Hørbar og målbar forskjell på signalkabler
« Svar #199 Lagt ut: I dag kl. 00:14:37 » Sitat
--------------------------------------------------------------------------------
Sitat fra: Voff på I går kl. 23:43:58
Sitat fra: Voff på I går kl. 23:37:05
Hjernen sender kun impulser fra omverdenen ved (uventet) forandring. Det betyr at det er kun ved start og stopp av et signal athjernen sender ut elektriske impulser. Det som er immellom start og stopp blir i sin helhet skapt i hjernen og er uadskillelig fra placebo.
La meg bare få tilføye at dette skyldest nødvendig økonomisering. Vi bombarderes kontinuerlig med et uendelig antall sanseintrykk. Dersom alt skulle registreres som elektriske impulser i hjernen ville vi gått amokk umidellbart!
Dette er forøvrig et tankekors med hensyn til validiteten av blindtester til det formål det ofte misjoneres for i dette forum...
På hvilken måte?
Det viser at sansene våre er differensielt enkodet, sannsynligvis et veldig rasjonalt konstruksjonsprinsipp dersom man lager en innretning (mennesket) som har begrenset båndbredde og som gjerne vil unngå å bli spist av rovdyr. Detekter endringer i bakgrunnsstøyen, endringer i lukt, endringer i synsinntrykket, for det er der og da at noe skjer...
Hvordan det at menneskelige sanser er i stand til å derivere en kurveform gjør blindtester ugyldige er tilsynelatende helt ukjent for _hele_ det vitenskaplige miljø utenom voff. Hvor tar du det fra?
-k
Rapporter til moderator Loggført
--------------------------------------------------------------------------------
"I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will undersunderstand why I dismiss yours." - Stephen Henry Roberts
Voff skrev:
Parelius skrev:
Spørsmål (for tusende gang): Kan du angi hva som skal måles, eller er det slik at det er ting som vi ennå ikke kan måle? Hvis det første, kom med forslag, hvis det andre ...
Jeg har ingen formening om hva som skal eller bør måles. Hva jeg hevder er at man ikke kan måle et komplett signal; kun en subjektive (og antakelig svært fornuftig) vurdering av relevante parametre. F. eks kunne man tenke seg og måle spinnet på hvert eneste elektron i en kabel under avspilling. Meg bekjent er det ingen som gjør det og det er antakeligvis totalt poengløst ;D
Selvfølgelige er det ting vi ikke kan måle. Dette er ting vi ikke vet eksisterer.
Øret er et av de mest avangserte måleapparatene vi har, hvordan skal man måle disse egenskapene i en kabel?