Hmmmm. Ettersom jeg ble litt grepet av downsizing-basillen her, så funderte jeg også litt på om en kilowatt med klasse-D egentlig er nødvendig for å drive disse. Tross alt, høyttalerne vil spille med noen-og-nitti dB hvis de får 1 W inn, unntatt helt nederst i bassen. Derimot kan det hende at de 30
mV med støy fra UcD'ene som jeg må legge øret helt inntil høyttaleren for å høre nå vil gjøre mye mer av seg med 10 dB ekstra følsomhet.
En alternativ tanke er en flokk "
gainclones", eller nærmere bestemt
forsterkerkort konstruert rundt den integrerte kretsen National Semiconductor
LM4780 - power amp on a chip. Man blir litt tankefull av å lese det databladet. I brokoblet/balansert konfigurasjon gir de lett 80-100 W pr chip med +/- 20-25 V supplyspenning, men det er nok mulig å skru opp til 30-32 V og innkassere et sted rundt 140-150 W pr chip før noe smelter. Tomgangsstøyen er nede på knepptyste 2
mV, PSRR er bedre enn 100 dB og THD+N
veldig lav, type < 0,004 % fra 20 - 1000 Hz for effekter fra 1 - 100 W. De gir fra seg noe sånt som 6 W varme pr chip på tomgang og trenger litt lufting.
Tester av sånne forsterkere viser uforskammet gode resultater for noe så smått, men for en gangs skyld stemmer de subjektive beskrivelsene over ens med grafene i databladene.
(Edit: Jeg skjønte etterhvert at støyen på 2
mV er
input equivalent og må skaleres opp med forsterkergain for å bli sammenlignbar. Med samme 26 dB (20 x) gain som UcDene blir det sammenlignbare tallet 2 x 20 = 40
mV, altså enda mer enn UcD400.)
Strømforsyningen kunne eksempelvis være en
Coldamp SPS30 SMPS. Den leverer 400 W kontinuerlig og inntil 600 W i korte perioder, og kan bestilles med ønsket utgangsspenning fra 15 V og oppover. Fordelen med en SMPS er visstnok at den er raskere i transienter enn en lineær strømforsyning, mens ulempen er at den kan få problemer med å levere like mye strøm på kort tid og at det kan være noe høyfrekvent rippel på utgangene. Denne er begrenset til noe sånt som 4 A kontinuerlig, men har 3300
mF kondensatorer på utgangene som gir noe energireserve. Forsterkerchipene spiser forøvrig rippel til frokost med sin PSRR på 105 - 120 dB.
$ 60 pr amp-kit og 156 pr strømforsyning, eller ca 5000 kr pr høyttaler.
Edit: En Coldamp SPS30 gir visst "bare" 250 W med 20 V utspenning. Det vil være fullt mulig å sette inn to i hver høyttaler, sånn at hver SMPS mater 2-3 chip'er. Det spørs også hvor mye strøm de kan levere i korte pulser. Tilsammen 4 x 3300
mF = 13 200
mF er en god del energi, men det ser fortsatt litt snaut ut sammenlignet med hva jeg er vant til å se foran lineære strømforsyninger. Hypex bruker 2x10000
mF på en lineær strømforsyning til en 400-watter, mens det bare er 2x820
mF på den tilsvarende SMPS'en. Tydeligvis trengs det ikke spesielt mye kondensatorkapasitet på en SMPS.
Eventuelt kunne man hybridisere litt, med et par UcD400 til de to 12" bassene og chipamps til resten. Adam Audio gjør noe lignende på Tensor Beta med klasse-D i bass og mellomtone, klasse-AB i diskant.