Elac? Har hørt noe av det, men aldri fått inntrykk av den typen mellomtone jeg leter etter. Men jeg har ikke hørt mere enn et par modeller.
Jeg tror
Klipsch og
Harbeth er det jeg burde se etter (er klar over at det ikke er helt lik lydfilosofi). Harbeth ligger øverst på ønskelisten per nå.
De billigere
JBL høyttalerene har jeg aldri hørt og det ser ut som ingen her heller har noe forhold til de. Lurer litt på de nyere aktive, fives og sixes. Må kanskje høre på de.
Elektrostat blir for sært for meg. De er litt ego, om jeg kan si det slik. Ihvertfall de jeg har hørt. Helt klart besnærende lyd, men muligens ikke det jeg er ute etter. Men nå er det et par år siden jeg hørte elektrostat sist.
Selvbygg er også av interesse, men med litt lite peil på dette og relativt dyre elementer og delefilter komponenter som må bestilles fra det store utland, så er jeg redd det går ut. Jeg har verktøy til å lage kassene, men for lite peil på alt det andre. Dersom noen vet om byggesett som har alt av deler og en god beskrivelse, OG IKKE MINST, som låter bra! Da er jeg med
Ellers har det kommet mange forslag om høyttalere i den
øvre prisklassen (Ø Audio, Marten, Raidho). De utgår på grunn av pris.
Yamaha NS-serien er interessant, men jeg vet for lite om både 500 og 1000.
Det er mye fra 70-tallet som kunne vært spennende, men det er ofte fort borte og veldig dyrt.