Diverse Høy og skarp diskant, trenger tips.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Mulelid

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.04.2011
    Innlegg
    463
    Antall liker
    51
    Sted
    Vik i Sogn
    Asbjørn? Har du platespiller hjemme hos deg selv, eller kun kjedelige, digitale kilder? Skjønner at du vet mye, men ikke glem musikken oppi det hele. Over- og undertoner skal være der, de. :)
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.326
    Antall liker
    1.189
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Hva er det som får dere til å tro at en tone på 50 Hz er den EGENTLIGE tonen på 50 Hz og ikke noe annet i hele dette frekvensuniverset?? 100 delt på 2 er også 50 Hz? Det er LYD man snakker om her!
    En trykkbølge på 50 svingninger pr sekund er ikke noe annet enn nettopp det. Hvordan får du 100 svingninger til å bli 50?
    Når en tone på 150 Hz møter en på 100 blir det 50 igjen når den på 100 går og legger seg.......... 150 er nemlig 3 stk. 50 Hz. Hadde det ikke vært sånn ville det vært UTROLIG kjedelig med musikk, stereoanlegg og høyttalere.
    Jeg tror nesten JEG går og legger meg....
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Hvis dere setter på en tone på 1 kHz og prøver å lage samme tone med å plystre, hva skjer da? Jo, dere vil høre veldig lave frekvenser når dere nærmer dere 1 kHz. Plystrer dere ut 950 Hz vil det dure i ørene deres med 50 Hz tone. Det samme skjer ved 1050 Hz i plystrelyden. Dette kommer man ikke unna! Slik får man også mye dypbass fra en høyttaler som ikke evner å gå dypere enn 80 Hz. Det er høyttaleren som ikke går dypere. Hva TONENE gjør er noe HELT annet!
    Det du beskriver her oppstår inne i hodet hvis man lager lyden selv og den summeres med kraftige toner med LIK NOK overtonestruktur som den du lager selv. Hvis man er utenforforstående blir denne "lyden" veldig svak med mindre lyden rundt er ekstremt høy. At disse tonene som summeres oppstår i et annet frekvensleie enn de tonene som summeres var nytt for meg, men jeg skal ikke være bastant på det siden denne "summingen" fungerer som en "sinustone" uten egne overtoner og som er svært vanskelig å fastslå frekvensområdet på.

    Jeg mener at man ikke oppnår denne effekten ved hifianlegg fordi man blant mye annet er avhengig av 100% gjengivelse av flere overtonerekker for å oppnå den effekten.

    Jeg er åpen for å ha feil og prøv meg gjerne, men jeg mener at jeg aldri har opplevd fenomenet som du beskriver på den måten.
     
    Sist redigert:

    Fugazi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    917
    Antall liker
    259
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    13
    Tror jeg ville prøvd ut flere forskjellige kabler mellom cd spiller og forsterker. Prøv også å bytte ut nettkabelen til cd spilleren. Har slitt med samme problem selv.

    Løste mye av problemet med andre kabler.
    Er dette en spøk? Bytte av strømkabel til kilde kan gi en mindre hissig diskant?
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.326
    Antall liker
    1.189
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Hvis dere setter på en tone på 1 kHz og prøver å lage samme tone med å plystre, hva skjer da? Jo, dere vil høre veldig lave frekvenser når dere nærmer dere 1 kHz. Plystrer dere ut 950 Hz vil det dure i ørene deres med 50 Hz tone. Det samme skjer ved 1050 Hz i plystrelyden. Dette kommer man ikke unna! Slik får man også mye dypbass fra en høyttaler som ikke evner å gå dypere enn 80 Hz. Det er høyttaleren som ikke går dypere. Hva TONENE gjør er noe HELT annet!
    Det du beskriver her oppstår inne i hodet hvis man lager lyden selv og den summeres med kraftige toner med LIK NOK overtonestruktur som den du lager selv. Hvis man er utenforforstående blir denne "lyden" veldig svak med mindre lyden rundt er ekstremt høy. At disse tonene som summeres oppstår i et annet frekvensleie enn de tonene som summeres var nytt for meg, men jeg skal ikke være bastant på det siden denne "summingen" fungerer som en "sinustone" uten egne overtoner og som er svært vanskelig å fastslå frekvensområdet på.

    Jeg mener at man ikke oppnår denne effekten ved hifianlegg fordi man blant mye annet er avhengig av 100% gjengivelse av flere overtonerekker for å oppnå den effekten.

    Jeg er åpen for å ha feil og prøv meg gjerne, men jeg mener at jeg aldri har opplevd fenomenet som du beskriver på den måten.
    Jeg får assosiasjoner til hun jenta på idol som laget vibrato ved å slå lett på sine egne ører.....
     

    lacerta

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.02.2006
    Innlegg
    173
    Antall liker
    28
    Vanlig 5 eller 10 watt motstand , de vanlig hvite 10 ohm hos dynabel er helt ok som en start, kun i serie med diskant termina ( f.eks. + polen )l, prøv med 1 ohm og juster ut derfra
    Kan høytalerene ta skade av dette? Hvis ikke, så kunne jeg tenkte meg å prøve. Kan du gi meg en beskrivelse for hvordan jeg gjør det for mine høyttalere (Dali Ikon 5 Mk2), gjerne med teskje siden jeg ikke er så kyndig;)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.292
    Antall liker
    39.175
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Asbjørn? Har du platespiller hjemme hos deg selv, eller kun kjedelige, digitale kilder? Skjønner at du vet mye, men ikke glem musikken oppi det hele. Over- og undertoner skal være der, de. :)
    Jepp:

    11235d1335552199-mad-science-stereo-i-seks-kanaler-dsc01384.jpg


    Men over- og undertoner skal være på innspillingen, ikke produseres i anlegget. En gitarforsterker skal gjerne vrenge og legge til alskens mer-eller-mindre harmoniske over- og undertoner. Men når den lyden er fanget på plate, enten det er vinyl eller polykarbonat, så skal den gjengis, ikke krydres videre med ny forvrengning.
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.152
    Antall liker
    6.786
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    @Asbjørn. Du mottar herved prisen SMBTV som står for sentralens mest beherskede og tålmodige vesen.
    Det å aldri håne eller latterliggjøre opplagt idiotskap er en egenskap som svært få besitter men banna bein. Kudos.
     

    LESSisdox@

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2006
    Innlegg
    726
    Antall liker
    261
    Sted
    Åkrehamn,karmøy
    Torget vurderinger
    1
    Tror jeg ville prøvd ut flere forskjellige kabler mellom cd spiller og forsterker. Prøv også å bytte ut nettkabelen til cd spilleren. Har slitt med samme problem selv.

    Løste mye av problemet med andre kabler.
    Er dette en spøk? Bytte av strømkabel til kilde kan gi en mindre hissig diskant?

    Hei
    Det er nok ikke spøk, det er forskjeller /lydforskjeller ved bytte av forskjellige audio strøm kabler

    merker det i toppen /diskant ved bytte og ellers i lyd bilde /klarere mere på /mørkere mindre på oppover , alt etter kabelens egen lyd
    Det er nok mange flinke her inne som kan forklare lyd signature på forskjellige kabler- hjemmelagde eller butikk kabler .
    Legg ut en TRÅD om STRØM kabel :) ++++++ (eller kansje ikke :eek: )
    Mvh Roy K
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.008
    Antall liker
    1.129
    Skal denne tråden vries over i eeeeenda en kabeldiskusjon?
    Gud forby.....
     

    LESSisdox@

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2006
    Innlegg
    726
    Antall liker
    261
    Sted
    Åkrehamn,karmøy
    Torget vurderinger
    1
    Tror jeg ville prøvd ut flere forskjellige kabler mellom cd spiller og forsterker. Prøv også å bytte ut nettkabelen til cd spilleren. Har slitt med samme problem selv.

    Løste mye av problemet med andre kabler.
    Er dette en spøk? Bytte av strømkabel til kilde kan gi en mindre hissig diskant?
    Regelbrudd på HVA :mad:
    Strøm kabel har positiv innvirkning på hard lyd i diskant
    som kan tunes til det bedre
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.908
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Hva er det som får dere til å tro at en tone på 50 Hz er den EGENTLIGE tonen på 50 Hz og ikke noe annet i hele dette frekvensuniverset?? 100 delt på 2 er også 50 Hz? Det er LYD man snakker om her!
    En trykkbølge på 50 svingninger pr sekund er ikke noe annet enn nettopp det. Hvordan får du 100 svingninger til å bli 50?
    Når en tone på 150 Hz møter en på 100 blir det 50 igjen når den på 100 går og legger seg.......... 150 er nemlig 3 stk. 50 Hz. Hadde det ikke vært sånn ville det vært UTROLIG kjedelig med musikk, stereoanlegg og høyttalere.

    Hva i all verden?
    Hvordan få vekk pipetoner i øret ved tinnitus? Jo, send inn en pipetone til med frekvens som gjør at de to blandes og blir til frekvens øret ikke klarer å oppfatte. Hvis dere setter på en tone på 1 kHz og prøver å lage samme tone med å plystre, hva skjer da? Jo, dere vil høre veldig lave frekvenser når dere nærmer dere 1 kHz. Plystrer dere ut 950 Hz vil det dure i ørene deres med 50 Hz tone. Det samme skjer ved 1050 Hz i plystrelyden. Dette kommer man ikke unna! Slik får man også mye dypbass fra en høyttaler som ikke evner å gå dypere enn 80 Hz. Det er høyttaleren som ikke går dypere. Hva TONENE gjør er noe HELT annet!
    Du er inne på et fenomen som kalles "beats" (takk til Asbjørn som frisket opp den korrekte betegnelsen for et par år siden).

    Jeg legger inn en video som viser hva som skjer når du legger sammen signaler med frekvens på 436-440-444 Hz - da oppstår det hørbare pulser i signalet - avhengig av forskjellen i frekvenser.

    Se og lytt:


    Selv om det er lett å høre dette gjennom en hvilken som helst høyttaler, betyr det ikke at høyttaleren spiller ned til den frekvensen vi tror vi hører. Høyttaleren spiller bare to signaler på respektive 436-440, 440-444 og 436-444 Hz - som øret oppfatter som å stige og synke i volum med en regelmessig frekvens - avhengig av differansen mellom de frekvensene som spilles.

    Hadde man spilt frekvenser på f.eks. 439 og 440 Hz, ville vi ha hørt en puls hvert sekund. Igjen: det betyr ikke at høyttaleren spiller ned til 1 Hz - ingen høyttalere gjør det. Populært sagt, kunne man - hvis man hadde vært rask nok - like gjerne like gjerne ha skrudd volumrattet på forsterkeren fra null og opp til ett passe lyttenivå og tilbake igjen én gang i sekundet.
     
    Sist redigert:

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Hva er det som får dere til å tro at en tone på 50 Hz er den EGENTLIGE tonen på 50 Hz og ikke noe annet i hele dette frekvensuniverset?? 100 delt på 2 er også 50 Hz? Det er LYD man snakker om her!
    En trykkbølge på 50 svingninger pr sekund er ikke noe annet enn nettopp det. Hvordan får du 100 svingninger til å bli 50?
    Når en tone på 150 Hz møter en på 100 blir det 50 igjen når den på 100 går og legger seg.......... 150 er nemlig 3 stk. 50 Hz. Hadde det ikke vært sånn ville det vært UTROLIG kjedelig med musikk, stereoanlegg og høyttalere.

    Hva i all verden?
    Hvordan få vekk pipetoner i øret ved tinnitus? Jo, send inn en pipetone til med frekvens som gjør at de to blandes og blir til frekvens øret ikke klarer å oppfatte. Hvis dere setter på en tone på 1 kHz og prøver å lage samme tone med å plystre, hva skjer da? Jo, dere vil høre veldig lave frekvenser når dere nærmer dere 1 kHz. Plystrer dere ut 950 Hz vil det dure i ørene deres med 50 Hz tone. Det samme skjer ved 1050 Hz i plystrelyden. Dette kommer man ikke unna! Slik får man også mye dypbass fra en høyttaler som ikke evner å gå dypere enn 80 Hz. Det er høyttaleren som ikke går dypere. Hva TONENE gjør er noe HELT annet!
    Du er inne på et fenomen som kalles "beats" (takk til Asbjørn som frisket opp den korrekte betegnelsen for et par år siden).

    Jeg legger inn en video som viser hva som skjer når du legger sammen signaler med frekvens på 436-440-444 Hz - da oppstår det hørbare pulser i signalet - avhengig av forskjellen i frekvenser.

    Se og lytt:


    Selv om det er lett å høre dette gjennom en hvilken som helst høyttaler, betyr det ikke at høyttaleren spiller ned til den frekvensen vi tror vi hører. Høyttaleren spiller bare to signaler på respektive 436-440, 440-444 og 436-444 Hz - som øret oppfatter som å stige og synke i volum med en regelmessig frekvens - avhengig av differansen mellom de frekvensene som spilles.

    Hadde man spilt frekvenser på f.eks. 439 og 440 Hz, ville vi ha hørt en puls hvert sekund. Igjen: det betyr ikke at høyttaleren spiller ned til 1 Hz - ingen høyttalere gjør det. Populært sagt, kunne man - hvis man hadde vært rask nok - like gjerne like gjerne ha skrudd volumrattet på forsterkeren fra null og opp til ett passe lyttenivå og tilbake igjen én gang i sekundet.
    Bra eksempel!
    Det er også verdt å merke seg at lyden som oppstår er i samme frekvensleie som de to andre tonene.
    Hvis de to tonene hadde vært 1 og 5 trinn i en akkord ville de sammen summert slik at lyden som oppstår villle vært 3 trinnet i akkorden, men da i samme frekvensleie.

    Undertoner oppstår ikke på denne måten. Undertoner speiler overtonene og hadde vi hørt disse ville vi ved en avspilt C ha overtoner som tilsvarer en c-dur akkord og undertoner til en F-moll akkord som i praksis ville hatt dissonanser på 3 og 5 trinnene.
    Når man spiller en tone inn i et åpent flygel med pedalen nedtrykket aktiveres de strengene som representerer overtoner. Man ville da ha fått en dissonerende akkord hvis undertoner hadde blitt aktivert.
     
    Sist redigert:

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.908
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Hva er det som får dere til å tro at en tone på 50 Hz er den EGENTLIGE tonen på 50 Hz og ikke noe annet i hele dette frekvensuniverset?? 100 delt på 2 er også 50 Hz? Det er LYD man snakker om her!
    En trykkbølge på 50 svingninger pr sekund er ikke noe annet enn nettopp det. Hvordan får du 100 svingninger til å bli 50?
    Når en tone på 150 Hz møter en på 100 blir det 50 igjen når den på 100 går og legger seg.......... 150 er nemlig 3 stk. 50 Hz. Hadde det ikke vært sånn ville det vært UTROLIG kjedelig med musikk, stereoanlegg og høyttalere.

    Hva i all verden?
    Hvordan få vekk pipetoner i øret ved tinnitus? Jo, send inn en pipetone til med frekvens som gjør at de to blandes og blir til frekvens øret ikke klarer å oppfatte. Hvis dere setter på en tone på 1 kHz og prøver å lage samme tone med å plystre, hva skjer da? Jo, dere vil høre veldig lave frekvenser når dere nærmer dere 1 kHz. Plystrer dere ut 950 Hz vil det dure i ørene deres med 50 Hz tone. Det samme skjer ved 1050 Hz i plystrelyden. Dette kommer man ikke unna! Slik får man også mye dypbass fra en høyttaler som ikke evner å gå dypere enn 80 Hz. Det er høyttaleren som ikke går dypere. Hva TONENE gjør er noe HELT annet!
    Du er inne på et fenomen som kalles "beats" (takk til Asbjørn som frisket opp den korrekte betegnelsen for et par år siden).

    Jeg legger inn en video som viser hva som skjer når du legger sammen signaler med frekvens på 436-440-444 Hz - da oppstår det hørbare pulser i signalet - avhengig av forskjellen i frekvenser.

    Se og lytt:


    Selv om det er lett å høre dette gjennom en hvilken som helst høyttaler, betyr det ikke at høyttaleren spiller ned til den frekvensen vi tror vi hører. Høyttaleren spiller bare to signaler på respektive 436-440, 440-444 og 436-444 Hz - som øret oppfatter som å stige og synke i volum med en regelmessig frekvens - avhengig av differansen mellom de frekvensene som spilles.

    Hadde man spilt frekvenser på f.eks. 439 og 440 Hz, ville vi ha hørt en puls hvert sekund. Igjen: det betyr ikke at høyttaleren spiller ned til 1 Hz - ingen høyttalere gjør det. Populært sagt, kunne man - hvis man hadde vært rask nok - like gjerne like gjerne ha skrudd volumrattet på forsterkeren fra null og opp til ett passe lyttenivå og tilbake igjen én gang i sekundet.
    Bra eksempel!
    Det er også verdt å merke seg at lyden som oppstår er i samme frekvensleie som de to andre tonene.
    Hvis de to tonene hadde vært 1 og 5 trinn i en akkord ville de sammen summert slik at lyden som oppstår villle vært 3 trinnet i akkorden, men da i samme frekvensleie.

    Undertoner oppstår ikke på denne måten. Undertoner speiler overtonene og hadde vi hørt disse ville vi ved en avspilt C ha overtoner som tilsvarer en c-dur akkord og undertoner til en F-moll akkord.
    Jeg har ikke noe særlig greie på undertoner og akkorder - men kom på at hvis man nå ville lure øret til å tro at en hvilken som helst høyttaler kunne spille bass ved å manipulere med frekvensdifferanser i f.eks. det frekvensområdet rundt 440 Hz jeg har brukt som eksempel ovenfor, måtte man jo spille disse frevensene utrolig høyt for å få til noe som øret oppfattet som trøkk i dypbassen. Men innimellom det ønskede trøkket i dypbassen ville jo alt annet bli overdøvet av lyd i området 400-500 Hz - og da blir jo litt av poenget borte.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Fenomenet du viser er ikke noe annet enn en helt vanlig dissonans som oppstår mellom to toner pågrunn av summeringen mellom to frekvenser. En helt vanlig jazzakkord har flere slike uten at det gir utslag i bassen av den grunn.
    Ved nærmere ettertanke er disse to frekvensene så nære hverandre at man heller kan kalle de dårlig intonert.
     
    Sist redigert:

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.008
    Antall liker
    1.129
    Mulelid:
    Nå foreslår jeg at du tar deg en bolle, eller kanskje to?
    Og før du sier noe mer om hørselen vår og resonnanser i rommet, tror jeg det kan være en god ide å lese seg litt bedre opp på temaene.
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.908
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Hva er det som får dere til å tro at en tone på 50 Hz er den EGENTLIGE tonen på 50 Hz og ikke noe annet i hele dette frekvensuniverset?? 100 delt på 2 er også 50 Hz? Det er LYD man snakker om her!
    En trykkbølge på 50 svingninger pr sekund er ikke noe annet enn nettopp det. Hvordan får du 100 svingninger til å bli 50?
    Når en tone på 150 Hz møter en på 100 blir det 50 igjen når den på 100 går og legger seg.......... 150 er nemlig 3 stk. 50 Hz. Hadde det ikke vært sånn ville det vært UTROLIG kjedelig med musikk, stereoanlegg og høyttalere.

    Hva i all verden?
    Hvordan få vekk pipetoner i øret ved tinnitus? Jo, send inn en pipetone til med frekvens som gjør at de to blandes og blir til frekvens øret ikke klarer å oppfatte. Hvis dere setter på en tone på 1 kHz og prøver å lage samme tone med å plystre, hva skjer da? Jo, dere vil høre veldig lave frekvenser når dere nærmer dere 1 kHz. Plystrer dere ut 950 Hz vil det dure i ørene deres med 50 Hz tone. Det samme skjer ved 1050 Hz i plystrelyden. Dette kommer man ikke unna! Slik får man også mye dypbass fra en høyttaler som ikke evner å gå dypere enn 80 Hz. Det er høyttaleren som ikke går dypere. Hva TONENE gjør er noe HELT annet!
    Du er inne på et fenomen som kalles "beats" (takk til Asbjørn som frisket opp den korrekte betegnelsen for et par år siden).

    Jeg legger inn en video som viser hva som skjer når du legger sammen signaler med frekvens på 436-440-444 Hz - da oppstår det hørbare pulser i signalet - avhengig av forskjellen i frekvenser.

    Se og lytt:


    Selv om det er lett å høre dette gjennom en hvilken som helst høyttaler, betyr det ikke at høyttaleren spiller ned til den frekvensen vi tror vi hører. Høyttaleren spiller bare to signaler på respektive 436-440, 440-444 og 436-444 Hz - som øret oppfatter som å stige og synke i volum med en regelmessig frekvens - avhengig av differansen mellom de frekvensene som spilles.

    Hadde man spilt frekvenser på f.eks. 439 og 440 Hz, ville vi ha hørt en puls hvert sekund. Igjen: det betyr ikke at høyttaleren spiller ned til 1 Hz - ingen høyttalere gjør det. Populært sagt, kunne man - hvis man hadde vært rask nok - like gjerne like gjerne ha skrudd volumrattet på forsterkeren fra null og opp til ett passe lyttenivå og tilbake igjen én gang i sekundet.
    Har ikke sagt at høyttaleren spiller ved de fekvensene, men prøver forgjeves å fortelle dere at dette oppstår utenfor høyttalerene - nemlig i hørselen vår + delvis som resonnanser i rommet osv. Dere har jo hengt dere opp i høyttalerene.. Hehe.. Det er jo ikke der lydbølgene oppholder seg. :)
    All lyd blir til lyd i ørene våre - eller i hjernen vår - det er jo helt opplagt. Det vi hører i mitt eksempel ovenfor, er en litt ubestemmelig dur av frekvenser rundt 440 Hz som stiger og synker i volum med jevne mellomrom. Om duren stiger og synker 8 ganger i sekundet, betyr det ikke at vi hører en frekvens på 8 Hz - det er ikke ørene våre i stand til å oppfatte - det vi hører er et lydstøt med en frekvens på rundt 440 Hz som kommer og går 8 ganger i sekundet. Det er altså ikke bass i ordets rette forstand vi hører - og man kan altså ikke få dypbass ut av en høyttaler på denne måten, slik du hevder, jfr. sitat sakset fra teksten din rett ovenfor: Slik får man også mye dypbass fra en høyttaler som ikke evner å gå dypere enn 80 Hz.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Beklager off topic trådstarter.

    @Mulelid: Spurte deg om du kunne forklare nærmere, men du har ikke svart.
    For meg så virker det som du enten:

    -ikke vet hva du snakker om
    -liker å trolle med oss for å lage en debatt på luft.
    -er dårlig til å forklare hva du mener.

    Håper det siste!

    Disse fenomene du beskriver bør gjelde alle høyttalere? Hvorfor er det forskjell?
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.953
    Antall liker
    18.607
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Off-Topic - ja, dessverre blir enkelte tråder slik. Men når det i tråder postes påstander som er direkte feil, missledende, halve sannheter osv, osv så kan de jo ikke bli stående udementert, eller kommentert heller. Andre kan jo i såfall forledes til å tro at det er slik. Dessverre.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.088
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Som jeg tidligere nevnte...du har et KJEMPESETT der, lacerta!! DET GJELDER BARE Å FINNE OVERSETTERNE!Mine tips foreligger i høyttalertråden din!! BRUK BIWIRINGSKABEL DERSOM HØYTTALERA DINE HAR TO TERMINALSETT!!
     

    Palace

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2003
    Innlegg
    761
    Antall liker
    35
    Sted
    Hagan
    Fikk egentlig trådstarter noe bedring eller har hele denne tråden kokt bort i teknisk tåkeprat??

    Et gratis triks du kan prøve er å kappe noen centimenter høyttalerkabel og bruke de som jumpere (broer) mellom høyttalerterminalene istedenfor messingskinnene som sitter der. Kan gjøre små men tydelige utslag.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Hva er det som får dere til å tro at en tone på 50 Hz er den EGENTLIGE tonen på 50 Hz og ikke noe annet i hele dette frekvensuniverset?? 100 delt på 2 er også 50 Hz? Det er LYD man snakker om her!
    En trykkbølge på 50 svingninger pr sekund er ikke noe annet enn nettopp det. Hvordan får du 100 svingninger til å bli 50?
    Når en tone på 150 Hz møter en på 100 blir det 50 igjen når den på 100 går og legger seg.......... 150 er nemlig 3 stk. 50 Hz. Hadde det ikke vært sånn ville det vært UTROLIG kjedelig med musikk, stereoanlegg og høyttalere.

    Hva i all verden?
    Hvordan få vekk pipetoner i øret ved tinnitus? Jo, send inn en pipetone til med frekvens som gjør at de to blandes og blir til frekvens øret ikke klarer å oppfatte. Hvis dere setter på en tone på 1 kHz og prøver å lage samme tone med å plystre, hva skjer da? Jo, dere vil høre veldig lave frekvenser når dere nærmer dere 1 kHz. Plystrer dere ut 950 Hz vil det dure i ørene deres med 50 Hz tone. Det samme skjer ved 1050 Hz i plystrelyden. Dette kommer man ikke unna! Slik får man også mye dypbass fra en høyttaler som ikke evner å gå dypere enn 80 Hz. Det er høyttaleren som ikke går dypere. Hva TONENE gjør er noe HELT annet!
    Du er inne på et fenomen som kalles "beats" (takk til Asbjørn som frisket opp den korrekte betegnelsen for et par år siden).

    Jeg legger inn en video som viser hva som skjer når du legger sammen signaler med frekvens på 436-440-444 Hz - da oppstår det hørbare pulser i signalet - avhengig av forskjellen i frekvenser.

    Se og lytt:


    Selv om det er lett å høre dette gjennom en hvilken som helst høyttaler, betyr det ikke at høyttaleren spiller ned til den frekvensen vi tror vi hører. Høyttaleren spiller bare to signaler på respektive 436-440, 440-444 og 436-444 Hz - som øret oppfatter som å stige og synke i volum med en regelmessig frekvens - avhengig av differansen mellom de frekvensene som spilles.

    Hadde man spilt frekvenser på f.eks. 439 og 440 Hz, ville vi ha hørt en puls hvert sekund. Igjen: det betyr ikke at høyttaleren spiller ned til 1 Hz - ingen høyttalere gjør det. Populært sagt, kunne man - hvis man hadde vært rask nok - like gjerne like gjerne ha skrudd volumrattet på forsterkeren fra null og opp til ett passe lyttenivå og tilbake igjen én gang i sekundet.
    Har ikke sagt at høyttaleren spiller ved de fekvensene, men prøver forgjeves å fortelle dere at dette oppstår utenfor høyttalerene - nemlig i hørselen vår + delvis som resonnanser i rommet osv. Dere har jo hengt dere opp i høyttalerene.. Hehe.. Det er jo ikke der lydbølgene oppholder seg. :)
    Var det 27 års erfaring i bransjen du hadde? ;)
     

    lacerta

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.02.2006
    Innlegg
    173
    Antall liker
    28
    Som jeg tidligere nevnte...du har et KJEMPESETT der, lacerta!! DET GJELDER BARE Å FINNE OVERSETTERNE!Mine tips foreligger i høyttalertråden din!! BRUK BIWIRINGSKABEL DERSOM HØYTTALERA DINE HAR TO TERMINALSETT!!
    Det er to terminalsett, og jeg har koblet opp med to kabelsett per høytaler. Har ikke brukt noen spesiell biwiringskabel, men kun to sett høyttalerkabler per høyttaler... (litt tumlete formulert....)
     

    lacerta

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.02.2006
    Innlegg
    173
    Antall liker
    28
    Fikk egentlig trådstarter noe bedring eller har hele denne tråden kokt bort i teknisk tåkeprat??

    Et gratis triks du kan prøve er å kappe noen centimenter høyttalerkabel og bruke de som jumpere (broer) mellom høyttalerterminalene istedenfor messingskinnene som sitter der. Kan gjøre små men tydelige utslag.
    Jo, fått mange svar, men hopper over det som blir for teknisk :confused: Skal sjekke anbefalningen din.
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.326
    Antall liker
    1.189
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Hei,

    Jeg har nylig fått satt sammen følgende oppsett: Atoll CD100, Atoll IN 200 (forsterker u/treble og basss justering, 200W), Dali 5 MK2 høytalere og Cambridge DAC100. DAC'n brukes sammen med en helt ordinær labtop for bruk av spotify. Høytalerekabler er Van den hul clearwater (2x2mm, lengde 2 m, bi-wiret) og qed reference signalkabler.

    Lyden er klar og fin, med nokså bra trøkk ved høyere volum. Men... når jeg spiller cd'er (både nyutgivelser og re-mastrede) så synes jeg diskanten er høy og veldig skarp (koblet direkte til forsterker, ikke via dac). Saken forverres ved at jeg har antagelig har noe skadet hørsel grunnet skyting (spesielt venstre øre). Så i utgangspunktet kan det skyldes min hørselskade, men min samboer synes også diskanten er skarp så jeg antar at det ikke er optimalt.

    Høytalerene er kjøpte brukt, de var ikke spillt inn i følge tidligere eier, så problemet kan ligge her. Jeg har spilt og jevnført låter fra cd og spotify (spotify via dac'n) og da har spotify analse mindre skarp diskant.

    Det skal også sies at diskanten oppleves skarp både ved lavere og høyere volum.

    Noen tips? Bør jeg bare smøre meg med tålmodighet til høytalere er innkjørt? Kanskje jeg bør vurdere en equalizer, eventuellt kjøre cd-spilleren via DAC'n?
    Jeg tror du kan ha problemer med impedans/nivå tilpasning mellom enhetene i signalkjeden.
     

    Palace

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2003
    Innlegg
    761
    Antall liker
    35
    Sted
    Hagan
    Ville også prøvd f.eks Monster kabler som ofte kan låte litt mørkt. Fås kjøpt nesten overalt til en billig penge.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.088
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    ENDA BEDRE Å BRUKE FLERE KABELSETT!!
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.292
    Antall liker
    39.175
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Den viktigste funksjonen med biwiring er å selge dobbelt så mange dyre høyttalerkabler...

    The Difference Between Biamping vs. Biwiring — Reviews and News from Audioholics
    BiAmp (Bi-Amplification - Not Quite Magic, But Close) - Part 1

    De eventuelle forskjellene mellom kabler blir nokså små, enten det er ett eller to sett som er koblet opp. Ta de store tingene først, og husk at en moderne mirakelboks med digital eq uansett koster mindre enn en "god" høyttalerkabel, hvis du velger å gå den veien.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.404
    Antall liker
    12.367
    Sted
    Smurfeland
    Som jeg tidligere nevnte...du har et KJEMPESETT der, lacerta!! DET GJELDER BARE Å FINNE OVERSETTERNE!Mine tips foreligger i høyttalertråden din!! BRUK BIWIRINGSKABEL DERSOM HØYTTALERA DINE HAR TO TERMINALSETT!!
    Det er to terminalsett, og jeg har koblet opp med to kabelsett per høytaler. Har ikke brukt noen spesiell biwiringskabel, men kun to sett høyttalerkabler per høyttaler... (litt tumlete formulert....)
    Har du prøvd å koble opp med kun ett sett kabler, og bruke bøylene til å koble sammen høyttalerterminalene med isteden?

    Å bi-wire kan faktisk skape problemer for forsterkeren, da den visstnok kan "se" to forskjellige impedanser. Dette i følge en pensjonert, norsk forsterkerkonstruktør leste jeg i et blad en gang.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn