Suggesjon er en utrolig sterk kraft - hele forsamlinger kan bringes til å tro det ene eller det andre, alt utfra noen forberedelser.
Om man nå samles for å høre hvor utrolig mye bedre et analogt oppsett er enn et digitalt, så er man allerede i suggestivt modus.
Det jeg ser Knutinh forsøker å få delfinen til å akseptere er at den samme forsamlingen må lytte når synsinntrykk er fjernet, og test gjøres av en objektiv testleder. (Jeg vet ikke om referansen til mannen fra døveinstituttet er en morsomhet - enten er han døv eller hørselsskadet, det sier ikke delfinen noe om, eller også har han ekstremt godt trent hørsel, det sier delfinen heller ikke noe om.)
Dersom forskjellene likevel rapporteres så er det interessant å måle, men hittil er disse forskjellene kun anekdotiske.
Entusiaster er vi alle. Og dermed åpne for suggesjon. Nå senest kjøpte jeg noen flasker med to ulike rødviner på polet. Den ene en spansk Hecula fra Bodegas Castaño, den andre en bejublet fransk Vosne Romanée. Vi var innstilt på å bejuble den franske, og nikke til den spanske.
De inviterte ville etterpå alle ha navnet på den spanske, som de ikke hadde smakt før, men fant fantastisk god. Den franske gled inn i skyggen, til tross for å være fire ganger dyrere og høyt omtalt.
Men vi hadde en periode der vi faktisk måtte overbevise oss selv om hva gane og luktesans fortalte oss, siden vi var innstilte på at det var den franske som ville være best.
Vi åpnet flere flasker av den franske, med mistanke om at den første var det noe galt med. Så sterkt kommuniserte etikett og fordommer at noe måtte være galt - men det var det ikke. Det var bare det at den billigste og relativt ukjente vinen var langt, langt bedre som opplevelse.
I en blindtest, med kun vin i glasset, ville den spanske banket den franske vinen uten noen slike overbevisningsrunder som måtte til for å bli kvitt fordommen.
Og det er dette Knutinh ber om fra delfinen, men som delfinen nekter å se. Når en objektiv lytting er levert med samme resultat så vil det også være fullt mulig å måle. Men akkurat nå så insisterer delfinen på at Knutinh skal skape en testprotokoll for å måle en forskjell som kanskje ikke er tilstede.
Det minner om et annet medlem her inne, som ville man skulle gjennomføre en blindtest for å finne ut av om blindtester kunne brukes i hi-fi sammenheng. He-he.