gut_man oppgraderer!
Uno Duoell
I går kveld var kvelden der det skulle avgjøres om Duo blir min neste høyttaler. Penger står på konto, og potensielle kunder for mine Uno har jeg også. Jeg har tilbragt et par timer hos Vermin for å lytte til hans Duo. Sammenliknet med hvordan Uno låt hos ham, er Duo en stor oppgradering! Som tidligere nevnt, oppleves spesielt mellomtonen mer avslappet, større og med bedre "headroom". Mellombassen virket også bedre, etter hukommelsen. Takk til Vermin for velvillig utlån av Duo horn til sammenligning hos meg!
Så til inntrykkene fra kveldens seanse hos meg: Først og fremst; Duo hornene er ganske betydelig større enn Uno hornene.
Dere får ha unnskyldt rot og bildekvalitet, men her er i hvertfall et par bilder. Vermin glemte fotoapparatet, så da måtte amatøren gut_man trå til. Fikk da med en rødøyd linselus også da
For å gjøre en lang historie litt kortere, så skjønner vi ikke helt hva som skjedde med Duo hos meg. For her er rommet nødt til å spille inn! Diskant virker bedre oppløst enn på Uno, flott detaljering og kropp i dette området. Mellomtone brillijerer med stort lydbilde, større headroom (som tidligere registrert) men mangler kropp i forhold til Uno. Mindre kjøtt på beinet liksom. Dette var vel motsatt av det som skulle skje??? Nedre mellomtone/mellombass får en slags "suckout" i mitt rom. Resultatet er at mellomtone/bass ikke henger skikkelig sammen. Vi eksperimenterte med forskjellige delefrekvenser, justerte sub, snudde fase på sub, prøvde forskjellige høyttalerplasseringer. Ingenting nyttet.
Jeg lurer litt på om jeg opplever noe av det samme som Jens fortalte meg at han opplevde med bruk av Duo. Han fikk også problemer som han tilskrev rommet og resonansproblematikk. Om problemene opplevdes på samme måte vites ikke, men jeg forstod ham dithen at han fikk problemer med å integrere bass. Jeg har også hørt om andre Duo eiere som har opplevd problemer. Jeg har ikke opplevd disse problemene med andre høyttalere, og sitter igjen litt skuffet og undrende. Hva skal jeg nå gjøre? Jeg har blitt ganske så betenkt i forhold til å oppgradere til enda dyrere Duo'er uten å få testet dem i rommet først. Og det er ikke helt enkelt å få til. Jeg vurderte faktisk å fleske til med Omega utgaven av Duo i går ettermiddag, men etter denne seansen blir Uno stående til jeg får avklart en del ting!
Bare for å ha det helt klart; Uno spiller fantastisk bra i mitt rom og i mitt oppsett. Med en fint oppløst diskant som sannsynligvis har proffitert på Mcap supreme kondiser i delefilteret, en organisk og fyldig mellomtone som henger godt sammen med bassen. Mellombassen kunne vært noe bedre (en av grunnene til at jeg ønsket å oppgradere), og jeg savner også litt "headroom" i mellomtonen. I hvertfall etter å ha hørt hvordan Duo spiller mellomtone hos Vermin
Vi var et "lyttepanel" på fem. Den vanlige gjengen fra byen her. Alle var enige i hvordan dette spilte opp mot hverandre. Vermin satt med en bekymret rynke i pannen hele kvelden, og forstod like lite som oss andre. Ingen av oss var i tvil om hva som passet best inn her.
Igjen, så tilskriver jeg problemene vi opplevde rommet, og resonansproblematikk. For jeg har heldigvis hørt hva Duo kan prestere i Vermins stue.
Utover en viss skuffelse og undring, kjenner jeg meg også litt rådvill i forhold til hvor veien videre går. Jeg må nok ha noen samtaler med andre AG eiere for å høre om teorier og erfaringer med andre AG alternativer. Kanskje skal jeg putte pengene jeg skulle bruke på sparegrisen for å spare til Mezzo? Trio er det uansett ikke plass til her. Da ryker kinoen, og det er ikke aktuelt. Kanskje jeg rett og slett skal slå meg til ro med Uno enn så lenge, og bruke penger på å "supplere" som en annen AG eier så treffende sa det. Superplatter, en ekstra pickup, kanskje et forsterkeralternativ til kunne være noe? Og masse musikk.... Innspill og teorier mottas med takk
mvh
en rådvill gut_man