Mulelid
Hi-Fi entusiast
Asbjørn? Har du platespiller hjemme hos deg selv, eller kun kjedelige, digitale kilder? Skjønner at du vet mye, men ikke glem musikken oppi det hele. Over- og undertoner skal være der, de.
Jeg tror nesten JEG går og legger meg....Når en tone på 150 Hz møter en på 100 blir det 50 igjen når den på 100 går og legger seg.......... 150 er nemlig 3 stk. 50 Hz. Hadde det ikke vært sånn ville det vært UTROLIG kjedelig med musikk, stereoanlegg og høyttalere.En trykkbølge på 50 svingninger pr sekund er ikke noe annet enn nettopp det. Hvordan får du 100 svingninger til å bli 50?Hva er det som får dere til å tro at en tone på 50 Hz er den EGENTLIGE tonen på 50 Hz og ikke noe annet i hele dette frekvensuniverset?? 100 delt på 2 er også 50 Hz? Det er LYD man snakker om her!
Det du beskriver her oppstår inne i hodet hvis man lager lyden selv og den summeres med kraftige toner med LIK NOK overtonestruktur som den du lager selv. Hvis man er utenforforstående blir denne "lyden" veldig svak med mindre lyden rundt er ekstremt høy. At disse tonene som summeres oppstår i et annet frekvensleie enn de tonene som summeres var nytt for meg, men jeg skal ikke være bastant på det siden denne "summingen" fungerer som en "sinustone" uten egne overtoner og som er svært vanskelig å fastslå frekvensområdet på.Hvis dere setter på en tone på 1 kHz og prøver å lage samme tone med å plystre, hva skjer da? Jo, dere vil høre veldig lave frekvenser når dere nærmer dere 1 kHz. Plystrer dere ut 950 Hz vil det dure i ørene deres med 50 Hz tone. Det samme skjer ved 1050 Hz i plystrelyden. Dette kommer man ikke unna! Slik får man også mye dypbass fra en høyttaler som ikke evner å gå dypere enn 80 Hz. Det er høyttaleren som ikke går dypere. Hva TONENE gjør er noe HELT annet!
Er dette en spøk? Bytte av strømkabel til kilde kan gi en mindre hissig diskant?Tror jeg ville prøvd ut flere forskjellige kabler mellom cd spiller og forsterker. Prøv også å bytte ut nettkabelen til cd spilleren. Har slitt med samme problem selv.
Løste mye av problemet med andre kabler.
Jeg får assosiasjoner til hun jenta på idol som laget vibrato ved å slå lett på sine egne ører.....Det du beskriver her oppstår inne i hodet hvis man lager lyden selv og den summeres med kraftige toner med LIK NOK overtonestruktur som den du lager selv. Hvis man er utenforforstående blir denne "lyden" veldig svak med mindre lyden rundt er ekstremt høy. At disse tonene som summeres oppstår i et annet frekvensleie enn de tonene som summeres var nytt for meg, men jeg skal ikke være bastant på det siden denne "summingen" fungerer som en "sinustone" uten egne overtoner og som er svært vanskelig å fastslå frekvensområdet på.Hvis dere setter på en tone på 1 kHz og prøver å lage samme tone med å plystre, hva skjer da? Jo, dere vil høre veldig lave frekvenser når dere nærmer dere 1 kHz. Plystrer dere ut 950 Hz vil det dure i ørene deres med 50 Hz tone. Det samme skjer ved 1050 Hz i plystrelyden. Dette kommer man ikke unna! Slik får man også mye dypbass fra en høyttaler som ikke evner å gå dypere enn 80 Hz. Det er høyttaleren som ikke går dypere. Hva TONENE gjør er noe HELT annet!
Jeg mener at man ikke oppnår denne effekten ved hifianlegg fordi man blant mye annet er avhengig av 100% gjengivelse av flere overtonerekker for å oppnå den effekten.
Jeg er åpen for å ha feil og prøv meg gjerne, men jeg mener at jeg aldri har opplevd fenomenet som du beskriver på den måten.
Kan høytalerene ta skade av dette? Hvis ikke, så kunne jeg tenkte meg å prøve. Kan du gi meg en beskrivelse for hvordan jeg gjør det for mine høyttalere (Dali Ikon 5 Mk2), gjerne med teskje siden jeg ikke er så kyndigVanlig 5 eller 10 watt motstand , de vanlig hvite 10 ohm hos dynabel er helt ok som en start, kun i serie med diskant termina ( f.eks. + polen )l, prøv med 1 ohm og juster ut derfra
Jepp:Asbjørn? Har du platespiller hjemme hos deg selv, eller kun kjedelige, digitale kilder? Skjønner at du vet mye, men ikke glem musikken oppi det hele. Over- og undertoner skal være der, de.
Overhode ikke kjedelig og sterilt når alt kommer framYeah.. Kjedelig og sterilt.
La meg se, vi harDette forumet trenger en facepalm-smiley. Nå!
Er dette en spøk? Bytte av strømkabel til kilde kan gi en mindre hissig diskant?Tror jeg ville prøvd ut flere forskjellige kabler mellom cd spiller og forsterker. Prøv også å bytte ut nettkabelen til cd spilleren. Har slitt med samme problem selv.
Løste mye av problemet med andre kabler.
Regelbrudd på HVAEr dette en spøk? Bytte av strømkabel til kilde kan gi en mindre hissig diskant?Tror jeg ville prøvd ut flere forskjellige kabler mellom cd spiller og forsterker. Prøv også å bytte ut nettkabelen til cd spilleren. Har slitt med samme problem selv.
Løste mye av problemet med andre kabler.
Du er inne på et fenomen som kalles "beats" (takk til Asbjørn som frisket opp den korrekte betegnelsen for et par år siden).Hvordan få vekk pipetoner i øret ved tinnitus? Jo, send inn en pipetone til med frekvens som gjør at de to blandes og blir til frekvens øret ikke klarer å oppfatte. Hvis dere setter på en tone på 1 kHz og prøver å lage samme tone med å plystre, hva skjer da? Jo, dere vil høre veldig lave frekvenser når dere nærmer dere 1 kHz. Plystrer dere ut 950 Hz vil det dure i ørene deres med 50 Hz tone. Det samme skjer ved 1050 Hz i plystrelyden. Dette kommer man ikke unna! Slik får man også mye dypbass fra en høyttaler som ikke evner å gå dypere enn 80 Hz. Det er høyttaleren som ikke går dypere. Hva TONENE gjør er noe HELT annet!Når en tone på 150 Hz møter en på 100 blir det 50 igjen når den på 100 går og legger seg.......... 150 er nemlig 3 stk. 50 Hz. Hadde det ikke vært sånn ville det vært UTROLIG kjedelig med musikk, stereoanlegg og høyttalere.En trykkbølge på 50 svingninger pr sekund er ikke noe annet enn nettopp det. Hvordan får du 100 svingninger til å bli 50?Hva er det som får dere til å tro at en tone på 50 Hz er den EGENTLIGE tonen på 50 Hz og ikke noe annet i hele dette frekvensuniverset?? 100 delt på 2 er også 50 Hz? Det er LYD man snakker om her!
Hva i all verden?
Hadde det bare vært såå enkelt.Strøm kabel har positiv innvirkning på hard lyd i diskant
som kan tunes til det bedre
Bra eksempel!Du er inne på et fenomen som kalles "beats" (takk til Asbjørn som frisket opp den korrekte betegnelsen for et par år siden).Hvordan få vekk pipetoner i øret ved tinnitus? Jo, send inn en pipetone til med frekvens som gjør at de to blandes og blir til frekvens øret ikke klarer å oppfatte. Hvis dere setter på en tone på 1 kHz og prøver å lage samme tone med å plystre, hva skjer da? Jo, dere vil høre veldig lave frekvenser når dere nærmer dere 1 kHz. Plystrer dere ut 950 Hz vil det dure i ørene deres med 50 Hz tone. Det samme skjer ved 1050 Hz i plystrelyden. Dette kommer man ikke unna! Slik får man også mye dypbass fra en høyttaler som ikke evner å gå dypere enn 80 Hz. Det er høyttaleren som ikke går dypere. Hva TONENE gjør er noe HELT annet!Når en tone på 150 Hz møter en på 100 blir det 50 igjen når den på 100 går og legger seg.......... 150 er nemlig 3 stk. 50 Hz. Hadde det ikke vært sånn ville det vært UTROLIG kjedelig med musikk, stereoanlegg og høyttalere.En trykkbølge på 50 svingninger pr sekund er ikke noe annet enn nettopp det. Hvordan får du 100 svingninger til å bli 50?Hva er det som får dere til å tro at en tone på 50 Hz er den EGENTLIGE tonen på 50 Hz og ikke noe annet i hele dette frekvensuniverset?? 100 delt på 2 er også 50 Hz? Det er LYD man snakker om her!
Hva i all verden?
Jeg legger inn en video som viser hva som skjer når du legger sammen signaler med frekvens på 436-440-444 Hz - da oppstår det hørbare pulser i signalet - avhengig av forskjellen i frekvenser.
Se og lytt:
Selv om det er lett å høre dette gjennom en hvilken som helst høyttaler, betyr det ikke at høyttaleren spiller ned til den frekvensen vi tror vi hører. Høyttaleren spiller bare to signaler på respektive 436-440, 440-444 og 436-444 Hz - som øret oppfatter som å stige og synke i volum med en regelmessig frekvens - avhengig av differansen mellom de frekvensene som spilles.
Hadde man spilt frekvenser på f.eks. 439 og 440 Hz, ville vi ha hørt en puls hvert sekund. Igjen: det betyr ikke at høyttaleren spiller ned til 1 Hz - ingen høyttalere gjør det. Populært sagt, kunne man - hvis man hadde vært rask nok - like gjerne like gjerne ha skrudd volumrattet på forsterkeren fra null og opp til ett passe lyttenivå og tilbake igjen én gang i sekundet.
Jeg har ikke noe særlig greie på undertoner og akkorder - men kom på at hvis man nå ville lure øret til å tro at en hvilken som helst høyttaler kunne spille bass ved å manipulere med frekvensdifferanser i f.eks. det frekvensområdet rundt 440 Hz jeg har brukt som eksempel ovenfor, måtte man jo spille disse frevensene utrolig høyt for å få til noe som øret oppfattet som trøkk i dypbassen. Men innimellom det ønskede trøkket i dypbassen ville jo alt annet bli overdøvet av lyd i området 400-500 Hz - og da blir jo litt av poenget borte.Bra eksempel!Du er inne på et fenomen som kalles "beats" (takk til Asbjørn som frisket opp den korrekte betegnelsen for et par år siden).Hvordan få vekk pipetoner i øret ved tinnitus? Jo, send inn en pipetone til med frekvens som gjør at de to blandes og blir til frekvens øret ikke klarer å oppfatte. Hvis dere setter på en tone på 1 kHz og prøver å lage samme tone med å plystre, hva skjer da? Jo, dere vil høre veldig lave frekvenser når dere nærmer dere 1 kHz. Plystrer dere ut 950 Hz vil det dure i ørene deres med 50 Hz tone. Det samme skjer ved 1050 Hz i plystrelyden. Dette kommer man ikke unna! Slik får man også mye dypbass fra en høyttaler som ikke evner å gå dypere enn 80 Hz. Det er høyttaleren som ikke går dypere. Hva TONENE gjør er noe HELT annet!Når en tone på 150 Hz møter en på 100 blir det 50 igjen når den på 100 går og legger seg.......... 150 er nemlig 3 stk. 50 Hz. Hadde det ikke vært sånn ville det vært UTROLIG kjedelig med musikk, stereoanlegg og høyttalere.En trykkbølge på 50 svingninger pr sekund er ikke noe annet enn nettopp det. Hvordan får du 100 svingninger til å bli 50?Hva er det som får dere til å tro at en tone på 50 Hz er den EGENTLIGE tonen på 50 Hz og ikke noe annet i hele dette frekvensuniverset?? 100 delt på 2 er også 50 Hz? Det er LYD man snakker om her!
Hva i all verden?
Jeg legger inn en video som viser hva som skjer når du legger sammen signaler med frekvens på 436-440-444 Hz - da oppstår det hørbare pulser i signalet - avhengig av forskjellen i frekvenser.
Se og lytt:
Selv om det er lett å høre dette gjennom en hvilken som helst høyttaler, betyr det ikke at høyttaleren spiller ned til den frekvensen vi tror vi hører. Høyttaleren spiller bare to signaler på respektive 436-440, 440-444 og 436-444 Hz - som øret oppfatter som å stige og synke i volum med en regelmessig frekvens - avhengig av differansen mellom de frekvensene som spilles.
Hadde man spilt frekvenser på f.eks. 439 og 440 Hz, ville vi ha hørt en puls hvert sekund. Igjen: det betyr ikke at høyttaleren spiller ned til 1 Hz - ingen høyttalere gjør det. Populært sagt, kunne man - hvis man hadde vært rask nok - like gjerne like gjerne ha skrudd volumrattet på forsterkeren fra null og opp til ett passe lyttenivå og tilbake igjen én gang i sekundet.
Det er også verdt å merke seg at lyden som oppstår er i samme frekvensleie som de to andre tonene.
Hvis de to tonene hadde vært 1 og 5 trinn i en akkord ville de sammen summert slik at lyden som oppstår villle vært 3 trinnet i akkorden, men da i samme frekvensleie.
Undertoner oppstår ikke på denne måten. Undertoner speiler overtonene og hadde vi hørt disse ville vi ved en avspilt C ha overtoner som tilsvarer en c-dur akkord og undertoner til en F-moll akkord.
All lyd blir til lyd i ørene våre - eller i hjernen vår - det er jo helt opplagt. Det vi hører i mitt eksempel ovenfor, er en litt ubestemmelig dur av frekvenser rundt 440 Hz som stiger og synker i volum med jevne mellomrom. Om duren stiger og synker 8 ganger i sekundet, betyr det ikke at vi hører en frekvens på 8 Hz - det er ikke ørene våre i stand til å oppfatte - det vi hører er et lydstøt med en frekvens på rundt 440 Hz som kommer og går 8 ganger i sekundet. Det er altså ikke bass i ordets rette forstand vi hører - og man kan altså ikke få dypbass ut av en høyttaler på denne måten, slik du hevder, jfr. sitat sakset fra teksten din rett ovenfor: Slik får man også mye dypbass fra en høyttaler som ikke evner å gå dypere enn 80 Hz.Har ikke sagt at høyttaleren spiller ved de fekvensene, men prøver forgjeves å fortelle dere at dette oppstår utenfor høyttalerene - nemlig i hørselen vår + delvis som resonnanser i rommet osv. Dere har jo hengt dere opp i høyttalerene.. Hehe.. Det er jo ikke der lydbølgene oppholder seg.Du er inne på et fenomen som kalles "beats" (takk til Asbjørn som frisket opp den korrekte betegnelsen for et par år siden).Hvordan få vekk pipetoner i øret ved tinnitus? Jo, send inn en pipetone til med frekvens som gjør at de to blandes og blir til frekvens øret ikke klarer å oppfatte. Hvis dere setter på en tone på 1 kHz og prøver å lage samme tone med å plystre, hva skjer da? Jo, dere vil høre veldig lave frekvenser når dere nærmer dere 1 kHz. Plystrer dere ut 950 Hz vil det dure i ørene deres med 50 Hz tone. Det samme skjer ved 1050 Hz i plystrelyden. Dette kommer man ikke unna! Slik får man også mye dypbass fra en høyttaler som ikke evner å gå dypere enn 80 Hz. Det er høyttaleren som ikke går dypere. Hva TONENE gjør er noe HELT annet!Når en tone på 150 Hz møter en på 100 blir det 50 igjen når den på 100 går og legger seg.......... 150 er nemlig 3 stk. 50 Hz. Hadde det ikke vært sånn ville det vært UTROLIG kjedelig med musikk, stereoanlegg og høyttalere.En trykkbølge på 50 svingninger pr sekund er ikke noe annet enn nettopp det. Hvordan får du 100 svingninger til å bli 50?Hva er det som får dere til å tro at en tone på 50 Hz er den EGENTLIGE tonen på 50 Hz og ikke noe annet i hele dette frekvensuniverset?? 100 delt på 2 er også 50 Hz? Det er LYD man snakker om her!
Hva i all verden?
Jeg legger inn en video som viser hva som skjer når du legger sammen signaler med frekvens på 436-440-444 Hz - da oppstår det hørbare pulser i signalet - avhengig av forskjellen i frekvenser.
Se og lytt:
Selv om det er lett å høre dette gjennom en hvilken som helst høyttaler, betyr det ikke at høyttaleren spiller ned til den frekvensen vi tror vi hører. Høyttaleren spiller bare to signaler på respektive 436-440, 440-444 og 436-444 Hz - som øret oppfatter som å stige og synke i volum med en regelmessig frekvens - avhengig av differansen mellom de frekvensene som spilles.
Hadde man spilt frekvenser på f.eks. 439 og 440 Hz, ville vi ha hørt en puls hvert sekund. Igjen: det betyr ikke at høyttaleren spiller ned til 1 Hz - ingen høyttalere gjør det. Populært sagt, kunne man - hvis man hadde vært rask nok - like gjerne like gjerne ha skrudd volumrattet på forsterkeren fra null og opp til ett passe lyttenivå og tilbake igjen én gang i sekundet.
Jeg har tilgode å møte en høyttaler som ikke klarer helt ned til 0Hz. Altså DC.Igjen: det betyr ikke at høyttaleren spiller ned til 1 Hz - ingen høyttalere gjør det.
Quad ELS 57 og Quad ELS 63 greier det ikke...Jeg har tilgode å møte en høyttaler som ikke klarer helt ned til 0Hz. Altså DC.Igjen: det betyr ikke at høyttaleren spiller ned til 1 Hz - ingen høyttalere gjør det.
Det er sant, men de har jeg ikke prøvdQuad ELS 57 og Quad ELS 63 greier det ikke...
Var det 27 års erfaring i bransjen du hadde?Har ikke sagt at høyttaleren spiller ved de fekvensene, men prøver forgjeves å fortelle dere at dette oppstår utenfor høyttalerene - nemlig i hørselen vår + delvis som resonnanser i rommet osv. Dere har jo hengt dere opp i høyttalerene.. Hehe.. Det er jo ikke der lydbølgene oppholder seg.Du er inne på et fenomen som kalles "beats" (takk til Asbjørn som frisket opp den korrekte betegnelsen for et par år siden).Hvordan få vekk pipetoner i øret ved tinnitus? Jo, send inn en pipetone til med frekvens som gjør at de to blandes og blir til frekvens øret ikke klarer å oppfatte. Hvis dere setter på en tone på 1 kHz og prøver å lage samme tone med å plystre, hva skjer da? Jo, dere vil høre veldig lave frekvenser når dere nærmer dere 1 kHz. Plystrer dere ut 950 Hz vil det dure i ørene deres med 50 Hz tone. Det samme skjer ved 1050 Hz i plystrelyden. Dette kommer man ikke unna! Slik får man også mye dypbass fra en høyttaler som ikke evner å gå dypere enn 80 Hz. Det er høyttaleren som ikke går dypere. Hva TONENE gjør er noe HELT annet!Når en tone på 150 Hz møter en på 100 blir det 50 igjen når den på 100 går og legger seg.......... 150 er nemlig 3 stk. 50 Hz. Hadde det ikke vært sånn ville det vært UTROLIG kjedelig med musikk, stereoanlegg og høyttalere.En trykkbølge på 50 svingninger pr sekund er ikke noe annet enn nettopp det. Hvordan får du 100 svingninger til å bli 50?Hva er det som får dere til å tro at en tone på 50 Hz er den EGENTLIGE tonen på 50 Hz og ikke noe annet i hele dette frekvensuniverset?? 100 delt på 2 er også 50 Hz? Det er LYD man snakker om her!
Hva i all verden?
Jeg legger inn en video som viser hva som skjer når du legger sammen signaler med frekvens på 436-440-444 Hz - da oppstår det hørbare pulser i signalet - avhengig av forskjellen i frekvenser.
Se og lytt:
Selv om det er lett å høre dette gjennom en hvilken som helst høyttaler, betyr det ikke at høyttaleren spiller ned til den frekvensen vi tror vi hører. Høyttaleren spiller bare to signaler på respektive 436-440, 440-444 og 436-444 Hz - som øret oppfatter som å stige og synke i volum med en regelmessig frekvens - avhengig av differansen mellom de frekvensene som spilles.
Hadde man spilt frekvenser på f.eks. 439 og 440 Hz, ville vi ha hørt en puls hvert sekund. Igjen: det betyr ikke at høyttaleren spiller ned til 1 Hz - ingen høyttalere gjør det. Populært sagt, kunne man - hvis man hadde vært rask nok - like gjerne like gjerne ha skrudd volumrattet på forsterkeren fra null og opp til ett passe lyttenivå og tilbake igjen én gang i sekundet.
Det er to terminalsett, og jeg har koblet opp med to kabelsett per høytaler. Har ikke brukt noen spesiell biwiringskabel, men kun to sett høyttalerkabler per høyttaler... (litt tumlete formulert....)Som jeg tidligere nevnte...du har et KJEMPESETT der, lacerta!! DET GJELDER BARE Å FINNE OVERSETTERNE!Mine tips foreligger i høyttalertråden din!! BRUK BIWIRINGSKABEL DERSOM HØYTTALERA DINE HAR TO TERMINALSETT!!
Jo, fått mange svar, men hopper over det som blir for teknisk Skal sjekke anbefalningen din.Fikk egentlig trådstarter noe bedring eller har hele denne tråden kokt bort i teknisk tåkeprat??
Et gratis triks du kan prøve er å kappe noen centimenter høyttalerkabel og bruke de som jumpere (broer) mellom høyttalerterminalene istedenfor messingskinnene som sitter der. Kan gjøre små men tydelige utslag.
Jeg tror du kan ha problemer med impedans/nivå tilpasning mellom enhetene i signalkjeden.Hei,
Jeg har nylig fått satt sammen følgende oppsett: Atoll CD100, Atoll IN 200 (forsterker u/treble og basss justering, 200W), Dali 5 MK2 høytalere og Cambridge DAC100. DAC'n brukes sammen med en helt ordinær labtop for bruk av spotify. Høytalerekabler er Van den hul clearwater (2x2mm, lengde 2 m, bi-wiret) og qed reference signalkabler.
Lyden er klar og fin, med nokså bra trøkk ved høyere volum. Men... når jeg spiller cd'er (både nyutgivelser og re-mastrede) så synes jeg diskanten er høy og veldig skarp (koblet direkte til forsterker, ikke via dac). Saken forverres ved at jeg har antagelig har noe skadet hørsel grunnet skyting (spesielt venstre øre). Så i utgangspunktet kan det skyldes min hørselskade, men min samboer synes også diskanten er skarp så jeg antar at det ikke er optimalt.
Høytalerene er kjøpte brukt, de var ikke spillt inn i følge tidligere eier, så problemet kan ligge her. Jeg har spilt og jevnført låter fra cd og spotify (spotify via dac'n) og da har spotify analse mindre skarp diskant.
Det skal også sies at diskanten oppleves skarp både ved lavere og høyere volum.
Noen tips? Bør jeg bare smøre meg med tålmodighet til høytalere er innkjørt? Kanskje jeg bør vurdere en equalizer, eventuellt kjøre cd-spilleren via DAC'n?
Har du prøvd å koble opp med kun ett sett kabler, og bruke bøylene til å koble sammen høyttalerterminalene med isteden?Det er to terminalsett, og jeg har koblet opp med to kabelsett per høytaler. Har ikke brukt noen spesiell biwiringskabel, men kun to sett høyttalerkabler per høyttaler... (litt tumlete formulert....)Som jeg tidligere nevnte...du har et KJEMPESETT der, lacerta!! DET GJELDER BARE Å FINNE OVERSETTERNE!Mine tips foreligger i høyttalertråden din!! BRUK BIWIRINGSKABEL DERSOM HØYTTALERA DINE HAR TO TERMINALSETT!!