Joda har fått til ok lyd jeg, men reddes nok litt inn av å ha et rom som tar liv av høyttalerens ikke ideelle spredningskarakteristikkTakk for det, men å lære seg alle forskjellige håndverksdisipliner som behøves i et slikt prosjekt er litt av en reise. Det finérarbeidet er fiklete greier uten angrefrist. Resultatene hos deg tyder vel også på at du var litt beskjeden i det innlegget?
Nei, rent øyemål. Designet er egentlig ment for bruk med grillene av, men inntil jeg får bygget flere forsterkerkanaler deles mellomtone/diskant med et førsteordens filter en god del høyere enn ideelt, og da vil mellomtonen begynne å smalne av før delefrekvensen. Derfor litt "guiding" også på diskanten for å motvirke det, men dette er ikke ment å være en eksakt løsning.Har du målt de waveguidene du skal bruke på diskantene der?
Jeg har ikke det, men min erfaring er at ulike drivere krever ulike waveguider. Jeg går ut i fra at dette avhenger av hva slags bølgefront driverne setter opp. I Gaia testet jeg masse forskjellig, og endte opp med at normale waveguider som begynte rundt 45 grader og gikk i en jevn bue over til 90 grader fungerte fint. På Excel magnesiumdriverne endte jeg med en konkav del først, også en overgang til konveks fra omtrent midtveis. Med vanlig konveks form leverte ikke de driverne så fint. Jeg vil tro AMT-en er noe midt i mellom, så jeg kan tenke meg at rundt 60 grader konisk med overgang til konveks mot baffel kan være et tips, men mål før du gjør om noe.Det kan være et bra tips, ja. Jeg får ikke til noen god vinkel for et bilde, men det er først frest i 60 og 45 graders vinkler, og deretter rundet av til så stor radius som det var plass til. Har du noen tommelfingerregler for hvor bratte vinkler en waveguide kan ha?
OT. Men deg har jeg ikke sett på noe forum på mange år. Må være siden AVforum sine glansdager. Sinnsykt gøy å følge deg og din kunnskap.Det så ut til at det kunne være litt bratte vinkler der, det kan være litt risky mht refleksjoner. Det ville nok vært lurt å måle litt før du klistrer på gardinene.
Kommer ik til at være homogene desværre.Bare for at ingen skal tro at det har stoppet helt opp:
Vis vedlegget 323267
Halvferdig med grillene (tre av seks). Gråpapiret som er teipet på begge høyttalere er maler for finérstykkene som snart skal limes på. Ville tilpasse grillene først, ut fra en idé om at finéren og stofftrekket utenpå grillene bygger omtrent like mye, sånn at det blir riktig til slutt.
Link: http://www.hifisentralen.no/forumet...ygger-high-end-amplifiers-48.html#post2148740Nu har jeg jo verdens bedste højttalere som del af reference grundlag. Aner ik hvad du har som reference.
Fra en 6,5 " til en bånddiskant det er altså vanskeligt.Disse sjarmerene danskene...
De er ikke mine men vi har dem i klubben.Ja,
er de ikke herlige ? Tråd nummer to han sabler ned på i løpet av et par dager. Han har vært på besøk i min tråd også : http://www.hifisentralen.no/forumet...ygger-high-end-amplifiers-48.html#post2148854
Men, han har jo verdens beste høytalere, må vite
Link: http://www.hifisentralen.no/forumet...ygger-high-end-amplifiers-48.html#post2148740Nu har jeg jo verdens bedste højttalere som del af reference grundlag. Aner ik hvad du har som reference.
Mvh.
Johnny
Trådtittelen forteller at det er en Air Motion Transformer diskant, det er vel ikke helt det samme som en bånddiskantFra en 6,5 " til en bånddiskant det er altså vanskeligt.Disse sjarmerene danskene...
Har du en link med nærmere informasjon om disse høyttalerne?De er ikke mine men vi har dem i klubben.
Ok så er betingelserne jo noget bedre. Jeg er en som ik kan leve med noget som ik er fuldstændigt glat og sammenhængende. Desuden skal Asbjørn have noget gas så han ik bliver endnu mere kæphøj.Trådtittelen forteller at det er en Air Motion Transformer diskant, det er vel ikke helt det samme som en bånddiskantFra en 6,5 " til en bånddiskant det er altså vanskeligt.Disse sjarmerene danskene...
Ingen nytte til da de ikke kan kopieres. Senest har en B&O mand som mener de er ved at skabe verdens bedste højttalere fået det at vide af en branchemand de fleste kender. " Verdens bedste højttalere står i Københavns Hifi klub"Har du en link med nærmere informasjon om disse høyttalerne?De er ikke mine men vi har dem i klubben.
Asbjørn er i mine øyne kanskje den minst kjepphøye av alle, i god konkurranse med AtleT. Bare saklige og ikke nedlatende innlegg fra den kantenOk så er betingelserne jo noget bedre. Jeg er en som ik kan leve med noget som ik er fuldstændigt glat og sammenhængende. Desuden skal Asbjørn have noget gas så han ik bliver endnu mere kæphøj.Trådtittelen forteller at det er en Air Motion Transformer diskant, det er vel ikke helt det samme som en bånddiskantFra en 6,5 " til en bånddiskant det er altså vanskeligt.Disse sjarmerene danskene...
Informasjon er et gode, i alle fall for nysgjerrige sinn. Så hvorfor ikke?Ingen nytte til da de ikke kan kopieres.
Han sakket vel om lyd i løp av neste helg - du må følge litt bedre medFor å bringe oss on-track igjen; har du fått lyd i kassene enda Asbjørn?
I så fall tviler jeg på om de er best selv i Austevoll kommune.Er det denne tro?
Vis vedlegget 349008
Oi oi oi, hva skal du da gjøre med deg selv? For stort mer kjepphøy kan man neppe bli.Desuden skal Asbjørn have noget gas så han ik bliver endnu mere kæphøj.
Før torde jeg påstå jeg hadde gatas (fire hus) beste lyd/høyttaler, nå må jeg være mer forsiktig - mye lengre gate. "Verdens beste" er ganske omspennendeI så fall tviler jeg på om de er best selv i Austevoll kommune.Er det denne tro?
Vis vedlegget 349008
Følger jeg ikke med? Hva?? HVA???? hehe (det var en spøk, jeg er tross alt ikke Dansk).Han sakket vel om lyd i løp av neste helg - du må følge litt bedre medFor å bringe oss on-track igjen; har du fått lyd i kassene enda Asbjørn?
Gleder meg også til dette, og som deg, så begynner jeg å bli ganske kjent med denne 150'en.Følger jeg ikke med? Hva?? HVA???? hehe (det var en spøk, jeg er tross alt ikke Dansk).Han sakket vel om lyd i løp av neste helg - du må følge litt bedre medFor å bringe oss on-track igjen; har du fått lyd i kassene enda Asbjørn?
Blir artig å få lytteinntrykk snart. Jeg kjenner noen av elementene som er brukt er ganske godt, spesielt TPL-150'en.