Øret er måleinstrumentet, hjernen behandler bla disse signalene. Evnen til å bruke disse impulsene varierer enormt fra person til person. Dette fordi hjernen må trenes opp til godt gehør og fordi mennesker er veldig forskjellige. Øret i kombinasjon med riktig trent hjerne er et svært godt måleapparat! Dette har bla med talent, miljø og riktig musikalsk trening å gjøre.Voff skrev:John_Harald skrev:Øret er et av de mest avangserte måleapparatene vi har, hvordan skal man måle disse egenskapene i en kabel?
Øret er et svært dårlig måleapparat. Øret gjør svært lite. Det er hjernen som behandler signalet. Den foretar en evivalent til en Fourier analyset av signalet. Deretter rekreerer den brorparten av signalet. Psykoakustikken fungerer slik at under blindtest forutsetninger vil hjernen utligne de fleste forskjeller. Ved lytitng på dyre kabler vil hjernen (formodentlig) kreere større forskjeller (baset på forventninger...eller kanskje virkeligheten - hva vet jeg?). Hvorvidt disse forskjellene reflekterer noe der ute i den virkelige verden er vanskelig å avgjøre med ørene (eh...hjernen!).
Dette er en påstand. Dersom blindtester underbygde det så kunne vi se på det som fakta.John_Harald skrev:Øret er et av de mest avangserte måleapparatene vi har, hvordan skal man måle disse egenskapene i en kabel?
Ja. Og signaler som ikke oppfattes av øret kan ikke gjenskapes av hjernen, bare "gjettes". Det er ikke urimelig at denne kraftige prosesseringen skjer utenfor vår bevisste kontroll, og involverer alle sanseinntrykk og all kunnskap vi besitter.Voff skrev:Øret er et svært dårlig måleapparat. Øret gjør svært lite. Det er hjernen som behandler signalet. Den foretar en evivalent til en Fourier analyset av signalet. Deretter rekreerer den brorparten av signalet.
Jeg har ikke sett noen dokumentasjon på at hjernen "utligner" ellers hørbare forskjeller i blindtester.Psykoakustikken fungerer slik at under blindtest forutsetninger vil hjernen utligne de fleste forskjeller. Ved lytitng på dyre kabler vil hjernen (formodentlig) kreere større forskjeller (baset på forventninger...eller kanskje virkeligheten - hva vet jeg?). Hvorvidt disse forskjellene reflekterer noe der ute i den virkelige verden er vanskelig å avgjøre med ørene (eh...hjernen!).
Greven skrev:Når jeg leser slike ting som er presentert på de siste par sider, stiller jeg meg følgende spørsmål: Er det sansynlig at ny og banebrytende forskningsresultater på svært omfattende fagfelt som hjerneforskning, persepsjon og generell vitenskapsteori, blir publisert anonymt på et internettforum beregnet på gærninger med sans for god lyd? (retorisk spørsmål, trenger ikke å besvares...)
Greit. Hvilke bøker må jeg bestille på amazon for å finne publisert forskning som underbygger følgende:Voff skrev:Dette er ikke ny banebrytende, hittil ukjent teori, men publisert forskning i utallige artikler og bøker. På Amazon kan du finne en mangde populærvitenskapelige bøker om emnet. Det at du ikke kjenner til denne forskningen betyr ikke at den ikke eksisterer!
Voff skrev:"..."Dersom alt skulle registreres som elektriske impulser i hjernen ville vi gått amokk umidellbart!
Dette er forøvrig et tankekors med hensyn til validiteten av blindtester til det formål det ofte misjoneres for i dette forum"
Richard Dawkins? Jeg trodde han befattet seg mest med evolusjonsteori?Voff skrev:"...Psykoakustikken fungerer slik at under blindtest forutsetninger vil hjernen utligne de fleste forskjeller..."
Uden at undersøge markedet nærmere for den litteratur du efterlyser kan jeg på stående fod henvise til fagbogen: "Følelsernes Intelligens" af Daniel Goleman.knutinh skrev:Greit. Hvilke bøker må jeg bestille på amazon for å finne publisert forskning som underbygger følgende:Voff skrev:Dette er ikke ny banebrytende, hittil ukjent teori, men publisert forskning i utallige artikler og bøker. På Amazon kan du finne en mangde populærvitenskapelige bøker om emnet. Det at du ikke kjenner til denne forskningen betyr ikke at den ikke eksisterer!
Voff skrev:"..."Dersom alt skulle registreres som elektriske impulser i hjernen ville vi gått amokk umidellbart!
Dette er forøvrig et tankekors med hensyn til validiteten av blindtester til det formål det ofte misjoneres for i dette forum"Richard Dawkins? Jeg trodde han befattet seg mest med evolusjonsteori?Voff skrev:"...Psykoakustikken fungerer slik at under blindtest forutsetninger vil hjernen utligne de fleste forskjeller..."
Hvis du ikke kan underbygge påstandene dine med konkrete bøker som jeg kan kjøpe på amazon så ber jeg om at du forklarer hvilke påstander fra din side som står for din regning og hvilke som understøttes av "publisert forskning i utallige artikler og bøker".
-k
Hvordan klarer vi da å kjenne igjen stemmer gjennom telefon eller radio, hvis hukommelsen vår er SÅ dårlig?brand-x skrev:dolph !
Det er jo "viden" kjent att hjernen husker lyd i 30 sek.. dvs att vi ikke rekker å huske lyden ved omkabling eller ved å gå ut og inn døra... Hvordan kan vi da stole på hva vi hører fra en kabel til en annen ???
Du får gjerne korrigere meg hvis jeg tar feil..
mvh
Kjell P..![]()
Det er "viden" kjent at jorden er flat også...... ;Dbrand-x skrev:Det er jo "viden" kjent att hjernen husker lyd i 30 sek..
mvh
Kjell P..![]()
Vokal er vel en del av lydbilde det også?brand-x skrev:topline !
Vi snakker vel ikke først og fremst om stemmer....????
Likefultt påstås det att hjernen har 30 sek. hukommelse på lyder, variasjoner i frekvenser, dynamikk etc...
Hvor fra har du det med de 30 sekunder?brand-x skrev:dolph !
Det er jo "viden" kjent att hjernen husker lyd i 30 sek.. dvs att vi ikke rekker å huske lyden ved omkabling eller ved å gå ut og inn døra... Hvordan kan vi da stole på hva vi hører fra en kabel til en annen ???
mvh
Kjell P..![]()
Et godt spørsmål, topline.topline skrev:Hvordan klarer vi da å kjenne igjen stemmer gjennom telefon eller radio, hvis hukommelsen vår er SÅ dårlig?brand-x skrev:dolph !
mvh
Kjell P..![]()
![]()
Konseptuelt:Distinctive skrev:Hvordan skal man kunne dokumentere et individs oppfattelse av holografi, transparans, ol. ut fra målinger av elektriske størrelser ?
Hva mener du egentlig? Hvis alle relevante lydmessige egenskaper ved en kabel kan sammenfattes ved et signal akkurat ved det punktet hvor den tilsluttes forsterkeren, så kan man også i prinsippet måle ved akkurat samme sted og få tilgang på samme informasjon. Hvilket måleapparat man må bruke og hvordan man skal tolke målingene er selvsagt ikke dermed besvart.Mao. hvis en kabel påvirker lydoppfattelsen gjennom endring av feks. elektrisk karakteristikk i denne kabelen, så er jo vår oppfattelsesevne sammensatt og kan ikke krysskorreleres mot en målbar størrelse direkte. Jeg antar at en kunstoffhode-måling er det som kommer nærmest, men dette sanseorgan har jo ikke den samme prosesseringen av lyd som et individs hørselssenter.
Ikke meg bekjent. Kan man dokumentere at det umulig kan være liv på planeten mars? Eller er det rimelig å anta at det er et ubesvart spørsmål fram til noen evt tar bilde av en liten grønn marsboer? Er det rimelig å sette lit til de foreningene som hevder at det må være liv på mars, men at moderne vitenskap har kommet for kort til å dokumentere det?For å snu på problemstillingen:
Kan det dokumenteres at en endring i en kabels elektriske, fysiske og metallurgiske sammensetting umulig kan ha noe å si for et individs oppfattelse av, eksempelvis, holografi - ut fra målbare og definerbare størrelser (eller for den slags skyld sporbare forsøk) ?
Mao. hvis en kabel påvirker lydoppfattelsen gjennom endring av feks. elektrisk karakteristikk i denne kabelen, så er jo vår oppfattelsesevne sammensatt og kan ikke krysskorreleres mot en målbar størrelse direkte. Jeg antar at en kunstoffhode-måling er det som kommer nærmest, men dette sanseorgan har jo ikke den samme prosesseringen av lyd som et individs hørselssenter.
- Jeg mener at for å oppfatte holografi trenger vi gjengivelse fra 2 lydkilder (stereo).Hva mener du egentlig?
For å snu på problemstillingen:
Kan det dokumenteres at en endring i en kabels elektriske, fysiske og metallurgiske sammensetting umulig kan ha noe å si for et individs oppfattelse av, eksempelvis, holografi - ut fra målbare og definerbare størrelser (eller for den slags skyld sporbare forsøk) ?
Poenget mitt er at der er flere innlegg her inne som i temmelig klare ordelag indikerer at der IKKE er forskjell på kabler ut i fra elektriske parametre. Jeg lurte bare på hva som lå til grunn for denne konklusjonen.Ikke meg bekjent. Kan man dokumentere at det umulig kan være liv på planeten mars? Eller er det rimelig å anta at det er et ubesvart spørsmål fram til noen evt tar bilde av en liten grønn marsboer? Er det rimelig å sette lit til de foreningene som hevder at det må være liv på mars, men at moderne vitenskap har kommet for kort til å dokumentere det?
-k
Audio precision har mange fine instrumenter:Distinctive skrev:Mao. hvis en kabel påvirker lydoppfattelsen gjennom endring av feks. elektrisk karakteristikk i denne kabelen, så er jo vår oppfattelsesevne sammensatt og kan ikke krysskorreleres mot en målbar størrelse direkte. Jeg antar at en kunstoffhode-måling er det som kommer nærmest, men dette sanseorgan har jo ikke den samme prosesseringen av lyd som et individs hørselssenter.- Jeg mener at for å oppfatte holografi trenger vi gjengivelse fra 2 lydkilder (stereo).Hva mener du egentlig?
Man vil altså ikke kunne måle direkte på en av kildene med en spektrumanalysator, oscilloscope, ol. for å kunne fastslå denne effekten.
Jeg ser vel så godt som aldri noen som hevder at det ikke er noen forskjell på kabler. Jeg ser derimot mange med lese-vansker som lar seg hisse opp over ting som overhodet ikke blir skrevet(jeg refererer ikke til deg).Poenget mitt er at der er flere innlegg her inne som i temmelig klare ordelag indikerer at der IKKE er forskjell på kabler ut i fra elektriske parametre. Jeg lurte bare på hva som lå til grunn for denne konklusjonen.Ikke meg bekjent. Kan man dokumentere at det umulig kan være liv på planeten mars? Eller er det rimelig å anta at det er et ubesvart spørsmål fram til noen evt tar bilde av en liten grønn marsboer? Er det rimelig å sette lit til de foreningene som hevder at det må være liv på mars, men at moderne vitenskap har kommet for kort til å dokumentere det?
-k
De robuste blindtests er udført. De er omtalt alle steder på diverse fora over hele verden.knutinh skrev:Det er altså ikke noe problem å finne ut _hvor_ vi skal måle. Problemet er å finne ut _hva_ vi skal måle, og inntil robuste blindtester foreligger tror jeg heller ikke vi kommer til å finne ut av "3dimensjonalitet" og "livsdejavuende fylde" egentlig betyr i tekniske termer.
Den beste estimeringen av det kan vi få ved å foreta blindtester eller å lese blindtester som tidligere er utført.Distinctive skrev:Hvis den selvutnevnte målemafiaenvedgår at der er forskjell på kabler, kan det da settes en absolutt grenseverdi i kr/m eller %-andel av anleggets verdi hvor forskjellene ikke lenger er hørbare (eller målbare for den slags skyld) ?
Det er helt sant. Et ulineært forhold mellom kost og nytte er ikke det samme som "ingen hørbar forskjell". Hvis en forskjell beviselig (med tilstrekkelig gode bevis) eksisterer så hadde man ikke hatt disse evige debattene.For å oppnå nirvana så er det jo en kjent sak at audiofile innser at der ikke eksisterer en linær representasjon mellom penger investert og kvalitetsforbedringer....
En sunn debatt med litt temperatur må vi tåle.knutinh skrev:Den beste estimeringen av det kan vi få ved å foreta blindtester eller å lese blindtester som tidligere er utført.Distinctive skrev:Hvis den selvutnevnte målemafiaenvedgår at der er forskjell på kabler, kan det da settes en absolutt grenseverdi i kr/m eller %-andel av anleggets verdi hvor forskjellene ikke lenger er hørbare (eller målbare for den slags skyld) ?
Det at mennesket ikke beviselig hører noe over 20kHz kan være et godt utgangspunkt. Det finnes også gode blindtester hvor lavereordens fasedistorsjon var veldig vanskelig å beviselig høre, og tester på variasjon i frekvensrespons ("equaliser") er også lett tilgjengelig. Dynamisk område for hørselen er veldig stort, men i praksis finnes det ikke lytterom (eller innspillinger) hvor vi kan nyttiggjøre oss den.
Tilsammen kan dette gi en pekepinn på hvor nøyaktig en kilde->kabel->mottaker krets må spesifiseres før den mest sannsynlig er transparent. Dersom nivået faller slakt av fra 15kHz og er nede på -0.1dB ved 20kHz så er det i mine øyne lite sannsynlig at noen hører det. Dersom vi har en elektrostat og lange (dårlige) høyttalerkabler som tilsammen gir 5-10dB demping ved samme frekvens så er det slett ikke usannsynlig at noen hører det. Siden tid og frekvens er ubønnhørlig knyttet sammen så kan dette direkte overføres til dispersjon av pulser i tidsplanet.
Det er helt sant. Et ulineært forhold mellom kost og nytte er ikke det samme som "ingen hørbar forskjell". Hvis en forskjell beviselig (med tilstrekkelig gode bevis) eksisterer så hadde man ikke hatt disse evige debattene.For å oppnå nirvana så er det jo en kjent sak at audiofile innser at der ikke eksisterer en linær representasjon mellom penger investert og kvalitetsforbedringer....
Preferanse er et annet (og mye mer komplekst tema) enn det å konstatere at noen som helst hørbar forskjell eksisterer. Det å trekke inn slike kompliserte faktorer før man har løst de banale spørsmål kan for en utenforstående virke som et virkemiddel for å kunne avvise hele diskusjonen.
Dette siste er et generelt sukk og ikke rettet til deg, Distinctive.
-k
Forutsetninger for det jeg hevdet lengre opp: Jeg tar høyde for at jeg kan ta feil, og gir oppskriften på hvordan man skal bevise at jeg tar feil. Så langt kjenner jeg ikke til noen som har bevist at jeg tar feil (på dette). Jeg kan også ta feil når det gjelder hva andre har bevist, derfor er det opp til leserne å bringe inn nye referanser slik at knutinh og alle andre kan lære mer.Distinctive skrev:Når det gjelder øvre høreterskel, så er det jo en kjent sak at vi kan oppfatte mer enn 20kHz gjennom kraniet.
Jeg mener derfor at 20kHz blir en litt kunstig grensesetting.
det er svært forunderligt som du undlader at svare på mine indlæg.knutinh skrev:Forutsetninger for det jeg hevdet lengre opp: Jeg tar høyde for at jeg kan ta feil, og gir oppskriften på hvordan man skal bevise at jeg tar feil. Så langt kjenner jeg ikke til noen som har bevist at jeg tar feil (på dette). Jeg kan også ta feil når det gjelder hva andre har bevist, derfor er det opp til leserne å bringe inn nye referanser slik at knutinh og alle andre kan lære mer.Distinctive skrev:Når det gjelder øvre høreterskel, så er det jo en kjent sak at vi kan oppfatte mer enn 20kHz gjennom kraniet.
Jeg mener derfor at 20kHz blir en litt kunstig grensesetting.
Jeg kjenner ikke til tester som viser at voksne, friske mennesker kunne oppfatte luftbårn lyd over 20kHz ved realistiske nivåer. Jeg ser gjerne på dokumentasjonen hvis du har noen referanser.
Det finnes interessante tester av sped-barn med astma og lydkilde med mekanisk kontakt med kraniet. Jeg våger påstanden at slike resultater ikke er spesielt relevante for vår applikasjon med mindre du er betydelig yngre enn meg? Det finnes også svært omstridte (ikke repeterte) målinger av hjernen til forsøkspersoner som visstnok skulle tyde på at vi lar oss påvirke av frekvenser over 20kHz på et underbevisst plan.
Det er fritt opp til deg å følge "test-planen" jeg satt opp og evt konkludere med at endringer i frekvensresponsen over 20kHz som innført av kabler gir beviselige hørbare forskjeller for en eller flere test-personer.
Det vitenskaplige miljøet ville sannsynligvis bøye seg i støvet for en rapport som beviser med stor sikkerhet at et test-panel foretrakk lydstimulus som hadde flat respons over 20kHz framfor et som var lavpassfiltrert. I en nylig rapport publisert i the Journal of Acoustic Engineering Society (JAES) så kunne ingen av det store antallet deltakere (musikere, lydteknikere, audiofile og studenter) med en rekke forskjellige lytterom og avspillingsutstyr over en periode på et år beviselig høre noen som helst forskjell*) mellom SACD/DVD-A (som har høy båndbredde og høyere SNR) og samme signal degradert til 16bit/44.1kHz (som gir lavere båndbredde og lavere SNR)
-k
*)Med et trivielt unntak som jeg kan repetere her om du er interessert.
Vel, jeg hadde egentlig ikke tenkt å svare, ikke fordi jeg ikke kan, men fordi jeg ikke gadd. Siden din debattform nå begynner å skli ganske langt ut, så må vi ile Knut til unnsetning. I prioritert rekkefølge, som avlevert til øret:niklasthedolphin skrev:Til alle
"Hvilke parametre i et anlæg skaber det samlede lydbillede og hvor mange af disse parametre er målbare?"
"dolph"
Vel talt, men en faktor som ikke kommer helt klart, og som etter alle solemerker er den mest dominante ift. husalterets reproduksjon av hermetisk musikk: «lydprojeksjon» fra HT, ift. romakustikk og lytteposisjon. Det er også et tema hvor det er vanskelig å si noe «bastant» om hva som er skitt og hva som er kanel. Dette avhenger igjenn en god del av lytteren ift preferanser og følsomhet ift avvik fra et eller annet «ideal».asbjbo skrev:Vel, jeg hadde egentlig ikke tenkt å svare, ikke fordi jeg ikke kan, men fordi jeg ikke gadd. Siden din debattform nå begynner å skli ganske langt ut, så må vi ile Knut til unnsetning. I prioritert rekkefølge, som avlevert til øret:niklasthedolphin skrev:Til alle
"Hvilke parametre i et anlæg skaber det samlede lydbillede og hvor mange af disse parametre er målbare?"
"dolph"
- Lineær frekvensrespons mellom 20 - 20000 hz. Ideelt en viss stigning i bassen (< 250 Hz) og en viss avrulling i diskanten (> 8 kHz) for å gjenspeile akustikken i gode konsertsaler. Flatest mulig i det mellomliggende intervallet. Gjerne også en noenlunde lineær frekvensrespons helt ned til 8-10 Hz for å gjengi klangen i store rom mer realistisk, og kanskje også oppover i frekvens til 40-50 kHz for å skremme vekk flaggermusene på loftet.
- Lav forvrengning med et vennligsinnet spektrum. Minst mulig høyereordens forvrengning, minst mulig oddetalls forvrengning, minst mulig uharmonisk forvrengning, minst mulig intermodulasjonsprodukter uansett hvor komplekse signaler boksene mates med. Eventuell gjenværende forvrengning bør domineres av andre- og tredjeordens harmonisk forvrengning.
- Lavest mulig støygulv, tvers gjennom hele frekvensbåndet. "Sort bakgrunn", også når RF-støy er tilstede i omgivelsene og når strømnettet er fullt av trettendeharmonisk støy og annet griseri.
- Dynamikk, både mikro og makro. Nok kraftreserver ("headroom") til å gjengi et naturtro lite pling på et triangel bakerst i et symfoniorkester som spiller fortissimo, når det hele blir gjengitt med naturlig volum i rommet.
- Lineær fasegang gjennom hele frekvensområdet. Ikke nødvendigvis flat, men ingen plutselige dreininger og sprang, takk.
- Jevn etterklangstid i rommet gjennom hele audiobåndet. Øret vil til en viss grad kompensere for dette, men det blir minst jobb for signalprosesseringen om rommet er enkelt å forholde seg til.
Hvor mye av dette som kan måles? Alt. Det betyr ikke nødvendigvis at vi forstår hvordan f eks et gitt nivå intermodulasjonsforvrengning mellom to bestemte signalfrekvenser påvirker den subjektive lydopplevelsen, eller hvor viktig denne målingen er i forhold til f eks fasegang og støygulv, men vi vet at dette er korrellert med lytteopplevelsen og at de beste systemene har de laveste verdiene. Det betyr ikke at en eneste måling, f eks THD+N eller frekvensgang, er Svaret, siden det finnes mange fler parametre som påvirker opplevelsen. Det betyr ikke at vi vet hvor hørbarhetsterskelen går for forskjellige kombinasjoner av disse fenomenene. Det betyr heller ikke nødvendigvis at målemetodene er fullt ut standardiserte og forståtte, siden det fortsatt skrives vitenskapelige artikler om f eks nye testprosedyrer for å stadig mer presise målinger av intermodulasjonsforvrengning med stadig mer realistiske signaler. Men like fordømt er det målbart, og korrellert med den lytteopplevelsen du etterspør.
Og bare for å komme deg i forkjøpet: Dette har fortsatt ingen ting med superstrenger eller annen kvantefysikk å gjøre.
Likevel, i praksis, for oss som ikke har en state-of-the-art målelab med et antall Ph.D.-studenter som assistenter til å gjennomføre målingene, er likevel det enkleste som regel å lytte. Lytting i egen stue gir også mye mer musikkglede enn å observere assistentene i hvite frakker gjennom vinduet til det lydtette rommet hvor målingene gjøres. Så kan man eventuelt fuske litt i målefaget hvis man ønsker å finne ut mer om hvorfor man opplever det man opplever.
Hvis jeg forstår deg rett, så er det snakk om balansen mellom direktestrålt og reflektert lyd i bl.a. nivå, etterklangstid, og frekvensgang. Jeg mener det er inkludert i de punktene jeg nevnte, siden jeg spesifiserte at dette var som avlevert til øret - dvs. målt i lytteposisjon i det aktuelle rommet etter å ha gått gjennom hele kjeden av transferfunksjoner fra signalkilde via forsterkeri, høyttalere, rom, for til sist å oppleves av en lytter på ett bestemt sted i rommet.KJ skrev:Vel talt, men en faktor som ikke kommer helt klart, og som etter alle solemerker er den mest dominante ift. husalterets reproduksjon av hermetisk musikk: «lydprojeksjon» fra HT, ift. romakustikk og lytteposisjon. Det er også et tema hvor det er vanskelig å si noe «bastant» om hva som er skitt og hva som er kanel. Dette avhenger igjenn en god del av lytteren ift preferanser og følsomhet ift avvik fra et eller annet «ideal».
mvh
KJ
Litt OT, men ikke helt: Det ser ut til å være ganske vanlig på "din" side av bordet å bruke betydelig menge av både tid og penger på å flikke på detaljer som en del regner som ganske uvesentlige, så som kabler, magiske papir, mer eller mindre meningsfulle dempeløsninger osv. og snakke om de til dels betydelige forbedringene som oppstår. Greit nok, selv om noen vil være uenig.niklasthedolphin skrev:Ligeledes savner jeg svar fra andre som støtter op om målemafiaens holdninger.
De er ikke i stand til at argumentere når de konfronteres med konkretiseringer af måleparametre.
Det er så indlysende...................det er så langt ude.
"dolph"
Riktig. Komplikasjonen ligger i en HTs utstrålingsmønster ift. romakustikken (inkl. lytteposisjon) og hvordan mellomromet mellom øra «dekoder»/«integrerer» det totale lydbildet. Uansett fult ut målbart, en dog med større presisjon og oppløsning enn det kildemterialet har - for de som besitter utstyret og kompetansen, for oss andre forblir det stort sett et spørsmål om prøving og feiling.asbjbo skrev:...
Hvis jeg forstår deg rett, så er det snakk om balansen mellom direktestrålt og reflektert lyd i bl.a. nivå, etterklangstid, og frekvensgang. Jeg mener det er inkludert i de punktene jeg nevnte, siden jeg spesifiserte at dette var som avlevert til øret - dvs. målt i lytteposisjon i det aktuelle rommet etter å ha gått gjennom hele kjeden av transferfunksjoner fra signalkilde via forsterkeri, høyttalere, rom, for til sist å oppleves av en lytter på ett bestemt sted i rommet.
...
Fint lite - og det var kanskje poenget.KJ skrev:Hva dette har med innbrenning av signalkabler å gjør er jeg imidlertid litt usikker på
mvh
KJ
knutinh skrev:Dette er en påstand. Dersom blindtester underbygde det så kunne vi se på det som fakta.
Blindtester underbygger det såvidt jeg vet ikke, altså er det bare en påstand at øret er det "mest avanserte måleapparatet vi har".
Greven skrev:Slik du forsøker å videreformidle denne innsikten, blir det iallefall helt feil og har uansett ikke noe i denne tråden å gjøre. Jeg forstår heller ikke om du tar denne forskningen til inntekt for at kabler betyr mye eller lite? Om du mener det har relevans i en slik tråd, må du først forsøke å sette opp et forståelig argumentasjon. Du mener målinger utført på hjernen tilsier at målinger utført på kabler er feil? Vel, hva vet man mest om og hva er enklest å måle av disse to?
Har du noe bedre alternativ? Eller er du bare ute etter å lede oss ut i den samme uvissheten som gir det komemrsielle grunnlaget som hifi-kabelbrasnen lever av? Hvor langt hadde vi evt. kommet dersom blindtesting var mer «normalisert» (jf. vinsmaking)? Selvfølgelig har «situasjonen» stor påvirkningskraft mht. hva som høres eller ei, det er også et argument for blintesting. Hvordan skal vi evt. gå fram for å isolere situasjonsavhengigheten, slik at en lyttetest avslører hva som reelt sett høres? Er det grunnlag for å «avskrive» flere titals år med forksning innen audiologi og psykakustikk (som i stor grad benytter seg av blindtesting)?Voff skrev:...
Din påstand er vel knapt noe bedre? Blindtesten forteller utelukkende hva du hører under blindtesten. Din påstand, som forøvrig er udokumentert, er at vi hører det samme under blindtestsituasjonen som under de lytterforhold folk hevder de hører forskjell på kabler. Du sier det ikke eksplisitt, men det er jo det eneste som kan gjøre blindtesten gyldig i denne sammenheng.
Med tanke på at psykoakustisk forskning har påvist at situasjonen har stor påvirkningskraft på hva vi hører, er det klart at en slik slutning er uten reelt belegg.
...
Intet nytt under solen med andre ord. Men X antall «null»-tester har også en viss informasjonsverdi, selv om de har direkte kjedelige resultater....
Forøvrig er det korrekt at en positiv identifikasjon via blindtest vil kunne påvise hørbare forskjeller mellom kabler. Imidlertil vil en negativ blindtest ikke si oss om det er hørbare forskjeller mellom kabler. Derfor er testen ikke spesielt nyttig for dette formålet.
...
knutinh skrev:Greit. Hvilke bøker må jeg bestille på amazon for å finne publisert forskning som underbygger følgende:Voff skrev:Dette er ikke ny banebrytende, hittil ukjent teori, men publisert forskning i utallige artikler og bøker. På Amazon kan du finne en mangde populærvitenskapelige bøker om emnet. Det at du ikke kjenner til denne forskningen betyr ikke at den ikke eksisterer!
Dette er forøvrig et tankekors med hensyn til validiteten av blindtester til det formål det ofte misjoneres for i dette forum"Richard Dawkins? Jeg trodde han befattet seg mest med evolusjonsteori?Voff skrev:"...Psykoakustikken fungerer slik at under blindtest forutsetninger vil hjernen utligne de fleste forskjeller..."
Hvis du ikke kan underbygge påstandene dine med konkrete bøker som jeg kan kjøpe på amazon så ber jeg om at du forklarer hvilke påstander fra din side som står for din regning og hvilke som understøttes av "publisert forskning i utallige artikler og bøker".
Been there, done that ...Hagto skrev:Mener det er lydmessige forskjeller på kabler. Brukte mye energi tidligere på å forsvare dette i en del tråder. Var engasjert, og hadde planlagt endel prosjekter i forhold til dette.
Etterhvert ble det tyngre og mindre interressant da jeg følte det ville kreve en hel avhandling hvis man gjorde noe, pluss at man måtte forsvare mot mange, i mine øyne 'kverulanter' også fra objektivistenes side ja!
Men dette har også gjort at interressen for kabler spesiellt i mitt eget anlegg har minket, jeg hører forskjellene framdeles, men vet ikke lenger om hvor disse forskjellene hører hjemme lenger, da det er kommet nye begreper inn i debatten nå som f.eks 'transparente' kabler?
Er altså kommet til et punkt da kablenes betydning hos meg er blitt mindre enn tidligere.
Synes også nå at det er blitt mer slitsomt å teste kabler, og forsøker å unngå disse kveldene. Blir ofte slik at platene brukt på slike kvelder blir oppbrukt, og ødelagt på en måte. Orker ikke høre de platene mer.
Jeg merker nå at kablene vipper anlegget i en eller annen retning, men anleggets hovedsignatur er der framdeles, altså må det nok karakteriseres som marginale forskjeller.
(Hadde aldri trodd jeg skulle skrive dette)
Det jeg dog har merket meg i senere tid, og som nå stadig forundrer meg, er at forskjellene kan høres meget store ut, av og til, like etter kabelbyttet, men etter en stund så stabiliserer det seg liksom, og lyden arbeider seg liksom tilbake mot der den var med den forrige kabelen. Altså etter en stund er ikke forskjellene så store likevel. Har forundret meg over dette flere ganger i forskjellige anlegg senere tid. Følte bare for å lufte dette....