Jurassic skrev:
Konklusjonen min er at det er forholdsvis enkelt å skille mellom signalkabler forutsatt at en har 2 ytterpunkter av kabler.
For mange deltakere, og ikke minst for debattens del så ville det være en stor fordel om du foretok en enkel blindtest, og noterte resultater og en presis beskrivelse av hva du faktisk testet her inne.
Noen vil ha det til at det stilles helt urealistiske krav for at en slik test skal ha noen interesse, men jeg hevder at det ikke er slik. Resultatet vil selvsagt utsettes for kritikk, men det skjer da også om man skriver subjektive meninger?
En god start ville være:
1. Jeg gjennomførte en ABX-test hvor jeg fikk (f.eks) 18 av 20 "rette". Dette er lista over hhv "fasit" og mine besvarelser: [A, B, B, A,...], [A, A, B, A...]
2. Før testen foretok jeg 3 "treningsrunder", men jeg bestemte meg før denne testen for at det var den som var "gjeldende" (altså har jeg ikke foretatt "cherry-picking" i etterkant).
3. Den eneste variabelen som ble endret mellom alternativene var kabelen, som var hhv "Supra" og "Kimber Hero"
4. Kablene ble tilknyttet min CD-spiller av type ... og pre-amp av type ... Eller forsterker av type.. og høyttalere av type... Begge disse er umodifisert og som levert fra leverandør.
5. Jeg lyttet til følgende innspilling(er)...
6. Byttet ble gjort ved at en kamerat byttet om på kabler mens jeg var ute av rommet / svitsjet pre-amp input. Tiden for endring var ca 1 minutt, og jeg kan ikke se for meg noen mekanismer hvor jeg kunne få indirekte kunnskap om hva som ble brukt (rele-klikking eller øyekontakt med kamerat) Byttene ble gjort ut fra en liste bestemt på forhånd / kameratens innfall / ...
7. Etter 8 tester så følte jeg at konsentrasjonen dalte. Vi avsluttet derfor testen der, og fortsatte dagen etter med de siste 12.
8. Stemningen var avslappet og nysgjerrig under testen. Jeg gjennomførte den selv av fri vilje fordi jeg ville finne ut noe, ikke fordi jeg følte meg presset til det eller fordi jeg vil "vinne" en diskusjon.
Dersom du vil kan følgende informasjon være til hjelp:
9. Målinger av kabel/system-responsen som funksjon av kabel i denne kretsen / i et referanse-oppsett avslørte følgende...
Dersom du vil kan følgende informasjon være til hjelp, men den kan også andre bidra med:
10. Gitt at gjennomføringen er "feilfri", så er sjansen for at du skal få et slikt resultat ved ren gjetting (f.eks) 2%. Derfor er/er ikke resultatene dine signifikante når det gjelder å finne ut om det var en hørbar forskjell på de to alternativene.
11. Gitt spec på kabler og tilknyttet utstyr så tilsier teorien en teknisk forskjell ... Det er/er ikke overraskende med en hørbar forskjell gitt slike tekniske forskjeller.
-k