Godt spørsmål. Denne blir jo en hybridløsning, ihvertfall i første versjon, med noen passive delefiltre for å kunne styre den og en subwoofer med bare tre forsterkerkanaler ut av DEQX'en. Normalt er det best å ha de passive delefiltrene ved de høyeste frekvensene, ettersom det gir de minste komponentverdiene og generelt minst trøbbel. Her er jeg såpass usikker på det du spør om at jeg vil ha en aktiv deling mellomtone/diskant for å kunne prøve meg litt frem med ulike delefrekvenser og filterkarakteristikker der.
Hvis vi antar at 6,5"-elementet oppfører seg som en flat plate, blir
regnestykket forholdsvis enkelt. OK, det er noen
Bessel-funksjoner og sånt, men ikke verre enn hva man faktisk kan løse i Excel. I så fall matcher den horisontale spredningen fra 6,5" med det som er oppgitt i databladet for AMT'en ved ganske nøyaktig 1800 Hz. Et fjerdeordens filter ser også ut til å fungere bra som et kompromiss mellom å la de to elementene støtte hverandre i et bånd rundt delefrekvensen og å tvinge dem til å operere ved så høye/lave frekvenser at forvrengningen øker. I teorien, men her regner jeg med at virkeligheten kan bli litt annerledes og at det må litt finjustering til.
Den vertikale spredningen over det punktet vil jeg prøve å fylle ut med den bakoverfyrende diskanten. Det ble forøvrig en
Seas 27TDNFW/GC fordi den går noe høyere og har jevnere frekvensgang enn varianten med metalldome som jeg hadde tenkt først. Der setter jeg en enslig kondensator i serie som et førsteordens høypassfilter, slik at den kan få samme signal som AMT'en, og får den diskanten til å rulle gradvis inn fra rundt 4 kHz, akkurat der hvor AMT'en kollapser vertikalt. Der er jeg heller ikke helt sikker på innslagsfrekvens eller hvor lurt det egentlig er med en slik bakover/oppoverfyrende sak, så det blir en vippebryter på baksiden som kan velge mellom lavt innslagspunkt (4 kHz), høyt innslagspunkt (ca 6-7 kHz), og helt avslått.