Hører du forskjell på signalkabler i ditt eget anlegg?

Hører du forskjell på signalkabler i ditt eget anlegg?


  • Totalt antall stemmer
    2

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
Hører du forskjell på signalkabler i ditt eget anlegg?

niklasthedolphin skrev:
R.Solhaug skrev:
niklasthedolphin skrev:
Jo flere forskellige kabler og jo flere forskellige kabel konstruktions principper man parallelkobler, jo mindre ødelæggelse sker der af musiksignalet.
Multikabling kaldes det.
På denne måde kan man for billige penge selv konstruere kabler som er mindre destruktive og dermed lyder marginalt bedre end de dyreste enkelte kabelløsninger man kan købe. Uanset pris.

Du sier mye fornuftig inntil her. Du kan blande så mange dårlige kabler du vil, det blir ikke en god. Alt av tvinning, fletting, multicore osv, eller mao alle elektriske eller magnetiske effekter forringer signalet.

Men man skal huske på at forskellen i lyden af kabler opleves med op til en faktor 1:1000 (illustrativt) set i forhold til andre væsentlige steder i et anlæg man med indflydelse kan ændre lydens karakter og musikkens troværdighed til kildens kvalitet og den analoge reference som den lød da den enten kom ud over scenekanten eller i studiets lydtætte kabiner.

1:1000? Kabler påvirker i samme grad som øvrige passive komponenter, altså avhenger det av hva du bytter med hva. Forskjellene kan være like dramatiske som f.ex. forsterkerbytte.

"dolph"

Mvh. RS
Jeg læser og forstår hvad du skriver men er slet og ret uenig med dig i begge dine postulater.

"dolph"
Og jeg er uenig med dig. Det bedste er at holde sig til samme type kabel hele kæden igennem.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.269
Antall liker
4.626
Torget vurderinger
1
Hører du forskjell på signalkabler i ditt eget anlegg?

Duelund_Support skrev:
niklasthedolphin skrev:
R.Solhaug skrev:
Jeg læser og forstår hvad du skriver men er slet og ret uenig med dig i begge dine postulater.

"dolph"
Og jeg er uenig med dig. Det bedste er at holde sig til samme type kabel hele kæden igennem.
... og jeg er uenig med alle tre .... ;)

mvh
KJ
 

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.530
Sted
Sarpsborg
Hører du forskjell på signalkabler i ditt eget anlegg?

Jeg er bare enig 8)

Har god erfaring med de jeg bruker nå, hele veien :)
Og ja...jaggu mener jeg å høre forskjell også.

/jan
 

Lagga

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2005
Innlegg
9.031
Antall liker
28.838
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Hører du forskjell på signalkabler i ditt eget anlegg?

Parelius skrev:
R.Solhaug skrev:
Å hevde at det ikke er forskjell på kabler er som å påstå at all whisky smaker likt. De som ikke har noen erfaring med whisky tror det kanskje.
Jeg kjenner forskjell på Whisky, men er like kabeldøv. Jeg skulle kanskje begynne å lytte med tungen ute. ;)
Jeg har nettopp foretatt en test, og kan iallfall bekrefte at kabler smaker forskjellig.
Anbefaler dog å smake og spytte ut, ikke svelge.

;)

Morten
 

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Innlegg
3.990
Antall liker
231
Torget vurderinger
4
Hører du forskjell på signalkabler i ditt eget anlegg?

Ja
 
S

Storebror

Gjest
Hører du forskjell på signalkabler i ditt eget anlegg?

Karma skrev:
niklasthedolphin skrev:
Forskellen på lyden af kabler hidhører fra den karakter og størrelsesorden af destruktion de forårsager på musiksignalet.

Der findes ingen kabler som gør musiksignalet noget godt.
Det handler om at finde den løsning der ødelægger mindst muligt.



"dolph"
En fornuftig kommentar!

Man får jo noen ganger inntrykk fra publiserte "tester", at en kabel til f.eks. 100 000 kr løfter lyden til uante høyder over det som var utgangspunktet i den aktuelle innspilling..
Dine inntrykk får man ikke gjort mye med.
Spørsmålet er jo om det står i "testene" eller om det er kun dine inntrykk.....

Mitt inntrykk heller vel mer mot at hvis disse kablene låter så godt som de gjør, hvor mye er det som ikke slipper igjennom andre kabler?
Liker ikke å tenke på det da...... ;D
 

niklasthedolphin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.06.2006
Innlegg
352
Antall liker
1
Hører du forskjell på signalkabler i ditt eget anlegg?

Duelund_Support skrev:
niklasthedolphin skrev:
R.Solhaug skrev:
niklasthedolphin skrev:
Jo flere forskellige kabler og jo flere forskellige kabel konstruktions principper man parallelkobler, jo mindre ødelæggelse sker der af musiksignalet.
Multikabling kaldes det.
På denne måde kan man for billige penge selv konstruere kabler som er mindre destruktive og dermed lyder marginalt bedre end de dyreste enkelte kabelløsninger man kan købe. Uanset pris.

Du sier mye fornuftig inntil her. Du kan blande så mange dårlige kabler du vil, det blir ikke en god. Alt av tvinning, fletting, multicore osv, eller mao alle elektriske eller magnetiske effekter forringer signalet.

Men man skal huske på at forskellen i lyden af kabler opleves med op til en faktor 1:1000 (illustrativt) set i forhold til andre væsentlige steder i et anlæg man med indflydelse kan ændre lydens karakter og musikkens troværdighed til kildens kvalitet og den analoge reference som den lød da den enten kom ud over scenekanten eller i studiets lydtætte kabiner.

1:1000? Kabler påvirker i samme grad som øvrige passive komponenter, altså avhenger det av hva du bytter med hva. Forskjellene kan være like dramatiske som f.ex. forsterkerbytte.

"dolph"

Mvh. RS
Jeg læser og forstår hvad du skriver men er slet og ret uenig med dig i begge dine postulater.

"dolph"
Og jeg er uenig med dig. Det bedste er at holde sig til samme type kabel hele kæden igennem.
Jeg har gode, måske heldige, erfaringer fra flere forskellige kombinationer af multikabling.
Jeg har faktisk endnu til gode at opleve en kombination af multikabling som yder mere skade på musiksignalet end hvad hver enkelt kabel i kombinationen gør på egen hånd.

Destruktionskarakteren af en kabeltype/et konstruktionsprincip opvejes af at andre kabeltyper/konstruktionsprincipper.
Hvad den ene type kabel holder igen på slipper den anden type kabel igennem (sagt mere simpelt).

"dolph"
 
B

Back_Door

Gjest
Hører du forskjell på signalkabler i ditt eget anlegg?

Storebror skrev:
Karma skrev:
niklasthedolphin skrev:
Forskellen på lyden af kabler hidhører fra den karakter og størrelsesorden af destruktion de forårsager på musiksignalet.

Der findes ingen kabler som gør musiksignalet noget godt.
Det handler om at finde den løsning der ødelægger mindst muligt.



"dolph"
En fornuftig kommentar!

Man får jo noen ganger inntrykk fra publiserte "tester", at en kabel til f.eks. 100 000 kr løfter lyden til uante høyder over det som var utgangspunktet i den aktuelle innspilling..
Dine inntrykk får man ikke gjort mye med.
Spørsmålet er jo om det står i "testene" eller om det er kun dine inntrykk.....

Mitt inntrykk heller vel mer mot at hvis disse kablene låter så godt som de gjør, hvor mye er det som ikke slipper igjennom andre kabler?
Liker ikke å tenke på det da...... ;D
Vel, Storebror: Vi danner oss alle personlige inntrykk av hva vi leser. Er inntrykkene feil i forhold til forfatterens intensjon, er det kanskje et problem med språket. Nå skrev jeg uansett intet om hvor jeg har dannet mine inntrykk i denne sammenheng.. ;)
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Hører du forskjell på signalkabler i ditt eget anlegg?

Duelund_Support skrev:
niklasthedolphin skrev:
R.Solhaug skrev:
niklasthedolphin skrev:
Jo flere forskellige kabler og jo flere forskellige kabel konstruktions principper man parallelkobler, jo mindre ødelæggelse sker der af musiksignalet.
Multikabling kaldes det.
På denne måde kan man for billige penge selv konstruere kabler som er mindre destruktive og dermed lyder marginalt bedre end de dyreste enkelte kabelløsninger man kan købe. Uanset pris.

Du sier mye fornuftig inntil her. Du kan blande så mange dårlige kabler du vil, det blir ikke en god. Alt av tvinning, fletting, multicore osv, eller mao alle elektriske eller magnetiske effekter forringer signalet.

Men man skal huske på at forskellen i lyden af kabler opleves med op til en faktor 1:1000 (illustrativt) set i forhold til andre væsentlige steder i et anlæg man med indflydelse kan ændre lydens karakter og musikkens troværdighed til kildens kvalitet og den analoge reference som den lød da den enten kom ud over scenekanten eller i studiets lydtætte kabiner.

1:1000? Kabler påvirker i samme grad som øvrige passive komponenter, altså avhenger det av hva du bytter med hva. Forskjellene kan være like dramatiske som f.ex. forsterkerbytte.

"dolph"

Mvh. RS
Jeg læser og forstår hvad du skriver men er slet og ret uenig med dig i begge dine postulater.

"dolph"
Og jeg er uenig med dig. Det bedste er at holde sig til samme type kabel hele kæden igennem.
Mener du samme type ledermateriale og/evntuellt tverrsnitt, eller stilles det også krav til fargen og for øvrig utseende på isolasjonen?

Mvh.

Vidar
 

niklasthedolphin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.06.2006
Innlegg
352
Antall liker
1
Hører du forskjell på signalkabler i ditt eget anlegg?

Duelund_Support skrev:
niklasthedolphin skrev:
R.Solhaug skrev:
niklasthedolphin skrev:
Jo flere forskellige kabler og jo flere forskellige kabel konstruktions principper man parallelkobler, jo mindre ødelæggelse sker der af musiksignalet.
Multikabling kaldes det.
På denne måde kan man for billige penge selv konstruere kabler som er mindre destruktive og dermed lyder marginalt bedre end de dyreste enkelte kabelløsninger man kan købe. Uanset pris.

Du sier mye fornuftig inntil her. Du kan blande så mange dårlige kabler du vil, det blir ikke en god. Alt av tvinning, fletting, multicore osv, eller mao alle elektriske eller magnetiske effekter forringer signalet.

Men man skal huske på at forskellen i lyden af kabler opleves med op til en faktor 1:1000 (illustrativt) set i forhold til andre væsentlige steder i et anlæg man med indflydelse kan ændre lydens karakter og musikkens troværdighed til kildens kvalitet og den analoge reference som den lød da den enten kom ud over scenekanten eller i studiets lydtætte kabiner.

1:1000? Kabler påvirker i samme grad som øvrige passive komponenter, altså avhenger det av hva du bytter med hva. Forskjellene kan være like dramatiske som f.ex. forsterkerbytte.

"dolph"

Mvh. RS
Jeg læser og forstår hvad du skriver men er slet og ret uenig med dig i begge dine postulater.

"dolph"
Og jeg er uenig med dig. Det bedste er at holde sig til samme type kabel hele kæden igennem.
Kan du evt. forklare hvad du oplever som fordele herved?

"dolph"
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
Hører du forskjell på signalkabler i ditt eget anlegg?

Duelund_Support skrev:
Og jeg er uenig med dig. Det bedste er at holde sig til samme type kabel hele kæden igennem.
Det er det vel kabelpushere gjerne vil ha folk til å tro, men det har overhode ingen betydning, hverken her eller noe annet sted i kjeden.

Mvh. RS
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
Hører du forskjell på signalkabler i ditt eget anlegg?

R.Solhaug skrev:
Duelund_Support skrev:
Og jeg er uenig med dig. Det bedste er at holde sig til samme type kabel hele kæden igennem.
Det er det vel kabelpushere gjerne vil ha folk til å tro, men det har overhode ingen betydning, hverken her eller noe annet sted i kjeden.

Mvh. RS
Siden jeg ikke får sove, så må jeg ha litt å gjøre for å få tiden til å gå..

Duelund er jeg til en viss grad enig med, basert på egen erfaring..
Det er ikke alltid det er bedre med en rød tråd, som jeg tror hans poeng er.?
La meg ta et eksempel..
Du har 2 spillere med forskjellige egenskaper, ene kan være Sony eller Hegel og den andre kan være Rega eller Marantz..
Å bruke samma signalkabel på begge i samma anlegg, vil ikke i alle tilfeller være like smart, for elektronikken låter veldig forskjellig..
I mine ører så finnes det ingen fasit, men å forholde seg litt til den røde tråden, som jeg fortsatt tror D_S tenker på, er ikke dumt i mine ører..

RS..
Jeg er antageligvis som deg, jeg stoler ikke på pushere.!
Har blitt lurt litt for mange ganger til å ikke teste utstyr i eget oppsett før kjøp..
Men jeg har gjennom egen dyrbar erfaring, hørt at dette har en større betydning for sluttresultatet, for min egen del..
Men som jeg også skriver over her, det er ingen fasit.!
Om du forholder deg til et kabelmerke, så er det lettere å komma i mål, enn om du har forskjellige produsenter hele veien..
Du kan også være heldig og treffe blink med bare forskjellige kabelmerker, men min erfaring tilsier at det tilhører sjeldenheten, hvertfall for meg personlig..
Om du tror dette er pushet nedover ørene mine, så får du bare tro det..
Det er faktisk ikke noe jeg får gjort noe med..

Men har du personlig erfaring med at jeg og/eller D_S tar veldig feil.?
I såfall så kunne det vært moro å høre din erfaring..
Jeg er her på HFS for å lære av andres erfaring, og dele min erfaring med andre..
Kanskje kan noen hjelpe meg med å komma i mål, kanskje kan jeg hjelpe andre med å komma i mål..

For 2-3 år siden så tok jeg fra hverandre hele anlegget, ordnet det jeg skulle og satte det opp igjen..
Som vanlig så setter jeg på anlegget og lar det stå på et døgn tid, før jeg foretar noe som helst lytting..
Så kommer kjerringa hjem og lurer på hva i helvete jeg har gjort med anlegget, det låter jo skikkelig elendig.!
Så jeg satte på en av mine "testplater" og kjørte i gang, hu hadde helt rett.!
Det låt virkelig elendig.!
Plukket dette fra hverandre, skiftet rør å holdt på til jeg var gjennomsvett..
Satte det opp igjen og like ille var det..
I fortvilelsen så la jeg ut alle komponentene for salg, dette kunne jeg rett å slett ikke leve med..

Når annonsene lå ute så fikk jeg en telefon, hva i all verden er det du holder på med, skal du selge alt sammen.? :eek:
Fortalte han min historie og jeg ville ikke høre på hans overtalelse om å ikke selge..

Det gikk en drøy dag med masse telefoner om komponentene som lå ute, noen vil sikkert huske dette om de snakket med meg i telefon om kjøp.? ;D
Så gikk det opp for meg at par kabler hadde skiftet rekkefølge, den som skulle stå mellom pre og effekt, var satt mellom CD og pre..
Byttet rekkefølge på kablene og vips så trillet musikken frem igjen som den skulle ;D
Så rekkefølge på kabler har garantert, og nå mener jeg garantert, en innvirkning på lyden om man har blanda drops med veldig forskjellig karakter ;)
Kjell
 

cobra

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.04.2006
Innlegg
290
Antall liker
1
Hører du forskjell på signalkabler i ditt eget anlegg?

Ja. Jeg ble litt skuffet da jeg fant ut at mine "geniale" hjemmelagde kabler ble danket ut av de som fulgte med CD-spilleren min. De er faktisk overraskende bra.
Har ikke forsøkt så mye, men prøvd IXOS, AudioQuest, Tara og him-kok. IXOS låt veldig kornete i mine ører. AudioQuest er det jeg har nå mellom CD og pre, og de er slik jeg vil ha dem. Tara var bara... Him-kok er litt sånn ymse.
 
M

musicus

Gjest
Hører du forskjell på signalkabler i ditt eget anlegg?

R.Solhaug skrev:
Duelund_Support skrev:
Og jeg er uenig med dig. Det bedste er at holde sig til samme type kabel hele kæden igennem.
Det er det vel kabelpushere gjerne vil ha folk til å tro, men det har overhode ingen betydning, hverken her eller noe annet sted i kjeden.

Mvh. RS
Sist jeg sjekket var jeg ikke en kabelpusher, for jeg har også erfart at dette kan være av en viss betydning, og har forsåvidt også fått det bekreftet av ht konstruktør, som som har "litt" større rekkevidde enn hfs.

mvh
 

Aubi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.10.2007
Innlegg
482
Antall liker
1
Hører du forskjell på signalkabler i ditt eget anlegg?

Dette resultatet ble mer som forventet. Tre av fire karer som driver med Hi-fi hører fortsatt forskjell på kabler. I den andre tråden så det tilsynelatende ut som en revolusjon var på gang, men dengang ei!
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
Hører du forskjell på signalkabler i ditt eget anlegg?

Å være negativ til kabler er nok litt av trenden i dag, ikke spør meg hvorfor..
Noen tviholder på at de ikke hører forskjell, selv med andre folk til stede som hører forskjeller i større grad, det er noe jeg virkelig undres over..

Om folk hører forskjeller hos andre, uansett hva det er, så vil det ikke si at de skal koste på seg kabler i den dyre enden, for de selv bestemmer hva de bruker sine penger til..
Og det er ikke sikkert at anlegget dems er så "kabel-sensitivt" at de trenger bruke masse penger på kabler..
Men å nekte at de hører forskjell, når andre i samma rom hører større forskjeller ::)

Hadde enda diskusjonene dreid i en litt annen rettning, at de hører så liten forskjell mellom kabler i eget anlegg at de velger å bruke lite penger på kabler, så er det klart at man respekterer og aksepterer dems konklusjon, det er tross alt dems penger det handler om..

Hvorfor har det gått sport i at de skal være et slags overhode, å prøve å overbevise oss om at det er placebo eller andre rare faktorer ute å går.?
Jeg klarer ikke å se en eneste grunn til at noen parter, skal prøve å overbevise de andre om at de tar feil..
Ingen parter skal ha som missjon å overbevise de andre, på noen måte.!
At vi deler vår erfaring med andre, det er bare positivt..
Dette er tross alt Hi-Fi og ikke religion ;D
Kjell
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.269
Antall liker
4.626
Torget vurderinger
1
Hører du forskjell på signalkabler i ditt eget anlegg?

Rotekroken skrev:
Å være negativ til kabler er nok litt av trenden i dag, ikke spør meg hvorfor..
Noen tviholder på at de ikke hører forskjell, selv med andre folk til stede som hører forskjeller i større grad, det er noe jeg virkelig undres over..
...
Skal vi i mindretallet gi etter for gruppepress selv om ørene våre ikke henger med? Jeg oppfatter forøvrig at fordelingen mellom de som hører og de som ikke hører har vært forholdsvis stabil i området 70/30 til 80/20. Det er med andre ord fortsatt mest populært å høre forskjeller på kabelaturet.

...
Men å nekte at de hører forskjell, når andre i samma rom hører større forskjeller ::)
...
Det handler vel litt om grunnleggende ærlighet også? Hører jeg ikke forskjell så skifter jeg ikke mening bare fordi naboen mener å høre ett eller annet. Vanlig vis bruker jeg tross alt egne ører når jeg hører.

...
Hadde enda diskusjonene dreid i en litt annen rettning, at de hører så liten forskjell mellom kabler i eget anlegg at de velger å bruke lite penger på kabler, så er det klart at man respekterer og aksepterer dems konklusjon, det er tross alt dems penger det handler om..
...
Ingen hørt/opplevd forskjell er ingen hørt/opplevd forskjell.

...
Jeg klarer ikke å se en eneste grunn til at noen parter, skal prøve å overbevise de andre om at de tar feil..
...
... bare litt ... ref dine egne postulater over.

...
Dette er tross alt Hi-Fi og ikke religion ;D
...
HiFi-frelsen er nær ... du må bare finne din messias først.

mvh
KJ
 
M

musicus

Gjest
Hører du forskjell på signalkabler i ditt eget anlegg?

KJ skrev:
Rotekroken skrev:
Å være negativ til kabler er nok litt av trenden i dag, ikke spør meg hvorfor..
Noen tviholder på at de ikke hører forskjell, selv med andre folk til stede som hører forskjeller i større grad, det er noe jeg virkelig undres over..
...
Det er med andre ord fortsatt mest populært å høre forskjeller på kabelaturet.

Det handler vel litt om grunnleggende ærlighet også? Hører jeg ikke forskjell så skifter jeg ikke mening bare fordi nabone mener å høre ett eller annet. Vanlig vis bruker jeg tross alt egne ører når jeg hører.
"Fortsatt mest populært å høre forskjell" for meg synes det som om du har vanskeligheter med å respektere at andre hører noe du selv ikke gjør, tror ikke du høster noe respekt for egen sak med en slik holdning.

Apropo ærlighet så går jo det andre veien igjen og, skal man slutte å mene man hører noe bare for at andre mener det er selvbedrag og tull igjen? Hvem er det som ikke bruker egne ører når de hører forresten? vel, jo det stemmer, har jo lest at noen har lest at det ikke er forskjeller og derfor er det ikke forskjeller enligt dem, det er mystisk for meg, men slik er nå hifi verdenen.

Litt mer gjensidig respekt, til tross for divergerende meninger er kanskje noe å tilstrebe fra alle parter?

mvh
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Hører du forskjell på signalkabler i ditt eget anlegg?

bra innlegg @musicus
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.269
Antall liker
4.626
Torget vurderinger
1
Hører du forskjell på signalkabler i ditt eget anlegg?

musicus skrev:
...
"Fortsatt mest populært å høre forskjell" for meg synes det som om du har vanskeligheter med å respektere at andre hører noe du selv ikke gjør, litt sånt, tror ikke du høster noe respekt selv med en slik holdning.
...
Så feil kan jeg ta, jeg hadde en formening om at den formuleringen var ganske nøytral.

...
Apropo ærlighet så går jo det andre veien igjen og, skal man slutte å mene man hører noe bare for at noen mener det er selvbedrag og tull igjen? Hvem er det som ikke bruker egne ører når de hører forresten? vel, jo det stemmer, har jo lest at noen har lest at det ikke er forskjeller og derfor er det ikke forskjeller enligt dem, det er mystisk for meg, men slik er nå hifi verdenen.
...
Selvfølgelig , «cuts both ways», men vær så hyggelig på les mitt innlegg i konekteksten av rotekroken sitt ...

...
Litt mer gjensidig respekt, til tross for divergenrende meninger er kanskje noe å tilstrebe fra alle parter?

mvh
Jeg hadde absolutt ingen intensjon av å være respektløs, med unntak av den aller siste strofen.

mvh
KJ
 
M

musicus

Gjest
Hører du forskjell på signalkabler i ditt eget anlegg?

Litt OT, men det berører absolutt temaet, jeg hører forskjell på de signalkablene jeg satte inn i anlegget for ett par timer siden mot nu også, det tok ett par timer få de til å åpne seg, bare så det er nevnt lissom 8) ...

mvh
 
M

musicus

Gjest
Hører du forskjell på signalkabler i ditt eget anlegg?

KJ skrev:
musicus skrev:
...
"Fortsatt mest populært å høre forskjell" for meg synes det som om du har vanskeligheter med å respektere at andre hører noe du selv ikke gjør, litt sånt, tror ikke du høster noe respekt selv med en slik holdning.
...
Så feil kan jeg ta, jeg hadde en formening om at den formuleringen var ganske nøytral.

...
Apropo ærlighet så går jo det andre veien igjen og, skal man slutte å mene man hører noe bare for at noen mener det er selvbedrag og tull igjen? Hvem er det som ikke bruker egne ører når de hører forresten? vel, jo det stemmer, har jo lest at noen har lest at det ikke er forskjeller og derfor er det ikke forskjeller enligt dem, det er mystisk for meg, men slik er nå hifi verdenen.
...
Selvfølgelig , «cuts both ways», men vær så hyggelig på les mitt innlegg i konekteksten av rotekroken sitt ...

...

Litt mer gjensidig respekt, til tross for divergenrende meninger er kanskje noe å tilstrebe fra alle parter?

mvh
Jeg hadde absolutt ingen intensjon av å være respektløs, med unntak av den aller siste strofen.

mvh
KJ

Man er kanskje litt xtra våken mot subtile slengere for tiden, det råder visst en "dannet" og intellektuell måte å drite ut sine meningsmotstandere på her inne omdagen, tok jeg feil beklager jeg, selv liker jeg mer raka pucker ;) :)......

mvh
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
Hører du forskjell på signalkabler i ditt eget anlegg?

KJ skrev:
Rotekroken skrev:
Å være negativ til kabler er nok litt av trenden i dag, ikke spør meg hvorfor..
Noen tviholder på at de ikke hører forskjell, selv med andre folk til stede som hører forskjeller i større grad, det er noe jeg virkelig undres over..
...
Skal vi i mindretallet gi etter for gruppepress selv om ørene våre ikke henger med? Jeg oppfatter forøvrig at fordelingen mellom de som hører og de som ikke hører har vært forholdsvis stabil i området 70/30 til 80/20. Det er med andre ord fortsatt mest populært å høre forskjeller på kabelaturet.

...
Men å nekte at de hører forskjell, når andre i samma rom hører større forskjeller ::)
...
Det handler vel litt om grunnleggende ærlighet også? Hører jeg ikke forskjell så skifter jeg ikke mening bare fordi nabone mener å høre ett eller annet. Vanlig vis bruker jeg tross alt egne ører når jeg hører.

...
Hadde enda diskusjonene dreid i en litt annen rettning, at de hører så liten forskjell mellom kabler i eget anlegg at de velger å bruke lite penger på kabler, så er det klart at man respekterer og aksepterer dems konklusjon, det er tross alt dems penger det handler om..
...
Ingen hørt/opplevd forskjell er ingen hørt/opplevd forskjell.

...
Jeg klarer ikke å se en eneste grunn til at noen parter, skal prøve å overbevise de andre om at de tar feil..
...
... bare litt ... ref dine egne postulater over.

...
Dette er tross alt Hi-Fi og ikke religion ;D
...
HiFi-frelsen er nær ... du må bare finne din messias først.

mvh
KJ
KJ..
Jeg er slettes ingen bekynner for eller mot kabler..
Du har ditt syn, som jeg respekterer..
Jeg har mitt syn, respekterer du det.?

Ingen, og da mener jeg ingen, skal bli utsatt for noe press av grupper eller annet..
Men å nekte for noe som er så åpenbart, som det er i noen tilfeller, det går på troverdighet eller mangel på troverdighet fra personer..
Så jeg undrer over grunnen til å lyve, selv om man er positiv eller negativ til kabler.?
Hvorfor skal jeg lyve om at jeg hører, eller ikke hører forskjell på kabler i ett bestemt oppsett.?
Dette går i begge rettninger..

Er det slik, at bare for at jeg hører forskjell på kabler, så skal du prøve å hente mest mulig negativt ut av det jeg skriver.?
Eller prøver du å tolke meg for det jeg virkelig skriver.?
Du plukker ut små avsnitt og baker din egen kake her, du tar ikke for deg helheten og meningen med det jeg skriver..
Har du noen begrunnelse om hvorfor.?
Kjell
 

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Innlegg
1.963
Antall liker
2
Hører du forskjell på signalkabler i ditt eget anlegg?

musicus skrev:
Man er kanskje litt xtra våken mot subtile slengere for tiden, det råder visst en "dannet" og intellektuell måte å drite ut sine meningsmotstandere på her inne
Kanskje du bare skal senke skuldrene litt..? Du hadde vel en slik skivebom i går og om jeg ikke husker helt feil?
 
M

musicus

Gjest
Hører du forskjell på signalkabler i ditt eget anlegg?

Greven skrev:
musicus skrev:
Man er kanskje litt xtra våken mot subtile slengere for tiden, det råder visst en "dannet" og intellektuell måte å drite ut sine meningsmotstandere på her inne
Kanskje du bare skal senke skuldrene litt..? Du hadde vel en slik skivebom i går og om jeg ikke shusker helt feil?

Kanskje, men der sa jeg også unnskyld om jeg tok feil, så skuldrene er nok der de skal være de, men det er ikke så lett å vite i stunden om man misset el ikke med sin kommentar når det først nu kommer frem at det var en feilplassert kommentar.

Det betyr forøvrig ikke, at jeg ikke mener dette om de subtile hentydningene man leser her titt og ofte.

mvh
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
Hører du forskjell på signalkabler i ditt eget anlegg?

Ærede medlemmer av: Jeg-hører-forskjell-på-kabler-lauget
1. hvorfor skal vi "krangle" om kabler hele tiden.?
2. kan du akseptere at dine venner i det andre lauget ikke hører forskjell på kabler.?
3. prøver du å overbevise dine venner og bekjente at det er hørbare forskjeller på kabler, selv om de faktisk aldri har hørt det selv.?
4. om punkt 3 er tilfelle, kan du gi noen begrunnelse for dette.?


Ærede medlemmer av: Jeg-hører-ikke-forskjell-på-kabler-lauget
1. hvorfor skal vi "krangle" om kabler hele tiden.?
2. Kan du akseptere at dine venner i det andre lauget hører forskjell på kabler.?
3. prøver du å overbevise dine venner og bekjente at det ikke er hørbare forskjeller på kabler, selv om de faktisk har hørt det ved flere anledninger.?
4. om punkt 3 er tilfelle, kan du gi noen begrunnelse for dette.?
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
Hører du forskjell på signalkabler i ditt eget anlegg?

KJ skrev:
musicus skrev:
...

Ser godt sammenligningen til RS her, og en kabel gir jo ingenting i seg selv, men om man tenkte på musikken som ren nytelse, og kabelen som en del av den kjeden som er med å foredle/formidle nytelsen igjen, så kunne det jo være en viss mulighet for at man kunne detektere en viss skillnad!?...

Jeg vil tro du ikke plukket ut det destillatet første gangen du testet Whisky? litt trening måtte det nok til!...

mvh
En del trening og kunnskap må selvfølgelig til for å identifisere destilatene pr. blindtes, det er imidlertid lite eller ingen trening som behøves for å smake/lukte forskjell på ulike tappinger av det skotske gull - med mindre man har en nese/gane som «blendes» av sprit.

mvh
KJ

Minst like enkelt er det å lære seg å lytte etter kablers lydpåvirkning, en rask demo med dertil egnede ledninger og du ville være omvendt :-*


Mvh. RS
 
M

musicus

Gjest
Hører du forskjell på signalkabler i ditt eget anlegg?

Rotekroken skrev:
Ærede medlemmer av: Jeg-hører-forskjell-på-kabler-lauget
1. hvorfor skal vi "krangle" om kabler hele tiden.?
2. kan du akseptere at dine venner i det andre lauget ikke hører forskjell på kabler.?
3. prøver du å overbevise dine venner og bekjente at det er hørbare forskjeller på kabler, selv om de faktisk aldri har hørt det selv.?
4. om punkt 3 er tilfelle, kan du gi noen begrunnelse for dette.?


Ærede medlemmer av: Jeg-hører-ikke-forskjell-på-kabler-lauget
1. hvorfor skal vi "krangle" om kabler hele tiden.?
2. Kan du akseptere at dine venner i det andre lauget hører forskjell på kabler.?
3. prøver du å overbevise dine venner og bekjente at det ikke er hørbare forskjeller på kabler, selv om de faktisk har hørt det ved flere anledninger.?
4. om punkt 3 er tilfelle, kan du gi noen begrunnelse for dette.?
For meg får folk høre, eller ikke høre, akkurat hva de vil (eller gjør) for meg, selv om ikke jeg alltid er enig forsøker jeg respektere det, men jeg har litt problemer med at folk tror de vet hva jeg hører og ikke hører, som noen så helhjertet synes å måtte gi uttrykk for, der klemmer vel skoen for min del.

mvh
 

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
1.587
Antall liker
11
Torget vurderinger
3
Hører du forskjell på signalkabler i ditt eget anlegg?

Nei.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.269
Antall liker
4.626
Torget vurderinger
1
Hører du forskjell på signalkabler i ditt eget anlegg?

Rotekroken skrev:
...
Jeg er slettes ingen bekynner for eller mot kabler..
Du har ditt syn, som jeg respekterer..
Jeg har mitt syn, respekterer du det.?
...
Du for ha meg unskyld for at jeg muligens legger noe annet i respekt enn det du gjør, men det er kun sematikk ift. respekt. Jeg vil helle si at jeg full ut anerkjenner at de aller fleste har et annet syn på kabler og andre ting enn det jeg har selv. Jeg erkjenner at meningsdannelsen skal være fri. Det forhindre meg selfølgelig ikke fra å uttrykke mine egne meninger om dette og hint når jeg finner det for godt, på et åpen forum som HFS.

...
Ingen, og da mener jeg ingen, skal bli utsatt for noe press av grupper eller annet..
Men å nekte for noe som er så åpenbart, som det er i noen tilfeller, det går på troverdighet eller mangel på troverdighet fra personer..
Så jeg undrer over grunnen til å lyve, selv om man er positiv eller negativ til kabler.?
Hvorfor skal jeg lyve om at jeg hører, eller ikke hører forskjell på kabler i ett bestemt oppsett.?
Dette går i begge rettninger..
...
Du rører ved kjernen til mange tidligere og framtidige sverdslag her på HFS og andre liknende debattforum. Jeg foreslår at du er litt mer forsiktig med å skrive «løgn» i denne og liknende sammenhenger. Litt av morroa med lyd og oppfatningen av lyd er det den er til tider svært individuel, og som regel ganske «flyktig». Noe som er åpenbart for deg kan godt være motsatt for din neste. Leg til at årsakssammenhengene fra «lyd» til «oppfatning av lyd» ikke alltid er så klar og uomtvistelig som man kan ledes til å tro.

...
Er det slik, at bare for at jeg hører forskjell på kabler, så skal du prøve å hente mest mulig negativt ut av det jeg skriver.?
Eller prøver du å tolke meg for det jeg virkelig skriver.?
Du plukker ut små avsnitt og baker din egen kake her, du tar ikke for deg helheten og meningen med det jeg skriver..
Har du noen begrunnelse om hvorfor.?
Kjell
Jeg baker som regel altid min egen kake. Oftest så prøver jeg å forstå hva folk skriver og mener uavhengig av om de hører dette eller hint. Jeg har hittil ikke vært på jakt etter noe «mest mulig negativt» av det noen har skrevet. Det jeg klipper og limer i stitatene, gjør jeg for å framheve momenter som jeg kommenterer direkte. Momenter som jeg ikke har noen komentarer til klipper jeg ofte ut, litt avheging av hvordan jeg oppfatter dem ift. de momentene som jeg velger å kommentere.

mvh
KJ
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.269
Antall liker
4.626
Torget vurderinger
1
Hører du forskjell på signalkabler i ditt eget anlegg?

R.Solhaug skrev:
...

Minst like enkelt er det å lære seg å lytte etter kablers lydpåvirkning, en rask demo med dertil egnede ledninger og du ville være omvendt :-*


Mvh. RS
Hvorfor være omvendt framfor å være rettvendt?

Fra spøk til revolver, jeg har omvendt meg selv minst to ganger i denne problemstillingen, dersom jeg tar med praitelle deler av problemstillingen så kan jeg gange det med mins 3.

mvh
KJ
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
Hører du forskjell på signalkabler i ditt eget anlegg?

musicus skrev:
Rotekroken skrev:
Ærede medlemmer av: Jeg-hører-forskjell-på-kabler-lauget
1. hvorfor skal vi "krangle" om kabler hele tiden.?
2. kan du akseptere at dine venner i det andre lauget ikke hører forskjell på kabler.?
3. prøver du å overbevise dine venner og bekjente at det er hørbare forskjeller på kabler, selv om de faktisk aldri har hørt det selv.?
4. om punkt 3 er tilfelle, kan du gi noen begrunnelse for dette.?


Ærede medlemmer av: Jeg-hører-ikke-forskjell-på-kabler-lauget
1. hvorfor skal vi "krangle" om kabler hele tiden.?
2. Kan du akseptere at dine venner i det andre lauget hører forskjell på kabler.?
3. prøver du å overbevise dine venner og bekjente at det ikke er hørbare forskjeller på kabler, selv om de faktisk har hørt det ved flere anledninger.?
4. om punkt 3 er tilfelle, kan du gi noen begrunnelse for dette.?
For meg får folk høre, eller ikke høre, akkurat hva de vil (eller gjør) for meg, selv om ikke jeg alltid er enig forsøker jeg resppektere det, men jeg har litt problemer med at folk tror de vet hva jeg hører og ikke hører, som noen så helhjertet synes å måtte gi uttrykk for, der klemmer vel skoen for min del.

mvh
Det bunner og grunner vel i nada respekt for hva du personlig hører og opplever.?
Sliter litt med dette jeg også, selv om jeg aldri har vært en bekynner for hva andre måtte legge i kabler..
Respekt for hva jeg hører og opplever, er sjeldent til stede hos de som ikke hører forskjell på kabler..

Jeg vil gjerne komme med en liten historie som jeg har fortalt før..
For noen år siden, det må vel ha vært rundt 2002/2003 en gang, da hadde jeg et anlegg som nytt kostet litt over 100k..
Der slet jeg veldig med å få anlegget til å spille slik jeg ønsket det, så jeg nærmest støvsuget bruktbørsen for å finne de rette kablene, som jeg håpet ville rette opp i all galskapen som jeg hadde kjøpt og betalt for..
Uansett hva jeg putta inn av kabler over alt, så hadde dette minimal effekt.!
Seriøst ment, jeg klarte knapt nok å skille mellom de sorte lakris snørene og ganske dyre kabler fra Transparent..
At det finnes anlegg som ikke hører forskjell av betydning mellom lakris snører og Odin, det vet jeg..

Med min erfaring, så kan jeg ikke si at det ene eller andre "lauget" tar feil..
Det som er feil, er at vi skal prøve å overbevise alle andre om at vi har rett..
Kjell
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.101
Antall liker
503
Hører du forskjell på signalkabler i ditt eget anlegg?

Rotekroken skrev:
Noen tviholder på at de ikke hører forskjell, selv med andre folk til stede som hører forskjeller i større grad, det er noe jeg virkelig undres over..
Tja, jeg tenker vel at dette like gjerne kan være et uttrykk for en viss integritet. Enhver som har vært på seminar med feks den danske x-pusheren av Nordost ser at han helt klart spiller på gruppepsykologi. Når han først forteller deg at forskjellene er sånn og sånn for så å holde deg med blikket fram til du sier noe eller nikker, så har dette i seg selv en effekt. Når så andre i gruppen også nikker eller sier noe positivt så er det enda vanskeligere å ikke bli revet med. Når konteksten så entydig kommuniserer at man bør høre en forskjell eller ihvertfall si at man gjør det, så oppleves det vanskelig å komme med beskrivelser av sine reelle opplevelser.

For min del opplevde jeg noe lignende på Hortenmessa. Vadseth oppfordret meg til å sette meg i den beste lyttestolen på rommet til hifiguiden mens selgeren så fjernet kabelstøttene under høyttalerkablene. Vadseth hadde selv nettopp bekreftet at dette var relativt enkelt å høre forskjell på. Jeg skal love deg at det enkleste hadde vært å beskrive endringer som følge av kabelstøttenes tilstedeværelse.
 

niklasthedolphin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.06.2006
Innlegg
352
Antall liker
1
Hører du forskjell på signalkabler i ditt eget anlegg?

SOEDAL skrev:
Rotekroken skrev:
Noen tviholder på at de ikke hører forskjell, selv med andre folk til stede som hører forskjeller i større grad, det er noe jeg virkelig undres over..
Tja, jeg tenker vel at dette like gjerne kan være et uttrykk for en viss integritet. Enhver som har vært på seminar med feks den danske x-pusheren av Nordost ser at han helt klart spiller på gruppepsykologi. Når han først forteller deg at forskjellene er sånn og sånn for så å holde deg med blikket fram til du sier noe eller nikker, så har dette i seg selv en effekt. Når så andre i gruppen også nikker eller sier noe positivt så er det enda vanskeligere å ikke bli revet med. Når konteksten så entydig kommuniserer at man bør høre en forskjell eller ihvertfall si at man gjør det, så oppleves det vanskelig å komme med beskrivelser av sine reelle opplevelser.

For min del opplevde jeg noe lignende på Hortenmessa. Vadseth oppfordret meg til å sette meg i den beste lyttestolen på rommet til hifiguiden mens selgeren så fjernet kabelstøttene under høyttalerkablene. Vadseth hadde selv nettopp bekreftet at dette var relativt enkelt å høre forskjell på. Jeg skal love deg at det enkleste hadde vært å beskrive endringer som følge av kabelstøttenes tilstedeværelse.
Jamen værsågod.
Du beskriver bare.
Det ville glæde mig at høre om din oplevelse af kabelstøtternes indflydelse på lyden.

"dolph"
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.101
Antall liker
503
Hører du forskjell på signalkabler i ditt eget anlegg?

niklasthedolphin skrev:
SOEDAL skrev:
Rotekroken skrev:
Noen tviholder på at de ikke hører forskjell, selv med andre folk til stede som hører forskjeller i større grad, det er noe jeg virkelig undres over..
Tja, jeg tenker vel at dette like gjerne kan være et uttrykk for en viss integritet. Enhver som har vært på seminar med feks den danske x-pusheren av Nordost ser at han helt klart spiller på gruppepsykologi. Når han først forteller deg at forskjellene er sånn og sånn for så å holde deg med blikket fram til du sier noe eller nikker, så har dette i seg selv en effekt. Når så andre i gruppen også nikker eller sier noe positivt så er det enda vanskeligere å ikke bli revet med. Når konteksten så entydig kommuniserer at man bør høre en forskjell eller ihvertfall si at man gjør det, så oppleves det vanskelig å komme med beskrivelser av sine reelle opplevelser.

For min del opplevde jeg noe lignende på Hortenmessa. Vadseth oppfordret meg til å sette meg i den beste lyttestolen på rommet til hifiguiden mens selgeren så fjernet kabelstøttene under høyttalerkablene. Vadseth hadde selv nettopp bekreftet at dette var relativt enkelt å høre forskjell på. Jeg skal love deg at det enkleste hadde vært å beskrive endringer som følge av kabelstøttenes tilstedeværelse.
Jamen værsågod.
Du beskriver bare.
Det ville glæde mig at høre om din oplevelse af kabelstøtternes indflydelse på lyden.

"dolph"
Poenget mitt er kun at man noen ganger havner i situasjoner hvor det forventes av andre at man skal mene noe bestemt eller beskrive noe bestemt. Konteksten vil i seg selv påvirke svaret i mange sammenhenger.

Personlig prøver jeg å løsrive meg fra disse prosessene. I eksemplet med den danske Nordost-pusheren følte jeg meg rett og slett prøvd manipulert. I eksemplet fra Hortenmessa måtte jeg svare ærlig, og svaret var at jeg ikke opplevde noen entydig forskjell.
 
P

Parelius

Gjest
Hører du forskjell på signalkabler i ditt eget anlegg?

SOEDAL skrev:
niklasthedolphin skrev:
SOEDAL skrev:
Rotekroken skrev:
Noen tviholder på at de ikke hører forskjell, selv med andre folk til stede som hører forskjeller i større grad, det er noe jeg virkelig undres over..
Tja, jeg tenker vel at dette like gjerne kan være et uttrykk for en viss integritet. Enhver som har vært på seminar med feks den danske x-pusheren av Nordost ser at han helt klart spiller på gruppepsykologi. Når han først forteller deg at forskjellene er sånn og sånn for så å holde deg med blikket fram til du sier noe eller nikker, så har dette i seg selv en effekt. Når så andre i gruppen også nikker eller sier noe positivt så er det enda vanskeligere å ikke bli revet med. Når konteksten så entydig kommuniserer at man bør høre en forskjell eller ihvertfall si at man gjør det, så oppleves det vanskelig å komme med beskrivelser av sine reelle opplevelser.

For min del opplevde jeg noe lignende på Hortenmessa. Vadseth oppfordret meg til å sette meg i den beste lyttestolen på rommet til hifiguiden mens selgeren så fjernet kabelstøttene under høyttalerkablene. Vadseth hadde selv nettopp bekreftet at dette var relativt enkelt å høre forskjell på. Jeg skal love deg at det enkleste hadde vært å beskrive endringer som følge av kabelstøttenes tilstedeværelse.
Jamen værsågod.
Du beskriver bare.
Det ville glæde mig at høre om din oplevelse af kabelstøtternes indflydelse på lyden.

"dolph"
Poenget mitt er kun at man noen ganger havner i situasjoner hvor det forventes av andre at man skal mene noe bestemt eller beskrive noe bestemt. Konteksten vil i seg selv påvirke svaret i mange sammenhenger.

Personlig prøver jeg å løsrive meg fra disse prosessene. I eksemplet med den danske Nordost-pusheren følte jeg meg rett og slett prøvd manipulert. I eksemplet fra Hortenmessa måtte jeg svare ærlig, og svaret var at jeg ikke opplevde noen entydig forskjell.
Godt poeng dette, slik jeg ser det. Og en skal ikke undervurdere den "føring" som ligger i at en hel hfi-verden mener at disse forskjellen eksisterer. Da å si at en ikke hører forskjeller på kabler kan godt taes til inntekt for at personen har dårlig hørsel, dårlig anlegg eller gud vet. Om vi vil det eller ikke; hobbyen vår som hifi-nøtter "lever" på alskens slike forskjeller. Det er rasjonalet for hele vår eksistens. Å tro at slikt ikke gir føringer er nesten naivt.

Ikke dermed sagt at dette er hele sannheten, men mer for å understreke SOEDALS poeng.
 

lofi

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.03.2008
Innlegg
53
Antall liker
1
Hører du forskjell på signalkabler i ditt eget anlegg?

Rotekroken skrev:
Hvorfor har det gått sport i at de skal være et slags overhode, å prøve å overbevise oss om at det er placebo eller andre rare faktorer ute å går.?
Enig i at mange går litt vel langt for å nå fram med synspunktene sine her inne, MEN placebo er et høyst reelt fenomen (problem) også innen audio. Hjernen premierer våre forventninger til hva vi kommer til å høre med innbilt superhørsel og lar oss høre forskjeller der det faktisk ikke er noen. Dette er fakta som merkelig få av deltakerne her inne velger å forholde seg til.
 
M

musicus

Gjest
Hører du forskjell på signalkabler i ditt eget anlegg?

loFi skrev:
Rotekroken skrev:
Hvorfor har det gått sport i at de skal være et slags overhode, å prøve å overbevise oss om at det er placebo eller andre rare faktorer ute å går.?
Enig i at mange går litt vel langt for å nå fram med synspunktene sine her inne, MEN placebo er et høyst reelt fenomen (problem) også innen audio. Hjernen premierer våre forventninger til hva vi kommer til å høre med innbilt superhørsel og lar oss høre forskjeller der det faktisk ikke er noen. Dette er fakta som merkelig få av deltakerne her inne velger å forholde seg til.
De fleste har nok dette i bakhodet ett sted, noe man derimot oftere (i denne sammenheng) ser bort fra er vel denne:

Nocebo

"Det motsatte av placeboeffekt er kalt noceboeffekt, som altså innebærer en forverring av en tilstand ved behandling og hvis årsak kan isoleres til personlige eller kulturelle forventninger. Det klareste eksemplet på nocebo er et menneske som dør etter å ha blitt bitt av en slange som ikke er giftig".

Kan og overføres til det å ikke høre forskjeller, om man har bestemt seg for det.....

mvh
 

lofi

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.03.2008
Innlegg
53
Antall liker
1
Hører du forskjell på signalkabler i ditt eget anlegg?

musicus skrev:
loFi skrev:
Rotekroken skrev:
Hvorfor har det gått sport i at de skal være et slags overhode, å prøve å overbevise oss om at det er placebo eller andre rare faktorer ute å går.?
Enig i at mange går litt vel langt for å nå fram med synspunktene sine her inne, MEN placebo er et høyst reelt fenomen (problem) også innen audio. Hjernen premierer våre forventninger til hva vi kommer til å høre med innbilt superhørsel og lar oss høre forskjeller der det faktisk ikke er noen. Dette er fakta som merkelig få av deltakerne her inne velger å forholde seg til.
De fleste har nok dette i bakhodet ett sted, noe man derimot oftere (i denne sammenheng) ser bort fra er vel denne:

Nocebo

"Det motsatte av placeboeffekt er kalt noceboeffekt, som altså innebærer en forverring av en tilstand ved behandling og hvis årsak kan isoleres til personlige eller kulturelle forventninger. Det klareste eksemplet på nocebo er et menneske som dør etter å ha blitt bitt av en slange som ikke er giftig".

Kan og overføres til det å ikke høre forskjeller, om man har bestemt seg for det.....

mvh
Kanskje du har et poeng her. Mulig jeg kun snakker for meg selv, men jeg vil vel tro at selv skeptikere med hi-fi som hobby er positivt nysjerrig på å finne lydmessige forbedringer der de kan oppnås og ikke vil gå inn i en lyttesituasjon med en så negativ og fastlåst innstilling.
 
Topp Bunn