Tenkte litt mer på den kardioide-karakteristikken. Måten å gjøre det på er å sette en DSP-kanal på hver av bassene, droppe nivået til bassen på baksiden 10 dB, fasevende den og gi den en konstant tidsforsinkelse på 1,2 ms, sånn ca. Da vil den "suge opp" bølgefronten fra elementet på forsiden når den kommer rundt hjørnet, og strålingskarakteristikken får en markert null rett bakover. For å få til det med DEQX'en må delefrekvensen til bassen på forsiden være 300 Hz eller høyere, altså en god del høyere enn jeg først hadde tenkt. Det skyldes en innebygget begrensning i DEQX'en.
Den første kanselleringsfrekvensen mellom elementene skjer når avstanden mellom dem, ca 40 cm rundt hjørnet, tilsvarer en hel bølgelengde. Det skjer ved 344/0,4 = 860 Hz. Kardioidekarakteristikken gjelder opp til en fjerdedel av den frekvensen, altså 215 Hz, men det går an å tøye den noe høyere uten dramatikk. Det dobbelte, 430 Hz, burde gå helt fint, og den er fortsatt retningsbestemt ved 0,7 x 860 = 600 Hz. Men baffelstep, hvor høyttaleren naturlig går over fra rundtstrålende til retningsbestemt, kommer et sted rundt 340 Hz, så dette burde holde i massevis til en tilnærmet konstant spredningskarakteristikk fra mellomtonen og ned.
En annen fordel vil være at det også løser hele problemstillingen med floor bounce, siden det elementet sitter så nær gulvet at kanselleringsfrekvensen havner godt over 300 Hz. Dette kan være en riktig god løsning for å gjøre høyttaleren nærmest uavhengig av rommet.
Dessverre får Beyma 12SW1300Nd en kraftig økning i forvrengning mellom 200 og 300 Hz, så her vil det nok være bedre å bruke et par 12P1000Nd i stedet for å slippe farging i grunntoneområdet. De er bedre egnet over 200 Hz og har lavere bevegelig masse, noe som vil være en fordel når de to elementene ikke går i takt lenger. De har samme boltsirkel som SW'ene, men stikker 5 mm dypere. Det er ikke noe stort problem.
Jeg bygger ferdig høyttaleren med de bassene jeg allerede har, siden de kommer til å gå i fase og deles lavt i første versjon, men det er sikkert lurt å bestille noen 12P1000Nd for å være sikker på at jeg har dem tilgjengelig når jeg trenger dem i versjon 2.0.
Edit: Eller 12P80Nd, med enda lavere forvrengning og mest andreordens, hvis den først skal dras så langt oppover at den leker mellomtone.