topline skrev:
Det er jo noe av "problemet" med slike amatørtester.
En av mytene om hifi folket er at de aldri blindtester. Det stemmer jo ikke. Mange driver med det (hvertfall en del). Og får bekreftet eller evt avkreftet det de mener å høre ved normal lytting.
Men ingen av disse blindtestene holder mål, dvs de er ikke etterprøvbare for andre, kan ikke dokumenteres osv. Derfor velger objektivistene å se helt bort fra dem og forholder seg ene og alene til det som har vært av dokumenterbare ABX tester.
Hjemmetestene noen driver med er ikke så proffe. Men de gir (for dem som tester) et tydelig resultat angående hva som gir lydendringer eller ikke, som i Lyngen sitt tilfelle her. Når man har fått det svaret, så stopper man testingen, for hva er poenget med å kjøre enda 20 rep på noe du alt har fått et svar på??
NETTOPP!!
Det hadde ikke hjulpet heller å kjøre flere repetisjoner.
Bytteren var ikke uvitende om hva han spilte på og kunne påvirket Lyngen. ++++++
Fakta er at disse testene som viser den testende hva han trenger å vite ikke klarer å overbevise skeptikerne.
De ønsker jo ikke å høre selv heller, fordi de kan være påvirket av placebo.
Ref dette inlegget:
knutinh skrev:
Satt på spissen:
Dersom jeg ønsker en kritisk vurdering av om kabler til 100.000,- er verdt pengene eller bare er "jåleri" så vil jeg ikke bare spørre mennesker som eier kabler til 100.000,- men også noen som bevisst velger å ikke eie det.
-k
Hva ville "vi andre" gjort her?
Jeg tipper:
Prøvd kablene med den testmetoden som gjør oss trygge på om dette:
1. ER en forskjell
2. Er en forskjell jeg er villig til å betale for.
(Selvfølgelig setter knutinh opp 100.000,- for å være "på spissen" / krangelfant. Men dette er overførbart på kabler til 1500,- også)
Ref gamle tråder hvor jeg forsøkte å få gjennomført en abx mellom clas-lakris på 25m og en dyrere (BM) kabel.
Hva resulterte det i?
Jo, en ny tråd fra Rhesus hvor det ble bevist at 1m Valhalla og 25m clas låter identisk i et stereoanlegg.
SELVFØLGELIG uten at man har lyttet, det er jo ikke hensikten med denne hobbyen......
At man sitter med "mopedanlegg" og forteller om transmisjonslinjeteori og samtidig blir fornærmet når noen påpeker at det har lite å gjøre med erfaringer basert på lytting (av et levende, elskende, følende menneske) på et stereoanlegg av god kvalitet...........
Vel, det får så være. :
Jeg tør å påsta at det her ikke er et ønske om å komme nærmere hverandre, og jeg mener at "vi" har gjort en bra jobb.
Nå må "dere" komme på banen med pratisk erfaring og finne ut om dere kan nærme dere vår påstand om at abx ikke er egnet til å avsløre kabelforskjeller.
For ordens skyld:
Jeg opplever ikke kabler som hakeslipp og "nytt anlegg", men jeg blir noen ganger overrrasket over hvor påtagelig det kan være.
Jeg er også av den oppfatning at kabler er nødvendig for å "smekke'n på plass" lydmessig.
Kan legge til at jeg bruker mine 1500,- kroners høyttalerkabler fordi jeg synes det låter bedre enn kabler til 10.000,-.
Jeg bruker også hjemmelagde strømkabler fordi de låter bedre enn kabler til 10.000,-
R