gut_mans cave

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Det høres ihvertfall dritfett ut med deling på 300Hz. Skal teste 350 også. Frekvensgang og spl høres ihvertfall jevn og fin ut på 300. Bedre fokus og bedre sammenheng mellom satelitter og basstårn med 300 Hz.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.199
    Antall liker
    11.307
    Torget vurderinger
    10
    Det høres veldig logisk ut. Alternativt så kan du dele bassene ved den naturlige avrullingen til Nagaokaene. Er det 50 Hz?

    Det er artig å kunne flytte delefrekvensen opp og ned mens man lytter.

    Husker jeg gjorde det med Lyngdorf DPA1 mot JBL 2226 15" basser og 2446 i TAD trehorn. Beveget meg opp og ned i området 600-1000 Hz. Det var varme og fylde i bassen og snert og smekk i kompresjonsdriveren, dette kom helt tydelig frem i området delefrekvensen passerte.

    Madman var innom hvor vi testet det samme med AE dipolbassene mine mot Seas Exotic. Da jonglerte vi mellom 300 og 600 Hz. Tydelig klangforskjell her og.

    Hva som er best er vanskelig å si men jeg tror en faktor som er viktig å sjekke ut er gulvkansellering. Det slipper du med dipolbassene for de går ned til gulvet. Jeg vet ikke helt hvor bra BLH er her, kanskje bra nok?
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Da har Vermin vært innom en tur og lånt meg gullørene sine en liten stund. Han var i utgangspunktet noe skeptisk til å endre delefrekvensen, men jeg tror han fikk noe å tenke på:cool: Enden på visa ble at vi målt med ørene begge foretrakk deling på 260-270Hz og ukorrigert summering av delefrekvens. Vi testet 100, 180 og 300 Hz samt en on the fly justering mellom 180 og 300 Hz.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.199
    Antall liker
    11.307
    Torget vurderinger
    10
    Og det er sånn ca opp til dipolpeaken noe som jeg også er blitt anbefalt og følger :)
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.990
    Antall liker
    5.919
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Svært interessant seanse!
    100hz som du har brukt tidligere viste seg svært blodfattig og nesten kjedelig sammenlignet med nærmere 300.
    300hz var litt over the top og 250hz litt under. Strålende kompromiss ett sted midt imellom, så får du spille en stund og se om det er der du ender. I bunn og grunn er det du som skal leve med dette og det skal fungere på all musikk til din smak. Men Merchand gjør iallefall det og prøve seg frem latterlig enkelt, og jeg skal maile de sporenstreks og kreve en utgave med fjernkontroll 😎
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Fjernkontroll hadde vært kult ja, men det er jo mer sosialt å låne et par ører. Dessuten er det greit å få litt second opinions når man vaser rundt med all verdens justeringsmuligheter. Fort gjort å skru seg bort ja...
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Da har jeg hatt et par timer for meg selv og fått ekperimentert litt i forhold til basspeaker og faseproblematikk. Det jeg har reagert på har definitivt vært faserelatert! Det er fastslått uten målinger! Nå har jeg plassert satelitter og OB'er på linje og integrasjonen er sømløs med deling på 300Hz. Jeg måtte skru ned bassene to dB. Det ser ikke så bra ut, jeg må konvertere fra rammelerret til nedtrekkslerret for å kunne ha kinomuligheter og for satelittenes del, må jeg ofre noe av dybden i lydbildet, men vinner større avstand til lytteposisjon. Summen av de lydmessige forbedringene er imidlertid så store at jeg tror jeg biter i det sure eplet. Dette er dynamikk ut av ville hælvete!.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.110
    Antall liker
    108.849
    Torget vurderinger
    23
    Erru på dass så får du drite eller komme deg ut, Gutty! Kan'ke sitte på gjerdet med et bein på hver side - da får du balla i klem! Rens opp i det der filmtøyset nå!
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Løsningen heter Occulus Rift og lanseres i en aktuell HD utgave til neste år. Da kan jeg skrote kinoen og ikle meg VR briller når jeg får lyst å se film.. Foreløpig blir det nok å dytte Nagaokaene i "filmposisjon" når jeg drar igang film her. Prioriteringen er ikke så vanskelig siden forholdet musikk - kino er omtrent 90-10.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.110
    Antall liker
    108.849
    Torget vurderinger
    23
    Da er det jo bare å sette hjul på gutta og jekke opp lyttestolen tilsvarende!

    (et tips i Slukets FOC serie)
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.110
    Antall liker
    108.849
    Torget vurderinger
    23
    Neineinei Morten, FREE OF CHARGE! Uhørt sjeldent.
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Hehe. Du har jo en alternativ løsning som er veldig elegant du da mad. Verdt å prøve?
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Et godt alternativ, absolutt. Har muligheter til det. Samtidig er Nagaokaene lette å skyve rundt på teppet så det er ikke alt for mye pes.
    Da er det jo bare å sette hjul på gutta og jekke opp lyttestolen tilsvarende!

    (et tips i Slukets FOC serie)
     

    madman

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.176
    Antall liker
    645
    Sted
    Sætre
    Torget vurderinger
    2
    Vel gutty, jeg er knallfornøyd men det er vel mer skyv i 10x15 enn det blir i 6x15. Designet derimot, og konseptet, uslåelig.
    Er du på disse kanter er du vellkommen
    -m
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Veldig interessert i å høre sakene dine mad. Konseptet er tilnærmt genialt! Er vel ikke så mye jobb å handle inn et par 416 (er det rett elementbetegnelse?) som kan vikariere for et av basselementene mine? Eller? Mangler ikke skyv i 10x15 nei:cool: Spesielt ikke når de får henge med litt lenger opp i frekvens. Hvor høyt opp i frekvens spiller dine 15" mad?
     

    madman

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.176
    Antall liker
    645
    Sted
    Sætre
    Torget vurderinger
    2
    I mine sitter 2stk. 515 og en 604 (2veis). Kjører elektr.filter og egen forst. på 2x515 i paralell. 604 drives med egen forst. og passivt filter.
    -m
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Ah, 604 var den jeg forsøkte å komme frem til ja. Du bruker den som jeg bruker ølmagene. Trenger bare et passivt filter i tillegg til elementer da...Eller hva slukfar? Skal definitivt gjøre et forsøk på å få hørt dine ht mad.
     

    madman

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.176
    Antall liker
    645
    Sted
    Sætre
    Torget vurderinger
    2
    slukfar har nok sovna, er nok sliten, blir mye nye inntrykk for en landsens gutt ute i den store verden.
    Har planer om køya sjøl, høyt tiltrengt skjønnhetssøvn og tidlig opp imorgen. Kulda har kommet og skuta trenger vinterkonservering av maskin.
    -m
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Han har vel kastet seg over roomservice menyen og inntar en såkalt "second dessert" før han velter seg over i sideleie. Husk det siste slukfar, for når gjærlåsen ikke er på plass kan det fort bli fali..
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.110
    Antall liker
    108.849
    Torget vurderinger
    23
    Heihei igjen! Dere var nærmere sannheten enn hva sundt er...:eek:

    Nå gjelder det å komme seg opp og ut før vaskehjelpen klasker skurefilla rundt øra på en stakkar. I dag gjør vi det enkelt med kosten; så en Bratwurstpusher borti gata.. får vel inngå en intensjonsavtale om et par meter. Mit Senf und Rostzwiebelen!
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Er i Vilnius, det store etegildet! Har i kveld spist en treretters med russisk kaviar til forrett, rådyrkjøtt med kantareller og steinsopp til hovedrett og hjemmelaget vaniljeis med rødvinskokte kirsebær til dessert. Dette inkl. rødvin i lange baner, dessertvin og to knerter kom på den nette sum av 300kr... Sluket, det er bare å bestille billetter når helsa tillater det!
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.110
    Antall liker
    108.849
    Torget vurderinger
    23
    I'm there, dude...:cool:

    Akkurat betalt en barregning på hotellet her... 7 pils/Jegermeister, et gl. Rldvin, en kaffe... 40 Euro. Businesshotell midt i Hamburg!
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Tid for litt bilder. Flyttet litt rundt på HT som tidligere nevnt. Var temmelig skeptisk til å plassere satelittene såpass nær hverandre, men lydbildet oppleves heldigvis ikke så mye trangere enn med tidligere plassering. Registrerer at "trang" plassering er en europeisk hønntrend:cool: Så hvorfor skulle ikke jeg kunne slippe unna med det?:
    Oversiktsbilde 2 linjeplassering.jpg


    Oversiktsbilde linjeplassering.jpg


    BeerGuts linjeplassering.jpg


    Sjuris var innom og lånte meg ørene sine for å vurdere hvordan ny plassering fungerte. Han oppsummerte; " dette låte latterlig bra". Tok det som en bekreftelse på at ting har falt enda litt mer på plass. Morsomt å kjøre samme delefrekvens-test som med Vermin for å få omtrent samme tilbakemelding på at ideell delefrekvens nok ligger et sted mellom 250-300Hz. Sjuris ga tommel ned når vi passerte 280Hz, mens 270 var ok. Så da speller vi litt med deling på 270Hz.
    Edit; Duelund stæsjet begynner også å gå seg til og det høres! Summen av å la basstårna være med lenger oppover i frekvens og Duelund effekten gir en feit fin organisk mellomtone samtidig som oppløsning og gjennomsiktighet er ivaretatt. Mer futt, fart og dynamik rett og slett.
     
    Sist redigert:

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.654
    Antall liker
    32.467
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Synes bildene lyver jeg gutty... :).. Rommet ser mye større ut enn det er... De bass-beista dine er helt rå, det skal helt klart sies... Hvordan ble forskjellen med de på linje kontra bak som du har hatt før synes du ?
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Har ikke juksa/pynta på bildene for å få rommet til å virke større i hvertfall. Bildene er også tatt med en 24/70mm linse, ikke noe "meglerlinse". Så til lyd med ny plassering; Når jeg deler rundt 100Hz er integrasjon mellom basstårn og satelitter bra med plassering av satelitter foran bassene. Når jeg beveger meg opp mot 180-200Hz begynner faseproblematikken å gjøre seg gjeldende med basspeaker og dårligere integrasjon. Med plassering på linje er faseproblematikken historie og bassen kan deles høyere. Fordelen da er at smekket fra 16" gir en opplevelse av en enda mer dynamisk mellomtone og mer realistisk dynamikk på f.eks slagverk og skarptrommer.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    25.027
    Antall liker
    13.565
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    ok
    og du har prøvd langsideplassering?
    mvh
    Leif
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Nei det har jeg ikke testa, men nå når jeg likevel kompromisser mht kinobruk av rommet kan jeg likegodt hoppe i det og teste det også. Så det står på to do lista mi.. Innebærer helvetes mye sjauing så jeg samler motivasjon :)
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    25.027
    Antall liker
    13.565
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    tror det og med hard toe-in vil gjøre underverker
    mvh
    Leif
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.573
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Viss du ikke har prøvd det før gut_man,så vil jeg anbefale deg å prøve Fostexene i en åpen baffel når du deler bassene såpass høyt.
    Du,Sluket med flere, har sikkert prøvt mer enn meg når det gjelder å kjøre et bakladet horn sammen med et bass-system,men jeg slet ivertfall litt med et eller annet rart.Når jeg hører et bakladet horn alene så klarer jeg ikke å detektere noe som skulle vere galt med timingen i bassområdet,selv om der åpenbart må vere en del utfordringer fase og tidsmessig.

    Jeg vil annta at Fostex bredbånderen er ganske lineer i åpen baffel ned i 250-300Hz området.

    Bare en tanke:)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.199
    Antall liker
    11.307
    Torget vurderinger
    10
    Jeg har 3,3 x 5,15 og har følgende erfaring:

    Kortside er bedre enn langside

    1/7 til sidevegg, 1/5 til bakvegg, 1/3 til lytteposisjon fungerer best med middels toe in

    Jeg tror litt demping i hjørner bak dipolbassene har noe for seg

    Fostex FE203En-S trenger noe demping oppover i frekvens fra typisk 1-2 K, det kan bekreftes av ca 10 HFS entusiaster

    Å dele litt under dipolpeaken <300 Hz er best

    :)
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Det er lite aktuelt å bale med OB løsninger for Fostex. Jeg er så godt som i mål med høyttalersystemet og gidder ikke starte på scratch igjen så lenge det låter som det gjør. Jeg er veldig fornøyd og det er overhodet ingen merkverdigheter med integrasjon mellom basstårn og BLH. Kanskje Nagaoka kabinettene funker såpass bra at jeg unngår det som har gitt problemer hos deg Rune? Blant annet unngår disse kabinettene mellomtonelekkasje fra hornet. Sluket kan kanskje utbrodere om teorien her, men i praksis er ikke dette noe problem med mine BLH. HEL, det er ikke aktuelt å bale mer med delefiltre. Med Oblivions siste modifikasjon med superkondisen samt tror jeg at problemområdet du beskriver er temmet uten at det er målt med annet enn ørene.
     
    Sist redigert:

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.573
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Forstår deg godt gut_man,var bare en ide viss balelysten skulle melde seg,for jeg tror du hadde likt godt det du hører med åpen baffel også i mellomtonen:)
    Det blir ingen annen forandring enn at du må bale med å lage en baffel.Noen få hundringser i kryssfinerplate.
    Nagaokaene har på en måte ingen misjon når du deler der du gjør nå.Desse variantene av BLH er laget for å gi nivå under ca 2-300Hz siden de fleste av desse bredbånderene ikke har nok output under der uten hjelp.
    Et BLH utgjør også en motstand på elementet,refleksjoner fra bakkkammer,osv.,mens i åpen baffel får det utfolde seg ørlite friere.
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Hehe. Setter det på bale-lista og takker for tips Rune :) Fleksibilitet har vært viktig for meg i veivalgene som er tatt i forbindelse med høyttalersystemet. Jeg kan pr. i dag slippe unna med forskjellig plassering og justere deling og nivåer i forhold til dette. Jeg kommer sannsynligvis på et eller annet tidspunkt til å eksperiementere med andre satelitt-systemer, men da er FLH og kompresjonsdrivere nok mer aktuelt enn OB. Du kjøper ikke scooter hvis du er med i Hells Angesl vel? Hornallianse-medlemsskap forplikter serru:cool:
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    25.027
    Antall liker
    13.565
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    du står vel på short-kunde-lista til Sluket for J-Horn, TAD-4001 med ET-703:cool:
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.199
    Antall liker
    11.307
    Torget vurderinger
    10
    Glemte at Oblivions parallell krets (den klysa mellom + og - terminalen på drivern) demper responsen oppover. Har målt og lyttet grundig til den og det funker. Responsen oppover i 203 er der uansett løsning, jeg tenkte ikke at du skulle gå over på dipol, selv om det faktisk kunne vært en idee å skifte midtbassen med 203/500 når du først nevner det. Da ville den vertikale integrasjonen bli bedre mens spredningen noe dårligere.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn