gut_mans cave

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.654
    Antall liker
    32.467
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    God Jul Gutty! Trenger vel ikke holde så på hemmeligheter... Hvilken transe-amp kan gjøre BP rangen stridig... ?? Eller er det kun på bass du tenker ?
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Holder tett til jeg har fått litt mer inngående inntrykk HCS. Og jeg sa supplere, ikke erstatte BP. Så langt registreres det lydmessige forskjeller. Dette er som å sammenligne epler og pærer, og det er ting jeg liker ved begge ampene. Derfor holder jeg muligheten åpen for å supplere slik at jeg har muligheten for å variere :) Jeg kjenner også at jeg har lyst til å eie en amp fra denne konstruktøren.
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.151
    Antall liker
    6.784
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Holder tett til jeg har fått litt mer inngående inntrykk HCS. Og jeg sa supplere, ikke erstatte BP. Så langt registreres det lydmessige forskjeller. Dette er som å sammenligne epler og pærer, og det er ting jeg liker ved begge ampene. Derfor holder jeg muligheten åpen for å supplere slik at jeg har muligheten for å variere :) Jeg kjenner også at jeg har lyst til å eie en amp fra denne konstruktøren.
    Vært å lånt nyampen til Vermin nå?
    God jul forresten
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    En lang dags ferd mot natt avsluttes med Øresund Space Collective på vinyl i fred og ro nedi hula mi. Speisa improvisasjon har følge av litt rødt og brunt i passende glass. Fin avslutning på en hektisk og trivelig julekveld.
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Godt nyttår folkens. Måtte 2014 by på mange hyggelige overraskelser for alle sammen. For min egen del var de hifi-messige høydepunkt OB basstårn fra Slukster og alliansetreffet i Okka. Nyttårsforsett nr. 1 for egen del er at jeg skal få med meg flere alliansetreff!!
     

    Heimdall

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.12.2009
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    568
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    15
    Godt nyttår gutty!
    Det blir gøy å sammenligne basstårna dine med mine! Godt å høre at du har
    gjort samme erfaringer som meg mtp plassering. Tar med noe passende musikk.
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Blir hyggelig med besøk ja :) Ta gjerne med musikk, og jo mer du får med på vinyl desto bedre. Har ikke noen fornuftig måte å spille av cd plater på uten å rippe dem til NAS serveren min for så å spille dem av på MPD/Linux systemet mitt. Det er ingen umulighet, men tar litt tid før skivene er klare for spilling.
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    På tide å fortelle litt om hva som har vært på besøk. Siden FirstWatt F5 kloner er den store snakkisen i hornalliansen for tiden, prøvde jeg å få kloa i den F5 som Grevl la ut på børsen rett før jul. Vermin var kjappere i avtrekket og snappet den rett foran nesa på meg:p, men storsinnet som han er har jeg fått låne den for å teste i jula. Han har hatt nok med å skru på pickuper og ratte EQ på bassene sine. Jeg har vekslet litt frem og tilbake mellom BP og F5 og for å slå det fast med en gang; Border Patrol S10 exd skal ingen steder! Når det er sagt, har jeg satt Cobra2 i gang med å bygge en F5 til meg. Hvorfor? Fordi den ampen er latterlig billig og spiller latterlig bra. Fordi den spiller annerledes enn 300B ampen min og ikke minst fordi den gjør det på en fascinerende måte som gjør at jeg har lyst å ha mulilgheten for å kunne variere litt.

    Med 25w til rådighet på Beerguts BLH kan jeg dra på mer uten at ting blir anstrengt. Jeg synes å høre at 9w av og til kan bli litt i minste laget hvis lysten til å dra på skikkelig melder seg. F5 spiller også med en klart hørbar større linearitet noe som gir en følelse av større oppløsning. Den er også noe tightere helt nederst i mellombass/bass (satelittene mine går bare til 260Hz) og overgangen mellom satelitter og basstårn oppleves noe mer homogen med F5. Med Border Patrol og 300B på Beerguts blir det et helt annet liv i grunntoneområdet. Selv om oppløsningen og teksturen i mellomtonegjengivelsen med F5 var tiltalende, manglet noe av den fyldige organiske mellomtonen og ikke minst smekket. Skarptrommer gjengis mer naturlig, stemmer får mer brystklang og gitarer får den herlige organiske lyden som ingen transe amper fikser. Jeg må nok bare innse at jeg er og blir en 300B junkie. F5 har derimot egenskaper som tiltaler meg og jeg har aldri hørt en transeamp som har gitt meg så mye musikalsk glede som F5. Den er ikke en transeamp med 300B lyd, men det gjør ingenting. Det er mye morsommere å ha alternativer med litt forskjellige egenskaper enn to kliss like amper. Har noen ideer om hvordan jeg skal "pimpe" kabinettet til F5 til å bli ganske så kult. Det er også mulig at det gjøres andre ting for å tilpasse lyden fra en helt standard F5 klone etterhvert.

    Et veldig hyggelig bekjentskap var ihvertfall First Watt F5 klonen som har vært på besøk her. Kanskje Grevl kunne opplyse llitt om den utgaven Vermin har kjøpt avviker noe fra en standard F5? Syntes å skimte to trafoer nedi der og det er vel ikke helt standard?
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.111
    Antall liker
    108.851
    Torget vurderinger
    23
    Ølmagaene våkner ikke før ved min. 50 fryktløse kl.A Watt. Må grisebankes!!! ;)
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Vel en av fordelene med F5 er at den enkelt kan modifiseres til å yte 50w kl.A så det er absolutt en option ;)
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.111
    Antall liker
    108.851
    Torget vurderinger
    23
    Life begins at 50! Prøv, og du vil bli overrasket.
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Skal høre med Cobra2 om ikke det lar seg gjøre :)
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.151
    Antall liker
    6.784
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    merket himmelvid forskjell når jeg gikk fra standard F5 til monoblokkene som har vesentlig mer power.
    Men er ikke F5 litt 2013?
    Er det ikke Aleph-J som er 2014?

    Minner meg på å fortsette å gjøre ferdig aleph-j ampene en av dagene.....
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    25.027
    Antall liker
    13.565
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    kommer an på hva man vil bruke de til
    F5 Turbo har bedre dempningsfaktor for midbass drift
    Aleph J låter litt mere røraktig slik jeg hørte de
    Aleph J er jo dessuten svakere slik som F5
    jeg ser for meg to "mono"-chassis med en Aleph J og en F5 turbo kanal i hver for bi-amping
    mvh
    Leif
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Hmm, men vil AlephJ kunne gi de forskrevne 50W da? Har aldri hørt Aleph og har egentlig ikke store planer om å gjøre de store sprellene på forsterkersiden, men det var et forslag som det kan være lurt å tenke på hvis jeg allikevel må gjøre endringer med tanke på størrelse på kabinetter. Var det et forslag til meg, eller tanker om hva du selv vil gjøre Leif? I følge Cobra2 må det større kabinetter og bedre kjøling til enn det han hadde for hånd for å kjøre opp effekt til 50W på F5.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    25.027
    Antall liker
    13.565
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    tanker for Aleph J var mere min smak enn F5 for HF
    mvh
    Leif
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Har akkurat avsluttet en maraton musikkdag. To hyggelige herremenn fra vårt nabofylke i øst kom for å inspisere hva HA (hornalliansen) avd. vest kunne by på. Vi startet hos Vermin kl 13, fortsatte hos Sjur og avsluttet hos undertegnede som måtte tre av noen timer for å øve med band og demontere en VdH pickup som var på utlån. Slike happeninger er gang på gang en bekreftelse på hvor gøy det sosiale aspektet ved hobbyen er. Håper på mange slike stunder i 2014! Btw var det deilig å få igjen VdH Canary og spille med den i VPI/Airtangent riggen. Pickupen er tunet fra VdH til akkurat denne armen og til mine musikalske preferanser og det er veldig hørbart! To Van den Hul pickuper i to oppegående vinylrigger er dobbel analoglykke. Jeg digger begge riggene:cool: Morsomt å høre Vermins nye VdH i anlegget hans også. Tror vi fikk demonsrert ganske ettertrykkelig hva slags huslyd VdH har med intet mindre enn tre eksemplarer av arten i løpet av dagen.

    Sjurs nyinnkjøpte MG1 tangential arm var også et hyggelig gjenhør. Denne armen har jeg hatt selv og jeg mener fremdeles at den er et av de beste bang for the buck armkjøp man kan gjøre. Den låter fabelaktig! Ikke en Airtangent, men en jævlig god arm for pengene. Med Lenco i corian/ptp plinth spår jeg Sjur en lysende analog fremtid;) Den Heed riaaen din Sjur var forresten ikke å kimse av den heller! Støyfri, dynamisk og flott signatur! Har hørt den i både ditt og Vermins anlegg og tror Heed'en seiler opp som et av de heteste rimelige riaa alternativene jeg vet om.

    Nå koser jeg meg med gammel norsk prog; Ruphus på VPI/Airtangent og VdH Canary inn i de små timer. Takk for en knall dag gutter! Håper vi kan gjenta dette.
     
    Sist redigert:

    Heimdall

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.12.2009
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    568
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    15
    Det var helt utrolig gøy å besøke the Bat cave! Takk for gjestfriheten. Og takk for mange fine runder med vinyl.

    På vegne av hele Sørlandet beklager jeg at vi har mistet Sjur...
     
    Sist redigert:

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Faen Heimdall, han sa jo at dere ikke måtte gi ham brennevin:p Håper dere mista ham til senga og ikke til sjøs....
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Huff og huff. Regner med dere klarer dere helt utmerket på egenhånd i vår lille by og håper det var verdt turen :)
     
    Sist redigert:

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Havner dere i knipe og trenger muskler, ring Sluket; 983 45 854
    rock.gif
     
    Sist redigert:
    S

    Sjur T

    Gjest
    Er i live og i best velgående...:) har akkurat sent avgårde Heimdall med 300B monoblokkene sine, og sitter nå med en real dagen derpå frokost.

    Takk for i går alle sammen. Vanvittig gøy og ikke minst lærerikt! Skal nok få skikk på analogdelen etterhvert ja, er godt på vei nå føler jeg. og du må bare få på plass noe VU-meter, Gutty...;-)
     

    Heimdall

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.12.2009
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    568
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    15
    Havner dere i knipe og trenger muskler, ring Sluket; 983 45 854 Vis vedlegget 237364
    ;)
    Jeg er sikker på at SuperSluket hadde ordnet opp i en fei hvis vi hadde trengt hjelp. For øvrig er jeg oppvokst i BankeDu-byen og har bred erfaring både i å egle på meg folk, å havne i basketak og å sende folk på verksted. Men vi tok det pent og pyntelig i går. Det er jo tross alt (d)Okka by!!
     

    grelv

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2007
    Innlegg
    515
    Antall liker
    109
    Torget vurderinger
    1
    Et veldig hyggelig bekjentskap var ihvertfall First Watt F5 klonen som har vært på besøk her. Kanskje Grevl kunne opplyse llitt om den utgaven Vermin har kjøpt avviker noe fra en standard F5? Syntes å skimte to trafoer nedi der og det er vel ikke helt standard?
    Denne ampen er kretsmessig en helt standard F5, men bygget i dual-mono med helt separate strømforsyninger for hver kanal. Mao 2 stk 300VA trafoer, og dobelt sett med likerettere/lytter sammenliknet med standard.
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    6
    Har lyttet litt på F5 her og ; meget bra, gjennomsiktig og stille.

    mvh
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Da skjer det litt her igjen. Hvis alt går i boks med transport så står det et nytt forsterkerbekjentskap her og koser seg i morgen kveld. Takk til Cobra2 for tipset!
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Firstwatt F5 som var på besøk gjorde et så solid inntrykk at jeg satte en standard F5 i bestilling hos Cobra2. Etterhvert ble det imidlertid klart at en F5 Turbo sannsynligvis ville være et enda bedre alternativ med mer krefter og mer kontroll. For å gjøre en lang historie kort, dukket det opp en skikkelig lekkerbisken av en F5 Turbo på børsen som nå er på vei til hula mi;
    F5 turbo.jpg


    Bygget av liliya, byggetråd; http://www.hifisentralen.no/forumet...c/71363-nytt-byggeprosjekt-nok-en-gang-2.html

    Et toppløsbilde:
    F5 turbo innmat.jpg


    I frustrasjonen over at dCS ikke klarer å få ut software oppgraderingen til Paganini (som vil gjøre meg DSD kompatibel) ble jeg svært glad når jeg i dag fikk PM fra Man som hadde jobbet for å forbedre MPD/Linux systemet jeg bruker. Og dette virker svært lovende! Som vanlig fra den kanten ropes det ikke ulv før ulven faktisk er der. Hvor gøy er det ikke å benytte seg av systemer der det konstant jobbes for å forbedre ting, og forbedringene dumper ned i "postkassa" free of charge? DRITKULT! Takk for at du gidder Man ;)
     
    Sist redigert:

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    25.027
    Antall liker
    13.565
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    ha-ha grattis
    ante meg at det var der den havnet
    så er det bare å skaffe en Aleph-J og sammenlikne
    det skal i alle fall jeg......
    mvh
    Leif
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Aleph-J er interessant ja. Følger spent med på hva du erfarer! Syntes F5 var noe anemisk i mellomtonen i forhold til hva jeg er vant med. Når det er sagt, hadde F5 en oppløsning som var veldig fascinerende imo. Samtidig fikk jeg en synergi mellom Nagaoka og basstårn med F5 og MI som var veldig kul. Det var også åpenbart at jeg kunne spille høyere uten anstrengelse med litt mer krefter på Nagaokaene. Gleder meg til å høre hva F5 Turbo presterer. Transport planen skar seg så jeg regner ikke med å få testet ampen før neste helg.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.111
    Antall liker
    108.851
    Torget vurderinger
    23
    Det "anemiske" i mellomtonen er bare fravær av rørforvrengning! Du som er gitarist er vant til at ting surkler og går med 10-15 % distorsjon av diverse typer..;)
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Det "anemiske" i mellomtonen er bare fravær av rørforvrengning! Du som er gitarist er vant til at ting surkler og går med 10-15 % distorsjon av diverse typer..;)
    Kan godt være. Skal utforske flere kilder til anemi i løpet av våren/sommeren for å finne ut hvor veien videre går. Når det er sagt skal gitarer surkle og gå med kunstnerisk kontrollert forvrengning imo. For en el-gitarist er det noe av det grunnleggende å lære seg å bruke denne forvrengningen i sitt uttrykk.
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Da har jeg fått installert og hørt litt på Mans MPD v2. Versjon 2 innebærer en hel del forbedringer både i funksjon og struktur uten at jeg er teknisk anlagt nok til å kunne utbrodere dem. De lydmessige endringene skal jeg imidlertid klare bedre å formidle:

    Det første som slo meg når jeg satte på første låt med v2 var at det låt mer oppløst og da spesielt oppover i frekvens. Cymbaler klang bedre og mer naturlig. Når jeg nå har fått lyttet et par timer stemmer dette bra, men også resten av frekvensområdet er merkbart forbedret. Ivarlo beskrev lyden som mer røraktig i en pm til meg og det synes jeg var en god beskrivelse som jeg kan si meg veldig enig i. Det klinger mer naturlig og organisk over det hele samtidig som om oppløsningen virker å være bedre enn med forrige MPD versjon. Spiller jeg f.eks litt hårete prog, er det litt mindre "piggtråd" med denne MPD vserjonen. Det trylles ikke gull av gråstein, men denne evnen til å gjengi med høyere oppløsning uten at det blir klinisk og kjedelig er noe jeg kjenner igjen fra andre forseggjorte produkter.

    I bassområdet har det også skjedd ganske betyelige ting: Mellombassen trøkker enda mer enn før samtidig som det er lettere å skille mellom det som skjer i dette frekvensområdet. Dette skyldes nok bedre oppløsning. Det herlige trøkket fra stortrommene i Panzerballett sitt 2009 album - Hart Genussen von ABBA bis Zappa kommer enda bedre til sin rett. Den skal kunne spilles på realistiske lydnivåer uten at det blir hardt og anstrengende. Det gjør den nå! Kontrabassen på Mike Manieris - Northern Voices - Nature Boy gjengis så naturlig og autoritært at pelsen reiser seg umiddelbart.

    Totalt sett var dette en stor opptur. De tingene som er blitt gjort har utelukkende hatt positiv effekt på ytelsen. Dette er imo den største oppgraderingen av MPD jeg har hørt til nå.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn