Høyttalerkabler anbefalt tykkelse???

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• The Shy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    4.985
    Sted
    Langesund
    Har i den siste tiden brukt filosofien, er kabelen lang nok er den tilstrekkelig. Blir jo selvfølgelig nysgjerrig innimellom når ting som denne belden kabelen blir skrytt opp i skyene. Men så tar en seg i det og tenker over alle opplevelsene en har fått, der det er brukt en forholdsvis stor prosentandel i kost på kabelarsje. De opplevelsene er jo som regel de som mangler de viktigste tingene for å få musikk til å engasjere. - hvorfor er det slik?

Alek264

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.06.2017
    Antall liker
    518
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Jeg bruker 2x 8,54 mm² ! Men nå har jeg jo 4tommers eksos på bilen også :p

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    1.964
    Torget vurderinger
    8
    De som er sikkert er at alle ikke er enige. Vi har forskjellig smak.
    Uansett om det er epler, bananer eller kabler. Da hjelper det lite å komme med fysikksvar når en har forskjellig smak, med mindre enn skal tvinge folk til å like det en mener er best.

La nå folk få spise de fruktene de liker selv, så kan du kose deg med det du liker.

God Fredag 😊👍

hestepare

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.05.2020
    Antall liker
    34
    Sted
    Oslo
    La nå folk få spise de fruktene de liker selv, så kan du kose deg med det du liker.
    Det gjelder begge veier – hvis man insisterer på at kabler kan gjøre noe som ikke kan forklares med fysikk, så må man vel kunne akseptere at andre folk ikke er enig. :)

MarkusH

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.06.2015
    Antall liker
    479
    Sted
    Brøttum
    Torget vurderinger
    1
    Jeg hører ikke forskjell på kabler generelt, så jeg er vel heldig. Strekket på høyttalerkablene mine er 75cm og de er 3* 4 mm2 per leder. Får til tri-wire med de, men får problemer med bananer/spader i forsterkenden da mye ikke tar 12 mm2 tydeligvis .... har prøvd litt forskjellig av signalkabler også, men jeg er stort sett fornøyd så lenge de er lange nok. :)

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    1.964
    Torget vurderinger
    8
    Det gjelder begge veier – hvis man insisterer på at kabler kan gjøre noe som ikke kan forklares med fysikk, så må man vel kunne akseptere at andre folk ikke er enig. :)
    Att en gidd..

Lassencad

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2014
    Antall liker
    589
    + 1(y)
    Temmelig gjentakende "fenomen" her inne i mange sammenhenger det der.
    Kravende til Gengivelse af lyd i HiFi sammenhæng er ikke så krævende . Selv meget små billige anlæg opfylder disse krav :)

Ras

Medlem
    Ble medlem
    22.09.2012
    Antall liker
    23
    Godt med krutt i denne tråden .. dette med om det er lydmessig kvalitetsforskjell på kabler er noe jeg aldri riktig har blitt klog på ..men som jeg egentlig lurer veldi på... vurderte at starte en tråd, med overskriften «Hei:) er det egentlig forskjell på høytalerkabler? Det er i alt fall forskjell på prisen;)» ... men svaret ligger vel i spektret mellom at jernbindertråd fra jula fungerer greit - og, at det aldri blir godt og dyrt nok..

Aurora

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    3.994
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    I dette segmentet er det i alle fall ingen sammenheng mellom pris og kvalitet.... nesten det motsatte.. i alle fall for folk med teknisk bakgrunn... :cool:

Kjendis

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.02.2010
    Antall liker
    191
    Torget vurderinger
    2
    MEN!!!!!
    Jeg ønsker å skifte tema litt her til OKSYGEN. Hva skjer når kobberet blir oksidert??
    Noen kobler jo avisolerte 1-3 cm....., nakne kabelen rett inn i terminalene på høyttalerne og lar oksideringen stå til. :oops::eek:
    Her kommer tweakerykkningene inn, er ikke første bud å unngå oksidering? Kanskje mye kan gå galt i kontaktpunktet.:unsure:

MrSpock

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.03.2007
    Antall liker
    310
    På stereoanlegget, bi-amp, har jeg loddet kablene i "high end" Nakamichi ebay bananpluggene, seriøst bra 😁

Andy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.07.2003
    Antall liker
    1.121
    Sted
    Nøtterøy
    Bruker spader i begge ender av mine kabler, men er ikke fornøyd med dette i forsterkerenden. Kablene er meget tykke og tunge så jeg mener at bananplugger ville vært bedre. Noen som kan anbefale plugger som har plass til kraftige kabler?

Kjendis

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.02.2010
    Antall liker
    191
    Torget vurderinger
    2
    Det ser ut som det er en liten leder i midten. Resten skal bare fjerne støy. :D:ROFLMAO::p:poop:

xerxes

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    1.145
    Sted
    Holmestrand
    Dette er strømkabelen som ligger fra Lista, og ut til Valhallfeltet i Nordsjøen.
    Den optiske kabelen ligger parallelt med denne, den som ses til høyre.
    Den er 292km, koster ca 1 milliard, 150 kV, og kan overføre 78MW.

NB! Glemte å nevne at Valhall-kabelen inkluderer fiberkabel også.

Med Nordost Frey2 ville det ha kostet 6 ganger mer, og det uten fiberkabel, leggekostnader, likeretteranlegg og andre ting.
    Men kapasiteten er jo hele 20A så da så.

Hva tror dere 300 km med fiberkabel ville ha kostet fra Nordost?

Sist redigert:

Aurora

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    3.994
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Ja, det er jo oppsiktsvekkende merkelig at ikke noen av superkablene fra Nordost og andre kvalifiserer til virkelig profesjonelt bruk....
    Det er jo flere som nødvendigvis må ha elektriske parametre som virkelig gjør susen....

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn