M
musicus
Gjest
Hører du forskjell på signalkabler i ditt eget anlegg?
Vi har nok alle våre biaser, på hver vår måte, men jeg tror også at man mange ganger undervurdere hverandre i hvor stor(liten) den effekten faktisk er, har man det i bakhodet i en gitt lyttesistuasjon, vil man jo allerede har redusert effekten betraktelig, selv er jeg tilhenger av både placebo, feelgood faktor og fint design, bare det gir meg bedre lyd, en bedre opplevelse, totalt sett.
mvh
Placeboén er reell nok den, men det har nok gått litt inflasjon i bruken av ordet, i hifi sammenheng, det er lett å ty til den når noen hevder seg høre noe en selv ikke hører og henter "forklaringen" som om det må være placebo.loFi skrev:Kanskje du har et poeng her. Mulig jeg kun snakker for meg selv, men jeg vil vel tro at selv skeptikere med hi-fi som hobby er positivt nysjerrig på å finne lydmessige forbedringer der de kan oppnås og ikke vil gå inn i en lyttesituasjon med en så negativ og fastlåst innstilling.musicus skrev:De fleste har nok dette i bakhodet ett sted, noe man derimot oftere (i denne sammenheng) ser bort fra er vel denne:loFi skrev:Enig i at mange går litt vel langt for å nå fram med synspunktene sine her inne, MEN placebo er et høyst reelt fenomen (problem) også innen audio. Hjernen premierer våre forventninger til hva vi kommer til å høre med innbilt superhørsel og lar oss høre forskjeller der det faktisk ikke er noen. Dette er fakta som merkelig få av deltakerne her inne velger å forholde seg til.Rotekroken skrev:Hvorfor har det gått sport i at de skal være et slags overhode, å prøve å overbevise oss om at det er placebo eller andre rare faktorer ute å går.?
Nocebo
"Det motsatte av placeboeffekt er kalt noceboeffekt, som altså innebærer en forverring av en tilstand ved behandling og hvis årsak kan isoleres til personlige eller kulturelle forventninger. Det klareste eksemplet på nocebo er et menneske som dør etter å ha blitt bitt av en slange som ikke er giftig".
Kan og overføres til det å ikke høre forskjeller, om man har bestemt seg for det.....
mvh
Vi har nok alle våre biaser, på hver vår måte, men jeg tror også at man mange ganger undervurdere hverandre i hvor stor(liten) den effekten faktisk er, har man det i bakhodet i en gitt lyttesistuasjon, vil man jo allerede har redusert effekten betraktelig, selv er jeg tilhenger av både placebo, feelgood faktor og fint design, bare det gir meg bedre lyd, en bedre opplevelse, totalt sett.
mvh