gut_mans cave

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    gut_man oppgraderer!

    Lytteinntrykk VdH Frog vs Dynavector XV-1s

    En slags dagbok over tiden jeg har fått låne VdH The Frog av Rico, takk til ham :)

    Har spilt 10 platesider. Lyden er utrolig crisp og oppløst over hele frekvensområdet. Bass går dypt og gjengis homogent og sammenhengende med fint driv og punch. Mellomtonen virker noe tynn og mangler noe dynamikk sammenlignet med XV-1s. Diskanten har det karakteristiske vektløse og lettflytheten som kjennetegner VdH pickpuer. Dette gir en meget delikat oppløsning på akustiske instrumenter.

    VdH bruker Acapella hornhøyttalere i sitt referanseanlegg, og jeg har derfor hatt tro på at pickupene til VdH vil være en god match til mine egne horn. De første inntrykkene tyder på at det kan stemme. Planen er å spille noen uker på Frogen og så bytte tilbake til XV-1s for å sammenligne. Nå virker de å ha noen litt forskjellige egenskaper.
    Switcher tilbake til XV-1s etter ca 25 platesider med Frog. Frogen har klart å snike seg under huden på meg med sin lettflytende og delikate spillestil. Med XV-1s i Airtangent armen min, er det imidlertid som om alt faller på plass igjen. Musikken kastes mer rett i fleisen på meg, det er akkurat som om Frogen er nøye med å plassere ut instrumenter i lydbildet før den serverer en litt ”sukret” versjon av det som finnes på platerillene. XV-1s er mye mer rocka, har mer dynamikk over hele fjøla. Den er ikke like silkeaktig i toppen/ tilgivende som Frogen, men alle detaljer er på plass.

    Dette er foreløpig inntrykk fra en plate (Therion – Gothic Kabbala) som nok ikke er særlig hifi korrekt. Neste plate på spilleren, er Kari Bremnes – Over en by. En plate som Frog imponerte på med sin glatte stemmegjengivelse og homogene bass. Det virker å være litt mer overflatestøy med XV-1s enn med Frogens s1 tip. Ho Kari har mer brøstklang enn med Frog, samtidig mangler litt av den magiske øvre mellomtone/diskant som gir det karakteristiske crispe soundet til VdH. Jeg synes også at mellombassen er noe veik i XV-1s med 1,8g VTF. Ved å øke VTF til 2,5 bedres mellombassen adskillig og tangerer Frog, hele bass området blir mer homogent og sammenhengende. Alt for tidlig å konkludere med noe, men denne sammenligningstesten gir meg verdifull kunnskap om XV-1s sine luner mht. korrekt VTF. Og jeg skjønner godt diskusjonene som går på diverse nettforum rundt dette tema! Jeg har da også rotet rundt med dette flere ganger uten å ha funnet annet enn at det spilte veldig greit med 1,8 VTF. Da tilla jeg litt manglende trøkk i mellombassen mine AG høyttalere, men jaggu var det ikke en hel del å hente på å lete seg fram til optimal VTF. Foreløpig konkluderer jeg med at XV-1s gir den definitivt beste og mest lineære bassgjengivelse i min arm med VTF 2,5g, noe som er den øverste anbefalte VTF fra Dynavector (de har korrigert sin tidligere max på 2,3 etter hva jeg har lest, og jeg regner med at det er en grunn for det ?)

    Spilt 15 timer, 60 platesider med Frog. Nå virker det som om bassen begynner å løsrive seg. Virker mer fremtredende og punchy. Nydelig myk vokalgjengivelse, og en noe tilgivende men lettflytende topp, kjennetegner ennå picukpen. Skjønner etter hvert hvorfor så mange skryter av denne pickupen. Jeg er fremdeles litt usikker på om det er hele ”sannheten” som serveres med The Frog, men det som presenteres, er veldig lett å like!
    Spilt 20 timer, bytter tilbake til Dyna. Spiller først noen kutt Joe Bonamassa – Sloe gin med Frog. Så samme skive med Dynaen. Etter byttet føler jeg at jeg har fått bekreftet den noe tilgivende og snille personligheten til Frog. Den er meget delikat i de øvre oktaver, men Dynaen er like finkornet og nok en del mer korrekt. Den synes faktisk å strekke seg enda lenger oppover i diskanten også i forhold til Frog. Mellomtoneområdet høres nesten litt inneklemt ut med Frog i forhold til den deilige dynamikken som Dynaen presterer. Totalinntrykket er at Dynaen ”rocker” mer naturlig enn Frog. Som på sin side leverer et superdetaljert lydbilde som er fullt på høyde med Dyna, om ikke strået hvassere, med flott dynamikk over hele frekvensområdet.

    Hadde jeg ikke hatt Dynaen og sammenligne med, hadde jeg nok ropt halleluja og åpnet lommeboka, for jeg liker svært godt lyden som presenteres med Frogen. Finner det jo litt betryggende at XV-1s forsvarer posisjonen sin og rettferdiggjør merutlegget i innkjøp. Jeg er såpass begeistret for VdH at jeg finner det veldig sannsynlig at jeg vil snuse på en av de dyrere søsknene til Frog som jeg tror at muligens har noen av de tingene jeg savner hos Frog vs. VdH. Time will show ?

    For ordens skyld; Jeg har kjørt testperioden med 1,5g VTF og 220 Ohm last på Riaa trinnet for VdH Frog sin del, og hhv. 1,8 og 2,5g VTF og 100 Ohm last på Riaa med Dynavector XV-1S. Testperioden har strukket seg over ca 2 uker.
     

    tore_v1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Innlegg
    2.181
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    gut_man oppgraderer!

    Spennende lesing gut!

    Utfra hva jeg leser her, og andre steder virker det som en Dynavector kan være riktig for meg etterhvert. Moro blir det!
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    gut_man oppgraderer!

    Veldig bra beskrevet :)

    Blir nok sittende på DV en stund her også ja ;) Om enn noe billigere enn det dere gutane har.

    /jan
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.431
    Antall liker
    25.952
    Torget vurderinger
    24
    gut_man oppgraderer!

    Takker for flotte lytteinntrykk gut_man.
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.791
    Antall liker
    21.344
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    gut_man oppgraderer!

    godt jobbet, gutty.
    nyttig å lese erfaringene dine.
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    gut_man oppgraderer!

    Det kommer mer pickup testing etterhvert. Frogen har virkelig gitt meg blod på tann, og jeg har sett verdien av å eie flere gode pickuper. En nyervervelse er i hus, og den virker veldig lovende! I dag har jeg vært en tur innom Cobra2. Han har forbarmet seg over mitt armrør som jeg har klart å ødelegge en av tonearmskablene på. Hyppige pickup bytter i det siste, har vært mer enn den har tålt :) Tror ikke det er noe mer alvorlig enn en lodding som har sluppet taket.

    Noen utbedringer skal også foretas på min EAR 890 så den også kommer hjem i toppform. Cobra2 har også lovet å se på Airtangent Ref. armen min etterhvert. Er det noen her i området som kan klare den jobben, må det være ham. Tusen hjertelig takk Cobra2! Det blir utrolig spennende å høre hva den kan presterer. I følge LMC (som vel er eneste andre eier av en slik arm her på berget) er det snakk om betydelige forbedringer i forhold til min 2B arm. Jeg drømmer om brukervennligheten i Reference armen. Tenk fjernkontroll til VTA justering, armlift m.m Det blir fantastisk :) Nå skal jeg bestille armbord til TNT'en min for å kunne montere Ref. armen når den forhåpentligvis er klar, så gjenstår det å forsøke å finne noen som kan borre hull i delrin materialet som VPI bruker. Noen som vet hva slags verktøy, eller hvem man bør lete etter for slik borring? Har visst ikke lagt ut bilder av Reference armen i denne tråden. Da får vi prøve å ordne et par bilder, for denne finner man ikke mange bilder av på nettet;

    Først et oversiktsblide av hele "røkla"


    Fjernkontroll med display


    Kompressor med fuktfilter og lufttemperering

    Stay tuned, fortsettelse følger!
     

    Vedlegg

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    gut_man oppgraderer!

    Her skal det følges med fremover, vær du sikker ;)

    /jan
     

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.458
    Antall liker
    468
    Torget vurderinger
    2
    gut_man oppgraderer!

    For ordens skyld; Jeg har kjørt testperioden med 1,5g VTF og 220 Ohm last på Riaa trinnet for VdH Frog sin del, og hhv. 1,8 og 2,5g VTF og 100 Ohm last på Riaa med Dynavector XV-1S. Testperioden har strukket seg over ca 2 uker.


    Hei,du har ikkje vurdert å teste lettere last på DV`n? En kompis av meg har DV Te Kai... og kjøre 475ohm,det gjorde susen kontra 100ohm i ASR Mini Basis :) Åpnet sæ skikkelig på alle måter,helt uten hardhet :)

    mvh Filip
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    gut_man oppgraderer!

    F.E. skrev:
    For ordens skyld; Jeg har kjørt testperioden med 1,5g VTF og 220 Ohm last på Riaa trinnet for VdH Frog sin del, og hhv. 1,8 og 2,5g VTF og 100 Ohm last på Riaa med Dynavector XV-1S. Testperioden har strukket seg over ca 2 uker.


    Hei,du har ikkje vurdert å teste lettere last på DV`n? En kompis av meg har DV Te Kai... og kjøre 475ohm,det gjorde susen kontra 100ohm i ASR Mini Basis :) Åpnet sæ skikkelig på alle måter,helt uten hardhet :)

    mvh Filip
    Jeg har testet flere laster på DV. 1000, 500, 250 og nå 100 Ohm. Det er kun marginale forskjeller, men jeg foretrekker 100 Ohm. Dette samsvarer også med flere andre XV-1s eieres erfaringer som jeg har hatt kontakt med på utenlandske forum. Fosse som eier to stk. XV-1s foretrekker 1000 Ohm etter hva jeg kan huske. Tror match til øvrige komponenter og musikkpreferanser spiller litt inn her. Og jeg vet ikke om XV-1s er direkte sammenlignbar med Te Kai... mht last. Takker imidlertid for innspill, det er bare å komme med slike :)
     

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.458
    Antall liker
    468
    Torget vurderinger
    2
    gut_man oppgraderer!

    Enig at utstyr og smak spiller inn.Og kommer vel veldig ann på hvilken måte RIIA er konstruert.F.eks hvis den e konstruert som step-up i MC-delen.Er din det om æ tør spørre? Har selv erfart at last blir vidt forskjellig aktiv MC-RIIA kontra MM med trafo..Kjøre nu 240 med trafo kontra 500 med aktiv MC-RIIA. Og trur nok at æ kan laste hardere faktisk,dog ikkje 40ohm som Denon sier,det blei dødt ??? Har testa det nemlig.Bare undrer litt ::) Meine jo æ leste en plass her på HFS at Naim hadde laga egne last-plugger til Superline med ca 470ohm som va mynta på XV-1.Uannsett e det jo ørene dine som har rett anyway :)

    mvh Filip
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    gut_man oppgraderer!

    Mener at all forsterkning foregår med rør i Aesthetix Rhea. Altså ikke noen trafo som step up. Har faktisk aldri tenkt på at det er noe som kan spille inn, men det kan veldig godt være. Noen med litt dypere teknisk forståelse enn undertegnede som har en formening om dette?
     

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.458
    Antall liker
    468
    Torget vurderinger
    2
    gut_man oppgraderer!

    Huff,det va ikkje meningen å forvirre deg,har googlet RIIAen din og kan ikkje se at det er noen trafoløsning i den.Som æ sier,slapp av og stol på øra ;)

    mvh Filip
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    gut_man oppgraderer!

    He he, slapper av jeg F.E. Ingen grunn til bekymring! Og stole på øra gjør jeg også. Ble bare litt nyskjerrig på om forskjellig type forsterkning kan være en forklaring på at folk får forskjellige resultater med forskjellig last :)
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    gut_man oppgraderer!

    Da var sakene hentet hos Cobra2 og montert opp i sitt rette element. Tusen takk for godt utført arbeid Cobra2! To av loddingene på armkablene var røket. Nå spiller den nyankomne pickupen endelig med korrekt geometri. EAR 890 fikk byttet de kipe XLR kontaktene som røk på min andre EAR (og ble byttet) med nye Furutech kontakter som virker veldig solid bygget. Rørene ble målt, og til min forskrekkelse var to av smårørene inni forsterkeren snart klare for utskifting. Så Vermin, du skal snart få ditt ønske om eksperimentering med smårørene innfridd :) For her må vi nok på rørjakt etter passende 12ax7/ECC83 kandidater. Neste prosjekt blir å få Airtangent Reference armen i funksjon. Så den avleveres Cobra2 ved første anledning.
     

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.458
    Antall liker
    468
    Torget vurderinger
    2
    gut_man oppgraderer!

    Les dette http://thetubestore.com/12ax7review.html Kjøpte selv Tung Sol,dog i fra Parts Connexion.Stemmer bra det som står i reviewet mao ble fornøyd  ;D 4stk kom på kun 513kr inkl frakt fra Canada og det etter kun 5 dager :eek: Men du skal vel ha edlere årganger kanskje ;D Anyway,de spiller dynamisk,oppløst og flott.Og er støysvake, berre lekkert ;) Og det e jo billig å teste i forhold til NOS

    mvh Filip
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    7.000
    Antall liker
    5.919
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    gut_man oppgraderer!

    gut_man skrev:
    Da var sakene hentet hos Cobra2 og montert opp i sitt rette element. Tusen takk for godt utført arbeid Cobra2! To av loddingene på armkablene var røket. Nå spiller den nyankomne pickupen endelig med korrekt geometri. EAR 890 fikk byttet de kipe XLR kontaktene som røk på min andre EAR (og ble byttet) med nye Furutech kontakter som virker veldig solid bygget. Rørene ble målt, og til min forskrekkelse var to av smårørene inni forsterkeren snart klare for utskifting. Så Vermin, du skal snart få ditt ønske om eksperimentering med smårørene innfridd :) For her må vi nok på rørjakt etter passende 12ax7/ECC83 kandidater. Neste prosjekt blir å få Airtangent Reference armen i funksjon. Så den avleveres Cobra2 ved første anledning.

    Jiiiihaaa, ;D
     

    Cobra2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Innlegg
    4.981
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    gut_man oppgraderer!

    F.E. skrev:
    Les dette http://thetubestore.com/12ax7review.html Kjøpte selv Tung Sol,dog i fra Parts Connexion.Stemmer bra det som står i reviewet mao ble fornøyd ;D 4stk kom på kun 513kr inkl frakt fra Canada og det etter kun 5 dager :eek: Men du skal vel ha edlere årganger kanskje ;D Anyway,de spiller dynamisk,oppløst og flott.Og er støysvake, berre lekkert ;) Og det e jo billig å teste i forhold til NOS

    mvh Filip
    NB! " Guitar Amp Tube Reviews "

    Arne K
     

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.458
    Antall liker
    468
    Torget vurderinger
    2
    gut_man oppgraderer!

    Veit det,men bra spiller det.Har masse NOS-rør selv og kan ikkje si at disse ligger noe etter egentlig.Bruker mine i RIIAen på Copland CTA301,støysvake og vellydene rakkere :)

    mvh Filip
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    gut_man oppgraderer!

    Vi tester det vi har for hånd først og fremst tenker jeg. Hva har du på lager Vermin? Jeg må kikke gjennom det som står i hyllene her. Tror ikke jeg har den mest spennende exoticaen her. Kanskje vi skulle prøve Mullard CV4004 som har gjort stor suksess i Calypso preen. Cobra2 kan du sjekke priser?
     

    Cobra2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Innlegg
    4.981
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    gut_man oppgraderer!

    CV4004 kan jeg normalt skaffe til 500/stk. Bestillings-vare (har ikke økonomi til å kjøpe inn til lager).

    Arne K
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    7.000
    Antall liker
    5.919
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    gut_man oppgraderer!

    gut_man skrev:
    Vi tester det vi har for hånd først og fremst tenker jeg. Hva har du på lager Vermin? Jeg må kikke gjennom det som står i hyllene her. Tror ikke jeg har den mest spennende exoticaen her. Kanskje vi skulle prøve Mullard CV4004 som har gjort stor suksess i Calypso preen. Cobra2 kan du sjekke priser?
    Jeg skal sjekke mitt humble lager, noe er det vel og finne ;)
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    gut_man oppgraderer!

    Da er det på tide å slippe katta ut av sekken, eller kanskje heller fuglen :) For det er en fugl jeg har skaffet meg. Her er første bilde av den:



    Etter å ha fått låne Ricos VdH the Frog, ble jeg såpass begeistret for VdH lyden, at jeg liksågodt kjøpte meg en selv. Det ble ikke Frog. Som jeg sa litt tidligere i tråden, følte jeg at Frog kom litt til kort i direkte sammenligning med Dynaen min. Den hadde imidlertid noen kvaliteter som jeg satte stor pris på. Muligheten for å få spesiallaget pickupen til mine armer og min musikk smak, var også avgjørende for at valget falt på en VdH. Jeg skal også innrømme at jeg ble rimelig pissed når jeg hørte hvor mye Dynavector skal ha for å tippe min XV-1s. VdH er rimelig på retipping og det synes jeg faktisk er et krav det er lov å stille når man handler pickuper i denne prisklassen. Et bilde til:



    Jeg har nå to supre pickuper i samlingen. Jeg føler så langt at de utfyller hverandre bra. VdH er noe mer raffinert i spillestilen så langt (ca 16timer på nåla), og har en sykt bra holografi. Jeg har skjelden hørt så flotte og detaljerte lydbilder som denne pickupen klarer å produsere. Skal være forsiktig å mene for mye om lyden før den har fått spilt seg til. Ca 60 timer har jeg fått opplyst at den trenger. Etterhvert skal jeg også leke meg litt med forskjellig VTF. En av fordelene med å få tilpasset pickupen til arm, er at man får minimalisert resonansproblemer og kan bruke mindre VTF og få bedre lyd etter sigende. Jeg bruker nå 1,4g, men planen er å prøve meg ned mot 1,3 etterhvert.
    Et stemningsbilde fra vinylriggen med nykommeren VdH the Canary;
     

    Vedlegg

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.791
    Antall liker
    21.344
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    gut_man oppgraderer!

    jeg har vel sett vakrere fugler i mitt liv, men neppe like tøffe pick ups.
    gratulerer, gutty, og takk for tekst og bilder.
     

    karlinn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2005
    Innlegg
    777
    Antall liker
    110
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    gut_man oppgraderer!

    glimrende :)
    Du kommer til at merke største endringene første 40 timene tror jeg. Det er ikke bare at man kan få den optimal resonans frekvens men hvis resonans toppen for systemet har mindre amplitude så trakker pickupet med lavere vekt end ellers. Mye dynamisk bevegelse der :)

    Gratulerer
     

    Finbeck

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2008
    Innlegg
    1.500
    Antall liker
    1.135
    gut_man oppgraderer!

    Kjøpte mine CV4004 hos Motron,han har på lager men dog til noe stivere pris
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    7.000
    Antall liker
    5.919
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    gut_man oppgraderer!

    Gratulerer gut_man.
    Ser bra ut, spent på hvordan det låter. Har den mer av alt ift. Frog så er det nok kanon
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    gut_man oppgraderer!

    Finbeck skrev:
    Kjøpte mine CV4004 hos Motron,han har på lager men dog til noe stivere pris
    Har også kjøpt et par CV4004 hos Motron til Calypso pre. Der fungerer de aldeles utmerket. Vurdererer å kjøpe fire stk til riaa trinnet mitt også :) Derfor er det ikke umulig at jeg kjøper inn for å teste i 890, for så å plassere dem i Rhea hvis det er andre som funker bedre i 890.
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.791
    Antall liker
    21.344
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    gut_man oppgraderer!

    jeg sender noen rør til deg slik at du kan prøve deg frem, gutty.
    btw, cv4004 låter litt for varmt og bedagelig for min smak, men funker det hos deg, så funker det hos deg... ;)
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    gut_man oppgraderer!

    Gago skrev:
    jeg sender noen rør til deg slik at du kan prøve deg frem, gutty.
    btw, cv4004 låter litt for varmt og bedagelig for min smak, men funker det hos deg, så funker det hos deg... ;)
    Tusen takk Gago, generøst av deg. Ang. CV4004, så har jeg ikke prøvd dem andre steder. I Calypsoen er de imidlertid gode imo. Gidder ikke hive meg på svindyre NOS rør som det bare finnes fire par igjen i verden av. Må være sånn at jeg kan høre musikk uten å få dårlig samvittighet for å svi av timer på dyrebare rør. Nå får vi teste litt, og se hva som faller i smak.
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    gut_man oppgraderer!

    Karlinn skrev:
    glimrende :)
    Du kommer til at merke største endringene første 40 timene tror jeg. Det er ikke bare at man kan få den optimal resonans frekvens men hvis resonans toppen for systemet har mindre amplitude så trakker pickupet med lavere vekt end ellers. Mye dynamisk bevegelse der :)

    Gratulerer
    Takker, gleder meg veldig til å kunne høre hvor bra denne blir. Og til å eksperimentere litt med forskjellig VTF. VdH lyden er i ferd med å krype under huden på meg. Blir veldig spennende å høre hvordan jeg opplever å gå tilbake til XV-1s om en stund. Allerede nå kan jeg høre at det er mye mer overflatestøy på XV-1s. Vet jo at VdH graver dypere i rillene enn de fleste, men mener å huske (rettere sagt FallenA påpekte dette) at XV-1s var like stille når den var ny. Kanskje på tide å tenke retipping av XV-1s? Jeg er veldig fristet til å la VdH få den jobben :)
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.791
    Antall liker
    21.344
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    gut_man oppgraderer!

    blir xv1s'n som original hvis du lar vdh ta retippingen, da?
    btw, trodde den kun hadde gått noen hundre timer?
    koster jo det hvite i øyet å la dynavector retippe en xv1s, har jeg hørt...
     

    ssm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Innlegg
    5.414
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    gut_man oppgraderer!

    Snapa sa det kosta 19k å RE-BUILDE xv1-s når jeg sjekket når jeg la inn bud på en brukt en engang....ikke småpenger når man har betalt 35k en gang før ,

    vdh skifter vel bare /skjøter kantileveren , åpner neppe hele pickupen slik som Dyna gjør , Jeg har også hørt vdh ett par ganger , med spennede resultat....

    flotte saker rett og slett , moro at det er mere en Dynavectors kreasjoner som gjelder i high-end land....Lyra for eksempel , laver glimrende pickuper de også.....

    Når det gjelder Dyavector har jg vært så heldig å hørt mange timer hos vår venn Fosse , på denne , en fantastisk pickup er det.....Men det koster.Desverre.

    TE-Kaitora Rua er jo noe rimligere....( hø rimlig) 8) men den skal visstnok ha en annen signatur....

    Husk at du kan få innbyttepris på din xv1-s utslitt og bytte med en noe rimligere modell som feks Kaitora rua , og dertil rimligere mellomlegg....Spør Håvard...

    Espen
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    gut_man oppgraderer!

    Heisann
    Jeg er enig med Espen i at det er fint at man utvider horisontene litt. Og det er helt riktig at det finnes mange gode pickuper som hører hjemme i high end klassen etterhvert. Prisklassen rundt 30-40k har mange spennende kandidater etterhvert. Jeg har lenge vært fascinert av Van den Hul. Han er en levende legende mht pickup konstruksjon, og en litt orginal fyr. Slike personer har jeg litt sansen for, og jeg synes det er gøy å eie utstyr de har konstruert. Det var slike ting som i sin tid gjorde at jeg falt for EAR også.

    VdHs pickuper i de høyere prisklasser har ikke fått så mye oppmerksomhet de siste år, og det er andre produsenter som har vært de hippeste. Bla. Dynavector, Benz og Lyra. Jeg hadde på forhånd lest mye litteratur om de forskjellige typer pickuper, samt likt lyden fra Frog veldig godt. Både hos FallenA, og i mitt eget anlegg. At valget falt på Canary, handlet litt om anbefalinger fra folk som kjenner VdH godt, samt at dette er siste tilskudd på stammen av fugler fra denne produsenten. Den er såpass fersk, at det kun finnes to tester av den som jeg har funnet.

    Min pris oppgitt på tipping av DV, er fra andre kontakter på andre kontinenter, ikke fra Snapa. VdH gjør det som han finner nødvendig med pickup. Om kunden kun ønsker bytting av nål, så får man gjort nettopp det. Trengs det bytting av gummi i oppheng, cantilever o.l så gjør han også det. Van the man gjør det meste mao.Jeg vil nok høre litt om hvilke muligheter det f.eks er for å tilpasse XV-1s til mine armer. Mener å huske at dette stort sett gjøres ved å justere lengden på cantilever. Å selge XV-1s for å "nedgradere" er uaktuelt, da tipper jeg heller orginalt :) Uansett er dette ikke noe jeg tenker å gjøre akkurat nå. Nå koser jeg meg veldig med Canary som ser ut å ha noen veldig bra kvaliteter. Jeg lurer veldig på hvor mye av disse kvalitetene som skyldes nøyaktig tilpasning til armene mine? Vil seff. bytte mellom XV-1s og Canary noen ganger når jeg har fått spilt en del timer på Canary. Slik det kjennes nå, har jeg to flotte pickuper. Og vil nok ha det for fremtiden også!
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    gut_man oppgraderer!

    Sitter her med litt bakoversveis etter å ha vært innom Vermin i ettermiddag. Jeg har hatt noen sjelsettende opplevelser i den stua gett. I ettermiddag tror jeg bestemt at jeg staket ut kursen for vinteten og vårens haifai eventyr. Først håper jeg å få liv i min Airtangent Reference, så tror jeg rett og slett at jeg hopper bukk over mine planer om dipolbasser på AG. Vet ikke om jeg gidder å styre med en såpass dyr bass-løsning, når Vermins løsning er såpass rimelig og kompakt og velfungerende. Hvis noen tror at AG Duo serie ikke kan mellombass, anbefales et besøk hos Vermin. Da vil man få sine fordommer knust hardt og brutalt :) Får sørge for å få testet suben hans litt over tid neste gang han legger hobbyen på hylla for å nyte piker, vin og sang en periode :D
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.791
    Antall liker
    21.344
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    gut_man oppgraderer!

    høres veldig fornuftig ut å gå for samme løsningen som vermin, gutty.
    det skal mye prøving og feiling til før et bass-system er skikkelig integrert, og når vermin har fått det til, så er det vel bare å følge oppskriften.

    flere duo-eiere burde definitivt kikke nærmere på det vår venn odelsgutten driver på med.
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    gut_man oppgraderer!

    Huff, jeg er en svak sjel ;D... Jeg klarte å motstå fristelsen av en subløsning ala Vermins i ca 15,5 timer. Så nå er en slik satt i bestilling;



    Sorry Vermin for at jeg kopierer deg, men se det som smiger :) Gleder meg til 3x 14" og 1800w til å ta seg av de laveste frekvensene!
     

    Vedlegg

    lakki_luke

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    1.071
    Antall liker
    536
    Sted
    Jæren
    gut_man oppgraderer!

    Gratulerer gut_man ;D ;D
    Denne suben er meget god.Jeg har hørt den ved flere anledninger.
    Den er den beste suben jeg har hørt til musikk.
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.924
    Antall liker
    26.901
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    gut_man oppgraderer!

    Den subben angrar jag fortsatt som en hund, att jag ikke kjøpte når DT blev solgt på Økern sentret i Oslo,
    og speciellt da det var nedleggnings salg. hvem er det som selger DT i landet nå?
    Mye fin lesning og utstyr i tråden din Gutman.
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    gut_man oppgraderer!

    Gratulerer så mye gut :)
    Skal bli meget spennende å følge med i tråden din gremover.

    /jan
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    gut_man oppgraderer!

    Ser en svart boks, omtalt som DT.

    Kan du utdype nærmere for oss dødelige som ikke er helt med i sub-verdenen? ;)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn