Hvorfor er bøker fritatt, og ikke plater?? Tullete (som så mye annet)..

Lasermåleren kostet 1500,- Tror de har en som heter Bosch DLE 30 som koster rundt tusenlappen, men den var ikke inne i sjappene jeg besøkte. Den jeg fikk tak i heter DLE 40 og er visstnok ikke i regulært salg. Et under disken produkt :). Modellen som selges over DLE 30, heter DLE 50 og koster 2000,-. Tallene sier hvor langt de måler, min måler altså 40 meter. Du finner sikkert billigere og like gode p ebay, eller i ytlandet.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn