Hører du forskjell på signalkabler i ditt eget anlegg?

• Totalt antall stemmer
    2

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Antall liker
6

Både i avstemningen om Valentinos kabeltest og i andre diskusjoner dukker det opp påstander om at det er flere som hører forskjell på signalkabler enn som ikke gjør det.
Ønsker med dette å finne ut hvordan forholdet mellom de to leirene egentlig er på HFS.

Avstemningen er åpen i 3 dager, resultatet vil ikke være synlig før avstemningen er avsluttet for å unngå å påvirke underveis.

Understreker at det er din subjektive opplevelse i ditt eget anlegg som teller.

Vi bør vel også forutsette at det er fornuftig konstruerte kabler i god stand det er snakk om her, så ingen sammenligner med en stump med oksiderte plugger, dårlige loddinger, etc.

Om du synes dette er nok en tåpelig avstemning så ber jeg deg ignorere tråden og lar være å poste sure kommentarer.

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
512
Sted
Stockholm

Ja, uten den minste tvil! Kablene gjør den siste finpuss i oppsettet mitt. :)

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.489

Jeg skrev ja. Selv om kabel er en av de parametrene jeg vanligvis ikke adresserer for å finne fram til godlyden.

Men jeg har vært i minst en situasjon der jeg reiste meg opp av godstolen, begynte å undersøke hva som var galt fordi det låt så jævli' forvrengt - og så viste det seg at signalkabelen var synderen. Men da var det fletta stål, og ikke en anstendig solid core sak. Har vel ellers en følelse av at flisete kabler har en tendens til å låte flisete. Hvis jeg har solid core med stort nok kvadrat uten at det er formet som en pølse - og helst pakket inn i teflon eller tilsvarende - så sperrer ikke kablene dørene til min musikalske innlevelse.

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
2.981
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Antall liker
6

Så du ikke denne, eller klarer du rett og slett ikke å holde deg?

Veggen skrev:
Om du synes dette er nok en tåpelig avstemning så ber jeg deg ignorere tråden og lar være å poste sure kommentarer.
Jeg ønsker en hyggelig og nøytral tone i denne tråden, pliiiis...

Forøvrig 25 stemmer kommet inn så langt.

Rune.U

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.10.2006
Antall liker
16

Vel-Hører du forskjell,så er det forskjell.Og motsatt.Skjønner i grunnen ikke diskusjonen-egentlig,men festlig lesing det er det!!
Er uansett av den oppfattning at til og med Knut Vadset skal ha store problemer med å forklare hvorfor det er mye mer fornuftig å bruke ti -hundre ganger mer på kabler enn de fleste "jordnære" tester gang på gang forteller oss.-Men jøss,jeg kjøper det jeg,om noen jeg liter på forteller meg at det er forskjeller,med positivt fortegn å hente ;) Likevel-kan det nå være nødvendig å renske lommeboka pga disse bagatellene..? -Men , som Vidar P så treffende sier,Hi-Fi er uansett billig,sammenlignet med hytte,båt,motorsykkel osv.Noen vil vel uansett ha det dyreste av alt dette,inkludert hi-fi,og neiggu om det plager meg.-Og det er ikke til å legge skjul på at mange fantastisk dyre anlegg,inkl.kostelige kabler,lyder svært så godt ;D
Og ja.jeg hører forskjell på dårlig skjermete kabler med dårlig treminering kontra godt skjermete med god terminering.Hvor mye?-Tjasjh...En del,men særdeles prisuavhengig.Legg et lakrissnøre i et blyrør og sett på en ordentlig plugg,så tror jeg muligens ikke forskjellene akkurat river i øregangene,men det er vel usmakelig uttalt,så regn det som usagt.

Mvh Rune :)

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.147
Torget vurderinger
4

Har flere sett signalkabler og mellom Supra og Kimber Hero som er i hver sin ytterkant er det lett å høre forskjell.
Mellom andre kabler ikke fullt så greit.

M

musicus

Gjest

Ja! i eget oppsett, og med egne örer, til og med med andres musikk, tiltross for at jeg har lest at jeg egentlig ikke hörer det jeg hörer men jeg hörer nå det jeg hörer og gidder ikke bruke så mye energi på å plage meg selv med at dette hörer du egentlig ikke Musicus, dette tiltross for at man iht visse så hörer jeg egentlig ikke det jeg hörer alikevel, men at jeg lurer meg selv til å höre disse ting, for at jeg vil höre det, ikke helt lett dette, egentlig.

mvh

S

slowmotion5

Gjest

Ja, jeg har hørt forskjeller.

Men ikke så mye at det egentlig spiller noen rolle for musikkformidlingen.
Så jeg holder meg til mine meget billige kabler og bruker heller pengene
på ting som gjør at anlegget formidler musikken bedre.

Disse kabeltrådene er morsomme. ;D ;D ;D

K

Kaare G. Opsahl

Gjest

Jepp!! hører forskjell. trodde alle HiFi folk gjorde det helt til jeg oppdaget hifi sentralen for 8 mnder siden.

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
25.189
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1

Det var den første signalkabelsammenlikningen jeg har gjort i anlegget jeg har nå. Derfor nei.

Aubi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.10.2007
Antall liker
1

65finger skrev:
Jepp!! hører forskjell. trodde alle HiFi folk gjorde det helt til jeg oppdaget hifi sentralen for 8 mnder siden.
Ikke nok med det! Folk flest aksepterer at HIFi folk hører slike forskjeller, så om det nå viser seg at flertallet av de faktisk ikke gjør det lengre...

Om ikke annet så bør argumentasjon av typen "du er i mindretall her, ikke ødelegg hobbyen min" være utgått på dato.

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Antall liker
41.718
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30

Veggen skrev:
Både i avstemningen om Valentinos kabeltest og i andre diskusjoner dukker det opp påstander om at det er flere som hører forskjell på signalkabler enn som ikke gjør det.
Ønsker med dette å finne ut hvordan forholdet mellom de to leirene egentlig er på HFS.

Avstemningen er åpen i 3 dager, resultatet vil ikke være synlig før avstemningen er avsluttet for å unngå å påvirke underveis.

Understreker at det er din subjektive opplevelse i ditt eget anlegg som teller.

Vi bør vel også forutsette at det er fornuftig konstruerte kabler i god stand det er snakk om her, så ingen sammenligner med en stump med oksiderte plugger, dårlige loddinger, etc.

jeg svarte ja,men det er minimale forskjeller.

mvh

O

omholt

Gjest

Har ikke hørt forskjell mellom RCA kabler der tversnittet har vært bra. Derimot har jeg hørt forskjell mellom XLR og RCA på elektronikk som er fullbalansert. Økning i db kan lure, men mener bestemt at lydbildet var ørlite renere og mer støyfritt med XLR.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2

Her kan jeg iallefall med hånda på hjertet si et sikkert og klart ja, uten å mene noe videre om hvor viktig kabler er eller hvor store forskjellene har vært.

Mvh Vidar P

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.467
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28

I MITT oppsett hører jeg forskjell....Om det skyldes oppsettet , ørene, placebo, rommet eller hva gudene måtte vite så er jeg så heldig/uheldig at jeg kan høre forskjell.

Bottom line er at det er helt ok :)

P

Parelius

Gjest

Jeg holder kablingen til RIAA utenfor!

Det hender da at jeg hører forskjeller, men de er ikke konsistente. Så det er neppe kablenes skyld at jeg hører forskjeller i mitt tilfelle. Men, jeg er jo offisielt kabeldøv.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
6.578
Torget vurderinger
2

Noen kabler hører jeg forskjell på og noen kabler hører jeg ikke forskjell på.

Så da må svaret mitt bli, ja jeg hører forskjell.

ArtDeco

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.08.2003
Antall liker
59
Sted
Modum

Jeg liker å tro at jeg hører forskjell, men det er påfallende hvordan tro henger sammen med pris og materialer, som f.eks at sølv lyder lyst og kobber lyder mykere og rundere. I sum er jeg skeptisk til mine egne ører. Så jeg svarte usikker.

RBN

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.05.2007
Antall liker
1.603

Har ikke problemer med å høre forskjell på signalkabler i eget oppsett og det er ikke alltid det dyreste som låter best heller........

3e1

Medlem
Ble medlem
13.01.2008
Antall liker
0

Jeg hører forskjell, uten tvil.

achri-d

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.10.2005
Antall liker
83
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
3

Siden alle kabelkonstellasjoner ikke kan testes er jeg nødt til å svare usikker.

Hovedantagelsen i det følgende er at alle kabler jeg refererer til er godt konstruert og at de er i orden. I tillegg må det antas at kablene ikke tilfører eller fanger opp støy som dermed kan gi en signatur.

Per i dag har jeg forsøkt å skille 75Omhs digitalkabler uten hell. Jeg har også hatt liten suksess med å skille 110Ohms digitalkabler - for tiden spiller jeg i dual mode (16,44.1->24,176.4) mellom dCS Purcell og dCS Paganini DAC med to forskjellige XLR-kabler (Audioquest og Van den Hul) og det går fint.

Jeg har gjort en seriøs signalkabeltest hvor jeg forsøkte å skille Nordost Heimdall XLR og Stereovox Colibri XLR. Jeg satte dem inn mellom DAC og forforsterker og konsentrerte meg kun om det kabelstrekket. Heimdall er mine egne og Stereovox lånte jeg av en kompis noen måneder vår/sommer 2007. Jeg klarte ikke å skille dem etterprøvbart, men i noen tilfeller syntes jeg det var forskjeller. De to kan vurderes som like gode i mitt anlegg.

At de kan vurderes som like gode i mitt anlegg betyr ikke at andre anlegg - og dermed et annet lytterom - heller ikke kan avsløre forskjeller mellom dem. Jeg respekterer de som klarer å høre slike forskjeller. Mvh.

soa

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
982
Torget vurderinger
18

Hører forskjeller, men er av den oppfatning at kabler er de komponenetene som betyr minst for det endelige resultatet.

U

utgatt60135

Gjest

Har da lagd avstemninger før. Stor overvekt på ja-siden. Ca 80%.

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
25.189
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1

Denne er mer spesifikk.
Jeg hadde svart ja i den avstemningen Cundis linker til, fordi jeg hørte forskjeller på høyttalerkabler i mitt forrige stereoanlegg. Forskjellige spørsmål kan gi forskjellige svar. Rart det der.

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Antall liker
2.681
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5

"Kabler er som krydder, ikke en ingrediens"
- De kan være med å fremheve hovedingrediensene, men kan også for-sure og skape bismak...

IMO
mvh Kai

K

kathrine

Gjest

Hei!

Hørte svært store lydmessige forbedringer da jeg gikk i fra Tara Lab (ikke den dyreste) til Black Rhodium Illusion m/ Bullet Plug ::).
En kabel med et besynderlig pinglete utseende,men med en enormt stor lyd.
Anbefales på det varmeste!
Vh
S

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
512
Sted
Stockholm

Tenkte ikke over at de avstemningene var litt forskjellige Valentino, men det har du rett i, ser jeg nå.. ;)

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
12

65finger skrev:

Å hevde at det ikke er forskjell på kabler er som å påstå at all whisky smaker likt. De som ikke har noen erfaring med whisky tror det kanskje. Erfarne fjellfolk gidder ikke engang riste på hodet, det er for dumt.
Når det er sagt; ikke alle ledninger lyder så altfor ulikt, det er ikke nødvendigvis forskjell på alt. Det meste av opphausa ledninger lyder sådær mediokert, så å lytte etter en distinkt signatur over et ikke alt for gjennomsiktig anlegg av en lytter uten videre erfaring med komponentevaluering blir bortimot verdiløst. All komponentevaluering må overlates til gullører, og selv de må overprøves av andre gullører for å verifiseres. Lyd er et fag, musikk er smak og behag.

Alle vil høre forskjell om de rette ledningene stilles opp mot hverandre i et egnet oppsett, ikke minst om de i tilleg blir gjort oppmerksoimme på hva de bør fokusere på. Omtrent som med whiskysmaking.

Mvh. RS

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.720
Torget vurderinger
1

R.Solhaug skrev:
...
Å hevde at det ikke er forskjell på kabler er som å påstå at all whisky smaker likt. De som ikke har noen erfaring med whisky tror det kanskje. Erfarne fjellfolk gidder ikke engang riste på hodet, det er for dumt.
...
Forskjellen på kabler og whisky i mitt tilfelle, er bl.a. at jeg har kunnet identifisere destilatet i blindtester, det kan jeg ikke med hifikabler. Whisky er forøvrig et nytelsesmiddel, mens jeg ikke sorterer hifikabler i den kategorien.

mvh
KJ

M

musicus

Gjest

KJ skrev:
R.Solhaug skrev:
...
...
Forskjellen på kabler og whisky i mitt tilfelle, er bl.a. at jeg har kunnet identifisere destilatet i blindtester, det kan jeg ikke med hifikabler. Whisky er forøvrig et nytelsesmiddel, mens jeg ikke sorterer hifikabler i den kategorien.

mvh
KJ
Ser godt sammenligningen til RS her, og en kabel gir jo ingenting i seg selv, men om man tenkte på musikken som ren nytelse, og kabelen som en del av den kjeden som er med å foredle/formidle nytelsen igjen, så kunne det jo være en viss mulighet for at man kunne detektere en viss skillnad!?...

Jeg vil tro du ikke plukket ut det destillatet første gangen du testet Whisky? litt trening måtte det nok til!...

mvh

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.720
Torget vurderinger
1

musicus skrev:
...

Ser godt sammenligningen til RS her, og en kabel gir jo ingenting i seg selv, men om man tenkte på musikken som ren nytelse, og kabelen som en del av den kjeden som er med å foredle/formidle nytelsen igjen, så kunne det jo være en viss mulighet for at man kunne detektere en viss skillnad!?...

Jeg vil tro du ikke plukket ut det destillatet første gangen du testet Whisky? litt trening måtte det nok til!...

mvh
En del trening og kunnskap må selvfølgelig til for å identifisere destilatene pr. blindtes, det er imidlertid lite eller ingen trening som behøves for å smake/lukte forskjell på ulike tappinger av det skotske gull - med mindre man har en nese/gane som «blendes» av sprit.

mvh
KJ

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
341

R.Solhaug skrev:
65finger skrev:

Når det er sagt; ikke alle ledninger lyder så altfor ulikt, det er ikke nødvendigvis forskjell på alt. Det meste av opphausa ledninger lyder sådær mediokert, så å lytte etter en distinkt signatur over et ikke alt for gjennomsiktig anlegg av en lytter uten videre erfaring med komponentevaluering blir bortimot verdiløst. All komponentevaluering må overlates til gullører, og selv de må overprøves av andre gullører for å verifiseres. Lyd er et fag, musikk er smak og behag.

Alle vil høre forskjell om de rette ledningene stilles opp mot hverandre i et egnet oppsett, ikke minst om de i tilleg blir gjort oppmerksoimme på hva de bør fokusere på. Omtrent som med whiskysmaking.

Mvh. RS
Slik jeg tolker innlegget ditt er at du sammenligner å smake wisky fra kjøkkenglass og samme wisky fra et - tja - wiskyglass , eller å drikke vin fra kaffekopp. Da smaker de også forskjellig. Nytelsen er absolutt på sitt beste med wisky fra wiskyglass - og vin fra vinglass. Mener nå jeg - og det er selvsagt stor smaks- og nytelsesforskjell på forskjellig wiskytyper uavhengig av hva det drikkes av. Slik burde det for såvidt ikke være tilfelle for hvordan og hva kobberet eller sølvet er omgitt med i kabelsammenheng. Det burde etter all logikk låte likt. Men tydligvis er det ikke sånn mange opplever kablene sine.

Jeg svarte for øvrig "Nei".

Vidar

P

Parelius

Gjest

R.Solhaug skrev:
Å hevde at det ikke er forskjell på kabler er som å påstå at all whisky smaker likt. De som ikke har noen erfaring med whisky tror det kanskje.
Jeg kjenner forskjell på Whisky, men er like kabeldøv. Jeg skulle kanskje begynne å lytte med tungen ute. ;)

Billa

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.06.2007
Antall liker
464
Torget vurderinger
2

Hører godt forskjell i dagens anlegg. I et tidligere anlegg jeg hadde hørte jeg kun bytte mellom ubalansert til balansert kabel.
Uansett så bør alle med et bra anlegg teste noen kabler for selv å danne seg en mening. Hører man det ikke så er det jo greit men det betyr ikke at alle andre ikke kan høre det eller at det på generelt grunnlag ikke er forskjell.

niklasthedolphin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.06.2006
Antall liker
1

Forskellen på lyden af kabler hidhører fra den karakter og størrelsesorden af destruktion de forårsager på musiksignalet.

Der findes ingen kabler som gør musiksignalet noget godt.
Det handler om at finde den løsning der ødelægger mindst muligt.

Hvis to kabler er meget forskellige at lytte til skyldes det at et af kablerne eller i værste fald begge to er meget ringe kabler forstået på den måde at et eller begge kabler ændrer musiksignalets karakter væsentligt.

Jo flere forskellige kabler og jo flere forskellige kabel konstruktions principper man parallelkobler, jo mindre ødelæggelse sker der af musiksignalet.
Multikabling kaldes det.
På denne måde kan man for billige penge selv konstruere kabler som er mindre destruktive og dermed lyder marginalt bedre end de dyreste enkelte kabelløsninger man kan købe. Uanset pris.

Men man skal huske på at forskellen i lyden af kabler opleves med op til en faktor 1:1000 (illustrativt) set i forhold til andre væsentlige steder i et anlæg man med indflydelse kan ændre lydens karakter og musikkens troværdighed til kildens kvalitet og den analoge reference som den lød da den enten kom ud over scenekanten eller i studiets lydtætte kabiner.

Ikke desto mindre har jeg svaret ja til afstemningen.

"dolph"

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
12

niklasthedolphin skrev:
Jo flere forskellige kabler og jo flere forskellige kabel konstruktions principper man parallelkobler, jo mindre ødelæggelse sker der af musiksignalet.
Multikabling kaldes det.
På denne måde kan man for billige penge selv konstruere kabler som er mindre destruktive og dermed lyder marginalt bedre end de dyreste enkelte kabelløsninger man kan købe. Uanset pris.

Du sier mye fornuftig inntil her. Du kan blande så mange dårlige kabler du vil, det blir ikke en god. Alt av tvinning, fletting, multicore osv, eller mao alle elektriske eller magnetiske effekter forringer signalet.

Men man skal huske på at forskellen i lyden af kabler opleves med op til en faktor 1:1000 (illustrativt) set i forhold til andre væsentlige steder i et anlæg man med indflydelse kan ændre lydens karakter og musikkens troværdighed til kildens kvalitet og den analoge reference som den lød da den enten kom ud over scenekanten eller i studiets lydtætte kabiner.

1:1000? Kabler påvirker i samme grad som øvrige passive komponenter, altså avhenger det av hva du bytter med hva. Forskjellene kan være like dramatiske som f.ex. forsterkerbytte.

"dolph"

Mvh. RS

niklasthedolphin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.06.2006
Antall liker
1

R.Solhaug skrev:
niklasthedolphin skrev:
Multikabling kaldes det.

Du sier mye fornuftig inntil her. Du kan blande så mange dårlige kabler du vil, det blir ikke en god. Alt av tvinning, fletting, multicore osv, eller mao alle elektriske eller magnetiske effekter forringer signalet.

1:1000? Kabler påvirker i samme grad som øvrige passive komponenter, altså avhenger det av hva du bytter med hva. Forskjellene kan være like dramatiske som f.ex. forsterkerbytte.

"dolph"

Mvh. RS
Jeg læser og forstår hvad du skriver men er slet og ret uenig med dig i begge dine postulater.

"dolph"

B

Back_Door

Gjest

niklasthedolphin skrev:
Forskellen på lyden af kabler hidhører fra den karakter og størrelsesorden af destruktion de forårsager på musiksignalet.

Der findes ingen kabler som gør musiksignalet noget godt.
Det handler om at finde den løsning der ødelægger mindst muligt.

"dolph"
En fornuftig kommentar!

Man får jo noen ganger inntrykk fra publiserte "tester", at en kabel til f.eks. 100 000 kr løfter lyden til uante høyder over det som var utgangspunktet i den aktuelle innspilling..

Topp Bunn