gut_mans cave

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Hehe. Setter det på bale-lista og takker for tips Rune :) Fleksibilitet har vært viktig for meg i veivalgene som er tatt i forbindelse med høyttalersystemet. Jeg kan pr. i dag slippe unna med forskjellig plassering og justere deling og nivåer i forhold til dette. Jeg kommer sannsynligvis på et eller annet tidspunkt til å eksperiementere med andre satelitt-systemer, men da er FLH og kompresjonsdrivere nok mer aktuelt enn OB. Du kjøper ikke scooter hvis du er med i Hells Angesl vel? Hornallianse-medlemsskap forplikter serru:cool:
    Jeg forstår Hornalliansegjengen ikke er å spøke med :D
    Fleksibilitet er noe jeg også liker veldig godt,og du har større fleksibilitet med Nagaokaene enn du ville hatt med Fostexene i åpen baffel.
    Det er noe unikt og meget fascinerende med gode større basselement når man kjører de opp der du gjør nå,og samtidig er det også noe unikt og fascinerende med BLH,samme er det med dipol/åpen baffel av hele frekvensområdet.

Det ser ivertfall flott ut med deg nå,og det er kjekt å lese om når folk er fornøyde og koser seg med musikken:)

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.637
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    he-he
    det går an å få til lyd i verdensklasse uten ALE
    mvh
    Leif

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.165
    Torget vurderinger
    6
    Vi får se hvor ferden går. Akkurat nå er jeg såre fornøyd og koser meg med masse musikk. Ingen planer om å bytte ut noenting som helst og håper å holde meg "hifi-nykter" til Consen riaa'en ankommer i løpet av våren.

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.165
    Torget vurderinger
    6
    Fikk med meg et likeretterrør fra Sjuris i kveld som hører til Kamalaen. Da har jeg både Siemens, Philips og Valvo og leke med som likeretterrør. Har jo kjøpt meg rørtester og synes det er stas å kunne teste rør helt selv;) Røret testet flott det!

Rørtesting.jpg

S

Sjur T

Gjest
    Tid for litt bilder. Flyttet litt rundt på HT som tidligere nevnt. Var temmelig skeptisk til å plassere satelittene såpass nær hverandre, men lydbildet oppleves heldigvis ikke så mye trangere enn med tidligere plassering. Registrerer at "trang" plassering er en europeisk hønntrend:cool: Så hvorfor skulle ikke jeg kunne slippe unna med det?:
    Vis vedlegget 232367

Vis vedlegget 232368

Vis vedlegget 232369

Sjuris var innom og lånte meg ørene sine for å vurdere hvordan ny plassering fungerte. Han oppsummerte; " dette låte latterlig bra". Tok det som en bekreftelse på at ting har falt enda litt mer på plass. Morsomt å kjøre samme delefrekvens-test som med Vermin for å få omtrent samme tilbakemelding på at ideell delefrekvens nok ligger et sted mellom 250-300Hz. Sjuris ga tommel ned når vi passerte 280Hz, mens 270 var ok. Så da speller vi litt med deling på 270Hz.
    Edit; Duelund stæsjet begynner også å gå seg til og det høres! Summen av å la basstårna være med lenger oppover i frekvens og Duelund effekten gir en feit fin organisk mellomtone samtidig som oppløsning og gjennomsiktighet er ivaretatt. Mer futt, fart og dynamik rett og slett.
    Det var en liten stund siden jeg hadde hørt oppsettet nå og ikke siden omplasseringen av høyttalerene. Sperra opp både ører og øyne fra første sekund.
    Spesielt vinyllyden til gut_man er den jeg ligger våken av om natta og fantaserer om:)
    og det med delingen på delefrekvensen på bassene var rett og slett genialt. Jævlig bra greier og dønn tyst!

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.165
    Torget vurderinger
    6
    Da var Psvane 300b WE replica på plass i ampen. Bias er justert og første låt spiller. Første spenningsmoment blir å se om kineserne har klart å få disse rørene like spenningsstabile som WE rørene er. Har stort sett bare justert bias en gang i året med WE. Første sammenligningstest var glassknipsing som avslørte at kineserne ihvertfall ikke har brukt samme glass som WE for Psvane rørene har tykkere og mindre resonant glass. Ikke nødvendigvis en ulempe :) Til de som leser dette, bør det tas med i regnestykket at jeg kun bruker 300b ampen fra 2-300Hz og oppover. Jeg kan således ikke uttale meg om forskjeller i bassområdet. Førsteinntrykket er veldig positivt. Faktisk virker replica røret tightere og mer kontant i lyden. Mellomtonen er minst like bra oppløst som WE og det er litt mer sprett øverst i diskantområdet. Rørene mine er kjøpt brukt her på sentralen og har rundt 200t på baken så de skal være innspilt.

Jeg gjorde også en annen oppdagelse i dag. Et av mine trofaste RCA 5962 red base rør som har tjenestegjort i preampen ble for en stund siden pensjonert og erstattet med et par Sylvania 6SN7 GTB (gule) som jeg hadde liggende. Jeg har siden det syntes at lyden fra preampen var litt mørk og med litt vel mye bass. Red base rørene fra riaa trinnet ble flyttet over og vips så var klangbalansen som den skulle. Sylvania rørene ble målt for å være sikker på at de var ok. Konklusjonen er at jeg må skaffe meg et par Red base rør eller finne noe som låter like bra og litt enklere å få fatt på. Om røret er litt mer basstungt enn Red base gjør ingenting, det må være tightere enn Sylvania GTB røret. Har et par RCA VT231 med grått glass fra 40 tallet liggende som jeg har testet tidligere, men de har for mye mikrofoni til å stå i preampen pga volumjusteringen som er i Callisto (belter som drives av motor og lager en del vibrasjoner). Skal teste dem i riaa trinnet etterhvert. Tips mottas med takk!

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.165
    Torget vurderinger
    6
    Dagens lærdom og mangel på innspill har fått konsekvenser! To par 5692 RCA produsert for Sylvania på vei til meg :p Et som skal rett i riaa og et som skal være backup. Målingene jeg gjorde i dag var veldig oppløftende og red base rørene som er kassert har holdt i noen år. For IO sin del, er rørslitajsen omtrent null på alle rør. At Callisto bruker mer rør er nok fordi den er desto mer i bruk rett og slett. Red Base rørene som stod i Callisto, har holdt i 3,5 år og de har vært mye brukt! 10 000 timer er aldeles urealistisk i en 6SN7 krets som kjører rørene såpass hardt som Callisto, men inntil jeg finner et rimeligere alternativ ser jeg ikke noen vei utenom..For det låter bare så mye bedre med 5692 enn med de 6SN7 jeg har testet:p Red base rørene som har stått i IO måler fremdeles 95% etter 2,5 års bruk. Har en plan for rullering av rørene :cool:
    sylvania 5692.jpg

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.165
    Torget vurderinger
    6
    En tredje ting jeg har lært i dag er at 4,5m lange sølv i bomull kabler blir statiske over tid. Har den siste uken hatt skikkelig problemer med støy i anlegget. Trodde det var rørproblematikk og derfor gikk jeg over og målte alle rør i anlegget. Gikk også over alle koblinger for å elliminere dårlig kontakt som årsak. I kveld løftet jeg kablene fra pre til Marchand filteret opp fra gulvet og voila! Støyen var borte. Så var det å finne ut hvordan man kan bli kvitt denne vederstyggeligheten på permanent basis. Ser rimelig corny ut med signalkabelen hengende i løse luften...

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.783
    Torget vurderinger
    23
    Da trenger du "kabelløftere" :cool: :cool:

kabelløfter.jpg

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.637
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    synes det var stiv pris på de "brukte" WE replikaene: 4.900
    jeg har heller et par Takatsuki på inngående, som trolig kommer i romjula :cool:
    mvh
    Leif

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.165
    Torget vurderinger
    6
    Joda de var nok neppe noe røverkjøp, men så var jo selger sunnmøring;) Dyrt og dyrt, joda en stiv pris i seg selv, men et par nye ærlig importert havner fort opp mot 7k når staten har tatt sitt. Sett i lys av det var det da ikke så himla galt. Og de er faktisk så gode at jeg vurderer å kjøpe hjem et par til. Hva kommer Takatsuki på?

Sist redigert:

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.637
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    mindre enn SEK14K :cool:

Sist redigert:

permorten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    6
    En tredje ting jeg har lært i dag er at 4,5m lange sølv i bomull kabler blir statiske over tid. Har den siste uken hatt skikkelig problemer med støy i anlegget. Trodde det var rørproblematikk og derfor gikk jeg over og målte alle rør i anlegget. Gikk også over alle koblinger for å elliminere dårlig kontakt som årsak. I kveld løftet jeg kablene fra pre til Marchand filteret opp fra gulvet og voila! Støyen var borte. Så var det å finne ut hvordan man kan bli kvitt denne vederstyggeligheten på permanent basis. Ser rimelig corny ut med signalkabelen hengende i løse luften...
    statisk bomull ? det må vel være gulvet som er statisk dvs ; bytt gulv ! mvh

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.637
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    lurte på det samme
    et gulvteppe tenker jeg
    mvh
    Leif

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.637
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    det gulvteppet blir vel lett oppladet, når ting skyves rundt?
    mvh
    Leif

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.165
    Torget vurderinger
    6
    Kanskje dyppe hele teppet i linolje?

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.165
    Torget vurderinger
    6
    Men det har jeg jo :cool: Fant en innerst i boden, fra svunne tider da man var overbevist om at fanden bodde i underlag, kabler og statisk elektisitet! Hvis jeg legger kablene i H.R sin magiske eliksir og gir dem et oppkok, må det vel bli bra??

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.165
    Torget vurderinger
    6
    I ungdommens villfarelse H.R Dette er skikkelige årgangssaker!

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.165
    Torget vurderinger
    6
    Det var jammen tider, dere skulle sett Verminsky da han dansa på bardisken i skybaren på Oslo Plaza med en flaske Eco spray i hver hånd. Vi delte ut Eco i øst og vest. Dro jævlig med damer det stoffet der. High end antistatic ethvert husmorsemnes våte drømm serru. Så jeg har lagret en flaske lengst inne i boden for nostalgiens skyld. Tar den frem og lukter på den innimellom;)

Sist redigert:

Moiz Audio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    06.08.2007
    Antall liker
    942
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    125
    Det var jammen tider, dere skulle sett Verminsky da han dansa på bardisken i skybaren på Oslo Plaza med en flaske Eco spray i hver hånd. Vi delte ut Eco i øst og vest. Dro jævlig med damer det stoffet der. High end antistatic ethvert husmorsemnes våte drømm serru. Så jeg har lagret en flaske lengst inne i boden for nostalgiens skyld. Tar den frem og lukter på den innimellom;)

herregud jeg var jo der---filma hele shitet

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.165
    Torget vurderinger
    6
    Vi helte Eco væske i mugger og delte ut til damene. Se hva som skjedde:

permorten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    6
    He He en virkelig høydare gut ! Innlegg med trøkk , opp på topp 10 totalt av hva jeg har lest her - glimrende !!

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen
    Hyggelig å registrere at vi er på linje med hensyn til lyden i Pavane WE 300B replica-rørene,Gutty!

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.165
    Torget vurderinger
    6
    Har nå fått spilt en del på Psvane og jeg er svært fornøyd! Etterjusterte bias i dag og den var ganske så stabil og fin. Lytteinntrykk vs. WE er som først beskrevet. Psvane virker tightere i lyden enn WE. Klangbalansen er ellers svært lik, med litt mer futt og fart øverst i frekvensene samt mer ro i mellomtonen. Innbiller meg at det tykkere glasset med mindre klang bidrar positivt her. Ser slettes ikke bort i fra at jeg ville foretrukket Psvane replicaene i en blindtest. Dette harmonerer med hva jeg har lest om erfaringer med WE kontra Psvane. De WE rørene som låter bedre er fra 70 tall og eldre ikke de nyproduserte som jeg har. Hva kom Takatsuki rørene på LMC?

Impulse; ser ikke bort fra at jeg kjøper meg et par Psvane replikaer til for å ha i backup. Regner ikke med at de er å få fatt i når disse rørene er brukt opp.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.783
    Torget vurderinger
    23
    Godt å lese at noen tør ta bladet fra munnen og gå WE-menigheten i mot... Veldig mye vintage som blir hauset opp. Nå er ikke jeg noen rørekspert per se, men man har da ører. Takatsuki tror jeg veldig på. Hadde jeg vært rørmann/300B fantast så hadde det vært en pall av de rørene her fort.

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.165
    Torget vurderinger
    6
    Ørene er undevurderte måleverktøy :cool: Gikk jo på en smell og måtte bite i et sure eplet mht til 5692 red base etter et ærlig forsøk på å overbevise meg selv om at rimeligere 6SN7 rør ville fungere bra i preampen min. Har ikke testet Psvane sin variant av 6SN7 rett og slett fordi de koster omtrent det samme som et par red base. De er en åpenbar kandidat, men siden jeg var heldig og kom over to par gode red base til samme pris gikk jeg for det velprøvde i denne omgang. Kan man få like god eller bedre lyd med rimeligere nyproduserte rørvarianter er det kun positivt imo. WE rørene står på hylla og tar seg godt ut i orginal-eskene sine. Far har ro i sjelen fordi han har et sett velfungerende WE rør i sitt rørarsenal og med fred i sjelen er verden i vater:)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.783
    Torget vurderinger
    23
    Fred i sjelen er ekstremt undervurdert som tweak!

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.165
    Torget vurderinger
    6
    Ok, tog an! Dobbel pris av Psvane. Skulle vært morro å hørt om det var verdt det.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.783
    Torget vurderinger
    23
    Gutty, dette er pølser i slaktetida. Bare å bestille straks.

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.165
    Torget vurderinger
    6
    God jul til alle hifi venner! Tilbringer jula hjemme og har skalket alle luker i påvente av julestormen som er på full fart inn over distriktet. Har en kul transeamp på besøk som skal få prøve seg som kraftverk for Nagaokaene. Førsteinntrykket er veldig bra. Håper å få flere inntrykk i løpet av julen. Ser ikke bort fra at det kan bli aktuelt å supplere med en transeamp med litt mer krefter og muligheter for enda bedre matching av bass og satelitt amper. Tiden vil vise hva som skjer :)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn