Høyttalere Høyttalere med stooor sweet spot

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.250
    Sted
    Holmestrand
    Personlig liker jeg avantgarde, men du skal lete lenge etter noen damer med sans for interiør som liker de..
    Jeg var hos en tysker som hadde tatt overdose AG. Det hele så nærmest ut som en reklame for AG.
    Han bodde alene ….
    med noe omtrent som dette:
    IMG_7913.jpeg

Sist redigert:

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.354
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Vanskeleg å svare på. Men det har samanheng med måten dei spreier lyden i rommet over heile frekvensområdet. Høgtalarar som leverer frekvensområdet som "laserstrålar" kan også vere gode, men dei pinpointar i staden for å by på svære sweetspot. Samanlikn til dømes Beverigde og Quad ELS 57

Powercon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Antall liker
    1.869
    Sted
    Horten
    Vanskeleg å svare på. Men det har samanheng med måten dei spreier lyden i rommet over heile frekvensområdet. Høgtalarar som leverer frekvensområdet som "laserstrålar" kan også vere gode, men dei pinpointar i staden for å by på svære sweetspot. Samanlikn til dømes Beverigde og Quad ELS 57
    Dette var et ganske interessant tema synes jeg. Noe å spekulere litt på. (y)
    I denne tråden er det foreslått både linjekilder og paneler som gode kandidater, så det er nok ikke kun 1 parameter som gjelder antagelig.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.354
    Sted
    Torget vurderinger
    0
    Eg likar veldig godt linjekjelder, då eg synes dei ofte har eit svært naturleg lydbilde. Det er ofte lett å høyre kvar både einskildinstrument er plasserte, og korleis rommet er. Pinpointing er svært imponerande. Men rundstrålarar og liknande (eg kjenner ikkje til så veldig mange, men har erfaringar med mbl, Bose, Carlsson/Larsen, Beverigde, German Psykcis og Mirage) høyrest meir autentisk ut. Vanlege høgtalarar sin spreiingskarakteristikk over heile frekvensområdet er kanskje noko ein kan sjå nærare på?

W.Sand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    4.809
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Ikke forveksle 3-veis (eller 4-veis) søyle med linjekilde. En fullpower linjekilde krever mer lytteavstand og har en bloomingeffekt (larger than life).som gjør seg på film og stor-orkester, men ikke veldig jordnært på stemmer, solo, akustisk duo etc. Om du ikke har en fetish om at sangerinnen skal ete deg da... :)
    F.eks Jonas' og Erks er ikke linjekilder, (Arc Deco og Moelva) men har stoooort lydbilde og sangere med ben på gulvet.
    CBT fyller rommet, men har null pinpoint. Eksisterende modeller er mest "mellomtone" bortsett fra noen prototyper.
    Erks er vel den nærmeste søyle for deg å lytte til om du får audiens :). De har riktignok diesel-subber i høyhus-klassen, men det kan som nevnt bygges eksemplarer med dugandes bass i samme søyle.

Sist redigert:

lydogakustikk

Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Antall liker
    2.474
    Ja, det er helt sikkert.
    Men hvilke parametre er det da i høyttalereme som bestemmer størrelsen på sweetspot tro? :unsure:
    Det er enkelt og greit spredningsmønsteret. Kombinasjonen bred horisontal spredning og konstant/uniform ned til 200/300 Hz området vil her være uslåelig på akkurat dette. Slikt ser man på direktivitetsmålinger.

De fleste høyttalerne som foreslås her har forresten ikke det.

Ask4me22

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.06.2016
    Antall liker
    812
    Tenkte også på nettop Quad ESL 57 som en av de høytalerene med minst mulig bredde på sweet spot. typisk hode i skrustikke lytting.

Dipoler som nevnt i starten i tråden er vel også kjennt for å få kanseleringer og utfasinger ut mot sidene ut i fra bølgelengde, bedde på baffel osv, så selv om de klarer å fylle et rom med lyd, så kan vel sweetspot fort bli litt "laserståle" der man lytter innenfor riktig avstand for hver høyttaler og innenfor "8 tall dipolstrålingen".

1719850383860.png

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.354
    Sted
    Torget vurderinger
    0
    Nettopp. "Laserstrålar" er stort sett veldig gode høgtalarar, spesielt når dei er linjekjelde. Beste eg har høyrt er nok Beverigde, som eg jakta på i fleire tiår, men som eg har droppa etter å ha høyrt mbl sine rundstrålarar.
    Beverigde spreidde lyden ca 180 grader, og kunne plasserast tett på langveggane i eit rektangelforma rom. Dei fungerte også ståande tett på bakvegg. Dei er laga med ei "akustisk linse" som går frå golv til tak (nesten) og som spreier heile frekvensområdet rundt i rommet. Bassen tek eit par subbar seg av, for basstonar spreier seg veldig greitt i dei fleste rom.
    Andre golv-til-tak-konstruksjonar er Dali sin råaste (som eg ikkje har høyrt) og gamle Acoustat 2+2. Eg hadde lenge Acoustat 4, som spelte bass med større autoritet enn 2+2, og dei aller fleste elektrostatar. Angrar litt på at eg kvitta meg med dei, men ville ikkje bytte med mbl. 2+2 hadde likevel endå betre perspektiveigenskapar og tendens til pinpointing. Linjekjelder, med unntak av Beverigde, må plasserast eit godt stykke ut frå bakvegg ettersom dei også har 8talskarakteristikk. Men idealet trur eg må vere ein kuleforma høgtalar som spreier mellomtone og heile diskantområdet 360 grader i alle plan. MBL gjer noko av dette men berre i horisontalplanet.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.553
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Dersom man konstruerer en dipol litt smart kan man unngå store avvik fra dipolteorien. Dette er oppnådd med den ganske store BG Neo3-diskanten:
    1719853432330.png

Kilde (og tysktime) er vedlagt.

I et større stue miljø uten mengder av akustiske tiltak
    ville jeg nok heller gå for Audiophile Arve's eller lydogakustikk's forslag.
    Eventuelt noe bipol (ikke dipol) saker.
    Hvorfor bipol og ikke dipol?

Praktisk erfaring (!) sier meg at en velkonstruert dipol har spredningsegenskaper* som er enda bedre enn det både gode kartoider og coaxiale løsninger har.

*Evne til uniform powerrespons. Coaxer klarer typisk ned til 400 Hz, hurracoaxer til 100 Hz og dipoler til 40 Hz. Oppover kan en dipol levere mer diffusert energi enn de andre.
    Disclaimer: Det er ikke alle dipoler som fikser det. Av kommersielle vil jeg igjen peke på Linkwitz LX521.4.

Vedlegg

Sist redigert:

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    13.908
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Vel, jeg har forsøkt med mange varianter med dipol vs. bipol.

Og jeg liker begge.
    Men når det kommer til "bred" sweetspot, så foretrekker jeg bipol.

Meg om det.

..dette er kun praktisk erfaring, og er på ingen måte noen fasit fra mitt ståsted.

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    1.492
    Sted
    VestBredden
    Bergizzz... Du vet det er forskjell på Bipolar og Dipol-speakers ? ;)

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    13.908
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Bergizzz... Du vet det er forskjell på Bipolar og Dipol-speakers ? ;)
    Jeg vet.
    Og jeg omtaler ikke noe jeg ikke vet forskjellen på.
    ... eventuelt hører forskjell på.

Dipol spredning foran/bak, +/-
    Bipol spredning foran bak +/+
    ... eller -/- om du vil.

Dette gir vesentlige forskjeller i praksis.

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    13.908
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    La meg utdype.

I gamledager da jeg hadde hybel med lytterom på ca 15 m2
    hadde jeg ekstremt mange såkalte high-end talere innom.

Martin Logan CLS og CLS ll, og Monolith
    var det vi kaller dipol, og låt formidabelt for sin tid
    i en svært trang sweetspot.
    Martin Logan Quest hørte jeg også hos en kompis i 60 m2 stue
    ... også med en svært trang sweetspot.

Dipoler egner seg ikke for en BRED sweetspot fullrange.

Bipoler og rundtstrålere er en helt annen greie.
    De gir en bred sweetspot i flere lytterader, men vil aldri gi
    den ultimate ego spoten.

Man får aldri i pose og sekk.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.553
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det er en (fysisk) selvfølge at så brede membraner som de Martin Logan- elektrostatene har gir et smalt sweetspot, smalere enn Quad til og med.
    Dipoler egner seg ikke for en BRED sweetspot fullrange.
    Dersom de konstrueres med hensyn til bølgelengdene elementene i nesten-fullrangedipolen skal behandle kan det bli minst like lite skrustikke som med mer vanlige høyttalerprinsipper. Rett skal være rett: Det er ikke mange som har prøvd.

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    13.908
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Dessuten krever både dipol og bipol en viss avstand til frontvegg.
    Som igjen diskvalifiserer en bred sweetspot i åpne stue miljø.
    ...ref wife faktor.

Uendelig baffel i innbygde vegg høyttalere må være det ultimate.
    Trur eg...

En drastisk og utfordrende sak, men også oppnåelig.

Eks. Slem coax montert på vegg, med tilhørende sub løsning i tv-benk?

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    1.492
    Sted
    VestBredden
    Her snakker vi guts og ballær Bergiz, og jeg tror ikke at................

Men liker tanken !!! :cool:

Ask4me22

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.06.2016
    Antall liker
    812
    Det er en (fysisk) selvfølge at så brede membraner som de Martin Logan- elektrostatene har gir et smalt sweetspot, smalere enn Quad til og med.
    Dersom de konstrueres med hensyn til bølgelengdene elementene i nesten-fullrangedipolen skal behandle kan det bli minst like lite skrustikke som med mer vanlige høyttalerprinsipper. Rett skal være rett: Det er ikke mange som har prøvd.
    Både Quad ESL57 og Martin Logan CLS har buede paneler som påvirker spredning i diskant område, men ESL57 har krummingen rundt en horisontal akse for vertikal spredning mens CLS har en kromningrundt en vertikal akse, noe som påvirker og øker spredningen sideveis.

Er derfor ikke enig i at Martin Logan elektrostater (selv CLS med forholdsvis brede paneler) gir et smalere sweet-spot enn disse quad ESL57 modellene.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.354
    Sted
    Torget vurderinger
    0
    Eg hadde ei stund eit sett InnerSound hybridhøgtalarar. Desse hadde utsjånad som kunne minne om ML, men hadde plane elektrostatpanel og hadde meir "tannlegestoleffekt", det vil seie at det berre var plass til ein person i sweetspot, og at vedkomande måtte halde hovudet i ro.

Magnepanhøgtalarar (eg har mest erfaring med dei tidlege modellane frå 70-talet) er ganske like med lite plass i sweetspot.

Ein av grunnane til at eg ikkje lenger satsar på linjekjelde og 8-talskarakteristikk er at slike høgtalarar formidlar noko som er svært imponerande, men likevel unaturleg, all den tid du sjeldan (eller aldri) opplever slikt under lytting til levande musikk (men det finnest unntak; eg høyrde eit symfonisk verk i Hjertnessalen i Sandefjord som imponerte på dette feltet). Men det meste av livemusikk høyrest etter mitt øyre ut som opptak gjer via mblane mine. So då so!

Prodigy

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2019
    Antall liker
    99
    Både Quad ESL57 og Martin Logan CLS har buede paneler som påvirker spredning i diskant område, men ESL57 har krummingen rundt en horisontal akse for vertikal spredning mens CLS har en kromningrundt en vertikal akse, noe som påvirker og øker spredningen sideveis.

Er derfor ikke enig i at Martin Logan elektrostater (selv CLS med forholdsvis brede paneler) gir et smalere sweet-spot enn disse quad ESL57 modellene.
    Jeg har målt elektrostater Martin logan monolith, som har samme størrelse på panelet som cls, og må si at off axis påvirker frekvensgangen meget lite i forhold til det meste av andre høytalere.
    Så nei Ml har god spredning, men er mer følsom på høyden du sitter i en sideveis.

Prodigy

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2019
    Antall liker
    99
    Da har du nok ikke prøvd di høres det ut som, men du må ha god plass for di større ml modellene, sett di opp bredt, i ett rom som er minst 4,5meter bredt, og helst mer.

niels

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Antall liker
    1.336
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Mine ML Aeon I har også buede paneler og der er god lyd hvor du enn sitter, man hører med én gang dette er noe spesiellt , utrolig oppløst lyd. Men ja, må du ha høyttalere der gjerne må stå inntil bakveggen er Larsen noe du må se på!

staker

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.06.2004
    Antall liker
    43
    Noen her har jo lurt litt på rommet, og det er snakk om at kjøkkenet er i ene enden. Dvs motsatt av der høyttalerne vi bli plassert. De kan stå et godt stykke ut på gulvet, men den ene vi ha mye vinduer og glassdører rundt seg. Vil det påvirke en dipol mer enn andre konstruksjoner?

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.553
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg vil påstå at det påvirker en godt konstruert dipol mindre enn andre prinsipper, men de må en meter eller mer bort fra vegger.
    Sjekk ut miljøbilder av Linkwitz LX521:

staker

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.06.2004
    Antall liker
    43
    Se om man finner noen som ser bra ut også da😊👍🏼

ufo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Antall liker
    1.126
    finnes ingen dipoler gjort riktig som ser fancy ut

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    11.739
    Torget vurderinger
    2
    Må innrømme at jeg finner noen av svarene her relativt overraskende. Det anbefales høyttalere som er personlige favoritter, men som har alt annet enn stor sweetspot, i enkelte tilfeller det diametralt motsatte. Og uansett hva teoriene viser, så er det forskjell på hvordan høyttalere setter opp lydbilder i rommet; noen er "demokratiske" i den form at de lar lytteren oppleve en helhet med brukbar pinpointing også utenfor det typiske sweetspot midt mellom høyttalerne, mens andre ikke fungerer spesielt bra før man har plassert seg med centimeterpresisjon i alle plan.
    Av alle høyttalere jeg har hatt gleden å lytte til i kjente omgivelser opp gjennom årene, er tidligere nevnte Carlsson (Nå Larsen) de som har størst evne til å lage troverdige lydbilder over størst område i lytterommet. Dernest kommer gode coax-høyttalere (f.eks. Tannoy), og som en god nr. 3 toveis høyttalere med enkle filtre (f.eks. Doxa). I motsatt ende finner vi de fleste varianter over panelhøyttalere, da disse er ganske sære både på egen plassering, og lytterens posisjon i alle plan, før de virkelig synger. Men når det først sitter med panelhøyttalere, har de i sannhetens navn en helt egen evne til å sette opp "lydkulisser" fullstendig frikoplet fra de fysiske lover, der alt bare svever i luften med en nærmest naturstridig oppløsning og letthet.

Facebook

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.01.2021
    Antall liker
    885
    Sted
    Kolbotn
    Torget vurderinger
    1
    Ukjent for meg, men noe jeg kan sjekke ut. Ser det er fler i denne formen som har dukket opp i det siste. Horns og xavian for eks. Er det litt samme stil?
    Det var iallefall de som låt best på Horten-m essa i fjor

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    43.051
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Må innrømme at jeg finner noen av svarene her relativt overraskende
    Kan være at definisjonen av stoooor sweetspot er litt vag i dette tilfellet og nærmest en selvmotsigelse. For det er ikke det samme å ha stooor sweetspot og knapt sweetspot i det heletatt imo. Hit og dit kastere er sikkert et greit kompromiss på bøtekott, men skal man oppleve en gedigen scene hvor utøvere har god plass og plassering av egen rompe ikke er kritisk er det lite som slår horn i stor sal eller linjer på behørig avstand.

Husker fortsatt min nesten eneste sjelsettende opplevelse med horn i denne salen i München, hvor lyden virkelig omfavnet en. Og det var Evidence med sin begrensede vertikale spredning som ga meg gåsehud i storsalen på 33etg på Plaza tilbake i 99 av samme grunn.

1720088969384.jpeg

1720089018980.jpeg

kjartanb

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Antall liker
    667
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Som flere har nevnt så gjør Larsen at du kan stort sett nyte musikk overalt i rommet. Har i mange år hatt horn i kjellerstuen (ikke pene nok til stuen :) ) men veggmonterte Carlsson OA51 og nu senere Larsen 8.2 i stuen. God lyd overalt i stuen. Larsen har og den fordel at de plaserers helt opp til bakvegg.

staker

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.06.2004
    Antall liker
    43
    Kan være at definisjonen av stoooor sweetspot er litt vag i dette tilfellet og nærmest en selvmotsigelse. For det er ikke det samme å ha stooor sweetspot og knapt sweetspot i det heletatt imo. Hit og dit kastere er sikkert et greit kompromiss på bøtekott, men skal man oppleve en gedigen scene hvor utøvere har god plass og plassering av egen rompe ikke er kritisk er det lite som slår horn i stor sal eller linjer på behørig avstand.

Husker fortsatt min nesten eneste sjelsettende opplevelse med horn i denne salen i München, hvor lyden virkelig omfavnet en. Og det var Evidence med sin begrensede vertikale spredning som ga meg gåsehud i storsalen på 33etg på Plaza tilbake i 99 av samme grunn.

Vis vedlegget 1036750
    Vis vedlegget 1036751
    Kan så være, men det ser jo ikke ut...

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.624
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Linjer tar liten plass og du kan få den følelsen du er ute etter.
    Men hvis kona ikke tilater i høyde, ja da tror jeg det er ett problem her.
    Sier ikke att det er eneste løsningen, men du får mye tror jeg av det du ønsker.

U

Utgatt medlem 28213

Gjest
    Hvis sweetspot er tingen, så får du kjøpe deg en senterhøyttaler og sette den på +6db. :D :D :D

Jeg velger coax, fordi jeg synes ikke den forverrer dialogen i flimer/serier. Og fungerer veldig godt på musikk off axis.

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    11.739
    Torget vurderinger
    2
    Hvis sweetspot er tingen, så får du kjøpe deg en senterhøyttaler og sette den på +6db. :D :D :D

Jeg velger coax, fordi jeg synes ikke den forverrer dialogen i flimer/serier. Og fungerer veldig godt på musikk off axis.
    Jeg opplever også at det er en sammenheng mellom taletydelighet, og fornuftige lydbilder off axis (eller stor sweetspot, om du vil). Og gode coax-løsninger (som dine KEF, for eksempel), gjør dette på svært fornuftig vis. Uten at jeg vet eksakt årsak, aner det meg at det har noe å gjøre med løpetid og fase i presensområdet.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn