Høyttalere med Air Motion Transformer diskant

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.541
    Antall liker
    23.259
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Huffda! Ønsker deg lett til bens snarligen.

    De SW-elementene til Beyma hadde jeg på ønskelisten til dipolprosjektet mitt, men de kom ikke tidsnok. 4 stykker til subene kunne muligens vært en bra oppgradering, i dipolene jobber tolvtommerne opp til 300 Hz.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.090
    Antall liker
    36.505
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Takk for det. Det var veldig lang leveringstid på de Beyma-elementene, men de kom til slutt. Så brakk jeg benet. Optimal timing. :-\

    Som jeg har beskrevet tidligere, er planen å bygge disse som "bokser inni en boks". Første trinn er å bygge to terninger som ligner veldig på de subene dine. Jeg har også skaffet meg måleutstyr for de vanlige høyttalermålingene, så det blir til og med målekurver etter hvert. Jeg er spent på om Beyma-bassene har så lav forvrengning ved 100-150 Hz som databladene tyder på.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.090
    Antall liker
    36.505
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Da har benet grodd og litt av backlog'en på jobb unnagjort, så nå skjer det endelig noe praktisk her:





    Bafler til bassene. En sandwich av 12 mm kryssfinér med 1,5 mm aluminium på hver side, limt med hard epoxy - den sorten som trenger 24 timer for å herde. Deretter nye 12 mm kryssfinér foran, limt med elastisk "gummilim" (svart Tec7) for å gi litt constrained layer demping i sandwichen. Det limsjiktet får også være pakningen mellom element og kabinett for å få det lufttett der.
     

    Vedlegg

    M

    Mr-T

    Gjest
    Nei så søt liten mellomtone! ;D

    Er det Beyma 12SW1300nd dette? Ser sånn ut.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.090
    Antall liker
    36.505
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Yep, det er eksakt hva det er. Mellomtone, du liksom. :D

    To sånne basser pr side, pluss en PHL 10" mellombass pr side, pluss en 2x10" XLS subwoofer i summert mono i separat kasse. Det er nok visse grenser for hvor mye luft dette greier å flytte ved 16 Hz, men litt høyere opp kan den luften bare passe seg...

    Den virkelige mellomtonen blir PHL 1130, forresten, og så Beyma TPL150 helt øverst.
     
    M

    Mr-T

    Gjest
    (Bass, det er fra 21" og oppover det.. hehe.)

    Bra å se at det er bevegelse i prosjektet her og at benet er i en bit igjen! Dette er vel det eneste non-dipol byggeprosjektet jeg gidder å følge med på. Ta det som en kompliment.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.090
    Antall liker
    36.505
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jo, takk for det. Har også fulgt dipol-trådene dine med stor interesse.

    Apropos flytte luft: Jeg kikket på det gamle regnearket mitt med "volume velocity". Denne riggen bør tilsammen greie å skyfle ca en kubikkmeter luft pr sekund ned til ca 40 Hz. I ren pumpekapasitet tilsvarer det omtrent halvannen 21SW1600Nd, tre og en halv 18SW1600Nd eller nesten fem 15SW1300Nd. Det er slaglengden på de to XLS'ene som driver opp volumhastigheten ved såvidt lave frekvenser.
     
    M

    Mr-T

    Gjest
    La oss håpe du aldri får bruk for den kapasiteten egentlig. Headroom vet du. Jo mindre elementene må flytte på seg jo bedre låter det, så det kan aldri for "for mye" membranareal. Og det sier jeg som driver med det mest ineffektive av alle høyttalerprinsipper... :p
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.090
    Antall liker
    36.505
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Bare for gøy, nerd som jeg er, prøvde jeg å finne ut hva en kubikkmeter luft i sekundet egentlig betyr. Det finnes en formel for å regne om mellom luftflytting og lydeffekt:

    hvor w er vinkelhastighet (altså 2 p ganger frekvensen), Q volumhastighet, r lufttetthet og c lydhastighet.

    Hvis vi plugger inn en kubikkmeter i sekundet ved 40 Hz får vi 6 W akustisk effekt. Plassert midt i stua blir det et potensielt lydtrykk et sted mellom 112 og 115 dB i det elementene når max lineært utsving. Ved 50 Hz blir det 1,25 kubikkmeter i sekundet, 15 W akustisk effekt og kanskje 117 dB i stova. Det er knapt nok til å gjengi en alminnelig stortromme sånn noenlunde troverdig, ettersom den kan gi pulser på rundt 20 W peak akustisk effekt sentrert på 50 Hz...

    Men ved mer familievennlige volumer kommer det ikke til å være mulig å se at elementene beveger seg i det hele tatt.
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.152
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Kjemeflott prosjekt du har!
    Hengte meg opp i en liten detalj i forhold til bassbaffelen din. Vil ferdig laminerte plater limes sammen til en kasse, eller bygges hele kassen lag for lag? Jeg spør fordi en lag for lag oppbygging nok vil sørge for at skjærkreftene i lagene vil distribueres bedre mot/gjennom hjørnene enn om ferdig laminerte plater monteres sammen.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.090
    Antall liker
    36.505
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nei, de sandwichpanelene blir bare i baflene. Resten av basskassene blir vanlig 12 mm kryssfinér avstivet med en 9 mm matrise innvendig, omtrent som i de mindre høyttalerne jeg bygde for en tid tilbake. Det er vanskelig å få den matrisen helt frem til baffelen uten å komme i konflikt med luftstrømmen bak elementet, og da må baffelen bygges på en litt annen måte for å bli stiv nok. Litt "knoketesting" av de mindre høyttalerne gjorde det rimelig klart.

    Poenget er å få plateresonansen så høyt opp i frekvens at den ligger utenfor arbeidsområdet for elementet, og å holde størrelsen på utsvingene (amplituden) lav. Da blir det lite "ringing" og lett å dempe det lille som likevel oppstår. Ideelt skal kassen stoppe like fort som elementet, heller enn å legge til en forsinket betoning ved 2-300 Hz. I basskassen ville det fremhevet andre- og tredjeordens forvrengning (delefrekvens ved ca 150 Hz).

    Kassene for mellombass/nedre mellomtone blir en annen skål. Der kommer elementet til å arbeide ved de frekvensene som vanligvis lager plateresonanser, og dimensjonene på kassen blir slik at den kan få stående bølger innvendig ved omtrent samme frekvenser. Selv om jeg kan temme det hele elektronisk til slutt, foretrekker jeg å minimere problemet fra starten. Da blir nok noen av de andre store platene i den delen av høyttalerne også sandwich-materiale for å være sikker på at det blir stivt nok.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.090
    Antall liker
    36.505
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det går fortsatt langsomt fremover. Halvferdige basskasser, mangler innvendige avstivere. Måtte prøvemontere for å sjekke klaring bak elementet før jeg begynner å kutte til avstiverne. En ting er hva man regner ut, men noe annet er hvordan det blir. Dette ser ikke så aller verst ut. 186 +/- 0,5 mm fra flens til skillevegg. Beyma oppgir 120 +/- 1 mm dybde på elementet.
     

    Vedlegg

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.426
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Lurte litt på hvordan høyttaleren skal settes sammen, siden du har bygget bassdelen som modul. Separate moduler i høyden + felles sideplater?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.090
    Antall liker
    36.505
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, omtrent sånn. I prinsippet tre bokser stablet oppå hverandre: bass, mellombass og kombinert mellomtone/diskant. Hver boks bygget etter beste evne for å håndtere de utfordringene med stående bølger og plateresonanser som finnes i respektive frekvensbånd. Utenpå det en 9 mm kryssfinér-kappe med dempelim mellom de indre kassene og den ytre kappen. Litt fiklete å få til, men forhåpentligvis verdt arbeidet. Den alternative arbeidstittelen var "????????".
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.090
    Antall liker
    36.505
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Øh, nei. ;)

    De kommer til å se ut som renderingen en side eller to tilbake i tråden, i det minste så nær som jeg er i stand til å bygge dem. Inni det skallet blir det en del separate bokser med viskoelastisk demping mellom, men de ferdige høyttalerne kommer til å se ganske konvensjonelle ut.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.090
    Antall liker
    36.505
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg visste det jo fra forrige prosjekt, men fikk en oppfrisker nå: Det tar tid å lage innvendige avstivere. Kort statusrapport:





    Brukte 12 mm kryssfinér innvendig også for å bruke opp litt kapp, gjerrig som jeg er. Lyden av å sette ned den løse baffelen på betonggulvet var interessant. Det låt som å sette ned en skiferplate, omtrent. Knoketesting på ferdiglimt kasse tyder også på at denne er rimelig stiv. Bevares, den er alt annet enn "død", men resonansfrekvensene ligger milevis over noen frekvens disse høyttalerelementene trenger å bekymre seg om. De Gnurkene jeg bygget for en tid siden hadde såpass tynn avstiving på sidene fremme ved baffelen at det var en hørbart "hulere" lyd fremover langs kasseveggen. Ikke sånn her, låter stivt og hardt hele veien.
     

    Vedlegg

    Sonny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    654
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    Det er interessant å følge prosjektet ditt Asbjørn. Du har jo veldig mange innlegg på det rent teoretiske omkring galskapen vår. Når man da selv setter teoriene ut i praksis så blir det enda mer spennende å følge med. :)

    Keep it up!

    Sonny
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.105
    Antall liker
    14.763
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Henger meg på den, gleder meg stort til å se (og høre?) den ferdige kontruksjonen!
     

    freddie77

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.09.2009
    Innlegg
    866
    Antall liker
    457
    Asbjørn skrev:
    Siste (!) rendering. Den gir litt riktigere inntrykk av hvor diger motoren på den Beyma-bassen egentlig er.


    Nyttårsforsettet for 2011 er at disse kanonene skal gi lyd fra seg før nyttårsrakettene går opp neste gang!
    Er dette fortsatt siste designutkast? Ser uansett virkelig lekkert ut! :)

    Mistenker vel kanskje at nyttårsforsettet blir utsatt noe?
     

    Vedlegg

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.090
    Antall liker
    36.505
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Goggen50 skrev:
    Norske Patos symphonic er bedre og billigere? ;)
    Hadde jeg skrevet timelister med en fornuftig pris for "ingeniørtid" og "håndverkertid" så hadde nesten hva som helst vært billigere enn dette prosjektet. Har nok passert millionen for lenge siden, sånn sett. Bedre, derimot... ;)

    freddie77 skrev:
    Er dette fortsatt siste designutkast? Ser uansett virkelig lekkert ut! :)

    Mistenker vel kanskje at nyttårsforsettet blir utsatt noe?
    Jepp, det er gjeldende design. De blir ikke ferdige på en god stund, men jeg kan få dem til å lage lyd nå, hvis jeg absolutt skal berge stumpene av nyttårsforsettet. Det er bare å sette signal på det elementet som er prøvemontert i en kasse. ;)
     

    Goggen50

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.02.2007
    Innlegg
    60
    Antall liker
    3
    Visste ikke at du var konstruktør for disse. De ser veldig bra ut. Kanskje noe merkelig øvre mellomtone?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.090
    Antall liker
    36.505
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Goggen50 skrev:
    Visste ikke at du var konstruktør for disse. De ser veldig bra ut. Kanskje noe merkelig øvre mellomtone?
    Ja, den er en snodig liten sak, en 16-ohms PHL 1130. Bør funke bra fra 4-500 Hz og et godt stykke oppover, men ikke be den om å spille bass, for det fikser den ikke. Poenget med den er å få jevnest mulig overgang til AMT'en både i spredningskarakteristikk og dynamiske egenskaper.

    Hele denne tråden er en slags "lab-journal" for prosjektet, og det er ikke få idéer som har blitt luftet og forkastet underveis med mye hjelp fra forskjellige bidragsytere på 'sentralen. Jeg har vel vært innom databladene for det meste som finnes av mellomtoner også. Hvis du blar litt bakover i tråden finner du mye rart.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.090
    Antall liker
    36.505
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Kanskje dette er en opplagt detalj, men baksiden av bassene trenger en passe fast kobling mot de innvendige avstiverne uten at noe kommer i for mye spenn og slår seg vrangt. Løsning: Jeg skar til avstiverne med 0,5 - 1 mm klaring til baksiden av elementet, la en stripe Tec7 elastisk lim på kontaktflatene, la et flak vanlig Gladpack plastfilm oppå, og skrudde elementet fast. Noen timer senere hadde limet blitt til en passe fast, passe elastisk og akkurat passe tykk kontaktpute. Det viste seg også at Tec7 ikke fester til Gladpack, så det var bare å dra av filmen og bruke den om igjen på neste element. Hendigere enn å skjære til biter av selvklebende asfaltplater.



    Kan også nevne at det er usannsynlig godt skruefeste i de aluminium-kryssfinér-aluminium sandwichplatene. Ikke noe MDF-problemer her, nei. Bare å dra til skruene med den elektriske drillen.
     

    Vedlegg

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.090
    Antall liker
    36.505
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Og derrr var de første kubene ferdige. Til og med et 0,8 mm borehull i hver baffel for å hindre at elementet bruker opp slaglengden sin på å leke barometer. Jeg limte et flak asfaltplate på midten av hver sideplate innvendig, fordi jeg syntes at "knoketesten" ga litt vel livlig lyd i det området. Asfaltplaten tar ned amplituden og Q noe, sånn på øremål, men reduserer ikke resonansfrekvensen så mye at den kommer inn i arbeidsområdet for elementet. Langt ifra.

    Her med en dusj svartmaling på baflene og ett element montert til ære for fotografen. Skal bruke svarte skruer til å holde elementene på plass, disse er bare midlertidige. Den særdeles skarpøyde vil legge merke til at jeg roterte elementene 22,5 grader i forhold til renderingen. Det var for å få litt bedre harmoni mellom skruemønsteret på bass og mellombass. OK, call me Steve Jobs, men det var nå jeg eventuelt kunne gjøre en sånn justering. I tillegg er elementet senket noen millimeter for å komme midt på baffel-delen sin, og dermed få litt bedre klaring mot den horisontale skilleveggen over elementet. Da fikk jeg litt mer plass til avstivere også.



    Neste runde blir mellombasskabinettene. De blir litt mer tricky, for der er frekvensområdet sånn at både stående bølger inni kabinettet og plateresonanser er fullt mulige. Så det er knapt to parallelle flater på den delen, mye mer demping inni, og det blir en god del aluminiumplater i tillegg til kryssfinéren. Det kan (også) ta litt tid.
     

    Vedlegg

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.426
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Bitene begynner å falle på plass nå. Har du regnet litt på hvor mye EQ du regner med å tilføre (@40Hz)? Ellers må det vel være fristende å prøvekjøre bassene opp mot Euforiaene? (hint, hint ;))
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.090
    Antall liker
    36.505
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    RojohII skrev:
    Bitene begynner å falle på plass nå. Har du regnet litt på hvor mye EQ du regner med å tilføre (@40Hz)? Ellers må det vel være fristende å prøvekjøre bassene opp mot Euforiaene? (hint, hint ;))
    Ja, det har jeg regnet på. Det også. ;)

    Tror ikke det trengs så mye EQ i bassen, for de får mye hjelp av gulv og frontvegg ved såpass lave frekvenser, pluss at den eksisterende 2x10" XLS-suben kommer inn fra 50 Hz og nedover. I regnearket mitt ser det ut som om det hele først begynner å rulle av omtrent ved 20 Hz i rommet.

    Jo, tanken om å koble dem opp direkte har streifet meg, det må jeg tilstå, men jeg tror jeg venter litt. Det vil bli en del plunder med å strekke midlertidig kabling og plugge (foreløpig) ubrukte kabelgjennomføringer i kabinettene, sånn at jeg tror den tiden brukes bedre til andre ting.
     

    yel

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2006
    Innlegg
    677
    Antall liker
    1
    Jeg er fryktelig spent jeg... Noe nytt..?


    -Y
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.090
    Antall liker
    36.505
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Holder på. Ikke noe å vise frem akkurat nå, men jeg kan rapportere at det er utrolig mange sære vinkler oppover i denne tingen, og at ting tar litt tid. Utrolig nok hadde ikke min lokale byggevarehandler freseverktøy for 67,5 grader hengende på sjokkselger og måtte bestille. Hørt sånt. :)

    Det tar også en evighet å få Greenglue fra AVShop. Fire uker siden jeg bestilte, og bestillingen står fortsatt bare som "Behandlet" på websiden uten at det virker som om de har tenkt å ta patronene ned fra hylla (hvor det ligger 542 stk, ifølge websiden) og putte dem i en postkasse. Hvis det ikke skjer noe snart må jeg bare kansellere den bestillingen og skaffe Greenglue eller tilsvarende dempelim fra noen andre. Edit: Gikk inn for å sjekke status etter at jeg hadde skrevet dette, og da sto det plutselig "Sendt". Omsider.

    Kassen for mellombassen blir forresten bygget sånn som Tytte71 var inne på for en stund siden, med de utvendige aluminiumsplatene limt på med epoxy etter at kassen er montert. Delvis for å få kassen stivest mulig, men også fordi det skal være en svak krumning nedover siden, og det ville ikke være så kult å slipe frem den krumningen i tynn aluminiumsplate.

    Ja, og så har fruen og tenåringene bestemt at nå skal gjesterommet pusses opp, så jeg har blitt ganske god til å sette opp gipsplater.
     

    FredrikC

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Innlegg
    905
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    Er litt spent på hvor du tenker å legge delefrekvensen mellom AMT'en og 6.5"??

    1500hz så har jo begge rimelig bred spredning horisontalt, over 2kHz begynner 6.5" å få smal spredning alle veier og AMT begynner å få smal spredning vertikalt. Ikke så lett å tenke seg frem til den idielle delefrekvensen som med med waveguides eller vanlige domes.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.090
    Antall liker
    36.505
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Godt spørsmål. Denne blir jo en hybridløsning, ihvertfall i første versjon, med noen passive delefiltre for å kunne styre den og en subwoofer med bare tre forsterkerkanaler ut av DEQX'en. Normalt er det best å ha de passive delefiltrene ved de høyeste frekvensene, ettersom det gir de minste komponentverdiene og generelt minst trøbbel. Her er jeg såpass usikker på det du spør om at jeg vil ha en aktiv deling mellomtone/diskant for å kunne prøve meg litt frem med ulike delefrekvenser og filterkarakteristikker der.

    Hvis vi antar at 6,5"-elementet oppfører seg som en flat plate, blir regnestykket forholdsvis enkelt. OK, det er noen Bessel-funksjoner og sånt, men ikke verre enn hva man faktisk kan løse i Excel. I så fall matcher den horisontale spredningen fra 6,5" med det som er oppgitt i databladet for AMT'en ved ganske nøyaktig 1800 Hz. Et fjerdeordens filter ser også ut til å fungere bra som et kompromiss mellom å la de to elementene støtte hverandre i et bånd rundt delefrekvensen og å tvinge dem til å operere ved så høye/lave frekvenser at forvrengningen øker. I teorien, men her regner jeg med at virkeligheten kan bli litt annerledes og at det må litt finjustering til.

    Den vertikale spredningen over det punktet vil jeg prøve å fylle ut med den bakoverfyrende diskanten. Det ble forøvrig en Seas 27TDNFW/GC fordi den går noe høyere og har jevnere frekvensgang enn varianten med metalldome som jeg hadde tenkt først. Der setter jeg en enslig kondensator i serie som et førsteordens høypassfilter, slik at den kan få samme signal som AMT'en, og får den diskanten til å rulle gradvis inn fra rundt 4 kHz, akkurat der hvor AMT'en kollapser vertikalt. Der er jeg heller ikke helt sikker på innslagsfrekvens eller hvor lurt det egentlig er med en slik bakover/oppoverfyrende sak, så det blir en vippebryter på baksiden som kan velge mellom lavt innslagspunkt (4 kHz), høyt innslagspunkt (ca 6-7 kHz), og helt avslått.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.090
    Antall liker
    36.505
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Enkelte dager har jeg en følelse av at denne tingen bare består av detaljer, så jeg håper du har rett, Valentino.

    De 22,5 gradene dukker opp på innsiden av de avkuttede kantene oppover på siden av mellomtone og diskant og videre over baffelen. Kanten er 45o i forhold til baffel og sideplate, og da må platene fases med 22,5o for å passe sammen. Eventuelt 135 og 67,5o hvis man foretrekker å regne med butte vinkler. Siden bitene er trekantede og trapesformede vil det ikke være noen höydare å skjære dem til på sirkelsag, og da må overfresen til pers igjen siden jeg gjerne vil avslutte prosjektet med like mange tommelfingre som da jeg startet.

    Steike, som jeg har sittet med hodet på skakke og prøvd å tenke ut hvilke vinkler det blir mellom de forskjellige platene oppover høyttaleren. :)
     

    FredrikC

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Innlegg
    905
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    Asbjørn skrev:
    Godt spørsmål. Denne blir jo en hybridløsning, ihvertfall i første versjon, med noen passive delefiltre for å kunne styre den og en subwoofer med bare tre forsterkerkanaler ut av DEQX'en. Normalt er det best å ha de passive delefiltrene ved de høyeste frekvensene, ettersom det gir de minste komponentverdiene og generelt minst trøbbel. Her er jeg såpass usikker på det du spør om at jeg vil ha en aktiv deling mellomtone/diskant for å kunne prøve meg litt frem med ulike delefrekvenser og filterkarakteristikker der.

    Hvis vi antar at 6,5"-elementet oppfører seg som en flat plate, blir regnestykket forholdsvis enkelt. OK, det er noen Bessel-funksjoner og sånt, men ikke verre enn hva man faktisk kan løse i Excel. I så fall matcher den horisontale spredningen fra 6,5" med det som er oppgitt i databladet for AMT'en ved ganske nøyaktig 1800 Hz. Et fjerdeordens filter ser også ut til å fungere bra som et kompromiss mellom å la de to elementene støtte hverandre i et bånd rundt delefrekvensen og å tvinge dem til å operere ved så høye/lave frekvenser at forvrengningen øker. I teorien, men her regner jeg med at virkeligheten kan bli litt annerledes og at det må litt finjustering til.

    Den vertikale spredningen over det punktet vil jeg prøve å fylle ut med den bakoverfyrende diskanten. Det ble forøvrig en Seas 27TDNFW/GC fordi den går noe høyere og har jevnere frekvensgang enn varianten med metalldome som jeg hadde tenkt først. Der setter jeg en enslig kondensator i serie som et førsteordens høypassfilter, slik at den kan få samme signal som AMT'en, og får den diskanten til å rulle gradvis inn fra rundt 4 kHz, akkurat der hvor AMT'en kollapser vertikalt. Der er jeg heller ikke helt sikker på innslagsfrekvens eller hvor lurt det egentlig er med en slik bakover/oppoverfyrende sak, så det blir en vippebryter på baksiden som kan velge mellom lavt innslagspunkt (4 kHz), høyt innslagspunkt (ca 6-7 kHz), og helt avslått.
    Da mener du at de matcher i det vertikale planet ikke sant? For horisontalt sprer vell bånddiskanten rimelig mye mer da den bare er 2-3cm bred mens mellomtonen er er over 16cm bred.
    Har ikke studert databladene selv, men driver å funderer over fordeler og ulemper mellom bånddrivere og domes selv. Tenker å eksperimentere litt i de lavere prisklassene jeg da. F.eks Fountek sine bånd vs Seas sin dome med waveguide.

    Det er noen ulemper med bånd/amt, men på noen områder syntes jeg de låter bare fantastisk bra noe som syntes på målinger også. Lav forvrengning og skikkelig lav decay/ringing.

    Mener jeg leste at Snickers en gang skrev noe sånt som: Alle relevante parametere ved et stereoanlegg kan måles, det som er vanskelig er å vite hvilke parametere man skal prioritere i designet og hvilke man skal nedprioritere.

    Bruker man TPL-150H gjør man det jo litt lettere med tanke på spredningen, men man må kanskje offre litt av den ekstremt lave ringingen også? Hadde vært morsomt om noen sammenliknet de to direkte. Tangen foretrekker vel 150H så vidt jeg vet.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.090
    Antall liker
    36.505
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nei, jeg mener horisontalt. TPL150 er ned 6 dB omtrent +/- 80 grader fra designaksen ved 2 kHz. Det matcher med beregnet spredning fra en 130 mm bred sirkulær plate et sted mellom 1800 og 1900 Hz.



    TPL150H med waveguide vil stråle mye smalere enn dette, så den vil gi et bratt steg i off-axis respons ved denne delefrekvensen. Det ønsker jeg ikke.
     

    Vedlegg

    FredrikC

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Innlegg
    905
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    Okey, jeg ville trodd 6.5" måtte lavere enn det for å få så bredt spredningsmønster, men dette har du tydeligvis kontroll på. Du får ihvertfall en høyttaler med veldig bred spredningsmønster i mellomtone og diskant , så demping av førsterefleksjoner tror jeg bør medberegnes i denne konstruksjonen.

    Syntes også at det er litt rart at du involverer passive filtre pga mangelen på kanaler på DEQX. Er ikke det bare å dele alt du kan med DEQX og så deler du bassen med en miniDSP eller noe liknende? Må være mye lettere å i første omgang for å eksperimentere med filterdesignet. Og som du har nevnt er ikke passiv deling spesielt gunstig i bassen. Kan love deg at miniDSP er transparent i det frekvensområdet det er snakk om. Den har blitt sammenliknet av flere med DEQX uten å gjøre seg bort og da i fullrange.

    Gleder meg til å følge med på prosjektet! :)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.090
    Antall liker
    36.505
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Kan sikkert bruke en ekstra boks for flere digitale delefiltre, men da trenger jeg også flere forsterkerkanaler, så jeg må begrense prosjektet et sted. Ihvertfall foreløpig. ;)

    Nå blir de to 12" bassene koblet i parallell direkte til effektforsterker uten noe passivt filter mellom. Så blir det et tradisjonelt passivt filter for delingen mellombass/mellomtone ved ca 600 Hz, antagelig fjerdeordens L-R, og altså et passivt førsteordens høypassfilter for den bakoverfyrende diskanten. AMT'en får også bare kobberkabel mellom seg og effektforsterkeren, ingen filterkomponenter i signalveien der heller. Subwooferen skal drives av høynivåsignal fra bassene, men får en egen plateforsterker med aktivt delefilter som lager en summert monokanal i den aller dypeste bassen. Tilsammen sju forsterkerkanaler på fjorten høyttalerelementer, to pr forsterker, hvilket tilfeldigvis stemmer godt overens med det antallet forsterkere jeg har for hånden.

    Neste trinn blir nok en forsterkerkanal pr høyttalerelement, men foreløpig har jeg tenkt å bruke en ekstra DEQX HDP3 for å styre tre av kanalene. Skal se nøye på Mini-DSP når jeg kommer så langt. Hypex holder også på å lansere nye forsterkere som vil bli veldig interessante for et trinn to her, så kanskje neste prosjekt får bli et par seks-kanals effektforsterkere.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn