gut_man oppgraderer!
Lytteinntrykk Avantgarde DUO
Siden i fjor høst har jeg lekt med tanken på å oppgradere høyttalerne mine. Avantgarde UNO kom i hus etter en sjelsettende opplevelse hos Vermin. Det engasjementet jeg opplevde fra disse høyttalerne var helt unikt. Spesielt elektriske gitarer gjengitt på Uno, var helt utrolig bra. Jeg ble liksom dratt inn i lydbildet, og gitarene fløt helt upåvirket gjennom hornene. Gåsehud! Etter en stund med Uno, fikk jeg fryktelig lyst å høre hva de større AG modellene kunne tilby. Jeg var svært nær å smelle til og kjøpe meg et sett Mezzo før jul. I en familiesituasjon der huset skal bygges på en etasje, fikk jeg meg imidlertid ikke helt til å gjøre dette.
En opplevelse med Mezzo ble det imidlertid mulighet for i løpet av vinteren. Jens sine utplasserte Mezzoer ga meg og Vermin en flott opplevelse en lørdags kveld. Dette var vel den mest komplette høyttaler jeg noensinne har hørt. Det ble litt nedtur å komme hjem og fyre opp anlegget etter dette. Mye tid ble tilbragt på å tenke hvordan jeg kunne få til noe av den lyden som Mezzo presterte.
Jeg har jo hørt en del på Vermins DUOer tidligere, og vært imponert av den oppgradering de innebar da han gikk fra UNO, til DUO. For en måneds tid siden, realiserte han imidlertid et prosjekt han har vært svanger med lenge. Han fikk omsider en velfungerende sub i hus. Bestykket med 3 stk 14 elementer (om ikke hukommelsen min har sviktet), fikk han et løft i lyden som ga meg hakeslipp. Nå har nok minnene om vanvittige oppløsningen i Mezzo mellomtonene sikkert bleknet litt i min hukommelse, men jeg satt med en følelse (husk dette er en følelse, intet med) av at den bassgjengivelsen Vermin fikk til med denne suben, tangerte Mezzos bass. Aha, en mulighet for å få til noe av Mezzos fantastiske lyd for mindre penger tenkte jeg. Etter et par uker er UNO solgt, og som dere har sett på bilder, er DUO nå velintegrerte i anlegget mitt.. Hvordan opplever jeg så oppgraderingen?
Førsteinntrykket var litt som jeg hadde forventet etter å ha lyttet litt til DUO hos Vermin; Markant bedre oppløsning over hele fjøla, med en mellombass som var mye bedre. Etter å ha eksperimentert med delefrekvenser, sub volum og plassering, tror jeg nå jeg er rimelig i mål med første fase. Jeg kjenner meg selv etter hvert, og regner med at jeg etter hvert vil gjøre småjusteringer. Blant annet er jeg nok rimelig sikker på at jeg må kjøpe meg en sub som Vermins for å få til det maktfulle bassfundamentet som jeg har hørt hos ham
Men uten sub, låter dette riktig så bra lell.
Diskantoppløsningen i DUO er mye bedre enn i UNO. Jeg hører igjen detaljer i lydbildet som forsvant litt med UNO. Diskanten fremstår som luftig og drar ikke oppmerksomheten til seg, den bare er der. Mellomtonen fremstår som mer dynamisk og detaljert, med en nedre mellomtone som går dypere og dermed integrerer bedre overgangen mellom suben og mellomtonehornet. Det som overrasket meg, var at høyttalerne også virker å spille dypere i bassområdet enn UNO. Dette kan meget godt være et resultat av at hele høyttaleren spiller renere og bedre oppløst lenger opp i frekvensområdet også. En annen hyggelig overraskelse er lydbildet. Det fremstår som mye dypere og bredere i forhold til UNO. Faktisk var dette mitt største ankepunkt mot UNO. Etter å ha vært borskjemt med et veldig presist lydbilde fra Ascolta, var ikke dette UNOs sterkeste kort. DUO derimot tegner et fokusert og detaljert lydbilde der jeg ikke savner så mye. Det er sikkert andre høyttalere som gjør akkurat dette bedre, men jeg er godt fornøyd med hva jeg hører mht. til lydbilde også!
Jeg er som dere skjønner såre godt fornøyd med DUO. Og ser for meg et lykkelig samliv med dem. Når jeg samtidig vet hvor potent man kan få bassgjengivelsen med riktig sub supplement, og at det er mulig å få samme oppløsning (i hvertfall nesten) som Mezzo ved å kjøpe Omega oppgraderingskitet til DUO, tror jeg at disse høyttalerne kommer til å følge meg noen år! Jeg tilbringer hver ledig stund jeg kan foran dem, og har vært gjennom store deler av musikksamlingen min på ny. Det pleier være et godt tegn på at investeringene mine har vært vellykket!