Høyttalere med Air Motion Transformer diskant

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • FredrikC

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Innlegg
    905
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    Encore ser helt supre ut. Tror ikke de er noen stor oppgradering fra de allerede glimrende Hypex HG modulene, men de nærmer seg tett på perfekt oppførsel for en forsterker.

    Høres ut som en veldig fornuftig løsning på delingen ihvertfal når du først skal mikse litt passivt og aktivt!
    Tror egentlig jeg bare får følge med her jeg, så lærer jeg sikkert en del og forstår løsningene etterhvert som de blir realisert :)

    Spent på fortsettelsen!
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.090
    Antall liker
    36.505
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Bare et lite livstegn, sånn at ingen tror jeg har gitt opp prosjektet. (Det skjer bare ikke!)

    De av dere som har vært gift noen år vet hvor denne dialogen leder:
    Hun: Nå tror jeg det er på tide å pusse opp gjesterommet.
    Han: Ja...
    Hun: Det er såpass enkelt at vi greier det selv uten å leie inn håndverkere denne gangen.
    Han: Øhh...

    Jeg kjørte 400 kg glassfiberstrieinfiserte sponplater og falsk himling til fyllingen, satte opp gipsplater, sparklet og slipte, reparerte pussen på pipa, la parkett, satte opp lister, fuget sprekker, malte eller lakkerte alt med 2-3 strøk (minst!), og da ser det rommet slik ut:



    Det er noe bil-greier som også trenger et par hobbytimer, men er snart tilbake til det oppsatte programmet. En dag skal jeg sjekke betydningen av ordet "vi" i ordboken. :)
     

    Vedlegg

    Naturlyd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    565
    Antall liker
    346
    Torget vurderinger
    23

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.090
    Antall liker
    36.505
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ting Tar så definitivt Tid, ja. En av de tingene som tar tid er å laminere opp disse panzer-platene jeg hadde bestemt meg for å bruke. Skjære til kryssfinér og aluminium, kline på 24-timers epoxy, sette i press, la det herde, og repeat. Ispedd litt finjusteringer med overfresen både her og der. Legger bare ut et kjapt bilde for å vise at noe skjer, men dette blir ikke ferdig den første uken.

    DSC02801.JPG


    Mellom basskassen og mellombassen er det først en millimeter neoprengummi, så 12 mm kryssfinér, og deretter en millimeter neopren igjen. Poenget er at vibrasjoner fra basskassen helst ikke skal få forplante seg nedover og sette opp resonanser i kassen under. Det blir en tilsvarende sandwich under mellomtone/diskantkassen også. Altså tre separate bokser stablet oppå hverandre med en viss akustisk isolasjon mellom. Utenpå hele greia kommer det en kappe i 6 mm kryssfinér med Green Glue akustisk dempelim mellom indre kasser og ytre kappe. Den ytre kappen blir festet til kryssfinérplatene mellom de indre kassene, ikke direkte til selve kassene. Poenget er å hindre vibrasjoner å forplante seg til ytterflatene og videre ut i luften som lyd.

    Selve kassen for mellombassen blir ekstremt stiv, ettersom alle yttervegger består av 12 mm kryssfinér med 2 mm aluminium på hver side, limt med den sterkeste epoxyen jeg kunne finne. Dessuten blir det en innvendig matrise med ca 10 cm mellom avstiverne. Poenget med alt det er å unngå at det blir noen kasseresonanser i arbeidsområdet for mellombassen. Den kommer til å arbeide i båndet 100 - 600 Hz, og det er der eventuelle hule kasselyder oppstår. Tanken var "lett og stiv" for å få resonansfrekvensene ut av arbeidsområdet, men dette blir nok ikke så veldig "lett".

    Topp og bunn er de eneste parallelle flatene, så dette utfordrer også evnen til å visualisere ting i 3D og regne ut hvilke vinkler ting får mot hverandre. Jeg er tydeligvis litt ute av trening med det. Disse boksene for mellombassene er likevel de viktigste delene i høyttalerne (nest etter selve elementene), og da får det ta litt tid om nødvendig. Men nå skjer det ihvertfall noe med prosjektet igjen, etter altfor lang tid med pauseknappen inne.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.090
    Antall liker
    36.505
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Følger med på tråden jeg også. Spørsmål: Har du vurdert Dolby Lake som prosessor? http://www.dolby.com/uploadedFiles/...y-lake-processor-operating-specifications.pdf Fåes i forskjellige konfigurasjoner som f.eks 4 inn/12 ut. Etter at de solgte rettighetene til Lab-gruppen har bruktprisene gått ned. Har sett flere rundt 4000$ på eBay. I motsetning til DEQX så har Dolby en utfyllende manual.
    En manual hadde vært kjekt å ha, ja. Men jeg har funnet ut av DEQX'en etterhvert, så som du kanskje har sett i andre tråder blir det 2x DEQX her. En HDP3 til bassene og en HDP4 til toppen, begge med trafo-balanserte utganger. Firer'n har en "bypass out", så det er mulig å få til 2x6 DSP-kanaler med høyttalerkorreksjon osv. Det holder akkurat.
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.426
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    TTT er absolutt noe jeg selv kjenner til. Å designe et såpass komplekst høyttalersystem er ikke fort gjort - ikke når alt annet også skal på plass. Våren er her brukt til hekkeklipp (med motorsag), gravemaskiner og generell tung maskinering. Bedre blir det ikke når alternativene melder seg. Venter inn PHL 4550 som alternativ til JBL 2226H fra Aschenbach - gudene vet når. Anyway - du har da i det minste begynnt på kasser og og har elektronikk klar ;)

    Uansett: En av de beste trådene på hfs ever - IMO.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.090
    Antall liker
    36.505
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    En liten milepæl, omtrent som da den romerske legionæren i "Asterix på Korsika" skulle feire at han hadde feid halvparten av en gulvflis:

    DSC02808.JPG


    Ytterveggene av den ene mellombasskassen er ferdige. Nå trengs den ytre delen av baffelen med stjerneformet utfresning for elementet og den innvendige avstivningsmatrisen før denne boksen kan limes sammen og jeg kan begynne på neste boks. Det var litt "læring" i denne, men ikke verre enn at jeg tror den vil funke med litt tilpasninger. Neste blir bedre. :)

    Denne boksen består forresten av 24 enkeltdeler. Av disse er 8 deler i 12 mm kryssfinér og 16 deler i 2 mm aluminium, epoxylaminert til 8 stk 16 mm panzerplater i alu-tre-alu. De laminerte platene låter som skifer hvis man banker på en løs plate. Den innvendige matrisen blir ytterligere 26 enkeltdeler, alle i 9 mm kryssfinér. I tillegg en 12 mm kryssfinérplate som ytre baffel. Tilsammen 51 biter som skal skjæres til og justeres, bare for den ene mellombassboksen. Jo, dette tar litt tid.
     
    Sist redigert:

    EHED

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Innlegg
    1.256
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    Følger med på tråden jeg også. Spørsmål: Har du vurdert Dolby Lake som prosessor? http://www.dolby.com/uploadedFiles/...y-lake-processor-operating-specifications.pdf Fåes i forskjellige konfigurasjoner som f.eks 4 inn/12 ut. Etter at de solgte rettighetene til Lab-gruppen har bruktprisene gått ned. Har sett flere rundt 4000$ på eBay. I motsetning til DEQX så har Dolby en utfyllende manual.
    En manual hadde vært kjekt å ha, ja. Men jeg har funnet ut av DEQX'en etterhvert, så som du kanskje har sett i andre tråder blir det 2x DEQX her. En HDP3 til bassene og en HDP4 til toppen, begge med trafo-balanserte utganger. Firer'n har en "bypass out", så det er mulig å få til 2x6 DSP-kanaler med høyttalerkorreksjon osv. Det holder akkurat.
    Hvordan gjør du det med volumkontroll da, Asbjørn?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.090
    Antall liker
    36.505
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Digital i første boks. Eller så kan jeg la de analoge volumkontrollene være aktive, men da må jeg bruke knappene på frontpanelene for å justere volum. Det vil også funke. Litt upraktisk, men det er ikke så ofte jeg rører volumkontrollen. ReplayGain, vettu.
     

    EHED

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Innlegg
    1.256
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    Styrer digital volumkontrollen digital through også?
    Trodde den bare styrte de tre digitalutgangene low, mid, high?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.090
    Antall liker
    36.505
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det var slik jeg forsto det fra email-utvekslingen så langt. Må deaktivere fjernkontrollen for slaveboksen, og så koble de to boksene sammen med en RS-232-kabel. Da skal de visstnok skjønne plottet og kan konfigureres fra samme prosjekt på PC'en. Regner med at det blir et par mailer til Australia underveis.
     

    EHED

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Innlegg
    1.256
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    Det har jeg ikke testet. Skal gjøre noe av det samme selv med Gaia'ene, så good news:)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.090
    Antall liker
    36.505
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Alan Langford har lovet å legge ut en application note om det, men ting tar visst tid, også i Australia. Han har koblet opp sitt eget anlegg på den samme måten (HDP4 tri-amp config + HDP3 single amp & subs config).

    Når jeg leser gjennom mailen igjen er poenget at den RS-232-kabelen overfører kontrollinfo som eq-profil og volum fra "master" til "slave", slik at slaven alltid gjør det samme som sjefen. Da er bypass-signalet ikke påvirket av volumkontrollen i første boks, men volumkontrollene i de to boksene er alltid stilt likt. Da vil det også være mulig å bruke de analoge volumkontrollene i begge bokser.

    Den største begrensningen ser ut til å være at øverste delefrekvens i en to- eller treveiskonfigurasjon ikke kan være lavere enn 300 Hz. Det betyr at det blir litt vrient å sette opp boksene slik at HDP4 håndterer de to diskantene og mellomtonen, mens HDP3 tar mellombass og basser. Jeg har planlagt en delefrekvens rundt 150 Hz mellom mellombass og bass. Den aller enkleste måten å håndtere det på er å dele mellom bass og mellombass litt høyere enn først tenkt. Det ser ikke ut til å skape store problemer med floor bounce når jeg ser på regnestykkene mine. Den kanselleringen ligger litt høyere, ca 345-350 Hz for bassen. Alternativt kan jeg sette opp mellombassen som "fullfrekvens" og så kjøre de to bassene i tandem som "subwoofer", men da blir det bare 2x5 aktive DSP-kanaler, samme effektforsterker må drive begge bassene, og jeg mister muligheten til å ha ulik delefrekvens til bassene.

    Heldigvis er det enkelt å prøve seg frem her, når tingen først blir ferdigsnekret. Akkurat nå venter jeg bare på at limet skal tørke for å kunne sette fresen i den igjen.
     
    Sist redigert:

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.056
    Antall liker
    1.435
    Sted
    Trondheim
    Hva med å la en PA-forsterker ala Crown drive bassene? Crown har konfigurerbart Lo-pass -filter i effektforsterkerne sine.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.090
    Antall liker
    36.505
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det vil også funke. Jeg kommer til å gjøre noe sånt med den separate 2x10" subwooferen, bruke en plateamp med separat delefilter og analog eq for finjustering og gi den samme signal som til bassene. DEQX'ene kommer til å tro at den er en romresonans sentrert på 30 Hz. Men jeg har ikke helt gitt opp å skohorne inn alle seks forsterkerkanaler i sokkelen under høyttaleren og vil helst unngå ekstra bokser.

    Det er to ganger seks DSP-kanaler i de to DEQX-boksene og to ganger seks elementer i høyttalerne, så det må da være mulig å få til en smart løsning her. Jeg tror ikke det blir noe stort problem.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.090
    Antall liker
    36.505
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Mangler fortsatt matrisen inni, men jeg måtte bare prøvemontere, om ikke annet for å se hvor dypt elementet stikker:

    DSC02810.JPG


    Det var litt spennende å frese ut den stjernen på frihånd, men det gikk da sånn noenlunde. Den ytre kryssfinérplaten er limt til alu-ply-alu-sandwichen med Tec7, og så er den ytre platen frest bort slik at laget med Tec7 på aluminiumsplaten ligger åpent som en tynn pakning. Samme måte som på basskassene.
     
    Sist redigert:

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.966
    Antall liker
    10.862
    Torget vurderinger
    10
    Oj. Også bruker du Tec7, veldig bra. Må på inspeksjon snart :)
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.433
    Antall liker
    2.861
    Torget vurderinger
    3
    Jammen er du flink Asbjørn. Frihåndsfresing er ikke for pyser :)
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Veldig artig å følge med på et så gjennomtenkt prosjekt. Dette blir helt rått. Kul diskant forresten;)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.090
    Antall liker
    36.505
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Takk, men jeg tror muligens jeg kommer til å kalle denne kassen en prototyp og lage to til. Det er en stund siden jeg lagde 3D-modellen og det var vrient å få alle vinklene riktig. Denne ble litt småsjuskete i en del skjøter. Jeg kommer til å ha disse høyttalerne en stund, så de kan like gjerne være bra. :)
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.105
    Antall liker
    14.763
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Blir garantert bra dette!
    Gleder meg til en lytt en vakker dag, synes det var knall med Euphoria og dette blir nok ikke dårligere. :D
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.090
    Antall liker
    36.505
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det går fremover, men like langsomt. Her er matrisen i den ene mellombasskassen. Det er 9 mm kryssfiner med ca 7 - 10 cm mellom avstivningene. Matrisen er limt med elastisk Tec 7 lim.

    DSC02829 (Small).JPG


    Poenget med matrisen er delvis å stive opp kassen for å flytte plateresonanser såpass høyt i frekvens at de kommer utenfor arbeidsområdet til elementet, delvis å gi litt elastisk demping for å stoppe ringing i kasseveggene, og delvis å bryte opp stående bølger inni kassen. De innvendige målene på kassen er 27 - 33 cm i forskjellige retninger, og det betyr stående bølger i området 5-600 Hz. Men denne kassen skal jobbe opp til ca 800 Hz, og honking vil vi ikke ha. Riktignok er det mulig å ta det ned med DSP til slutt, men det er formodentlig bedre å kverke problemet ved kilden. Den opplagte løsningen er å fylle kassen med ull eller syntetfiber, men det absorberer energi. Hvorfor ikke diffraktere den i stedet? Så matrisen har en cellestørrelse på 7 - 10 cm (med litt variasjon mellom cellene), og da skulle resonansene havne godt over delefrekvensen. Jeg kommer også til å lime "eggekartongskum" på innerveggene, sånn at eventuelle plystrelyder absorberes der.

    Det var omtrent halvveis i den der at jeg måtte innrømme for meg selv at det hadde vært enklere å bygge en dipol.
     

    FredrikC

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Innlegg
    905
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    Rått Asbjørn. Dette kommer neppe til å "honke"!

    Et spørsmål; Hvordan har du beregnet at floor-bounce effekten oppfører seg for denne høyttaleren? For meg ser det ut som floor-bouncen havner midt i arbeidsområdet til mellombassen, men mulig jeg har misforstår noe? (Dette vil jo avhenge av lytteavstand og ørehøyde blant annet).
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.090
    Antall liker
    36.505
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Joda, floor bounce har jeg regnet en del på. Jeg har ikke greid å eliminere den helt med elementplassering på baffelen, men jeg har prøvd å sette elementene sånn at en kansellering fra det ene elementet treffer et maksimum for elementet over eller under. Med den lytteavstanden og ørehøyden som kommer til å bli brukt her får mellombassen en floor bounce rett under 300 Hz et sted. Det er i arbeidsområdet for elementet, men det ser ikke ut som om den kanselleringen blir så veldig dyp, sannsynligvis fordi mellombassen er såpass stor som 10" og løpetidsforskjellen blir ulik fra forskjellige steder på membranen. Da kan jeg enten bruke de to 12" bassene til å gi litt støtte ved den frekvensen hvis jeg velger en tilstrekkelig høy delefrekvens og slakt delefilter, eller så kan jeg fikse det med litt eq til slutt.

    Uten noen som helst eq vil denne høyttaleren få en frekvensgang med ca +6 dB (sammenlignet med mellomtonen) under 200 Hz, deretter inntil -6 dB mellom 250 og 400 Hz, og så stigende med frekvens i diskanten med ca +6 dB ved 1000 Hz og +12 dB ved 3000 Hz. Det kommer ikke til å låte bra, men så er den jo designet rundt en forutsetning om at avvik i frekvensgang blir fikset i DSP.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.105
    Antall liker
    14.763
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Så vanvittig gjennomført dette blir!
    Hvor spesiallaget blir dette til rommet de skal spille i?
    Må de selges sammen med huset, eller kan de også fungere i andre rom?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.090
    Antall liker
    36.505
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Godt spørsmål. ;)

    Neida, jeg tror de vil bli flyttbare, ihvertfall med gaffeltruck. Avstanden til frontvegg og ørehøyden "bygges inn", men tidsforsinkelsen for hvert element kan justeres i DSP, så det er mulig å vri retningen på designaksen som i en fasestyrt radar.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.090
    Antall liker
    36.505
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg surfet litt på høyttalersider etter å ha børstet av meg sagflisen i går kveld. Der dumpet jeg innom noen interessante eksempler på ting man kan gjøre med DSP, alt sammen via Siegfried Linkwitz' side.

    Her er det noen som har laget høyttalere med en tilnærmet perfekt respons, også off-axis, ved å bruke digitale delefiltere av en helt ny type. Matematikken er litt hårete, men det der er nok et av de største fremskrittene i høyttalerdesign på ganske mange år:
    http://www.linkwitzlab.com/horbach-keele xo.ppt
    http://www.linkwitzlab.com/Horbach-Keele Presentation Part 2 V4.pdf

    En samling tekniske analyser av lineær forvrengning i høyttalere og romrespons for dipoler og kardioider.
    Hele listen: Music and Design - Tech
    Kardioidene: Boundary Effects
    Analyse av Duelund delefilter: Duelund and Beyond

    Jeg fant også formler for hvordan jeg kan sette opp en kardioide-karakteristikk på de høyttalerne jeg holder på å bygge, noe jeg la til side tidligere i tråden. Poenget er å først regne ut hvor høyt i frekvens det er mulig å få en kardioide, og så sette delefrekvensen litt under det, før man finner riktig tidsforsinkelse og nivå. Gitt 35 cm avstand mellom bassdriverne kan det funke helt utmerket opp til ca 150 Hz, og da er jo det meste gjort.
    http://www.wvier.de/texte/Beneficial of Coupling.pdf

    Dessuten, et eksempel på at gapet mellom akustiske målinger og subjektiv opplevelse er nok til å skrive en hel doktorgrad om. Kapittel 3 anbefales spesielt: http://hauptmikrofon.de/HW/Wittek_thesis_201207.pdf
    Herr Doktor H. Wittek er nå adm.dir. i Schoeps Mikrofone.

    hauptmikrofon.deHWWittek_thesis_201207.pdf - Google Chrome.jpg
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.090
    Antall liker
    36.505
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Tenkte litt mer på den kardioide-karakteristikken. Måten å gjøre det på er å sette en DSP-kanal på hver av bassene, droppe nivået til bassen på baksiden 10 dB, fasevende den og gi den en konstant tidsforsinkelse på 1,2 ms, sånn ca. Da vil den "suge opp" bølgefronten fra elementet på forsiden når den kommer rundt hjørnet, og strålingskarakteristikken får en markert null rett bakover. For å få til det med DEQX'en må delefrekvensen til bassen på forsiden være 300 Hz eller høyere, altså en god del høyere enn jeg først hadde tenkt. Det skyldes en innebygget begrensning i DEQX'en.

    Den første kanselleringsfrekvensen mellom elementene skjer når avstanden mellom dem, ca 40 cm rundt hjørnet, tilsvarer en hel bølgelengde. Det skjer ved 344/0,4 = 860 Hz. Kardioidekarakteristikken gjelder opp til en fjerdedel av den frekvensen, altså 215 Hz, men det går an å tøye den noe høyere uten dramatikk. Det dobbelte, 430 Hz, burde gå helt fint, og den er fortsatt retningsbestemt ved 0,7 x 860 = 600 Hz. Men baffelstep, hvor høyttaleren naturlig går over fra rundtstrålende til retningsbestemt, kommer et sted rundt 340 Hz, så dette burde holde i massevis til en tilnærmet konstant spredningskarakteristikk fra mellomtonen og ned.

    En annen fordel vil være at det også løser hele problemstillingen med floor bounce, siden det elementet sitter så nær gulvet at kanselleringsfrekvensen havner godt over 300 Hz. Dette kan være en riktig god løsning for å gjøre høyttaleren nærmest uavhengig av rommet.

    Dessverre får Beyma 12SW1300Nd en kraftig økning i forvrengning mellom 200 og 300 Hz, så her vil det nok være bedre å bruke et par 12P1000Nd i stedet for å slippe farging i grunntoneområdet. De er bedre egnet over 200 Hz og har lavere bevegelig masse, noe som vil være en fordel når de to elementene ikke går i takt lenger. De har samme boltsirkel som SW'ene, men stikker 5 mm dypere. Det er ikke noe stort problem.

    Jeg bygger ferdig høyttaleren med de bassene jeg allerede har, siden de kommer til å gå i fase og deles lavt i første versjon, men det er sikkert lurt å bestille noen 12P1000Nd for å være sikker på at jeg har dem tilgjengelig når jeg trenger dem i versjon 2.0.

    Edit: Eller 12P80Nd, med enda lavere forvrengning og mest andreordens, hvis den først skal dras så langt oppover at den leker mellomtone.
     
    Sist redigert:

    FredrikC

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Innlegg
    905
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    Så godt som likt det jeg har tenkt på i mitt fremtidige bygg det Asbjørn, bortsett fra at jeg også vil prøve å få til det samme med nedre mellomtone også for jevnest mulig overganger i power responsen.
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.152
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    En tilleggsvariant av dette som du beskriver Asbjørn er å ha glidende fase. Da kan du la bassene spille cardioid i øvre område og la den gradvis gå over til omni der rommoder ikke er et problem lengre. Oppsiden er at du får utnyttet kapasiteten maks i systemet der det trengs mest.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.090
    Antall liker
    36.505
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, det er smart, men jeg tror ikke jeg får til det i DEQX'en. Fasevender, nivåjustering og tidsforsinkelse kan jeg gjøre enkelt for hver kanal, men en gradvis endring i tidsforsinkelse med frekvens tror jeg ikke går. Den mangler target-kurver for både amplitude og fase, og forstår ikke at noen kan finne på å sikte mot noe annet enn flat respons.
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.152
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Du får høre med de om det er mulig (eller allerede eksisterer for den saks skyld) å implementere et allpassfilter :)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.090
    Antall liker
    36.505
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er sikkert mulig, men ligger ikke tilgjengelig i brukergrensesnittet. Det er nok enklere å gjøre sånt med en generell verktøyskasse som Mini-DSP. DEQX er et litt annet konsept.
     
    Sist redigert:

    EHED

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Innlegg
    1.256
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    Hypex har etterhvert(med litt påtrykk) fått inn Allpass-filter nå og den nye DLCP-modulen deres kan være noe å bruke i bassen.

    Gaia'ene skal få 2 DEQX'er og 2 DLCP-moduler for å gjøre akkurat dette.
    4 Ncore moduler til diskant/øvre og nedre mellomtone/øvre bass og 4 700wLZ-moduler til hver side. En DSP-kanal til hvert basselement og en DSP til hver gruppe oppover. Blir spennende å se om det henger sammen etterhvert :)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.090
    Antall liker
    36.505
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nja, nå som jeg har fått tenkt litt, tror jeg dette skal bli riktig bra. Bestilte nettopp fire 12P80Nd basser, siden de spiller rent mye høyere oppover enn 12SW1300Nd. Da har jeg all verdens fleksibilitet mht delefrekvenser og kan dele mellom basser og mellombass ved 340-350 Hz, akkurat passe høyt for å holde konstant spredning (kardioide) og lineær fase hele veien ned. Da får jeg brukt alle 12 kanaler på de to DEQX'ene mine også. Jeg har jo en 2x10" XLS sub til å fylle ut aller nederst allerede, så det blir ikke bassfattig, dette. Må bare bygge 12 kanaler effektforsterkeri også, pluss dempe basskassene litt mer innvendig. Ut fra hva som er målene med prosjektet blir det snadder. Håper jeg. :)
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn