xerxes
Æresmedlem
Som Rognlien sa så fyller de rommet på en egen måte.Det er notert. Kan være aktuelt
Som Rognlien sa så fyller de rommet på en egen måte.Det er notert. Kan være aktuelt
Jeg var hos en tysker som hadde tatt overdose AG. Det hele så nærmest ut som en reklame for AG.Personlig liker jeg avantgarde, men du skal lete lenge etter noen damer med sans for interiør som liker de..
Dette var et ganske interessant tema synes jeg. Noe å spekulere litt på.Vanskeleg å svare på. Men det har samanheng med måten dei spreier lyden i rommet over heile frekvensområdet. Høgtalarar som leverer frekvensområdet som "laserstrålar" kan også vere gode, men dei pinpointar i staden for å by på svære sweetspot. Samanlikn til dømes Beverigde og Quad ELS 57
Det er enkelt og greit spredningsmønsteret. Kombinasjonen bred horisontal spredning og konstant/uniform ned til 200/300 Hz området vil her være uslåelig på akkurat dette. Slikt ser man på direktivitetsmålinger.Ja, det er helt sikkert.
Men hvilke parametre er det da i høyttalereme som bestemmer størrelsen på sweetspot tro?
Men dei som har, er veldig kjekke.De fleste høyttalerne som foreslås her har forresten ikke det.
Tenkte også på nettop Quad ESL 57 som en av de høytalerene med minst mulig bredde på sweet spot. typisk hode i skrustikke lytting.Vanskeleg å svare på. Men det har samanheng med måten dei spreier lyden i rommet over heile frekvensområdet. Høgtalarar som leverer frekvensområdet som "laserstrålar" kan også vere gode, men dei pinpointar i staden for å by på svære sweetspot. Samanlikn til dømes Beverigde og Quad ELS 57
Hvorfor bipol og ikke dipol?I et større stue miljø uten mengder av akustiske tiltak
ville jeg nok heller gå for Audiophile Arve's eller lydogakustikk's forslag.
Eventuelt noe bipol (ikke dipol) saker.
Kjenner godt til bipolar lidelse, en periode avgrunns dyp kjeller, en annen langt høyere enn 20khz.Bergizzz... Du vet det er forskjell på Bipolar og Dipol-speakers ?
Jeg vet.Bergizzz... Du vet det er forskjell på Bipolar og Dipol-speakers ?
Dersom de konstrueres med hensyn til bølgelengdene elementene i nesten-fullrangedipolen skal behandle kan det bli minst like lite skrustikke som med mer vanlige høyttalerprinsipper. Rett skal være rett: Det er ikke mange som har prøvd.Dipoler egner seg ikke for en BRED sweetspot fullrange.
Du tok den!! Bergiz får fortsette med det tekniskeKjenner godt til bipolar lidelse, en periode avgrunns dyp kjeller, en annen langt høyere enn 20khz.
Er dipol begge på samme tid?
Både Quad ESL57 og Martin Logan CLS har buede paneler som påvirker spredning i diskant område, men ESL57 har krummingen rundt en horisontal akse for vertikal spredning mens CLS har en kromningrundt en vertikal akse, noe som påvirker og øker spredningen sideveis.Det er en (fysisk) selvfølge at så brede membraner som de Martin Logan- elektrostatene har gir et smalt sweetspot, smalere enn Quad til og med.
Dersom de konstrueres med hensyn til bølgelengdene elementene i nesten-fullrangedipolen skal behandle kan det bli minst like lite skrustikke som med mer vanlige høyttalerprinsipper. Rett skal være rett: Det er ikke mange som har prøvd.
Jeg har målt elektrostater Martin logan monolith, som har samme størrelse på panelet som cls, og må si at off axis påvirker frekvensgangen meget lite i forhold til det meste av andre høytalere.Både Quad ESL57 og Martin Logan CLS har buede paneler som påvirker spredning i diskant område, men ESL57 har krummingen rundt en horisontal akse for vertikal spredning mens CLS har en kromningrundt en vertikal akse, noe som påvirker og øker spredningen sideveis.
Er derfor ikke enig i at Martin Logan elektrostater (selv CLS med forholdsvis brede paneler) gir et smalere sweet-spot enn disse quad ESL57 modellene.
Da har du nok ikke prøvd di høres det ut som, men du må ha god plass for di større ml modellene, sett di opp bredt, i ett rom som er minst 4,5meter bredt, og helst mer.Det er en (fysisk) selvfølge at så brede membraner som de Martin Logan- elektrostatene har gir et smalt sweetspot, smalere enn Quad til og med.
Dersom de konstrueres med hensyn til bølgelengdene elementene i nesten-fullrangedipolen skal behandle kan det bli minst like lite skrustikke som med mer vanlige høyttalerprinsipper. Rett skal være rett: Det er ikke mange som har prøvd.
Det var iallefall de som låt best på Horten-m essa i fjorUkjent for meg, men noe jeg kan sjekke ut. Ser det er fler i denne formen som har dukket opp i det siste. Horns og xavian for eks. Er det litt samme stil?
Kan være at definisjonen av stoooor sweetspot er litt vag i dette tilfellet og nærmest en selvmotsigelse. For det er ikke det samme å ha stooor sweetspot og knapt sweetspot i det heletatt imo. Hit og dit kastere er sikkert et greit kompromiss på bøtekott, men skal man oppleve en gedigen scene hvor utøvere har god plass og plassering av egen rompe ikke er kritisk er det lite som slår horn i stor sal eller linjer på behørig avstand.Må innrømme at jeg finner noen av svarene her relativt overraskende
Kan så være, men det ser jo ikke ut...Kan være at definisjonen av stoooor sweetspot er litt vag i dette tilfellet og nærmest en selvmotsigelse. For det er ikke det samme å ha stooor sweetspot og knapt sweetspot i det heletatt imo. Hit og dit kastere er sikkert et greit kompromiss på bøtekott, men skal man oppleve en gedigen scene hvor utøvere har god plass og plassering av egen rompe ikke er kritisk er det lite som slår horn i stor sal eller linjer på behørig avstand.
Husker fortsatt min nesten eneste sjelsettende opplevelse med horn i denne salen i München, hvor lyden virkelig omfavnet en. Og det var Evidence med sin begrensede vertikale spredning som ga meg gåsehud i storsalen på 33etg på Plaza tilbake i 99 av samme grunn.
Vis vedlegget 1036750
Vis vedlegget 1036751
Jeg opplever også at det er en sammenheng mellom taletydelighet, og fornuftige lydbilder off axis (eller stor sweetspot, om du vil). Og gode coax-løsninger (som dine KEF, for eksempel), gjør dette på svært fornuftig vis. Uten at jeg vet eksakt årsak, aner det meg at det har noe å gjøre med løpetid og fase i presensområdet.Hvis sweetspot er tingen, så får du kjøpe deg en senterhøyttaler og sette den på +6db.
Jeg velger coax, fordi jeg synes ikke den forverrer dialogen i flimer/serier. Og fungerer veldig godt på musikk off axis.