Hører alle forskjell på Mp3 og lossless?

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
35.759
Antall liker
20.575
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
bambadoo skrev:
Men Puccini er vel bare en dac? Normalt blir pc/mac/etc. brukt som drivverk til en ekstern dac. Så det ene utelater ikke det andre.
Å avvise løsninger konstant er naivt.

"Jeg har hørt et anlegg med dyre kabler spille veldig dårlig. Ergo skal jeg ikke ha dyre kabler?" Er endel argumentasjon som foregår på den måten
Puccini er ikke bare en dac. Den har også et fremragende drivverk fra Esoteric. Og en pre som matcher de aller fleste.

Poenget er ikke Puccini, men at det faktisk fins muligheter for bedre lyd enn dac/pc-prinsippet. Selv om musicman hadde et poeng.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.512
Antall liker
11.482
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Sorry - redigerte posten. Tenkte debussy et øyeblitt.
 

Karma

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Innlegg
2.036
Antall liker
160
En dac blir ikke dårligere om den mates fra en harddisk i stedet for fra et cd-drivverk. Heller tvert i mot. "Problemet" for mange audiofile er kun at førstnevnte løsning blir for rimelig.

Når det gjelder trådens spørsmål, er det kanskje mer interessant å spørre: Er den forskjell, som noen få mener å kunne høre under heldige betingelser, av relevant betydning?
 

musicman

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2005
Innlegg
3.439
Antall liker
2.079
Sted
Ålesund
Torget vurderinger
1
Hvis ikke du Karma, som sitter med høytt som koster skjorta og sikkert er knallbra, ikke hører forskjell på 320kbs og lossless, da er det noe som ikke stemmer. Andre komponenter som ikke holder følge ?

Misforstå meg rett, siden både jeg og sønnen min lett hørte forskjell, undres jeg hvorfor ikke du og andre med gode høytt ikke hører/oppfatter denne soleklare forskjellen. Høytt er sammen med rommet den klart viktigste komponenten. Klarer ikke høytt å formidle det den blir foret med nytter det ikke om kilden og ampene er aldri så bra.

I beste mening :)
 

The Edge

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.05.2011
Innlegg
349
Antall liker
0
Karma skrev:
En dac blir ikke dårligere om den mates fra en harddisk i stedet for fra et cd-drivverk. Heller tvert i mot. "Problemet" for mange audiofile er kun at førstnevnte løsning blir for rimelig.

Når det gjelder trådens spørsmål, er det kanskje mer interessant å spørre: Er den forskjell, som noen få mener å kunne høre under heldige betingelser, av relevant betydning?

Jmf ditt første avsnitt: Uten tvil så har dette med pris mye å si for mange audiofile. Når det er sagt så er det for mange, ink meg selv, mye å gjøre med eierglede av solide hifi-komponenter også.Kall meg gjerne konservativ eller vanskelig, men for meg er det bare fullstendig uaktuelt å kjøre en PC/laptop som kilde i et seriøst hifi-anlegg. Det kan poden på 14 få ha ifred på tenåringsrommet, ikke i et seriøst hifi-anlegg. (Jada, jeg setter det på spissen).

Andre avsnitt og spørsmålet i tråden: det er ikke slik at man hører forskjell på Mp3 og Lossless "under heldige omstendigheter". Jeg tror de aller fleste vil høre forskjell, og det er vel i seg selv en verdi?Om man selv ØNSKER å høre forskjell vel og merke, det er også et aspekt. Ønsker man ikke så god lyd som mulig? Det er vel derfor vi er hifi-interesserte i utgangspunktet skulle jeg mene.
 

Karma

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Innlegg
2.036
Antall liker
160
musicman skrev:
Hvis ikke du Karma, som sitter med høytt som koster skjorta og sikkert er knallbra, ikke hører forskjell på 320kbs og lossless, da er det noe som ikke stemmer. Andre komponenter som ikke holder følge ?
Jeg har faktisk aldri selv testet ut om jeg hører forskjell eller ikke mellom Mp3 og lossless. All musikk hos meg blir kjøpt på cd, og så rippet til en ReadyNas harddisk.

Mitt spørsmål var derfor mer prinsippielt: I stedet for å diskutere om det er forskjell, er det vel mer interessant å diskutere betydningen av en eventuell forskjell?
 
U

utgatt60135

Gjest
musicman skrev:
Misforstå meg rett, siden både jeg og sønnen min lett hørte forskjell, undres jeg hvorfor ikke du og andre med gode høytt ikke hører/oppfatter denne soleklare forskjellen. Høytt er sammen med rommet den klart viktigste komponenten. Klarer ikke høytt å formidle det den blir foret med nytter det ikke om kilden og ampene er aldri så bra.

I beste mening :)
Hva ligger forskjellene i? Hvordan var det å skille mellom lydsporene til testen orso linket til for deg? Om du ikke har prøvd, prøv den.
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
lars_erik skrev:
bambadoo skrev:
Men Puccini er vel bare en dac? Normalt blir pc/mac/etc. brukt som drivverk til en ekstern dac. Så det ene utelater ikke det andre.
Å avvise løsninger konstant er naivt.

"Jeg har hørt et anlegg med dyre kabler spille veldig dårlig. Ergo skal jeg ikke ha dyre kabler?" Er endel argumentasjon som foregår på den måten
Puccini er ikke bare en dac. Den har også et fremragende drivverk fra Esoteric. Og en pre som matcher de aller fleste.

Poenget er ikke Puccini, men at det faktisk fins muligheter for bedre lyd enn dac/pc-prinsippet. Selv om musicman hadde et poeng.
Det er like store nivåforskjeller mellom"DAC-PC"-løsninger som det er mellom CD-spillere
 

musicman

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2005
Innlegg
3.439
Antall liker
2.079
Sted
Ålesund
Torget vurderinger
1
Karma skrev:
musicman skrev:
Hvis ikke du Karma, som sitter med høytt som koster skjorta og sikkert er knallbra, ikke hører forskjell på 320kbs og lossless, da er det noe som ikke stemmer. Andre komponenter som ikke holder følge ?
Jeg har faktisk aldri selv testet ut om jeg hører forskjell eller ikke mellom Mp3 og lossless. All musikk hos meg blir kjøpt på cd, og så rippet til en ReadyNas harddisk.

Mitt spørsmål var derfor mer prinsippielt: I stedet for å diskutere om det er forskjell, er det vel mer

interessant å diskutere betydningen av en eventuell forskjell?














Ok, for de som opplever forskjell, vil nok graden variere like mye som ellers når det er snakk om forskjeller. Vi er alle forskjellige ;)
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Har du blindtestet musicman?
Mine inntrykk og regner også med Trompetnerd sine er basert på blindtester.
Beklager, men alt annet blir rimelig uinteressant. De fleste som blindtester 256 kbps vs lossless klarer det ikke. 320 kbps er selvsagt enda vanskeligere. Greit å verifisere selv det man i utgangspunktet er skråsikker på. Man kan fort få seg en overraskelse da.
 

Mbare

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2003
Innlegg
2.428
Antall liker
11
Karma skrev:
musicman skrev:
Hvis ikke du Karma, som sitter med høytt som koster skjorta og sikkert er knallbra, ikke hører forskjell på 320kbs og lossless, da er det noe som ikke stemmer. Andre komponenter som ikke holder følge ?
...

Mitt spørsmål var derfor mer prinsippielt: I stedet for å diskutere om det er forskjell, er det vel mer interessant å diskutere betydningen av en eventuell forskjell?
Hm? Jeg skjønner ikke hva du mener, Karma. Det er ikke interessant om det er en forskjell, men det er interessant hvilken betydning denne forskjellen kunne ha hatt, uavhengig av om den finnes eller ikke?
 

Karma

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Innlegg
2.036
Antall liker
160
Mbare skrev:
Karma skrev:
musicman skrev:
Hvis ikke du Karma, som sitter med høytt som koster skjorta og sikkert er knallbra, ikke hører forskjell på 320kbs og lossless, da er det noe som ikke stemmer. Andre komponenter som ikke holder følge ?
...

Mitt spørsmål var derfor mer prinsippielt: I stedet for å diskutere om det er forskjell, er det vel mer interessant å diskutere betydningen av en eventuell forskjell?
Hm? Jeg skjønner ikke hva du mener, Karma. Det er ikke interessant om det er en forskjell, men det er interessant hvilken betydning denne forskjellen kunne ha hatt, uavhengig av om den finnes eller ikke?
Det var meningen å forstås slik:

Gitt at det er en gitt forskjell, så er denne uansett svært liten. Dette siden det er flere som sier de ikke klarer å skille i en blindtest. Da bør det være betimelig å spørre om hvilken betydning en slik minimal forskjell kan ha, spesielt sett i forhold til andre betydelig større skjevheter i lydreproduksjon som de fleste ganske sikkert har i sine anlegg.
Blant audiofile synes det som om dess mindre forskjell dess større betydning. Det er i alle fall inntrykket man får ut fra temperaturen i debatter som denne.
 

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Innlegg
2.463
Antall liker
551
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Vel talt Karma.
Slike små forskjeller,nermest på subtilt nivå kan ikkje vere særleg å bruke tida på.

Mvh.
 
U

utgatt60135

Gjest
samlanes skrev:
Vel talt Karma.
Slike små forskjeller,nermest på subtilt nivå kan ikkje vere særleg å bruke tida på.

Mvh.
Ja, men det er virkelig interessant om man like gjerne kan spille plata nærmest gratis over nettet fremfor en dyr CD -spiller gitt at man bruker samme DAC.

Jeg tar en test til;



Her er det enkelt lydbilde med mye aksutikk og suveren lydkvalitet. Nå er det vel lett å høre forskjeller?
 
U

utgatt60135

Gjest
Jeg har lyst til å innbilde meg at lyden er bittelitt renere rippa enn Spotify, men jeg er jaggu ikke sikker. Blir sliten av testingen. Hadde bare vært så mye lettere om en annen hadde vekslet kilde i Airfoil mens jeg ble værende i stolen. Men én ting er i allefall sikkert. Forskjellene i innspillingskvalitet er skyhøyt foran. For å ikke snakke om høyttalere. Det skal ikke mye til for at disse forskjellene overgåes med høyttalerbytter for å si det mildt.
 

uob

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2009
Innlegg
596
Antall liker
89
Sted
Oppegård
Lyngen skrev:
Men én ting er i allefall sikkert. Forskjellene i innspillingskvalitet er skyhøyt foran. For å ikke snakke om høyttalere. Det skal ikke mye til for at disse forskjellene overgåes med høyttalerbytter for å si det mildt.
Det er jeg helt enig i, men jeg regner med at de som satser veldig mye penger på disse marginale forskjellene allerde har de beste høyttalere penger kan kjøpe og et rom som er helt avstemt til disse. Har de ikke dette, så satser de pengene sine feil etter min ydmyke mening.
 
U

utgatt60135

Gjest
Jeg hadde en uggen følelse etter å ha solgt min CD-spiller til 40k (Cary), men i etterkant kan jeg ikke si at jeg sitter med noen følelse av at lydkvaliteten har blitt merkbart dårligere med Hegel DAC, men du verden jeg er sjeleglad for at jeg ikke solgte høyttalerne.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.551
Antall liker
7.271
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
The Edge skrev:
Helt på linje med deg her. PC som kilde i et seriøst hifi-anlegg kan brenne godt og lenge for min del.
Fair enough. ...Men å ha en DAC som hovedkilde betyr ikke at den må få signalet sitt fra en PC heldigvis. (Selv om det er det mest funksjonelle for mange.)
 

musicman

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2005
Innlegg
3.439
Antall liker
2.079
Sted
Ålesund
Torget vurderinger
1
Kunne ikke vært mer enig Lyngen :)

Det er mulig den Keb Mo, som jeg refererte til lenger oppe i tråden, ikke er 320kbs, men 160kbs. Sammenligningen ble gjort via Squeezebox Touch( den komprimerte) og lossless via pc.

Nå har min sønn spotify premium abbonnement, men han mener det er godt mulig Squeezen ikke greier mere enn 160 kbs ut. Via pc får en 320 kbs med premium.

Hvis det har seg sånn at det er 160 kbs jeg har sammenlignet mot lossless, da legger jeg meg flat og innrømmer glatt at det nok er vanskelig å høre forskjell når vi snakker 320 kbs. Men forskjell var der i mitt tilfelle.

Noen med peiling som vet om Squeezebox Touch takler 320 kbs via Spotify Premium ?
 
U

utgatt60135

Gjest
Med disse refleksjonene blir nok enda færre plater kjøpt hvis de finnes på Spotify. Kun de alle beste platene blir innkjøpt i tillegg til jazz og av og til klassiskplater som har eieglede ved seg.

Etter jeg la om til Mac avspilling så er det faktisk forbausende mye musikk som blir spilt over Spotify. Jeg må faktisk innrømme at de er i overtall. Fysisk avspiling er omtrent kun forbeholdt nyinnkjøpte plater. Bruker sjelden iPhone som fjernkontroll siden jeg pleier å spille hele albumet og det er raskere å finne plata på en allerede påslått Mac i stedet for å finne telefonen, slå på koden og finne plata. Den så jeg ikke helt komme. Alt fungerer uproblematisk :).
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.710
Antall liker
526
Torget vurderinger
1
musicman skrev:
Kunne ikke vært mer enig Lyngen :)

Det er mulig den Keb Mo, som jeg refererte til lenger oppe i tråden, ikke er 320kbs, men 160kbs. Sammenligningen ble gjort via Squeezebox Touch( den komprimerte) og lossless via pc.

Nå har min sønn spotify premium abbonnement, men han mener det er godt mulig Squeezen ikke greier mere enn 160 kbs ut. Via pc får en 320 kbs med premium.

Hvis det har seg sånn at det er 160 kbs jeg har sammenlignet mot lossless, da legger jeg meg flat og innrømmer glatt at det nok er vanskelig å høre forskjell når vi snakker 320 kbs. Men forskjell var der i mitt tilfelle.

Noen med peiling som vet om Squeezebox Touch takler 320 kbs via Spotify Premium ?
Squeezebox støtter 320kbs via Spotify. Men du har ikke sammenlignet kun sammenlignet Spotify vs wav, men heller Squeezebox Touch vs PC.
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.999
Antall liker
13.469
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
jeg kjører Spotify premium maks kvalitet via Virtual Audio cable og usb og async EXA devices til I2S interfase til min Buffalo II og det er ikke i nærheten av det meste annet
mvh
Leif
 
U

utgatt60135

Gjest
LMC skrev:
jeg kjører Spotify premium maks kvalitet via Virtual Audio cable og usb og async EXA devices til I2S interfase til min Buffalo II og det er ikke i nærheten av det meste annet
mvh
Leif
Har du blindtestet?
 

madman

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.176
Antall liker
645
Sted
Sætre
Torget vurderinger
2
Når forskjellen er så stor trenger man ikke være BLIND for å høre det !
-m
 
U

utgatt60135

Gjest
madman skrev:
Når forskjellen er så stor trenger man ikke være BLIND for å høre det !
-m
De er da pokker ikke ta meg store! ;), for sikkerhets skyld. Jeg har pokker meg fått rett på blindtesting på kabler og det er ikke alle som kan skilte med, så det så. ;), for sikkerhets skyld.
 

The Edge

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.05.2011
Innlegg
349
Antall liker
0
Mr-T skrev:
Man trenger bare å være idiotsikker, da hører man alt.

De lærde strides om dette da, moroklump :) DU mener det er så store forskjeller, men langtifra alle. Da syns jeg faktisk det er helt fair å ønske verifisere andres skråsikkerhet gjennom blindtester, som er langt mer holdbare enn rene subjektive påstander som kan påvirkes av svært mange faktorer.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
LMC skrev:
jeg kjører Spotify premium maks kvalitet via Virtual Audio cable og usb og async EXA devices til I2S interfase til min Buffalo II og det er ikke i nærheten av det meste annet
mvh
Leif
Samme her, etter (riktignok kortvarig) prøving så må jeg si at dette låter ikke bra nok for den audiofile, selv i premium. Fint til å scanne/browse rundt i musikk, men det er noe så uinviterende ved lyden ift de beste kilder at det ikke er noe i nærheten av et alternativ for meg iallefall. Jeg er ikke blind, og trenger ikke være det heller føler jeg.
 
M

Mr-T

Gjest
The Edge skrev:
Mr-T skrev:
Man trenger bare å være idiotsikker, da hører man alt.

De lærde strides om dette da, moroklump :) DU mener det er så store forskjeller, men langtifra alle. Da syns jeg faktisk det er helt fair å ønske verifisere andres skråsikkerhet gjennom blindtester, som er langt mer holdbare enn rene subjektive påstander som kan påvirkes av svært mange faktorer.
Ironi er det noe som heter. Å være idiotsikker fjerner enhver tvil, da trenger man ikke teste noe som helst. Da er man sikker, men enda mer en idiot.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
De gamle er eldst. ;D
Vel, de om det. Vi andre kan jo være åpen for at vi faktisk hører feil og blindteste for å finne svar. :)
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Ja, for at dette med åpenhet for hva man hører er jo noe "vi andre" (=jeg og de som er enige med meg) har funnet opp. Og "de gamle" (=de jeg ikke er enig med) har jo selvsagt aldri tenkt den tanken.
 

madman

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.176
Antall liker
645
Sted
Sætre
Torget vurderinger
2
Herr Tangen mener altså at hvis man hører godt forskjellene i LMCs eksempel og ikke føler det minste behov for blindtesting så er man en idiot.
Vell har han en stor "menighet" her men denne type utsagn kunne han spart seg for.
-m
 

musicman

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2005
Innlegg
3.439
Antall liker
2.079
Sted
Ålesund
Torget vurderinger
1
Man !!

Sammenligningen mellom Squeeze Touch og pc ble gjort med Buffalo som felles dac. Tappet digital ut fra Touch via s/pdif inn i Buffalo. Forskjellen var stor på 320 kbs kontra waw.

Hvis jeg derimot hadde brukt de analoge ut fra Touch, hadde nok forskjellen vært enda større.

Du har sikkert rett i det du skriver, og en korrekt sammenligning blir det ikke før en bruker en felles plattform, men men,,
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.710
Antall liker
526
Torget vurderinger
1
Jeg gikk jo da utifra at du brukte en ekstern Dac.
Men som du sier selv blir det ikke helt korrekt før man bruker en felles platform 8)

Spesifikt i dette tilfellet vil jeg påpeke at Spotify (D.v.s programmet i seg selv, ikke nødvendigvis lyd-kodeken den baserer seg på) på Windows-platformen låter rævva.
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
Har inntrykk at mange som forsker på audio tar utgangspunkt i at audiofile hører forskjell og forsker på hvorfor.
Da ligger det blindtester i bunnen av lytteopplevelsen. :)

Er sikker på at LMC vet hva han holder på med.
For alt jeg vet avslører hornkonstruksjoner reduseringen av dynamikk nådeløst.

For oss andre er det lærerikt med en upretensiøs blindtest. Få kona til å sette på et av to spor og tipp et par ganger.

På mitt anlegg er det kunnskapen om hvordan en mp3 fil som gjør at jeg hører forskjell, men det er ikke noe ekstremanlegg.
 
D

Desillusjonert

Gjest
Fant alle på YouTube gitt...
 
Sist redigert:

eldo472

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.01.2005
Innlegg
1.033
Antall liker
293
Sted
Tranby
Sammenlignet en Diana Krall SACD (When I look in Your Eyes) på Sony DVP-9000ES med samme låt på Tidal HiFI / SB Touch digitalt inn på Yam Z11.
SACD er mer oppløst i diskanten, cymbaler er klarere og det er bedre romfølelse. Flac er mer matt i lyden. Kan være forskjellig miks.
I tillegg er den udefinerbare støy eller mikro knitring på Flac fra Tidal som er litt ubestemmelig. Kan være svakhet med SB. Vet ikke om det er innbilning eller reelt. Har sammenlignet en cd fra Herbie Hancok / Gerswins World som er på Tidal også og ved avspilling på samme DAC på Z11 (BB PCM1796) så synes jeg CD låter bedre.
 

Seskage

Baron af Skage ;)
Ble medlem
15.12.2014
Innlegg
1.996
Antall liker
5.706
Sted
Bergen
Torget vurderinger
7
Etter at jeg måtte sette opp iPad som ny, klarte jeg å legge inn et gammelt passord i Tidal, slik at jeg var tilbake til "vanlig" kvalitet igjen.
Spilte musikk i et par dager og irriterte meg over at kvaliteten var blitt dårligere har Tidal før jeg oppdaget feilen.
Logget inn på Tidal hi-fi og hørte definitivt forskjell ja.
 
Topp Bunn