gut_mans cave

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Skal jobbe videre ihht til input emo! Har ikke snudd fasen nei. Har bare klasket komponentene bak på driverne. Fasen må vel snus mellom filter og driver? Da må jeg finne en plate til å feste filterkomponentene på. Tror jeg har liggende et par huntonitplater med hull fra beerguts filteret som kan brukes.

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Snudde fasen på T500 og tok bort all EQ:
    GPA802 og T500 snudd fase diskant uten EQ.jpg

Flyttet på driverne i forhold til hverandre til det målte best (fremdeles uten EQ)
    GPA 208 og T500 snudd fase uten eq tidskorrigert II.jpg

Så har jeg jobbet med EQ for å prøve å få målekurve ihht targetkurve. Dette ser mye bedre ut!
    GPA 208 og T500 snudd fase med eq og target.jpg

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Ørene smiler og er enige. Glattere og smoothere! Splittet høyre og venstre i XO og gjentok prosedyren på høyre kanal.

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Forstår ikke helt hvorfor, men da jeg skjøv på den høyre diskanten/GPA802 driveren endte jeg opp med annen plassering enn for venstre for å unngå dipen. Målingene var også ganske annerledes enn for venstre kanal. Endte opp med dette for høyre kanal:
    GPA 208 og T500 snudd fase med eq og target høyre.jpg

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Systemrespons ve side etter dagens økt:

Systemrespons 2 mkIV filter.jpg

Begge kanaler målt mot hverandre. Her er det mer å jobbe med. Merkverdig nivåforskjell i området 3-10kHz:
    Systemrespons begge kanaler mkIV filter.jpg

Vedlegg

Sist redigert:

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.554
    Torget vurderinger
    10
    Vi kan trøste/glede oss med å lese målinger på kjøpehøyttalere i Stereophile.
    Da forstår vi hvor bra et dsp oppsett med kvalitetsdrivere kan bli.

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Har i kveld jobbet enda mer i XOwizard med filter. Har splittet alle drivere bortsett fra GPA288 mellomtonene i hø/ve kanal. Legger ut en skrytemåling av begge kanaler målt i lytteposisjon.
    Systemrespons begge kanaler 3.jpg

Kommer til å splitte mellomtonene også for å jevne ut uliktene mellom 1 og 2kHz, så tror jeg rett og slett at jeg skal nyte musikk en stund før jeg bryr meg så mye om filters igjen:cool: Kan ellers opplyse om at peaken på 60Hz skyldes NAS serveren og viftestøy fra denne. Dipen på 80Hz er nok romrelatert. Har rettet ut basskurvene og lagt på et 2. ordens shelving low-pass filter og gitt på +2dB.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.095
    Torget vurderinger
    23
    En kan jo bli grønn av misunnelse nesten. Du har jobbet bra med elektronikken nå!

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Takker for det Slukster. Og takker hjerteligst for pakken som kom i posten i dag!

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.095
    Torget vurderinger
    23
    :D:D Bare å kaste seg på øksa og øve nå, Gutty!

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Litt stille herfra om dagen. Anlegget er derimot langt fra stille! Koser meg hvert sekund jeg får foran hønna mine og er superfornøyd med lyden. Har brukt litt tid på å justere inn DSP litt etappevis for å bli kjent med elementer og systemet som en enhet. Erfaringsmessig tar det også gjerne litt tid før man klarer å bestemme seg for om endringer man gjør bidrar til bedre lyd, eller bare til annerledes lyd.

Venter på å få Anaview amper i hus. Gleder meg til å høre hva 600 Anaview watt kan gjøre for basstårn og hvordan en mer hensiktsmessig gainstruktur på forsterkersiden vil slå ut. Ikke minst blir det spennende å høre hvordan to fislete klasse D stereo moduler står seg mot F5Turbo monoblokkene mine.

Har ellers brukt en del tid på å lytte på forskjellige pickup, drivverk, riaa og arm kombinasjoner siste tiden. Akkurat nå koser jeg meg med VPI, Airtangent, Grasshopper og Consen riaa. En vidunderlig kombinasjon som balanserer egenskapene i de forskjellige komponentene svært godt. Resultatet er en oppløst, avslappet lyd som er litt på den varme siden av nøytralt uten at det går ut over evne til å gjengi detaljer eller dynamikk. Fikk litt blod på tann ifht miksing og matching etter å ha vært en tur innom Vermin på fredag. Må få gang på FR64 armen min og tatt mål så jeg kan få laget et tyngre motvekstlodd og ha mulighet for enda flere mikser og matcher. Snuser litt på riaa trinn med muligheter for forskjellige riaa innstillinger og bruk mot monopickup/innspillinger. iPhono står høyt på den lista da den er fleksibel og ganske rimelig. Mener at jeg hørte den hos ivarlo som anbefalte den varmt sist jeg var der.

D

Dåbbel J

Gjest
    Vannvittig morsomt... lættis faktisk :rolleyes:

8)

Kom med kortversjonen dae...

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Ok JJ.... Harru råd, løp og kjøp... Kort nok?

Og langversjonen kommer om et par uker tenker jeg...

Sist redigert:

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Synes at denne tyskeren fortjener et nærbilde:
    Aiwon closeup lite.jpg

Designet faller sikkert ikke i smak hos alle. Jeg synes den er ganske så kul! Gjesten er The Aiwon, toppmodellen fra tyske Acoustical Systems.

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Da begynner delene til Anaview prosjektet mitt å ankomme. Har fundert litt på hvordan jeg best kan få montert modulene i kabinett. Kom over denne metoden som ser ganske genial ut for å utnytte plass og få ryddige kabel-løp i chassis:
    Anaview montering av moduler.jpg

Jeg har ikke samme chassis som på bildet, men har samme høyde. Jeg har heller ikke 5 stk av modulene med "hus", kun 3. Det jeg lurer på, er om det går an å montere med avstandsstykker som vist på bildet over, men med lengre mellomrom mellom modulene? Er dette noe det går an å få kjøpt i forskjellige lengder? Evt.hva heter det jeg trenger, og hvor kjøper jeg? Kan det funke å montere modulene i min amp på følgede måte?
    Layout gut_amp.jpg

JoHoo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Antall liker
    4.166
    Torget vurderinger
    16
    Du kan jo gjøre dette med 3 eller 4mm gjengestag. Du finner det på Biltema eller annen velassortert byggvarehandler. Vet ikke med avstandsstykker, men du kan jo enten bruke muttere eller kappe til et rør.

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Godt forslag JoHoo! Takker og bukker. Vet noen om Elfa har sånne avstands-stykker som man monterer mellom chassis og kretskort? Må bestille noe annet småplukk derfra så det hadde vært greit å kjøpe fra samme sted. Fant ellers avstandsstykker som kanskje kan brukes her: http://www.elra.no/Avstandsstykker....stykke&utm_content=1048489x830397722892122844
    edit: fant avstandsstykker i plast hos Elfa. Da må jeg bare ha input på monteringsavstand mellom kretskort og chassis. Er dette på 5mm ok? https://www.elfadistrelec.no/no/run...r_Buyable=1&page=63&origPageSize=50&simi=99.1

Sist redigert:

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.824
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    slike og lengre har jeg kjøpt massevis av på Ebay

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Ja planen var å montere de store modulene med hus horisontalt hvis det ikke skaper problemer. Får ikke noe under modulene mot chassis bunn, men det er klaring så ingenting av komponenter tar nedi. Burde det vært noe støyskjerming under? Tror jeg trenger en lengre monterings skinne ja... Det skal strøm til 5 moduler ut fra denne lista. Bruker dere små ringsko til å feste inn på disse skinnene, eller bare strippet kabel?

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.824
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    bare 10A så du vet
    hvorfor benytter du ikke anledningen til å konvertere til Neutrik Powercon?
    mvh
    Leif

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Ok, det blir i minste laget? Hva er brukanes alternativer da?

Har ikke vurdert Neutrik Powercon fordi da må jeg ha nye nettkabler/bytte støpsel, montere separat sikring og bryter i tillegg. Når man er pære grønn på dette tenkte jeg at det var lurt å holde det enklest mulig. Hvorfor er Neutrik Powercon å foretrekke?

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Glad påsk til alle venner og kjente her inne! En aldri så liten update herfra: Helsa er på oppadgående! Har også hatt innom en flott pickup som Endpoint Audio generøst sendte vestover for test hos Vermin og meg. Vermin har skrevet om sine lytteinntrykk i sin tråd. Jeg kan i grove trekk slutte meg til hans beskrivelse. Aiwon er en super pickup som oppfyller alle kriterier for å kunne karakteriseres som en av de aller beste på markedet. Den har oppløsning, bass ut av ville hælvete og oppleves å undertrykke rillestøy.

Fra lyttenotatene mine: Joan Armatrading - Me myself I: Dynamikken i trommene har aldri vært råere. Et smekk som er til å dø for! Låter noe mer avslepet oppover vs. Colibrien min. Har aldri hørt en pickup som har formidlet så lite overflatestøy. Eneste som jeg kan komme på å sammenligne med må være Lyra Atlas. Når det er sagt er ikke en nyoverhalt Colibri nettopp kommet fra 400timers service hos VdH plagsomt langt bak den heller, men Aiwon er konge på haugen på dette parameteret.

Agusa - Två Bekrefter inntrykket fra Armatrading skiva, men på denne oppleves midbassen som litt for mye av det gode. Justerer opp VTA litt og tester litt på Consen riaa for å sjekke hvor følsom Aiwon er på last. Consen riaaen har trinnløs justering av last i motsetning til Aesthetix riaen som har jumpere på baksiden, veldig hendig! Endte opp med 100Ohm, men jeg opplever Aiwon som relativt ukritisk på last.

Muse - Drones. Den hamrende bassen på åpningskuttet sitter som et skudd i magen. Aiwon har full kontroll og jeg får bare lyst å skru opp. Cruiser på godt over 100dB og ingenting stikker seg ut på ubehagelig vis. Opplever ingen tendens til hardhet i øvre mellomtone.

Jeg spilte også en god del 70 talls innspillinger og Aiwon sine dynamiske kvaliteter gjorde mange av disse platene til en svært så morsom opplevelse.

Så alt i alt er det tommel opp fra meg også når det gjelder Aiwon pickupern fra Acoustical Systems.

Skal jeg sette fingeren på noe så må det være at i mitt oppsett ble trøkket i midbassen litt i overkant mye (Ikke kun på Agusa plata bare til info). Når det er sagt så testet jeg ikke Aiwon i VPI/Airtangent riggen min. Der kan det være at denne signaturen ville passet som hånd i hanske! Jeg burde nok kanskje ha testet i VPI riggen da nettopp midbass trøkket er signaturen til Lenco bastarden min. Den er neppe nøytral i dette området, men jeg elsker trøkket og skyvet fra denne spilleren.

I de aller fleste anlegg vil sannsynligvis bassen fra denne pickupen oppleves vitaliserende og som et stort pluss heller enn et problem. Synes imidlertid det er viktig å være ærlig på hva jeg opplevde i mitt anlegg. Så får man heller huske på at et gjennom- customisert anlegg med DSP som er tilpasset øvrige komponenter, rom og mine preferanser neppe gjør mine inntrykk og skriblerier allmengyldige. Midbasstrøkket hos meg er noe av det jeg har jobbet mest med å få på plass og 10x16" GPA i åpen baffel skyver mer mellombass enn gjennomsnitts høyttaleren som denne pickupen vil møte.

Jeg sendte min Colibri pickup til Nederland for 400 timers service hos VdH da jeg fikk Aiwon i hus og monterte Dynavector XV-1S i 4point etter å ha levert Aiwon tilbake. Dynaen har vært med meg lenge og er nok moden for en retip nå. Det hørtes ganske godt etter å ha lyttet en del på Aiwon. Det slår meg likevel at Dynaen min leverer varene i bassområdet, men litt mer nøytralt. Eller med litt mindre trøkk i midbass seksjonen. Har også fått tilbake Colibri fra service nå. Den hadde fått en trøkk i overgang mellom cantilever og stålsylinder som jeg ikke trodde hadde så mye å si. Vel det var feil. Nyoverhalt og uten skavanken i overgangen viser Colibri en hittil ukjent råskap i bassområdet kombinert med en oppløsning som jeg aldri har hørt fra noen pickup. Jeg har i mange år vært fryktelig svak for VdH huslyden, og er ytterst subjektiv når jeg slår fast at VdH Colibri XGP er den pickup som ligger mitt hjerte nærmest av alle high end pickuper jeg har hørt. Den er ikke best på alt og sikkert ikke best for alle. Det er heller ikke de andre parfyme pickuper jeg har hørt i eget oppsett og i andre kjente oppsett. Så den dårlige nyheten er at selv om man investerer styggmye penger i en pickup så vil den neppe være verdens beste på alt. Vil man helgardere, må man desverre påregne å anskaffe flere forskjellige. Eller så bruker man mye tid på lyttebesøk og evt. smiler fint til snille onkler som låner ut så man får teste i egen rigg. Slik kan man finne ut hvilken som best passer lyd og musikalske preferanser.

Sist redigert:

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    En liten oppdatering så dere ikke tror jeg har gitt meg...
    Sommerens diy prosjekt:
    Ny terasse.jpg

Det andre store prosjektet denne våren har vært rehabilitering etter operasjon. Det har gått mye tid til trening:
    2016-06-17 10.02.25.jpg

Det har blitt mange mil i fjellheimen. Her fra tur i Bjerkreimsheiene:
    2016-06-12 12.19.30.jpg

2016-05-15 19.37.06.jpg

Litt jobbreise har det også blitt. I grunnen helt ok å jobbe slik innimellom:cool::
    2016-05-24 17.39.57.jpg

2016-05-30 16.23.50.jpg

2016-05-23 08.25.40.jpg

Litt tid til hifi blir det også. Har fått JMLC-1000 horna i rett finish så nå er høyttalerprosjektet ferdigstilt. Alt i alt er jeg så happy at jeg faktisk ikke har noen planer om endringer eller nykjøp i overskuelig fremtid. Går med noen lapper for å reparere knekt cantilever på Colibri :-( Jeg lot i et svakt øyeblikk 13 åringen i huset få lov til å se film sammen med noen kompiser i hula. Til tross for detaljerte (ignorerte) instruksjoner om hva de måtte holde seg unna måtte en av dem tydeligvis fikle.. Vel, jeg har flere rigger og pickuper som kan tjenestegjør mens Colibrien repareres. Nok syt! Det nytes masse musikk på et i mine ører svært vellykket høyttalersystem:
    gut_horns ferdig II.jpg

gut_horns ferdig.jpg

Liker å spille musikk både som aktiv utøver og passiv nyter. Forrige helg hadde vi sommerkonsert med bandet:
    konsert.jpg

God sommer til alle venner og kjente her inne!

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.095
    Torget vurderinger
    23
    Herlige bilder Gutty! Et anlegg verdig en gitarist. Og et bevis på at det går an å få grisebra lyd selv med enkle midler..:) Jeg har bestilt en god sommer til deg!

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Har vært en snartur i Danmark med familien. Snublet over de nyeste Bang & Olufsen Beolab 90 i Silkeborg. Fikk meg en god lytteøkt som eneste kunde i butikken. Jeg synes de er griselekre bare så det er sagt! Vet at det krangles over en lav sko om designet.
    Beolab 90.jpg

Det mest interessante med designet imo er at for en gangs skyld har B&O latt ingeniørene ta styringen før prosjektet ble overlatt designavdelingen slik at høyttalerne skal være laget med intensjoner om best mulig lyd. Om de har lykkes, er jeg ikke like sikker på. Velger å tro at siden dette var en B&O butikk, at de har koll på at høyttalerne blir presentert fra sin beste side og gidder ikke ta forbehold om romproblematikk o.l. Skal de selge disse grisedyre lydskulpturene så får de jammen sørge for at de presenteres i duganes omgivelser. Dette var ikke helt i min gate lydmessig. Pent og pyntlig, med lite smekk, morro som imo i stor grad bidrar til troverdighet og realisme. Som dedikert hønnhue, må kanskje det settes på kontoen for preferanser og subjektivitet.. Bassen var det mye å trekke for imo da den manglet både punch og artikulasjon. Den gikk dypt, men på bekostning av kvalitet. Forventer mer av et par 600k høyttalere. Konklusjonen var nok at dette er designersmykker som tiltaler et kundesegment som ikke er overkresne ifht lydkvalitet og ser på kreasjonene mer som prestisjeprodukter mer enn de optimale lydformidlere. Morro å høre Beolab 90 var det lell :)

Sist redigert:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.095
    Torget vurderinger
    23
    Det blir lett litt rått parti mot slike maxirigger som enkelte driver med.... Men de ser unektelig braut! Burde dukke opp noen snart i programmet "Hjemme hos arkitekten" el.l. :mad:

Sist redigert:

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Er ihvertfall ikke i tvil om at jeg har brukt de midlene jeg har hatt til rådighet på en god måte Slukster.

Enkle midler, ja i forhold til eksotiske håndsmidde drivere og alukabinetter som koster det hvite i begge øya!

Nå har jeg lagt omlag 200k i høyttalersystemet mitt, og sett i forhold til opplevd lydkvalitet, kalkyler på kjøpe haifai og lydkvalitet er dette en no brainer. Likevel er det jækla mye penger å brenne av på et høyttalersystem for de aller fleste. Meg selv inkludert!! Jeg har vært heldig og hatt muligheter for å jobbe mye ekstra for å spare opp til dette (og dere skal vite at det har kostet mange timer med slit). Takket være at systemet er custom made med gode råd og kyndig veiledning fra Slukster, har jeg kunnet realisere prosjektet over tid med milepælsplaner og overordnede mål som sikret at rimeligere midlertidige løsninger (som Fostex fulltoner og Beerguts) var steg på veien for å finansiere veien og den overordnede planen om et fullverdig 5 veis system. Veien til prosjektets mål har gitt meg enormt mye, både i forhold til lytteopplevelser og erfaringer med forskjellige hornprinsipper, fulltoner, delefiltre og aktiv drift. Sluket har vært prosjektansvarlig, men både emokid, LMC, Oblivion, ssnht m.fl har bidratt med praktisk hjelp og erfaringsutvekslinger som har vært til stor hjelp. Tusen takk for veiledning, hjelp og råd!

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.095
    Torget vurderinger
    23
    Jeg må få lov å si at du så til de grader har fortjent "Gut Man" nicket - (og jeg har holdt løftet om å ikke si Gutless ;)) den snuoperasjonen du har vært igjennom fra fullbling til full custom er bemerkelsesverdig. Det samme er måten du har gjort det på også, med kontrollerte steg hele veien, og utprøving/høring før du har gjort endringer. Akkurat DET er eksemplarisk og en viktig årsak til at du har kommet dit du ville og attpåtil er fornøyd. Det er mange som ikke helt vet hvor de vil, og da kommer de gjerne ditt... Du valgte et spor og fulgte det slavisk helt til du kom i mål, og det er enviktig stayerevne å ha i dette gamet her. Det er så lett å begynne å lure underveis, tenk om... hva med... osv. osv. Det er en god stund siden vi satt i 'Teket og spilte rå blues på de originale ølmagene/bafler :D akkompagnert av feite glis og luftgitarer så armsvetten dreiv... og du proklamerte at dette var din lyd! Det ble en lang reise men jeg tror det var verdt turen! Det har definitivt vært både særs trivelig og interessant å få være med og yte en liten skjerv til et anlegg som definitivt leverer! Og som ikke er i behov av oppgraderinger heller! NB; enkle midler var ment som en spøk egentlig...

8

8x12_TOM

Gjest
    Grattis med meget godt gjennomført prosjekt. Det er bare kjenne på den god følelsen av å komme i mål.
    Hvis muligheten byr seg, er dette noe jeg gjerne kunne tenke meg å høre igjen. Var jo veldig halvferdig sist jeg var innom.

Sist redigert:

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Takker Tor. Du er hjertelig velkommen på besøk hvis anledningen byr seg!

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Hurra! To fugler ankom i dag fra reperasjon og retip hos Van den Hul. Canary ble retippa i forrige runde og har knappe 10 timer på nåla. Så nå er alle mine tre VdH fugler i tipp topp stand! Har så godt som bestemt meg for at Dynaen min også får en VdH-1S diamant fra VdH når neste prosjekt er i havn.
    2016-07-29 19.54.03.jpg

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn