Hører alle forskjell på Mp3 og lossless?

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Oblivion skrev:
Kunne du fortelle hva du har av avspillingsutstyr som takler 384/32 ??
Jeg TROR ikke at dette stemmer, men spennende blir det å få høre hva slags produkter dette skulle kunne være..
Regner med du kjenner igjen det på bildene under. Trodde i alle fall det gav mulighet for 384/32.

Det finnes vel flere avspillingsprogram nå som støtter 384/32? Har ikke sjekket hva siste versjon av J.River støtter, som er det jeg bruker til vanlig.

Vedlegg

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.283
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Oblivion skrev:
HCS skrev:
Kan du være konkret med hvilket utstyr av idag som vil være istand til å nyttegjøre seg 28 bit? Og hvordan dette skiller seg ifra utstyret som var før.
28 bit er target for mine egne design.
Tidligere i tråden er det nevnt endel produkter som i teorien skal greie det, men i praksis greier 23 til 24 bit.
Det er en kombinasjon av støy, jitter og selve designet av DAC som begrenser dette.

Det meste av det som kalles High-End klarer et sted mellom 16 og 20 bit i praksis.
Uansett hvor kostbart eller hvor kjent brand navnet skulle være.
Takk for oppklaring. Med andre ord er dette temmlig nyttesløst for de fleste all tid det ikke finnes nesten kommersiell produksjon av produkter i betalbar klasse på det nåværende stadium. Og innen det kan betales har en vel selv passert 50 og ikke har den hørsel som er påkrevd for å få med seg detaljene... :(

O

Oblivion

Gjest
orso skrev:
Regner med du kjenner igjen det på bildene under. Trodde i alle fall det gav mulighet for 384/32.

Det finnes vel flere avspillingsprogram nå som støtter 384/32? Har ikke sjekket hva siste versjon av J.River støtter, som er det jeg bruker til vanlig.
Da skal du i utgangspunktet kunne spille av 384/32.
192k i 24 eller 32 bit vil være det optimale med standard bøffel firmware og exaU2I kombinasjonen.
352.8k og 384k vil bøffel løsningen slite litt med og du oppnår nok som nevnt det beste resultatet med 192k.

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
127
Oblivion skrev:
achri-d skrev:
Oblivion skrev:
Om det noengang blir bitperfekt med iTunes vites ikke, ... .
Det er trivielt både å sette opp Itunes til bitperfekt operasjon og å få det verifisert. Mvh.
Flott - har du oppskriften på å sette opp iTunes til bitperfekt operasjon når biblioteket består av 50% DXD (352.8k/24bit), 10% 384k/32bit, 10% 176.4k/24bit, 10% 176.4k/32bit og resten 44.1k/16bit og 96k/24bit ??

Mulig du tenker på et rent lessloss bibliotek med kun 44.1k/16bit...
Finnes det en "auto switch" funksjon for mac, eller må man VITE oppløsningen selv og sette den og så restarte avspiller før den utleverer i korrekt oppløsning, ELLERS vil den resample?

mvh

V

vredensgnag

Gjest
Imperial skrev:
Oblivion skrev:
achri-d skrev:
Oblivion skrev:
Det er trivielt både å sette opp Itunes til bitperfekt operasjon og å få det verifisert. Mvh.
Flott - har du oppskriften på å sette opp iTunes til bitperfekt operasjon når biblioteket består av 50% DXD (352.8k/24bit), 10% 384k/32bit, 10% 176.4k/24bit, 10% 176.4k/32bit og resten 44.1k/16bit og 96k/24bit ??

Finnes det en "auto switch" funksjon for mac, eller må man VITE oppløsningen selv og sette den og så restarte avspiller før den utleverer i korrekt oppløsning, ELLERS vil den resample?

mvh
Pure Music omstiller automatisk, mellom oppløsninger det gjenkjenner. iTunes må startes om igjen når man har justert samplerate og ordlengde i Audio Setup -- noe mange ikke kjenner til.

Dr Dong

Æresmedlem
Ble medlem
23.01.2011
Antall liker
14.007
Sted
landskapet uten motstand
Torget vurderinger
1
Imperial skrev:
Oblivion skrev:
achri-d skrev:
Oblivion skrev:

mvh
Og BitPerfect.

Dr Dong

Æresmedlem
Ble medlem
23.01.2011
Antall liker
14.007
Sted
landskapet uten motstand
Torget vurderinger
1
HCS skrev:
Oblivion skrev:
HCS skrev:
Kan du være konkret med hvilket utstyr av idag som vil være istand til å nyttegjøre seg 28 bit? Og hvordan dette skiller seg ifra utstyret som var før.
Tidligere i tråden er det nevnt endel produkter som i teorien skal greie det, men i praksis greier 23 til 24 bit.
Det er en kombinasjon av støy, jitter og selve designet av DAC som begrenser dette.

Det meste av det som kalles High-End klarer et sted mellom 16 og 20 bit i praksis.
Takk for oppklaring. Med andre ord er dette temmlig nyttesløst for de fleste all tid det ikke finnes nesten kommersiell produksjon av produkter i betalbar klasse på det nåværende stadium. Og innen det kan betales har en vel selv passert 50 og ikke har den hørsel som er påkrevd for å få med seg detaljene... :(
Nemlig. Ingen grunn til noia

U

utgatt60135

Gjest
Oblivion skrev:
Lyngen skrev:
Oblivion skrev:
Med en AE sier det seg selv at det eneste du får testet er downsamplings funksjonen i iTunes.
Dette må du forklare nærmere .....
Det er forklart tidligere i tråden...

EDIT: Selv om iTunes kan spille av opp til 384k/32bit så blir dette downsamplet til den setting du har i core audio for AE. Det er dette som blir sendt til AE og som AE sender videre til DAC.
Okey ...

Det ble veldig teknisk i tråden så har ikke lest alt grundig. Får prøve å lese meg litt opp på dette.

Men hvorfor klarte jeg ikke å høre noen umiddelbare forskjeller fra iTunes/AE og avspilt plate? Og hvorfor var det da såpass lett å høre forskjellene på testen orso linket til over PC-høyttalere?

O

Oblivion

Gjest
Lyngen skrev:
Men hvorfor klarte jeg ikke å høre noen umiddelbare forskjeller fra iTunes/AE og avspilt plate? Og hvorfor var det da såpass lett å høre forskjellene på testen orso linket til over PC-høyttalere?
Fordi den eneste forskjellen med AE er den minimale forskjellen mellom orginal 44.1 og Hi-Rez downsamplet til 44.1.
Gjør iTunes dette med en lik eller lignende algoritme som den som er brukt i studio når 44.1 ble laget der - da vil det være så og si identisk.

Regner med at det orso linket til var to forskjellige formater som det ER vesentlig forskjell på.

Aubi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.10.2007
Antall liker
1
lars_erik skrev:
Lyngen skrev:
Ikke det at det er ferdigdebatert, men kan noen oppsummere tråden til nå? ::)
At det er lett å høre forskjell ;)
For de som vil, og som spiller over et dedikert anlegg.
Om du vil prøve, så ripper du en av CD'ene dine til 320b MP3. Så lager du en CD med MP3'en som utgangspunkt, og spiller den i anlegget ditt. Da får du høre hvor "skittent" det høres ut selv!

O

Oblivion

Gjest
Dr Dong skrev:
HCS skrev:
Oblivion skrev:
HCS skrev:

Ikke helt så enkelt....

Forskjellene ligger først og fremst ikke i samplerate, bitdybde eller dynamikk område,
men hvordan data blir behandlet og de forvrengnings komponentene som kan være der eller kan være eliminert.

De komponentene jeg har referert til vil ha en vesentlig lavere hørbar forvrengning og låte mer analogt og dynamisk enn det meste på markedet med 44.1/16 og spille enda bedre med Hi-Rez.

U

utgatt60135

Gjest
Oblivion skrev:
Lyngen skrev:
Fordi den eneste forskjellen med AE er den minimale forskjellen mellom orginal 44.1 og Hi-Rez downsamplet til 44.1.
Gjør iTunes dette med en lik eller lignende algoritme som den som er brukt i studio når 44.1 ble laget der - da vil det være så og si identisk.

Regner med at det orso linket til var to forskjellige formater som det ER vesentlig forskjell på.
Jeg lagde ulike mp3 kvaliteter (128, 192, 320) ut ifra Apple lossless koding. Og sammenlignet mot samme plate i Spotify og Qobuz.

Jeg har ikke blitt allverdens mye klokere, men jeg har ikke satt meg så mye inn i begrepene som sagt.

HCS

Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.283
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Oblivion skrev:
Dr Dong skrev:
HCS skrev:
Oblivion skrev:
HCS skrev:

Ikke helt så enkelt....

Forskjellene ligger først og fremst ikke i samplerate, bitdybde eller dynamikk område,
men hvordan data blir behandlet og de forvrengnings komponentene som kan være der eller kan være eliminert.

De komponentene jeg har referert til vil ha en vesentlig lavere hørbar forvrengning og låte mer analogt og dynamisk enn det meste på markedet med 44.1/16 og spille enda bedre med Hi-Rez.
Dette er altså ikke produkter som finnes på markedet idag ? Og noe du lager KUN til eget bruk ?

O

Oblivion

Gjest
HCS skrev:
Oblivion skrev:
Dr Dong skrev:
HCS skrev:
Oblivion skrev:
HCS skrev:

Ikke helt så enkelt....

Dette er altså ikke produkter som finnes på markedet idag ? Og noe du lager KUN til eget bruk ?
Da missforstår du:
exaU2I bestiller du på www.exadevices.com
Titan og DaVinci bestiller du via www.lightharmonic.com
SDTrans bestiller du via egen tråd på www.diyaudio.com

HCS

Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.283
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Oblivion skrev:
HCS skrev:
Oblivion skrev:
Dr Dong skrev:
HCS skrev:
Oblivion skrev:
HCS skrev:

Ikke helt så enkelt....

Da missforstår du:
exaU2I bestiller du på www.exadevices.com
Titan og DaVinci bestiller du via www.lightharmonic.com
SDTrans bestiller du via egen tråd på www.diyaudio.com
Takker. Da får en skjekke litt.

V

vredensgnag

Gjest
Kjør en ørliten analyse på sporene, for applausen settes i gang.

Neil Young har sluppet sine verk i 24/96, osv. Problemet er selvsagt at de i sin tid ble tatt opp med mikrofoner som ikke gikk i nærheten av å utnytte den takhøyden, så man blir nødt til å dikte lyd.

Her er scan av hans utgivelse fra Massey Hall, og som man ser er det lagt inn mye gromt, slik at det skal se ut som om det ligger frekvensinnhold over Nyquist-grensen. Men det kan man hurtig konstatere at det ikke gjør.

Vedlegg

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.120
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Ikke akkurat enestående det :) Har analysert masse hi rez musikk og omtrent alt oppleves på samme måte..

uob

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2009
Antall liker
89
Sted
Oppegård
Her har det blitt veldig mye diskusjon rundt forskjellige lossless og hirez. Jeg sliter fortsatt enormt med å høre forskjell på mine cder og 320 mp3 ved spotify. (som vel egentlig var diskusjonen). Derimot hører jeg enorm forskjell på å forflytte meg i rommet, på hvilken type stol jeg sitter i, og ikke minst på høytaler og rom integrering. Så for min del gir jeg foreløpig blanke i kilde, og jakter på høytalere som ikke krever et dedikert rom (det gjør omtrent alle etter min mening) da jeg må ha anlegget i stuen.

Jeg regner med at alle her som diskuterer og hører forskjeller på lossless og synes spotify låter elendig i forhold til deres cder, har dedikert hifi rom, med akustikken 100% kontrollert, ett fullrange høytalersystem som spiller spik flatt minimum 20 til 20 khz og hørsel som en ungdom. Desverre er jeg ikke der.

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
550
Torget vurderinger
1
Reality check:

Hvis målet er best mulig lyd, så er ikke Linux til å unngå. Det spiller milevis bedre enn både Win7 og OSX med Pure Music eller BitPerfect, og det gapless uten stabilitetsproblemer.

Det med 384khz er ikke akkurat noe voodoo..
Alle USB-DACer som bruker XMOS chippen og en eller annen form form FPGA i DAC/digitalfilter kan med enkelhet oppgraderes i fremtiden til 768khz og over. Itunes har forsovet ingen max begrensning på frekvens, mens PM og Bitperfect muligens går kun opp til 384khz i nåværende form (men kan med letthet omskrives til å støtte hva det nå måtte være). Det blir sånn som 3DTV, før eller senere inkluderes det med på kjøpet, enten du vil eller ikke.

Vorbis 320kbs dekodet til wav, sammenlignet med ukomprimert wav gjennom samme avspillingsprogram tror jeg de færreste tar i en blindtest, og kanskje t.o.m i en ren AB-test. Jeg har ikke tatt den testen selv.

28bits oppløsning er det reneste sprøyt.

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
20.929
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
^Om målet er best mulig lyd, kommer man ikke utenom en dedikert cd-spiller i high-end klasse. Har enda ikke hørt en eneste dac/pc-løsning som matcher dCS Puccini.
Denne oppsampler til stratosfæriske høyder. Om man vil.

KjellR

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.07.2008
Antall liker
3.523
Sted
Moss (eller enda bedre - Rygge!)
lars_erik skrev:
^Om målet er best mulig lyd, kommer man ikke utenom en dedikert cd-spiller i high-end klasse. Har enda ikke hørt en eneste dac/pc-løsning som matcher dCS Puccini.
...eller andre såkalte "high end" spillere (hva er prisklassen på disse? 1250,- til 250.000,-?). Jeg tror også en CD spiller låter bedre, men jeg innrømmer glatt at jeg gjerne tar feil. Selv om jeg hører godt... ;)

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
127
MSB sine saker har også mulighet for levere bl.a 32/384khz via flere transimsjonsmetoder, I2s inkludert..
MSB dacs' kan også dekode dette..

Input MSB = opptil 20 kanaler med opptil 32/768khz... ganske rått.. MSB gjør dette med -165db støygulv forresten.
Auto negotiate oppløsning helt opp til 32/384 koblet til en mac via.

mvh

V

vredensgnag

Gjest
Mestest er bestest står i veien for mye god lytteglede. Skal bli morsomt å se hva de skal finne på når innspillinger fra 60/70 tallet skal utgis i 32/384.

;D

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.120
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Og mange sverger til NOS Non Over Sampling. Kun ufiltrert, rått, direkte. Ingen algoritmer som "forstyrrer" signalet.
Flere leire her også.

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Antall liker
160
Konstaterer at det nå jobbes iherdig for å etablere "high-end" myter/marked innen hd baserte systemer også. Det måtte jo bare komme! At det skulle gå an å få like god lyd fra slike systemer til relativt lite penger som fra de dyreste cd-spillere, var selvsagt en formidabel trussel mot både bransje og strutseflokken..
Finnnes det noe mer virkelighetsfjernt enn den typisk audiofile mann?? Her graves og letes det etter mulige og umulige mikroskopiske hørbare forskjeller, for å forsvare hundretusenvis av bortkastede penger samt den audiofile ære.

Beklager mine utbrudd. Er bare inne i en fase der jeg er noe frustrert over denne galskapen. ;)

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Antall liker
7.007
uob skrev:
Her har det blitt veldig mye diskusjon rundt forskjellige lossless og hirez. Jeg sliter fortsatt enormt med å høre forskjell på mine cder og 320 mp3 ved spotify. (som vel egentlig var diskusjonen). Derimot hører jeg enorm forskjell på å forflytte meg i rommet, på hvilken type stol jeg sitter i, og ikke minst på høytaler og rom integrering. Så for min del gir jeg foreløpig blanke i kilde, og jakter på høytalere som ikke krever et dedikert rom (det gjør omtrent alle etter min mening) da jeg må ha anlegget i stuen.

Jeg regner med at alle her som diskuterer og hører forskjeller på lossless og synes spotify låter elendig i forhold til deres cder, har dedikert hifi rom, med akustikken 100% kontrollert, ett fullrange høytalersystem som spiller spik flatt minimum 20 til 20 khz og hørsel som en ungdom. Desverre er jeg ikke der.
Min mening:

Det kommer mye an på hvordan musikk du hører på og hvor mye førsterefleksjoner du har.
Hvis du hører studioalbum er det vanskelig å høre forskjell på 320kbs og cd.

Hvis du derimot hører et akustisk opptak på relativt høyt volum vil du kunne høre elektronisk "støy" i det høyere registeret ( mindre plass til informasjon for eks når obo, fløyte og fiolin spiller unisone toner )og ofte en litt mer distinkt bass enn det som er naturlig. Vanskelig å høre er forskjellene i makrodynamikken, men den er der den og.

Vi er vant til å høre "fargeforskjeller" i hifilytting. Jeg opplever to formater som samme farge, men den største er mer avslappet enn den andre.

På popmusikk for eks Michael Jackson synes jeg mp3 kan være musikalsk bedre, men nå liker jeg enkelte musikkgenre komprimert.

Jeg hører ikke de store forskjellene uten akkustikkplater på veggene, men med demping er det betydelig forskjell på klassisk musikk.

Ps har testet blindt.
Edit: Kan muligens være downsamplingen til iTunes jeg hører.

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
20.929
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Karma skrev:
Konstaterer at det nå jobbes iherdig for å etablere "high-end" myter/marked innen hd baserte systemer også. Det måtte jo bare komme! At det skulle gå an å få like god lyd fra slike systemer til relativt lite penger som fra de dyreste cd-spillere, var selvsagt en formidabel trussel mor både bransje og strutseflokken..Finnnes det noe mer virkelighetsfjernt enn den typisk audiofile mann?? Her graves og letes det etter mulige og umulige mikroskopiske hørbare forskjeller, for å forsvare hundretusenvis av bortkastede penger samt den audiofile ære.

Beklager mine utbrudd. Er bare inne i en fase der jeg er noe frustrert over denne galskapen. ;)

Det gjør jo ikke det, da. Det er bare en myte, som er behagelig å tro på. Har enda ikke hørt et pc/dac-system som er i nærheten av min dCS Puccini.

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Antall liker
160
lars_erik skrev:
Karma skrev:
Konstaterer at det nå jobbes iherdig for å etablere "high-end" myter/marked innen hd baserte systemer også. Det måtte jo bare komme! At det skulle gå an å få like god lyd fra slike systemer til relativt lite penger som fra de dyreste cd-spillere, var selvsagt en formidabel trussel mot både bransje og strutseflokken..Finnnes det noe mer virkelighetsfjernt enn den typisk audiofile mann?? Her graves og letes det etter mulige og umulige mikroskopiske hørbare forskjeller, for å forsvare hundretusenvis av bortkastede penger samt den audiofile ære.

Det gjør jo ikke det, da. Det er bare en myte, som er behagelig å tro på. Har enda ikke hørt et pc/dac-system som er i nærheten av min dCS Puccini.
Ikke for å være uhøflig, men jeg legger ingen vekt på dine erfaringer i denne sammenheng. Noe har jeg jo lært etter en del år på forumet. ;)

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
20.929
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
^En kjekkas, altså. Det fører nok mer tyngde til målemafia-prinsippet.

Forsåvidt greit, siden jeg sjelden legger vekt på det målemafian kommer med angående lydkvalitet. Dog en latterlig måte å "diskutere" på.

Uansett forandrer det ikke det faktum at det er lett hørbare forskjeller på mp3 kontra lossless.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Don't feed the troll som det heter.

Heller mot det Trompetnerd opplever angående 320 kbps vs lossless. Ørliten forskjell når man lytter veldig godt etter, men det kommer ikke fram på alle opptak.

eddie1

Banned
Ble medlem
02.10.2006
Antall liker
727
Torget vurderinger
8
lars_erik skrev:
Karma skrev:
Konstaterer at det nå jobbes iherdig for å etablere "high-end" myter/marked innen hd baserte systemer også. Det måtte jo bare komme! At det skulle gå an å få like god lyd fra slike systemer til relativt lite penger som fra de dyreste cd-spillere, var selvsagt en formidabel trussel mor både bransje og strutseflokken..Finnnes det noe mer virkelighetsfjernt enn den typisk audiofile mann?? Her graves og letes det etter mulige og umulige mikroskopiske hørbare forskjeller, for å forsvare hundretusenvis av bortkastede penger samt den audiofile ære.

koselig å leve i sin egen lille drømmebolle!!

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.290
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
lars_erik skrev:
Har enda ikke hørt et pc/dac-system som er i nærheten av min dCS Puccini.
Av interesse: Har du hørt dCS' egne DAC-er? De burde jo lyde ganske likt. Paganini eller Debussy, f.eks? Jeg vet ikke hvem av dem som er mest sammenliknbar med Puccini, jeg, men det gjør kanskje du?

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
20.929
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Dazed skrev:
lars_erik skrev:
Av interesse: Har du hørt dCS' egne DAC-er? De burde jo lyde ganske likt. Paganini eller Debussy, f.eks? Jeg vet ikke hvem av dem som er mest sammenliknbar med Puccini, jeg, men det gjør kanskje du?
Jeg har hørt Debussy. En veldig bra dac, men likevel syns jeg Puccini lyder bedre. Det kommer kanskje av at lyden forringes av og kjøres via pc? Vet du mener det ikke burde ha noe å si, men likevel har jeg hørt flere mene akkurat det.

U

utgatt60135

Gjest
Karma skrev:
Konstaterer at det nå jobbes iherdig for å etablere "high-end" myter/marked innen hd baserte systemer også. Det måtte jo bare komme! At det skulle gå an å få like god lyd fra slike systemer til relativt lite penger som fra de dyreste cd-spillere, var selvsagt en formidabel trussel mot både bransje og strutseflokken..
Finnnes det noe mer virkelighetsfjernt enn den typisk audiofile mann?? Her graves og letes det etter mulige og umulige mikroskopiske hørbare forskjeller, for å forsvare hundretusenvis av bortkastede penger samt den audiofile ære.

Finnes det i det hele tatt hig-end D/A konvertere? IC- brikkene i dyre high-end CD-spillere er vel også masseproduserte slik som de i PC´er? Det er vel heller i analogdelen det er mulig å oppnå bedre lyd?

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.290
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
lars_erik skrev:
Jeg har hørt Debussy. En veldig bra dac, men likevel syns jeg Puccini lyder bedre. Det kommer kanskje av at lyden forringes av og kjøres via pc? Vet du mener det ikke burde ha noe å si, men likevel har jeg hørt flere mene akkurat det.
Vanskelig å si. Jeg var bare nysgjerrig, jeg. Er det samme analogdel i Puccini og Debussy? Samme "ring dac"?

The Edge

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.05.2011
Antall liker
0
lars_erik skrev:
Dazed skrev:
lars_erik skrev:

Helt på linje med deg her. PC som kilde i et seriøst hifi-anlegg kan brenne godt og lenge for min del.

musicman

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2005
Antall liker
2.082
Sted
Ålesund
Torget vurderinger
1
lars_erik skrev:
Karma skrev:

Men det finnes nok skal du vite. Vet om de som har konvertert fra Puccini til pc basert avspilling uten å føle at lyden har blitt noe dårligere.

Sammen med min sønn, som ikke er opptatt av god lyd, sammenlignet vi Keb'mo ( 320 kbs),mot min ukomprimerte waw versjon. Forskjellen var latterlig enkel å høre umiddelbart. Alle aspekter
ved lyden var forbedret.

Sef er det ikke bare å slenge på en hvilken som helst pc løsning og tro man gruser gode cd spillere. Men tar man det videre med egen usb device og state of the art dac, ja da er det ikke mange cd spillere som holder følge.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.120
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
"Jeg har hørt et anlegg med dyre kabler spille veldig dårlig. Ergo skal jeg ikke ha dyre kabler?" Er endel argumentasjon som foregår på den måten

The Edge

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.05.2011
Antall liker
0
bambadoo skrev:
"Jeg har hørt et anlegg med dyre kabler spille veldig dårlig. Ergo skal jeg ikke ha dyre kabler?" Er endel argumentasjon som foregår på den måten
;D ;D Klassiker det der. For å dra en analogi til matverdenen: Har man smakt gourmetmat EN eneste gang og det ikke falt i smak, så er all gourmetmat automatisk junk.

Topp Bunn