gut_mans cave

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Ble dritbra det der gutty! Lange signalkabler generer sjelden støy, har 8meter selv uten ett pip.
    Nå mangler det bare og bytte rammeverket på BP ut med sort eik så et du estetisk imål :cool:
    Nah, nå har jeg vendt meg sånn til beitoramma at jeg har anskaffa meg vintage haifai i en kirsebærvariant (radiokabinettet med 78 platespiller, rør radio og røramp). Tenker å lage plater til Duelund filtrene i svart og kirsebær også. Så blir kirsebær brekk fra grått og svart..
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.798
    Antall liker
    21.543
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    mangler en h og en e, stakkars fyr, men budskapet er klart nok


    Crom-Conan.jpg
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Var fornøyd med å få plass til en hylle som kan huse det aktive filteret. Opprinnelig planla jeg kun to hyller og tenkte filteret kunne stå på gulvet bak rack. Fant ut at det ville bli veldig tungvint når jeg skal justere samt at jeg med denne løsningen kunne la racket stå lenger mot vegg.
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    7.000
    Antall liker
    5.924
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Ble dritbra det der gutty! Lange signalkabler generer sjelden støy, har 8meter selv uten ett pip.
    Nå mangler det bare og bytte rammeverket på BP ut med sort eik så et du estetisk imål :cool:
    Nah, nå har jeg vendt meg sånn til beitoramma at jeg har anskaffa meg vintage haifai i en kirsebærvariant (radiokabinettet med 78 platespiller, rør radio og røramp). Tenker å lage plater til Duelund filtrene i svart og kirsebær også. Så blir kirsebær brekk fra grått og svart..
    Kjøssbær er jo hakket finere en danglebær fargen på min ja. Jeg må iallefall gjøre noe med min!
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Du kan vel snekre deg en ny ramme som du kan få lakkert? Så har du orginalramme som du kan bytte til dersom du i villfarelse skulle finne på å selge en gang.
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Tok et par bilder i dagslys også:
    Amprack og BASE.jpg

    Nå har BP psu fått BASE plattformer.

    Rack og kverner small.jpg

    Jeg liker veldig godt utseende på VPI/Airtangent komboen! Ser at det er på tide å sondere litt etter chrome til Lenco tallerkener.

    Overstiksbilde small.jpg


    Oversiktsbilde2 small.jpg
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    VPI, Airtangent og Dynavector XV-1s byr opp til en flott opplevelse i kveld. Komboen har oppløsning og baller på samme tid. Herlig å høre den vektløse toppen som Airtangent fikser så flott igjen. Skal montere på VdH Canary'en min som er spesialtilpasset til Airtangent armen av Van the man på søndag kveld. Aesthetix IO er i all sin lydmessige prakt ikke en drøm å swappe pickuper med da last endres på baksiden og gain på kretskortet så det er muligens litt å optimalisere i hvertfall i forhold til last. Gleder meg til å få to riaa trinn og kunne leke med pickup/riaa/drivverk kombinasjoner. Har tenkt å montere FR64fx armen på det ekstra armbordet jeg har så jeg kan switche mellom tre armer og tre pickuper :cool: Er veldig spent på hvordan den tilårskomne Ikeda konstruerte FR armen presterer mot de to andre armene mine!
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    7.000
    Antall liker
    5.924
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Gleder meg stort til og høre igjen både XV-1s, AirTangent og VPI.
    XV-1s spesielt hos meg selv en kveld ved anledning :)
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Nå er nok den anledingen nærmere enn på lenge Vermin. Å montere den opp på Airtangentarmen kreve nada justeringer, bare å feste skruene så tut og kjør :) Så nitidig oppsett i headshellet til 4point er ikke lenger et argument for ikke å ta med XV-1s opp til deg. Du må nok også påregne å ta med 912 under armen på besøk hit også. Så jeg får en indikasjon på hvor god Trafomatic'en er, og ikke minst kan foreta en shootout mellom armer/pickuper og drivverk der vi kan ratte ideelle arbeidsforhold på 912!
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Tror vi må invitere med Tord ned hit. Har veldig lyst å teste periphery ring'en hans på min VPI. Så var det rim drive som plutselig ble aktuelt igjen nå når VPI'en ble pakket ut... Hmm, det aner meg at det blir mye hifi-gøy her i distriktet i vinter:cool:
     

    TordC

    Medlem
    Ble medlem
    31.07.2012
    Innlegg
    37
    Antall liker
    40
    Sted
    Bjerkreim
    Gratulerer med nye rack gut_man! Det såg utrolig flott ut :)

    Det har skjedd mye hos deg siden sist jeg var innom ser jeg. Jeg tar med ringen min og kommer på besøk snart! :p
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Nydelig oppsett!
    Takker Fosse. Enda morsommere å lytte til det. Har en analog agenda denne vinteren der armer/pickuper/drivverk og riaa trinn (når jeg får nr. to i hus) skal testes. Gleder meg veldig til det!
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Gratulerer med nye rack gut_man! Det såg utrolig flott ut :)

    Det har skjedd mye hos deg siden sist jeg var innom ser jeg. Jeg tar med ringen min og kommer på besøk snart! :p
    Takk. Er veldig fornøyd med rack's. De virker etter hensikten og anbefales alle som måtte vurdere å bygge racks:cool:
     

    BHO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Innlegg
    3.082
    Antall liker
    296
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    Du kan vel snekre deg en ny ramme som du kan få lakkert? Så har du orginalramme som du kan bytte til dersom du i villfarelse skulle finne på å selge en gang.
    Jeg har ett par reserve/nødrammer liggende.
    Kan brukes mens din egen er til lakkering.......f.eks.;)
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Sitter i kveld lyttende til stillhet. Bare avbrutt av ugle-ul og den vanvittige dynamikken av en krystallklar stjernehimmel. Livet er helmaks også uten haifai :p På en Turistforeningshytte en plass i den norske fjellheimen :)
     

    ivarlo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    513
    Antall liker
    596
    Torget vurderinger
    3
    Det der høres nesten ut som en religiøs opplevelse...

    Sitter selv ca 160 moh, og hører på Elton Johns første, på brukt, litt slitt vinyl. Litt promille, så usikkert hva som bidrar mest, men uansett en veldig flott opplevelse...

    Kos deg videre :)
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Høres digg ut Ivar! Skal forresten til Bergen mandag-torsdag neste uke. Er det noe som man burde oppdatere seg på i Bergens-miljøet??
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Hehe. Tar kontakt på pm eller sms!
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Der gikk månen og la seg. Slår følge med den i natten :)
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.574
    Antall liker
    106.739
    Torget vurderinger
    23
    Høres digg ut Ivar! Skal forresten til Bergen mandag-torsdag neste uke. Er det noe som man burde oppdatere seg på i Bergens-miljøet??
    Bergen Kretsfengsel skal visst være pusset opp og oppgradert :cool:


    BTW, rack oppsettet ser knallbra ut Gutty; MEN - du MÅ rydde opp i den kabeldynga som skriker i ansiktet på en estetiker! Holder poengene tilbake inntil så har skjedd.
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Høres digg ut Ivar! Skal forresten til Bergen mandag-torsdag neste uke. Er det noe som man burde oppdatere seg på i Bergens-miljøet??
    Bergen Kretsfengsel skal visst være pusset opp og oppgradert :cool:


    BTW, rack oppsettet ser knallbra ut Gutty; MEN - du MÅ rydde opp i den kabeldynga som skriker i ansiktet på en estetiker! Holder poengene tilbake inntil så har skjedd.
    Har vært på besøk i fengselet. Har en svoger som jobber der. Stor suksess når vi var på besøk med ungene for et par år siden :) Kablene skal det ryddes i. Må korte inn både strømkabler og ht kabler. Har bare ikke fått tid til det enda.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.574
    Antall liker
    106.739
    Torget vurderinger
    23
    At det går an å treffe så til de grader med anbefalinger!! ;) Rart det der med barn og fengsler, mange som synes det er spennende saker. Du har ikke noen Oslotur planlagt i nær fremtid?
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Har ikke booket Oslotur, men det kan nok la seg gjøre. Burde jeg prioritere det mener du?
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.574
    Antall liker
    106.739
    Torget vurderinger
    23
    Nei forsåvidt ikke, men dersom du allikevel var i nærheten..:cool:
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Har i kveld tilbragt noen timer hos Ivarlo. Dette er en av de morsomste kveldene jeg har hatt på lenge. For det første låt de svære Harbeth'ene veldig fint, for det andre har jeg fått demonstrert et antall vinylrigger, riaa trinn, armer og pickuper som jeg aldri har opplevd på et brett noe annet sted. Morsomt at Ivar har konvertert helt til direkte drevne platespillere. Her var både Garrard 401, Lenco med PTP og skiferplinth, en direktedrevet Thorens, en direktedrevet monstrøs Sony og en orginal Lenco (uten Lenco arm). Alle spillerne var koblet opp og hadde hver sin oppgave. Jeg var begeistret for mange av kombinasjonene. Mest overrasket var jeg av mono pickup, spesial step up og FR64S armen. Jeg har ikke hørt på seriøse mono oppsett før, og har heller ikke helt skjønt vitsen med det før i kveld. Som jeg sa til deg, er dette noe jeg faktisk vurderer med tanke på platesamlingen som er på vei inn til meg der det sannsynligvis er en hel del mono innspillinger. Ellers kan man jo nevne Dynavector arm med Zu pickup som en svært delikat og musikalsk kombo som jeg likte veldig godt. Så var også Decca pickupen på Thomas Schick armen og Garrard en innertier klangmessig. To vanvittig gode riaa trinn fikk jeg også hørt på. Ivar er en av de mest kunnskapsrike og ivrige vinylduder jeg kjenner til. Få har testet så mange forskjellige pickuper, vinylrigger og armer som han. At han i tillegg er en veldig hyggelig og gjestfri mann gjør slettes ingenting. Tusen takk Ivar for en svært hyggelig, vellydende og inspirerende aften. Fant ikke at du har noen anlegg tråd, ellers skulle jeg seff lagt inn dette innlegget der :)
     

    ivarlo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    513
    Antall liker
    596
    Torget vurderinger
    3
    Hei

    Ja, takk for i går, det var kjempehyggelig.
    Morsomt å ha på besøk noen som er like entusiastisk ift
    vinylavspilling som meg selv. :)

    Glorious Mono kan virkelig være en aha-opplevelse. Etter min mening bør alle ha mono, selv om de bare har få plater. Så jeg vil bare si løp og kjøp...

    Angående spillerne så er det bare Sonyen som er direktedrevet, de andre er mellomhjulsspillere. Strikk-prinsippet har jeg forlatt, og jeg ser meg ikke tilbake.:)

    Mange kombinasjoner av pickup-arm-spiller og riaa kan testes. Jeg har en tendens til å dvele lenge ved de jeg liker, Dynavector arm med Zu pickup er definitivt en slik kombinasjon. Det spiller med en sjelden musikalitet og nerve.

    Har ingen egen tråd, men kanskje legger jeg ut et par bilder av armer og spillere her om det er ok for deg.:)

    mvh
    Ivar
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.574
    Antall liker
    106.739
    Torget vurderinger
    23
    PØS på med vinylbilder, Ivar! Gutty trenger noen friske illustrasjoner her!
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Pøs på med bilder du Ivar!! Burde jo seff ha vært oppvakt nok til å differensiere mellom mellomhjul og direktedrift. Klokka var midnatt og jeg var trøtt :rolleyes:
     

    ivarlo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    513
    Antall liker
    596
    Torget vurderinger
    3
    Ok, skal se hva jeg får til i løpet av kvelden.:)

    ...pokker, da må jeg vel tørke støv også, det tenkte jeg ikke på.
     

    ivarlo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    513
    Antall liker
    596
    Torget vurderinger
    3
    Det pøses:

    Original Lenco L75 med Jelco 750D arm og Transfiguration Spirit pu:
    IMG_3093.jpg


    Thorens TD124 med FR64S arm og Miyajima Premium Mono pu:
    IMG_3095.jpg


    Mono igjen:
    IMG_3096.jpg


    Skifer Lenco med ptp4:
    IMG_3098.jpg


    Origin Live Conqueror med Benz LP pu:
    IMG_3099.jpg
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.798
    Antall liker
    21.543
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    satser på å stikke innom mandag ettermiddag/kveld hvis du er hjemme, ivarlo.
    ringer.
     

    ivarlo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    513
    Antall liker
    596
    Torget vurderinger
    3
    Garrard 401 i skifer-plinth:
    IMG_3106.jpg


    401:
    IMG_3107.jpg


    Schick 12" med Miyajima Shilabe pu:
    IMG_3109.jpg


    Shilabe:
    IMG_3108.jpg


    Opera audio 12" med Decca Jubilee pu:
    IMG_3111.jpg


    Decca Jubilee:
    IMG_3110.jpg


    47Labs RS-A1 arm, nyankommet, sær sak:)
    IMG_3112.jpg
     

    ivarlo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    513
    Antall liker
    596
    Torget vurderinger
    3
    Riaa-er:

    Stemningsbilde av Manley Steelhead (2MC og 1 MM inngang):
    IMG_3115.jpg


    Adyton Chorus MC Riaa:
    IMG_3117.jpg


    AMR PH77 (3 innganger, fritt konfigurerbar):
    IMG_3118.jpg


    Nighthawk 117, grei batteridrevet liten sak:
    IMG_3119.jpg


    Prism Orpheus studio DAC og ADC med riaa:
    IMG_3121.jpg
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    I min søken etter Miyajima Premium på nett, kom jeg over følgende innlegg på et forum. Som bestilt! Planen er å bruke FR64 armen min til å montere en mono pickup på. Den vil jeg kunne montere på det ekstra armbordet jeg har til min VPI TNT. Har tatt opp igjen ideen om å få laget flere slike armbord og få borret opp Lenco plinthet slik at jeg kan bruke armbordene om hverandre. Det hadde vært knall. Da kunne jeg switche armer mellom spillerne relativt enkelt. Vel her er innlegget som bekrefter utregningen jeg gjorde for å se om FR64fx og Miyajima pickupene var en grei match;

    "A few years ago, after 40+ years as a music-lover/audiophile, I purchased my first monaural cartridge. Claims made on various audio sites extolling the virtues of playing mono LPs with mono cartridges were intriguing to say the least.

    One of my TTs, a Garrard 301 has two arms—an SME 3012 and a FR64fx an ideal setup for this sort of thing. I have since experimented with three mono cartridges: a Denon DL102, a custom built Grado Statement Reference (of which about a dozen were made), and a Miyajima Premium BE.

    When properly set up all three offer a substantial improvement over any stereo cartridges I've ever used to play mono LPs. What they say about a 'big' sound, significant diminishing of surface noise, realistic sound, musicality, etc I found to be absolutely true with the above cartridges.

    The Denon DL102 is a little difficult to install because there are only two pins. This means the cartridge clips have to be piggy-backed and there is a very real danger of screwing up one or more clips if one is not diligent. . You may want to check out this link:

    The Denon DL-102 Page

    The Grado, to my ears, has a much more refined sound than the Denon. It has 4 pins, installation is straightforward. Unfortunately I experienced some hum when I used it with my Garrard table, a problem others have complained about (Grados, I believe, are unshielded and thus sensitive to some turntable's motors). For a while I thoroughly enjoyed it on a VPI (I too had an extra arm wand), but stopped using it when I sold the table a couple of years ago.

    Then, last year, I had the opportunity to purchase a Miyajima Premium BE, a cartridge that has received many accolades and raves on the internet. It sounded so good on the Fidelity Research arm that I decided to hear what it sounded like on the SME 3012.

    Amazing, is all I can say. My first reaction was 'holy crap' (to use a euphemism). The sound on mono LPs, particularly those featuring singers or soloists (e.g. Billy Holiday, Ella Fitzgerald, Peggy Lee; Miles Davis, Coleman Hawkins, etc) is remarkable for its realism and sheer musical pleasure. Hearing Kind of Blue (I have an early mono 6-eye pressing) or an original Beatles mono LP under such circumstances is truly a unique and revelatory experience. Nowadays, if I am 'demo-ing' my system what impresses my musician/audiophile friends the most is the sound of a mono recording.

    If I had the space, time and energy, the next thing I'd do is take mono a step further and use only one speaker and a dedicated mono amp/preamp. Maybe I'll do that next time around...

    The only recordings I find less satisfying in mono are most large-scale symphonic works, perhaps because of my background i.e. playing in symphony orchestras where the sound is coming at you from all directions. Solo instruments recorded monaurally, however, still sound better to my ears than their stereo counterparts. "

    Høres det kjent ut Ivar?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn