Absolutt ikke! Helst ikke, vil jeg si...Må du ha nytt ??
Heresy 3 går vel for ca. under 30 000,- eller så?Jeg tenkte det samme, at det sprikte noe. Men jeg tar alle tips! Jeg innser at jeg nok ikke får den lyden jeg vil ha i den prisklassen jeg opererer i, men håpte at det var noe som kunne ligne litt. Noe som klarer å fake lyden litt
Jeg liker britisk lyd, men det er ikke det jeg vil ha nå.
Klipsch Heresy er noe jeg enda ikke har hørt, men som jeg har lest mye om. Den har sine følgere og sine hatere, har jeg forstått. Men den er nok i dyreste laget for meg.
43.990.-Heresy 3 går vel for ca. under 30 000,- eller så?
RF3? Er ikke den litt "skrikete"? De hadde jeg aldri kikket på om du ikke hadde nevnt de.Vil du har en gammel underdog som spiller helt latterlig bra i forhold til pris, så ligger det et sett RF3 på Finn til 4000,-
De lar seg drive av 10 Watt uten trøbbel, og har et liv av en annen verden, trust me on this one.
Er vel også bare stativene han selger?Jeg må si at Harbeth M-40.1/2 på Finn frister veldig, bare så synd de er i Stavanger.
Det er nye Heresy 4.43.990.-
Ikke NAD.RF3? Er ikke den litt "skrikete"? De hadde jeg aldri kikket på om du ikke hadde nevnt de.
Hva bør de matches med?
Klarer ikke å finne den til den prisen gitt?Det er nye Heresy 4.
Brukte Heresy 3 bør dermed ligge ned mot 20.
Men nå logger jeg meg av igjen, klarte bare ikke holde meg unna denne tråden!
Google er min venn...Klarer ikke å finne den gitt?
Vis vedlegget 701767
Så et brukt par til 28.000, men det er et stykke unna.
Men skal følge litt med!
Takk for påloggingen og tipsene!
Går litt på plassering eller om du hører mye på normal musikk eller computer relatert musikk med fake bass!Vil bare nevne at Heresy har en utrolig smekk i mellomtonen, men den kan oppleves som bassfattig. RF serien derimot går mye dypere i bassen og leverer plenty med smekk de og.
Heresy III spec:Går litt på plassering eller om du hører mye på normal musikk eller computer relatert musikk med fake bass!
Har selv La Scala og savner ingen bass mellombassen gjør opp for det men ja andre kan selvsagt mene noe annet
Jepp mine har vel spec på 51hz men måler ned til 36hz i mitt rom og savner ingenting, de forrige målte ned til 18hz men forsvant utHeresy III spec:
- Maks. effektpåtrykk: 100 watt RMS
- 1 stk. kraftig 12”-basselement
- 1 stk. mellomtone-hornhøyttaler med titanmembran
- 1 stk. horndiskant med titanmembran
- Høy effektivitet med følsomhet på 99 dB
- Frekvensområde: 58 Hz – 20 kHz (+/-3dB)
- Bi-wire-kobling
- Sokkel medfølger
- Håndlages i USA
Spesifikasjonene taler for seg selv, men noen kan leve med dette ja.
Jeg tenker også at det er mer vanskelig å få til i den billigere enden. Det kan fort blir for pågående.Det er godt mulig det ikke lar seg gjøre å finne høyttalere i den litt billigere enden av dette
Det kommer noe på brukten bare du følger med! Klipsch Heritage på Finn.no nå er overpriset men ga selv 28 for mine så ha litt is i magenElac? Har hørt noe av det, men aldri fått inntrykk av den typen mellomtone jeg leter etter. Men jeg har ikke hørt mere enn et par modeller.
Jeg tror Klipsch og Harbeth er det jeg burde se etter (er klar over at det ikke er helt lik lydfilosofi). Harbeth ligger øverst på ønskelisten per nå.
De billigere JBL høyttalerene har jeg aldri hørt og det ser ut som ingen her heller har noe forhold til de. Lurer litt på de nyere aktive, fives og sixes. Må kanskje høre på de.
Elektrostat blir for sært for meg. De er litt ego, om jeg kan si det slik. Ihvertfall de jeg har hørt. Helt klart besnærende lyd, men muligens ikke det jeg er ute etter. Men nå er det et par år siden jeg hørte elektrostat sist.
Selvbygg er også av interesse, men med litt lite peil på dette og relativt dyre elementer og delefilter komponenter som må bestilles fra det store utland, så er jeg redd det går ut. Jeg har verktøy til å lage kassene, men for lite peil på alt det andre. Dersom noen vet om byggesett som har alt av deler og en god beskrivelse, OG IKKE MINST, som låter bra! Da er jeg med
Ellers har det kommet mange forslag om høyttalere i den øvre prisklassen (Ø Audio, Marten, Raidho). De utgår på grunn av pris.
Yamaha NS-serien er interessant, men jeg vet for lite om både 500 og 1000.
Det er mye fra 70-tallet som kunne vært spennende, men det er ofte fort borte og veldig dyrt.
"...etter litt prøving og feiling"Jeg har testet noen nyere JBL.
Har disse JBL 4306 med 8" i kjelleren på lån.
Låter bra, men trenger basshjelp i bunnen.
Vis vedlegget 701820
Med 4x15" suber til å avlaste ved 200 hz, låter det veldig bra.
Har også prøvd JBL HDI 1600 som er litt mindre, med 6,5".
De låt ikke bra. Ok i diskant, og grei bass i forhold til størrelsen, men mellomtonen var ikke i min gate.
Tamt og livløst.
Vanskelig å finne høyttalere basert på andres tips og råd.
Dette må du egentlig selv finne ut av....
Når man bygger selv, får man den lyden man ønsker...etter litt prøving og feiling.
Mye jobb, men færre kostnader.
Blitt voksen ?Går litt på plassering eller om du hører mye på normal musikk eller computer relatert musikk med fake bass!
Har selv La Scala og savner ingen bass mellombassen gjør opp for det men ja andre kan selvsagt mene noe annet
Ja erfaring gjør at det er lettere og vite hva man skal sette pris på og musikk smaken er ikke akkurat den samme lengerBlitt voksen ?
Det er ganske stor forskjell mellom III og IV akkurat når det gjelder bassen.Heresy III passer nok også bestillingen hvis man kan leve med litt bassfattig og "lett" lyd. Den er vaffal 'all about' mellomtone, sånn jeg husker det fra jeg hadde III'ern.
Ankepunktet er prisen, som IMO har blitt helt koko. Jeg ga 15k for mine nye i butikk for noen år siden, nå kan man finne dem brukt til dobbelt av det.
Harbeth har jeg aldri hørt som "in your face", heller rake motsatt som sedat, varm og fyldig. Så tror jeg du bommet i så fall med den beskrivelsen. To helt forskjellige høyttalere filosofier der. Det er vanskelig å få i både pose og sekk så du må nesten prioritere hva du faktisk er ute etter.Klipsch og Harbeth
Hatt 3 par Harbeth og vil faktisk påstå at mellomtonen der også er litt frempå og setter deg ganske langt fremme på scenekanten men har selvsagt ikke den dynamikken og råskapen men absolutt mer frempå og livlig i mellomtonen kontra mye annetHarbeth har jeg aldri hørt som "in your face", heller rake motsatt som sedat, varm og fyldig. Så tror jeg du bommet i så fall med den beskrivelsen. To helt forskjellige høyttalere filosofier der. Det er vanskelig å få i både pose og sekk så du må nesten prioritere hva du faktisk er ute etter.
De koster bare sånn ca 50.000 for mye for meg....Ø audio Icon er det eneste jeg har hørt med en in-your-face lyd.
Jeg er ikke uenig. Mye var faktisk bedre før og jeg vil helst ha tak i noe fra søttitallet, men de koster ofte mye.Jeg kan ikke gi spesifikke råd men et par generelle:
De fleste høyttalere der ute er av typen 2-3 veis bassrefleks med ordinært passivt delefilter. Dette er en gammel teknologi, sier jeg 50 år så er jeg ikke helt utenfor kartet. Mitt råd er derfor å kjøpe en brukt høyttaler. Nei, selv om butikker påstår at det har skjedd en enorm utvikling, så har det ikke det.
Enda lurere er det å bygge selv, da kan du tilogmed få en aktiv faselineær høyttaler med fornuftig spredningskarakteristikk. Det må til om det er magisk mellomtone du jakter på. Og på denne fronten har det skjedd mye de siste 10 årene.
Noen forslag til selvbygg?Jeg har ikke hørt disse høyttalerne du viser, men siden jeg har byggd endel så har jeg sammenligningsgrunnlag fra samme stue med ulike prosjekter. Generelt finner jeg at (husk at dette kun gjelder det jeg selv har prøvd) :
- Større elementer spiller mer realistisk enn små elementer
- Lavere delefrekvens mot diskant er bedre enn høy (2000 hz er bedre enn 3000 hz), for direktivitet og plasseringsproblematikk
- Bred baffel er bedre en smal baffel (lavere baffelstep), bedre direktivitet i lavere frekvensområde, mindre kansellering fra vegg
- Lette papirelementer er bedre enn metall elementer, pga oppbrytning
- Lavere ordens filter f.eks 2. ordens gir mindre faserotasjon og bedre lydbilde enn høyere ordens filter