gut_mans cave

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Ingen beskyttelses kondis, men paralell kondis på 1uF for deling på 802 og seriekondis også på 1uF for deling på T500. Spolen som er lavpasskomponent for 802 ligger løst oppå midbass kassen. Her er ting ytterst midlertidig. Har en plan om salg av diverse Duelund snacks som skal finansiere komponenter av ypperste kvalitet... Duelund CAST, i hvertfall for de komponentene som står i serie med signal. Her gjelder det imidlertid å være 100% sikker på verdier o.l. Nå står det kun i komponentverdier som er regnet ut med online xover kalkulater. Må nok rope på litt hjelp fra filterekspertisen for å være sikker på at ting er optimalisert før dyrere saker handles. Når det er sagt låter det veldig bra som det gjør. Passiv deling mellom 802 og T500 funker fint. Eneste er at jeg har en dip rundt 7kHz som jeg ikke blir kvitt. Så det er nok litt å hente på filteroptimalisering enda ja :)
    Passivt filter.jpg

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.626
    Torget vurderinger
    10
    Det første du kan gjøre er å lese av re på datablad på delefrekvens for respektive drivere, tipper de er lavere enn 8 ohm.
    Så kan du skyve T500 litt frem og tilbake for å se om dippen forsvinner.
    Men det riktigste er å måle i ARTA og øke/minske verdier til steilheten passer.
    Tidkrevende uten datasimulering men ikke umulig
    NB! ikke kjør forsterkersignaler inn i 2 ordens og høyere delefilter uten driver koblet på. Sett på en ledningsbryter på pluss mellom forsterker og komponenter mens du forsker.

nait$

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Lekre satelitter gut_man! :)

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Takk for det nait$. Ble akkurat så bra som jeg håpet. Må smøre meg med litt mer tålmodighet før JMLC 1000 i rett finish er på plass, men jeg har godlyd og litt å flikke på i mellomtiden så det går bra. Har noen i nærheten lyst på en lytt, så er det åpning for det mellom kl 1630 og 2000 i ettermiddag. Hadde vært flott med litt konstruktive innspill. Byr på kaffe og julekaker:)

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    God jul til venner, kjente og resten av flokken her inne. På agendaen i dag er det diy pålegg. Oksetunga er snart ferdig trekt.
    Tunge.jpg

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Har byttet serie kondisen på T500 med Duelund kobber kondiser i paralell med Mundrorf gull i olje som jeg har tatt ut fra ølmage filteret.
    Duelund og gull i olje.jpg

Var litt tvilende på hvor stor hørbar effekt dette ville ha så høyt oppe i frekvens, men det blir garantert ikke blå Jensen polyprop igjen! Mye mer naturlig utklingning på cymbaler. Er forøvrig nytt forsterkeri på inngående:cool:

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    4 stereo kanaler Anaview ALC 1000 mono x 2 til basstårn, AMS 1000 stereo x 1 til midbass og AMS 0100 stereo x 2 til mellomtoner og diskanter. Forstår jeg rett, at dette kan kobles balansert uten å doble antall forsterker moduler? Trenger innspill på passende kabinetter. Tror også det er en fordel om jeg kan bestille disse med ferdig lagde huller. Håper også å kunne bruke et minimum av kabinetter. Tenkte enten alt i ett, eller dele opp bass/midbass i et kabinett og AMS 0100 modulene i et tilsvarende kabinett. AMS 0100 er tenkt som et "sommer amp" alternativ til F5T monoblokkene. Så planen er at de blir i anlegget. Resten ryker nok. Blir alt for varmt med F5T til seks kanaler... Spenningsmomentet er om jeg vil oppleve klangforskjeller mellom F5T og AMS 1000 i området denne skal operere i (p.t 250-600Hz).
    Hovedformålet med dette er å få optimalisert gainstruktur og øke headroom :) Selv om basstårna er lettdrevne, ser jeg for meg at de vil ha godt av mer krefter tilgjengelig. Hvis jeg har forstått skjemaene rett, kan jeg også utnytte de gainmessige fordelene med å kjøre balansert fra Groundsound til amper.

Sist redigert:

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    En liten update. Har funnet frem målemikrofon og målt litt til. Hadde lyst å eksperimentere litt med å finne frem til riktig delefrekvenser for midbass seksjonen. Råmåling av 2x12" 18sound elementer i lukket kabinett som er forholdsvis kraftig dempet:
    18sound råmåling.jpg

Gjorde ny måling med deling på 250 og 650Hz. Her oppdaget jeg at det er forskjeller mellom akustisk og elektrisk respons. Ved deling på 300Hz falt 18sound elementene for brått i forhold til targetkurven. Løsningen ble å justere ned elektrisk xover punkt til 250Hz. Da måler elementene såher i nærfelt:
    18sound delt 4 ordens 250 og 650Hz.jpg

Dette er målt uten ett eneste eq punkt i filteret.

Testet forskjellig steilhet både oppover og nedover. Både 6dB, 12dB og 24dB ble testet. 24 låter best. Jeg fant også ut at 24dB elektronisk deling mellom alle komponenter måler og låter absolutt best. Holder meg til 300Hz som delepunkt mellom basstårn og midbass (250 elektrisk, 300 akustisk). Testet også litt forskjellig oppover, og endte opp på 650Hz mot GPA288. Dipen rundt 7kHz som jeg har klaget over tidligere er nå en saga blott. Litt filterjustering og fintuning av nivå mellom mellomtone og øvre mellomtone fiksa biffen. Gjorde en nærfeltsmåling som pga størrelsen på satelittene ikke er særlig representativ under 500Hz da mikken er plassert i høyde med mellomtone:
    Nærfelt hø side filter guthorn mkII 2412.jpg

Morro å jobbe med dette systemet og enda mer morsomt blir det når jeg får Anaview ampene på plass så jeg får optimalisert gain nivåer i forhold til avvik i følsomhet. Som tidligere nevnt, er det midbass seksjonen som har mest behov for hjelp selv om avvikene ikke er voldsomt store. Er GPA288 som skiller seg mest ut og som må dempes mest. Med mer gain tilgjengelig for midbass og bass, vil jeg kunne dra på litt mer gain til 288 også. Når det er sagt, mangler det ikke på gain. Det spiller høyt nok og med masse headroom som det er også, men mye vil ha mer. Ønsker å tyne mest mulig ut av systemet.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.208
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    bra jobba!
    håper du blir happy med nye ampene
    mvh
    Leif

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Bestilte av OBB. Har vært på modushop og sett. Skulle gjerne fått ferdiglaget en bakplate med alle hullene (skal ha XLR kontakter), men tror ikke jeg er i stand til å levere filer eller overførbare skisser ut fra det de beskriver at de har behov for. Må også vite sikkert om jeg får plass til alt i ett kabinett eller om jeg må ha to før jeg prøver meg på en sånn bestilling. Du har vel bestilt en del derfra før Leikis? Har du laget nødvendige hull selv, eller fått ferdig bakplate?

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Galaxy kabinettene med 10mm frontplate så ellers bra ut!

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Da har jeg kikket på målene til de forskjellige Anaview modulene jeg har bestilt. Modushop sine Galaxy kabinetter var pene, men jeg måtte evt. hatt to separate. Hvis jeg går for et større kabinett, kan jeg i følge mine egne beregninger få plass til alle 5 modulene i en boks. Har sett meg ut dette kabinettet:
    Anaview chassis II.jpg

Har ikke fått målt om alle 8 xlr kontaktene og 16 høyttaler kontakter får plass på bakplaten. Det er kanskje noe tvilsomt?
    Plan B er to av disse:
    Anaview chassis.jpg

De ville matche F5Turbo monoblokkene fint.
    Uansett hvilket kabinett det blir, kunne jeg godt tenke meg en frontmontert av/på bryter ala dette:
    Bryter til forsterker.png

De eneste jeg finner av denne typen på ebay, er 12V utgaver til bil. Kan noen hjelpe meg å finne en slik bryter som kan brukes i Anaview prosjektet mitt?

Fredrik.J

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.02.2011
    Antall liker
    134
    Torget vurderinger
    27
    Jeg har kjøpt et Modushop Pesante 4U 400mm dypt med 10mm frontplate for å huse en haug med Anaview moduler. I dette går det akkurat å montere AMS/ALC1000 modulene på høykant, riktignok uten monteringsplate i bunnen under 1000-modulene . Ser ikke noe grunn til å ha kjøleribber til disse klasse D modulene, topp- og evt bunnplate full av hull bør gjøre nytten.

Monteres slik:
    P1050652.jpg

Vedlegg

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    2.253
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Bestilte av OBB. Har vært på modushop og sett. Skulle gjerne fått ferdiglaget en bakplate med alle hullene (skal ha XLR kontakter), men tror ikke jeg er i stand til å levere filer eller overførbare skisser ut fra det de beskriver at de har behov for. Må også vite sikkert om jeg får plass til alt i ett kabinett eller om jeg må ha to før jeg prøver meg på en sånn bestilling. Du har vel bestilt en del derfra før Leikis? Har du laget nødvendige hull selv, eller fått ferdig bakplate?
    Har ikke bestill mange der, har brukt noe fra div Ebay folk også. Lager alle hullene selv ja :)
    søyleborrmaskin med trappeborr og godt me smøring :)
    Skal vel snart bestille litt fra Modushop igjen.

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Takker for informative svar gutter! Jorg1s1 tror du berget meg litt nå. Mener å ha lest at ALC1000 modulene nå leveres med oppdatert layout og design slik at de mathcer AMS1000 modulene. Da ville de kabinettene jeg har sett på blitt alt for små. Får i så tilfelle 3 moduler som kan monteres som du viser på bildene og to små som jeg forstår ut fra siste bildet, kan monteres i kabinettet bak de store modulene? Ser hvordan du har festet de store modulene, men hvordan får du festet de små modulene til bunnplaten?

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Har hverken søyleborr eller trappeborr..Så jobben må nok outsources.. Skulle som sagt også gjerne hatt borret hull til rund av/på bryter og evt. en lysdiode i frontplaten. Tror også det kan kreve litt erfaring for å få plassert alt av kontakter og terminaler på en fornuftig måte.
    Har ikke bestill mange der, har brukt noe fra div Ebay folk også. Lager alle hullene selv ja :)
    søyleborrmaskin med trappeborr og godt me smøring :)
    Skal vel snart bestille litt fra Modushop igjen.

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Ser at det kan bli mye pes med en rund bryter. Er vel kanskje ikke noen grunn for at ikke disse ampene kan stå på 24/7 likevel? Kan denne fra Elfa gjøre nytten? Er det noe poeng med filter?
    nettbrønn.jpg

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Dårlig med innspill på nettbrønn/bryter/filter... Bestilte kabinett fra Modushop etter anbefaling fra Jorg1s1. Mangler bare nettbrønn/bryter nå. går nok for en som er bakmontert og lar hele sulamitten stå på kontinuerlig. Gjorde ellers en måling fra lytteposisjon etter siste mekking på filters nå nettopp;
    Lytteposisjon med mkII filter.jpg

Nå ser det ut som driverne summerer godt og at EQ sitter bra. Har på målingen ingen EQ fra 650Hz og ned. Peaken på 74Hz skyldes rom og lar seg ikke dempe med EQ. Må nok andre remedier til for å få bukt med den. Har ellers fått bort en betoning i øvre mellomtone som var plagsom ved lytting. Til tross for at det ser relativt flatt ut, låter det overraskende fyldig og dynamisk. Interessant for det har det stort sett vært tynt og skrikende når det har målt såpass flatt som dette. Lurer på hva det kan komme av?

Sist redigert:

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.208
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    drit i 74 peak imo
    fyldig = 200-600 tror jeg
    litt mere pådrag mellom 80 og 200 så er du home free
    mvh
    Leif

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.688
    Det er lettere å "se" hvordan balansen er når du blåser opp grafen, Gutty. 5dB mellom horisontale streker, ikke 10. Det ser flatt ut, men nivået på hhv 30, 55 og 74 er 8-12 db høyere enn alt over 1kHz. Ut fra egenerfaring ville jeg si at du burde ha litt mer pupper og lår mellom 85-170Hz :)

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Hmm, sånn?
    Lytteposisjon med mkIV filter versjon 2.jpg

Aberet er at autogain reduserer system gain med 1,6dB. Det kan jeg sikkert fikse etterhvert. Ihvertfall når nye bassamper er på plass. Lyden sitter som ei kule, så jeg velger heller å kose meg enn å bekymre meg for akkurat den issuen :cool:

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Det er lettere å "se" hvordan balansen er når du blåser opp grafen, Gutty. 5dB mellom horisontale streker, ikke 10. Det ser flatt ut, men nivået på hhv 30, 55 og 74 er 8-12 db høyere enn alt over 1kHz. Ut fra egenerfaring ville jeg si at du burde ha litt mer pupper og lår mellom 85-170Hz :)
    Ok, here we go:
    Lytteposissjon med mkIV filter oppblåst graf.jpg

Måling etter å ha lagt en PEQ på 130Hz - Q=1 og +3db gain.

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.688
    Synes det er rart om du ikke får dradd ned peak pga rommet. Dipper er det verre med men peaker skal gå.

Jeg ville dratt ned 50 og 70, og lagt inn en shelf under 200hz. Hvor er det du deler?

JoHoo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Antall liker
    4.167
    Torget vurderinger
    16
    Er det stor forskjell mellom kanalene dine? Måler du V og H hver for seg eller måler du samlet?

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Synes det er rart om du ikke får dradd ned peak pga rommet. Dipper er det verre med men peaker skal gå.

Jeg ville dratt ned 50 og 70, og lagt inn en shelf under 200hz. Hvor er det du deler?
    Syntes også det var rart. Prøvde å legge inn en PEQ på 74 med Q på 4 og drog ned -6dB uten at det gjorde en forskjell. Hvordan ville du lagt inn den shelfen emo? Dratt ned peaker og lagt på nivå med shelf? Basstårna deles forøvrig med 12dB steilhet på 300Hz.

Ellers er dette måling av venstre kanal JoHoo. Har faktisk ikke målt forskjellene nå, men mener at jeg har registrert noen forskjeller tidligere. Har forsøkt å måle bare bassene - begge kanaler, men da ser målingene rare ut. Som om det er noe galt med oppsettet. Må forske litt mer på det. Tror kanskje spesielt siden jeg har store dipoler, at det er summeringen av begge basstårn som må være utgangspunkt for filterjusteringer.

Nå er det rødvin og musikk. Får måle mer i morgen og på søndag ;D Takker for konstruktive innspill!

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.688
    Den skal følge etter. Sikker på at du ikke korrigerer feil kanal, måler/spiller å feil kanal eller har gjort noe annet rart i oppsettet?
    Hvor deler du de andre driverne?

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Kanalene er ikke separert foreløpig. PEQ'en som jeg la inn på midbassene på 130Hz viste jo godt igjen på målingen . Deler midbassene på 250 Hz elektrisk, som gir en fin avrulling akustisk med targetkurve på 300Hz/24dB high pass og 650 24sB low pass, GPA 288/JMLC350 deles med 24dB high pass på 650Hz og 24dB low pass på 2800Hz, mens GPA 208/T500 deles med 24dB high pass på 2800 og disse deles så igjen 12dB passivt på 10kHz.

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Klarte ikke dy meg... Ny måling. Mikk plassert litt mer nøyaktig ifht hvor ørene mine er i sweetspot:
    Lytteposisjon med mkIV filter versjon 3.jpg

Voila! Peak gone 8) Ville du fremdeles lagt på shelving fra 200 og ned emo? Edit: har lagt på low shelf 2.ordens filter med Q=1 og +1dB gain fra 200 og ned. Det høres riktig ut på de lyttevolum jeg kan tillate meg akkurat nå.

Sist redigert:

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Justerer litt for audiofile nevroser og legger meg i visshet om at dette låter bra ;)
    Lytteposisjon med mkIV filter versjon 4.jpg

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.688
    Ser ut som om den tonale balansen er OK, og dette er jo langt bedre enn man normalt får til uten dsp eller med konvensjonelle anlegg.
    Likevel ville jeg nok brukt mer tid med targetmåling av hver enkelt driver (5dB mellom strekene!), og justert høyre\venstre individuelt.

Deretter tror jeg du har litt mer problemer med tidsdomenet enn du kanskje tror. 2.8k summerer ikke riktig, men det er vanskelig å si bombastisk at det er dette uten å se måling av hver enkelt driver for seg selv. Dippen på nedsiden av 10k kan også være feil i tidsdomenet.

Jeg pleier å korrigere til hver driver summerer ganske godt iht targetkurve, for så å gjøre justeringer av delay etterpå til det summerer best mulig. Deretter legger jeg inn voicing, stort sett i form av heving av nivå under 200hz.

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Takker igjen for verdifulle innspill emo. Skal se om jeg får gjort litt mer i løpet av helgen.

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Da har jeg flikket litt på løpetid og målt litt mer. Først måling av mellomtonedriver og targetkurve (24dB- 650/2800Hz)
    GPA288 nærfelt med targetkurve.jpg

Så måling av øvremellomtone/diskant som jo er delt 12dB passivt. Er ikke fornøyd med hompetitten målingene her. Regner med at det er det passive filteret som tuller ting til. Så her må det jobbes! Har også prøvd å skyve T500 litt frem og tilbake for å se hva som skjer med dipen rett rundt felefrekvensen på 10kHz. Dipen blir bredere og flytter seg litt når jeg skyver på T500. Dette var så smal jeg fikk den.
    GPA802 og T500 nærfelt.jpg

Forsinket så GPA802/T500 litt mer i tidsdomenet:
    Impulsresponsmåling  2.jpg

Når jeg måler summeringen fra lytteposisjon, ser det såher ut:
    Summering  satelitter lytteposisjon.jpg

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.688
    Prøv å snu fasen på T500 og se om du kommer nærmere da (om du ikke har gjort det). 12dB passivt filter snur fasen 180grader.

Ville også korrigert de svake dippene ved 350 og 700 på mellomtone-driveren, evt delt hele den driveren litt høyere opp for å fjerne "problemet" ved 350hz.
    4k-dippen på toppriggen kan du også korrigere, men verre med den på 15k, dem må du nok bare leve med.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn