gut_mans cave

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.404
    Torget vurderinger
    12
    Pokker da, jeg kjenner meg presset fra flere kanter nå. Taim vill sjåvv....

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Siste rapport fra Colibri/4point fikling. For det første antiskating og kabelfesting. Når jeg sjekker med null antiskating og senker pickup på speil, dras den utover når jeg monterer kabelfestet som herrene Fosse og Trondmeg foreslår. Ved å vri på den slik at kabelen stikker ut mot arm, ca kl 09/10 sett bakfra står pickup rolig når den senkes mot speilet. Da oppfører også antiskatingen seg som den skal. Så da tenker jeg at jeg lar den stå slik.

Ellers har jeg slitt litt med sibilanter eller sssZZZss'er. Vermin anbefalte Stevenson geometri og 110% nøyaktighet i justeringen. Så jeg har brukt litt tid med lupe og lykt for å få alt så nøyaktig som mulig..Likte godt resultatet med Stevenson lydmessig. Toppen gjengis mer vektløst og lyden virker mer avslappet og lettflytende. Har også senket VTA (slakere SRA) og disse tiltakene har tilsammen tatt det meste av sssZZZss'ene, men helt borte er de ikke. Det var da jævlig så kilen denne fuglen skulle være da...Får invitere Vermin på en workshop og se om vi ikke får tøylet sibilantene.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.913
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    tangential arm...da er geometridiskusjonen lagt død imo

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Hehe. Da er det jo fint å ha alternativer! Jobber med SRA. VdH anbefaler en ganske ekstrem SRA på 94grader og det er beyond reach slik armen min er montert nå. Mistenker at kanskje det bidrar til problemet. Og i så fall vil en tangentialarm ha samme utfordring. Kjører med dobbel tallerken, men skal teste med en og senke armen så jeg får anbefalt SRA.

Vermin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Antall liker
    5.916
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Husk også at du muligens er i den kritiske og avsluttende fasen vedrørende innspilling og det er mye mulig problemet går over helt plutselig :)

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.913
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    så armen må lene mye utover mot pickup?
    eller mente du omvendt?
    mvh
    Leif

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Mente at armen må heves i bakkant for å få få anbefalt sporingsvinkel. Skal ikke overdrive sss problemer heller, har vel funnet to plater der problemet kan høres. Vermin kan også ha rett i at dette er innspillings relatert da jeg ikke har lagt merke til fenomenet tidligere. Eller så har jeg justert meg litt ut og inn av viddene.. Det årnær sæ :)

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Hadde Vermin innom på workshop i går. Fikk gått over alle pickup innstillinger og testet tre forskjellige geometrier. Fjernet også en tallerken på Lenco drivverket for å få mer justeringsmuligheter for VTA. Fikk meg en aha opplevelse med tallerken stuntet. Lyden ble mye tightere og det ble mer smekk i bassen. Det var også litt mer godlyd å hente med å øke SRA/VTA enda litt mer. Sibilant (sSSSZZZSSss) problematikken forsvant ikke, men ble noe bedre. Sendte en forespørsel til VdH pusheren min og fikk følgende svar:

"It may be a burn in issue, it is well known. Van den Hul can change the suspension and it will sound good direct but it is preferred to let it burn in first until it reaches the 300 hours service. You may tray to increase the tracking force to see if it improves. Also change the VTA a bit by raising the back of the arm and lower Anti skating may help. Of course in any case of doubt or irritation send it back for new service."

Så da er det bare å la fuglen få flere timer på nåla og se om det kan hjelpe på. Hvis ikke fårjeg sende den på et rehabiliteringsopphold.

Vermin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Antall liker
    5.916
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Prøvde Fozgometeret her hjemme i dag etter du hadde lånt det og ikke fått utslag i det hele tatt. Her fungerer det helt etter hensikten, nå skjønner jeg ingenting, har du anti-fozgo-krefter i veggene? :eek:

kwil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Antall liker
    993
    Men et spørsmål; Ser at Sra på 94° er nevnt. Er dette spesielt for Colibri, eller generelt for vdh? Mener å huske at Vdh. oppgir 22° Vta til sine pickuper, og husker jeg rett, blir vel Sra mindre da? (Har dere studert forholdet mellom vinklene sra/vta på disse pickupene?)

Mvh

Vermin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Antall liker
    5.916
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Hehe, jeg mener og huske han fant ON knappen ja :)
    94 er spesielt for Colibri ja, Grasshopper spiller klart best med 92.
    Personlig foretrekker jeg og bruke ørene, og det viste seg og treffe greit med hva som ble spesifisert. Da jeg fikk mikroskopet viste det at jeg hadde ratta inn 93.89 grader som "sweetspot".

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Mener bestemt at jeg brukte de rette sporene, men skal ikke banne på at jeg kan ha bommet på test-tracket. Når armen plugges rett i meteret er det ikke så lett å bruke ørene for å kontrollere det heller. Vi burde selvsagt ha sjekke dette i går da du var innom. Det får vi ta ved neste anledning. Mht til VTA/SRA så er 94 grader ganske ekstremt. Colibrien er i reference versjon også en ganske høy konstruksjon. Det er flere som har hatt issues med å få armene høyt nok med denne. Jeg ville neppe funnet på å kjøre så ekstrem SRA om ikke det forelå klare anbefalinger om dette. Mitt problem var aldri 4point'en, den har nok å gå på. Problemet var montering rett på plinth og høyden på to tallerkener som gjorde "skaftet" på 4pointen i korteste laget. To løsninger på dette; enten å bygge opp med et armbord eller å fjerne en tallerken. Hører absolutt ingen minus med å kjøre en tallerken, tvert om (se ovenfor).

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Gunmetal mat.jpg

Har gått for gunmetal matte jeg også. Tenkte å få pulverlakkert en av Lenco tallerkene mine i svart. Så blir det barskt tenker jeg:cool: Jeg har tidligere fått overraskende store lydmessige utslag ved å bytte matte på Lencoen. Likte godt hva gunmetal matta gjorde med lyden! Den tilfører litt mer varme i mellomtonen og bassen er mer detaljert og har mer smekk enn med acrylmatten jeg har brukt til nå.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.606
    Torget vurderinger
    23
    Ser ut som VVV (Vestlandets Vinyl Værstinger) koser seg fælt for tiden? :D Bra! Fin stigning i programmet der borte!

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Kom plutselig på at jeg ikke har testkjørt ht systemet mitt med fullt F5T oppsett. Det har helt gått i glemmeboka. Har nå koblet opp og kjører med liliya bygde F5T over alt. Spennende å høre hva likt forsterkeri kan gi av gevinst og hva evt. som må ofres med mindre watt. F5T har en mye stivere powersupply ennn MI ampen på 150W. Skal ikke konkludere med så mye da bassampen ikke har fått blitt varm enda, men førsteinntrykket er at det funker fint med turboen på basstårna! Skal spille litt og rapportere mer etterhvert. Forsvinner salgsannonsen på turboen, er det nok fordi den blir her inntil videre :) Har planer om å teste ut litt forskjellige bassamper i systemet. Regner med at det er relativt kritisk så lenge bassene spiller så langt opp i mellomtone som de gjør.

liliya

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    484
    Torget vurderinger
    14
    Tror du gjør fornuftig i å la din første Nelson Pass F5V2 få prøve seg som bassamp. Tester en ganske likt oppbygd F5V2 som din på mine basstårn, noe den driver med letthet. Husk også at F5 er en push pull klasse A. Når den forlater klasse A (om den gjør det) så leverer den ganske mye mere effekt i klasse AB.

Eivind Stillingen

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Uka oppsummert i bilder :)
    Mandag morgen kl 0630. Joggetur i Prato, Toscana
    01fd3f36382a92e88f4e64b96025da356827f2e117.jpg

010618507d77cb6089d9787e778e749d08421de979.jpg

Så litt jobbing. Formålet med Italia turen var konferanse. Denne keynote'n hadde jeg gledet meg til lenge. Professor Ericsson er kul :cool:

01693a94effcf09483c0911c50b1399339ad509115.jpg

Tirsdag morgen kl 0700, joggetur langs elven som renner gjennom Prato
    01c6a78df671b11376ebf69419a3c692485e058978_00001.jpg

Onsdag var dagen for konferansemiddag i magiske omgivelser:
    016d0d061170e33e3d323d1503c68ca83151514aa9.jpg

Italienerne kan mat!
    014fe3a026b7d4aff8c11a6e2ca3566cfbb226bfe6.jpg

Så var det hjem igjen. Plukket med meg ny reise hifi på veien hjem:
    01501a0a7a5abfe37069703428985dc1bdbbd2fb11.jpg

To be continued...

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Høydaren var imidlertid ingen av de foregående begivenheter.... I går ble Benedikte vår tredje konfirmant denne våren! Ikke et øye var tørt etter en high end custom made sermoni levert av den norske kirke (er hverken medlem eller fan). Her imponerte de imidlertid stort takket være et par lokale ildsjeler som klarte å lage sermoni og opplegg til den magiske opplevelsen som Benedikte hadde forventninger om:
    IMG_0227.jpg

Den utskremte fotograf klarte ikke få til et skarpt bilde av alle tre konfirmantene alene (de aller fleste var vel strengt tatt ute av fokus). Bildet av hele den smilende buketten "det gut_man'ske" hjem får illustrere finalen;D
    IMG_0295.jpg

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.130
    For en flott gjeng!
    Gratulerer så mye til alle, med en dag og en begivenhet som vil bli husket i lang tid! :)

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Kvelden tilbringes med en gammel favorittkombo:
    0156549d08ad5721318e83f537ac3d195dd6fcfca4.jpg

Huket på Consen riaa'en og rattet inn last. Spiller som bare faen :cool: Eneste ankepunktet jeg har til Consen riaa, er at jeg skulle ønsket meg litt mer gain fra den. Ellers holder den fint følge med Aesthetix IO signature rent lydmessig. Dyna/Airtangent utfyller hverandre svært bra. Armen tilfører litt finesse og oppløsning, mens Dynaens bass kler Airtangenten veldig bra!

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Blir savnet stort, er det bare å ta turen innom for en lytt Jimmi! Skulle gjerne hatt meg en tur innom deg og sjekka ut Studer og tape..

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Fikk i dag to pakker i posten... Scrooge's smykke av en ultralydvasker og Best tractor. Vaskeren vasker rene selv de skitneste platene jeg har hatt stående og ikke våget å spille. Er overlykkelig over å ha klart å skaffe meg denne før Scrooge bestemte seg for ikke å lage flere! Best tractor er den mest geniale protractoren jeg noensinne har vært borti rett og slett. Endelig har jeg fått skikk på geometrien og sporingen på Colibrien. Å hjelpe meg som fuglen synger nå :cool:Skulle ønske jeg kunne vaske og spille hele natten:p

kwil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Antall liker
    993
    Hei
    Ikke overraskende med "best tractor", har blitt en del slike i nærområdet her også (på u.t 's anbefaling), har hatt suksess med disse i flere år nå, blir meeeget nøyaktig innstilt om man tar seg tid. Og jeg er godt fornøyd med geometrien/kompromissene de har valgt.

Ultralydvasker likeså, om men om min svært så hjemnemekka variant, rent estetisk ikke i nærheten matcher scrootch flotte produkt.

Blir vellyd av "småting" som dette, artig8)

Mvh

Fikk i dag to pakker i posten... Scrooge's smykke av en ultralydvasker og Best tractor. Vaskeren vasker rene selv de skitneste platene jeg har hatt stående og ikke våget å spille. Er overlykkelig over å ha klart å skaffe meg denne før Scrooge bestemte seg for ikke å lage flere! Best tractor er den mest geniale protractoren jeg noensinne har vært borti rett og slett. Endelig har jeg fått skikk på geometrien og sporingen på Colibrien. Å hjelpe meg som fuglen synger nå :cool:Skulle ønske jeg kunne vaske og spille hele natten:p

D

Dåbbel J

Gjest
    Jøss - du holder på med svarte skiver enda... trodde du hadde kastet deg på tape kjøret jeg... er det ikke det dem store gutta kjører på med for tia da?

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Har ikke blitt stor enda:rolleyes:. Står nok bare i lekegrinda og kikker på de store gutta jeg JJ. Dessuten synes jeg det er morro å få mest mulig ut av den musikken som allerede står i hyllene her.

D

Dåbbel J

Gjest
    En god tanke det... og bra prioritering. det er for noen kroner etterhvert i hyllene rundtomkring...
    Gjort noen endringer på HT oppsettet ? Prøvd noe nytt ?

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Ikke så mye nytt her i gården JJ. Kunne tenkt meg å gyve på et FLH prosjekt etterhvert, men jeg har kommet til at det får vente til jeg får bedre plass en gang i fremtiden. Eller at noen kommer på at de har lyst til å overta ølmagane mine. I mellomtiden koser jeg meg med i mine ører knall lyd! Har bedt Emo om hjelp til å skru filter en kveld. Har trua på at det er litt mer å tyne ut her. Siste jeg gjorde var å fjerne all eq på bassene og spiller nå på dem uten noe GS manipulasjon. Morro å A-B teste med et tastetrykk og høre hva som skjer. Det er det som har gjort at jeg tror det kan være litt mer å hente her. Ellers har jeg trukket F5T annonsen min og spiller nå med F5Turbo all over. Det var litt å hente på det, som forventet. Sikkert mye fordi jeg deler så høyt som 650Hz mellom basstårn og satelitter.

D

Dåbbel J

Gjest
    Hvorfor prøver du ikke Fostex i baffel ? Sannsynligvis har du mer og hente på det.....

liliya

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    484
    Torget vurderinger
    14
    Kommet til "fornuft" og beholdt F5T til bassene, ser jeg.

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Har plutselig en litt annen plan for den liliya! Something's coocking:cool:

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…