Høyttalere med Air Motion Transformer diskant

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    2.010
    Antall liker
    10.987
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    litt korte kanskje? de jeg har sett på er om lag 30mm lange. Vet ikke hvor mange de har igjen på lager, men sjekker etter jobb.
    Send meg en pm, så slipper Asbjørn at vi sporer "litt" av på byggetråden hans.. - Selv om den også snart burde fullføres, kremt......
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.090
    Antall liker
    36.505
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    De der er korte, ja. Funker kanskje i 2 mm aluminiumsplate. Her er katalogen: Hitachi Power Tools Norway AS

    Prosjektet går forøvrig langsomt fremover, en limfuge om gangen. Jeg skal nok legge ut en oppdatering med noen bilder etterhvert.
     

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    2.010
    Antall liker
    10.987
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    Takk, har nettopp sendt i veien en bestilling på 2 pk med plugger til kommende prosjekter..:)
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.991
    Antall liker
    9.011
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hvordan er det egentlig tenkt at disse skal brukes.

    Alternativt 1 - Jeg hadde tenkt å tre de inn i hullene bakfra, gjerne lime de fast - og så skru elementet fast fra forsiden. På den måten vil det være gummi I mellom kassen og skruen på alle kanter. Om foringen er litt krotere enn godste - spiller ingen rolle da skruen uansett er sentrert I hullet. Bevegelsen er neppe stor nok til at den skal komme I konflikt med tre uansett.

    Alterntiv 2 er jo å sette de inn forfra og når man strammer til så presses pluggen sammen og utvider seg og kiler seg mer og mer fast i hullet. Da vil jo lengden på pluggen bli av større betydning. En slik montering vil kunne gjøres "fastere" men da også med stivere avkobling.

    Mvh
    OMF
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.090
    Antall liker
    36.505
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    De er lagd for alternativ 2. Skruen går inn fra forsiden og drar messingmutteren mot seg, slik at gummien bukler ut på baksiden av platen og danner en elastisk krave bak platen. Den innstøpte kanten på gummipluggen holder den fast på utsiden og isolerer det som skrus fast fra underlaget. Slik:

    WellNuts.png
     
    • Liker
    Reaksjoner: OMF

    EHED

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Innlegg
    1.256
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    Hvis disse skal brukes til å feste elementene, hva gjør man da med resten av tettingen rundt høyttaler-elementet?
    Blir vl litt luftig rundt ringen?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.090
    Antall liker
    36.505
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg skjærer til pakninger av 2 mm EPDM-gummi med passe store hull til flensen på gummipluggene. Blir pottetett.
     

    samlanes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Innlegg
    2.463
    Antall liker
    551
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Googlet epdm gummi,masse utvalg.
    Denne kunne vel også gjort susen,på utsiden av gummipluggen,langs flens på høgtaler:Gummisnor(fåes i div dimensjoner)

    Takk Asbjørn, for gode råd til innfesting av element,skal prøves.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.103
    Antall liker
    14.761
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Oj! Heftig steg fremover 8)
     

    FredrikC

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Innlegg
    905
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    Veldig bra Asbjørn! Hvilke lim er det du bruker? Green glue og tech 7?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.090
    Antall liker
    36.505
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, og vanlig hvitt Casco trelim for å holde den ytre kappen sammen. Green Glue er ikke egentlig lim, men en viskoelastisk dempemasse som aldri herder nok til å holde noe som helst. I tillegg til dempingen tilfører det litt form til de tynne ytre platene, etter hvert som de stabiliserer seg i en naturlig konveks form rundt dempemassen og festepunktene. Nesten alle ytre flater er litt konvekse på disse høyttalerene, og det var meningen at de skulle være slik. Det er knapt en rett vinkel eller rett linje på hele tingen.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.090
    Antall liker
    36.505
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Taa-dah!

    DSC03062 (Small).JPG


    Pyntefiner (premium curly maple) og tilhørende remedier er bestilt, men jeg rekker kanskje å lage grillene før de greiene kommer fra USA.

    Vi har ikke skravlet så mye om diffraksjon i tråden, men det er ganske viktig for å unngå sekundære lydkilder noen få millisekunder etter direktelyden. Det vil være vanskelig å korrigere denslags med eq også, ettersom effekten blir retningsbestemt. Hittil har 98,7 % av arbeidet med høyttalerne handlet om å begrense og kontrollere kasseresonanser, men utformingen av grillene handler stort sett om å kontrollere diffraksjon. En av ideene fra åpningsinnlegget var jo å legge litt jobb i de tingene som ikke kan korrigeres elektronisk til slutt, mens DSP'en får ta seg av alt som kommer direkte fra elementene og trenger å justeres litt (eller mye). Det blir vel litt mer pussestøv før de grillene er ferdige.
     

    EHED

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Innlegg
    1.256
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    Herlig :)

    Begynner å ligne noe nå!

    Hva er planen med grillene?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.090
    Antall liker
    36.505
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    16 mm MDF, mykt avrundede kanter for å få størst mulig radius fra høyttalermembran til sideflaten på kassen. Ingen skarpe kanter i nærheten av diskant og mellomtone.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.103
    Antall liker
    14.761
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Griller som en del av høyttaleren, og som skal brukes?
    Rene Snell og Avalon dette jo 8)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.090
    Antall liker
    36.505
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, erfaringsmessig blir grillen stort sett sittende på uansett, så den kan like gjerne ha en liten akustisk funksjon. Det handler vel mest om å ikke rote det til mer enn høyst nødvendig heller enn noe banebrytende nytt.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.090
    Antall liker
    36.505
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Bare for at ingen skal tro at det har stoppet helt opp:

    DSC03063 crop.jpg


    Halvferdig med grillene (tre av seks). Gråpapiret som er teipet på begge høyttalere er maler for finérstykkene som snart skal limes på. Ville tilpasse grillene først, ut fra en idé om at finéren og stofftrekket utenpå grillene bygger omtrent like mye, sånn at det blir riktig til slutt.
     

    FredrikC

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Innlegg
    905
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    Bøyer meg i støvet Asbjørn! Hva du besitter av evner er helt utrolig.

    Liker spessielt hvordan du har optimalisert monteringen av driverne og kantene på høyttalern for å minimere difraksjon.

    Grill er fint med tanke på WAF og generell beskyttelse, men for min del fortjener dette å vises fram i all sin prakt.

    Har lekt litt med ambiens høyttalere siste uka slik som du skal ha, og det har defintivt den effekten du ser etter med tanke på luft, rom og utklingning. Men det er litt jobb for å balansere det riktig. Selvsagt enklere når du kun bruker det helt i toppen fordi det da ikke blir en del av direktelyden.

    Stor tommel opp fra meg!
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.103
    Antall liker
    14.761
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Lekkert! Likte spesielt innfesting av elementene (selv om jeg tenker tanker om hvordan etterstramme skruer hvis det er nødvendig..)
    Dette gleder jeg meg til å se helt i mål!
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.090
    Antall liker
    36.505
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Alt er relativt, som min svigermor sier. Men det eneste som gjenstår er faktisk kosmetisk finish og montering av delefilter. Det var en liten milepæl å kunne børste opp det siste MDF-støvet.

    Dette "profilbildet" sier kanskje litt mer om hva som har tatt tid i det siste:

    DSC03067 (Small).JPG


    Jeg prøver å få til en jevn avrunding med stor radius uten noen skarpe kanter i grillene. Mesteparten av den formingen er gjort med en liten høvel, en Veritas Low Angle Block Plane. Et favorittverktøy.
     
    Sist redigert:

    TEK

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    912
    Antall liker
    108
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Hvor er det du skal ha en jevn krumming?
    Hvilken finerkvalitet/type skal du bruke?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.090
    Antall liker
    36.505
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Den jevne avrundingen er i grillene. Det er en jevn overgang fra høyttalermembranen og rundt til selve kassen. Kassen har nokså plane flater, men den 45-graders fasetten mot fronten er også av hensyn til diffraksjon.

    Finéren er Premium Curly Maple med "bubble free" backing fra Oakwood Veneer:
    Curly Maple Veneer: Premium Figure Curly Flame Maple Wood Veneers Sheets | Oakwood Veneer Company
    Wood Veneer Backers: 10 mil paperback, Bubble-Free Veneer, Phenolic, Wood-on-Wood, Two Ply, PSA Pressure Sensitive Adhesive: Oakwood Veneer Company
     

    TEK

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    912
    Antall liker
    108
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Hvordan kom du ut på fraktkost? Funderte tidligere på å bestille fra venersupply.com, men frakten ble så hindsides dyr.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.090
    Antall liker
    36.505
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det var ikke helt billig. Finérflaket kostet $307, frakten $60. Moms og ekspedisjonsgebyr i tillegg. Dessuten kjøpte jeg lim og litt andre supplies fra veneersupplies.com. Det viktigste derfra var Flex-Pro lim til $35 for en gallon, men frakten på den og litt småtteri ble $90. Jeg tror en gallon lim vil være tilstrekkelig til dette prosjektet, så hvis noen vil ha en skvett av det som blir til overs er det bare å si fra.

    Flex-Pro™ (FSV) Adhesive: Fast-Tack Veneer Glue
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.148
    Antall liker
    13.240
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Hva kommer først?
    Lyd eller finér?

    Jeg hadde ikke klart å vente.
    Lyd først,
    finér senere.

    Mvh. B
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.090
    Antall liker
    36.505
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Finér, så lakk. Deretter lyd. De veier bortimot 90 kg stykket med alle elementer i, så jeg kommer ikke til å slepe dem opp og ned trappene flere ganger enn nødvendig. Men ferietur aller først. :)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.090
    Antall liker
    36.505
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nå er ihvertfall finéren på den ene, og erfaringsmessig går ting litt fortere når man skal gjøre det samme med den andre. Og kanskje man ikke gjør de samme tabbene andre gang. Fiddleback maple, i tilfelle man skulle finne på å spille felemusikk.

    DSC03084.jpg
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Dette er et meget imponerende og gjennomtenkt høyttalerbygg, i kontrast til mine egne skapninger der er satt sammen litt uten mål og mening.
    Blir litt misunnelig på slike som deg Asbjørn, som, hvis ikke kan det, bare setter seg ned noen kvelder og lærer det:)
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.090
    Antall liker
    36.505
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Takk for det, men å lære seg alle forskjellige håndverksdisipliner som behøves i et slikt prosjekt er litt av en reise. Det finérarbeidet er fiklete greier uten angrefrist. Resultatene hos deg tyder vel også på at du var litt beskjeden i det innlegget?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn