Høyttalere med Air Motion Transformer diskant

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • EHED

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Innlegg
    1.256
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    Blir helt sikkert bra det, Asbjørn!
    Du tar jo ikke helt lett på detaljene når du først gjør noe:)

    Inviterer meg selv til en lytt når du er klar for besøk....
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.090
    Antall liker
    36.505
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Et spørsmål; Hvordan har du beregnet at floor-bounce effekten oppfører seg for denne høyttaleren? For meg ser det ut som floor-bouncen havner midt i arbeidsområdet til mellombassen, men mulig jeg har misforstår noe? (Dette vil jo avhenge av lytteavstand og ørehøyde blant annet).
    Det der var et fordømrade godt spørsmål, ettersom det viste seg at det kanskje ikke var tenkt helt ferdig likevel. Så jeg regnet på det en gang til, mens enda et par tuber epoxylim holder på å herde i kjelleren. Hvis vi bare ser på floor bounce (altså summen av direktelyd og reflektert lyd fra gulvet mellom høyttaler og lytteposisjon), går ut fra en lytteavstand på 2,75 m og et øre 1 m over gulvet, og regner hvert element som en punktkilde hhv 25, 59, 85 og 101 cm over gulvet får vi noe slikt:

    PrtScr capture.jpg


    De stiplede linjene viser punktkilder midt ute på membranen på bass og mellombass for å få en idé om hvor bred kanselleringen blir, og de blå punktene markerer heltonene i musikkskalaen.

    Det ser ut som det beste er å la bassene spille helt opp til ca 500 Hz, og så la mellombassen ta over derfra og opp til ca 1000 Hz. Det er en god del høyere delefrekvenser enn jeg hadde tenkt først, men nå er kassen med fire Beyma 12P80Nd kommet, og med de elementene er ikke dette noe problem. (I motsetning til 12SW1300Nd, som ikke er anbefalt brukt over 200 Hz.) Det ser også ut som om ganske slakke filtre vil være en god idé for å få littegranne støtte fra mellomtonen nede rundt 500 Hz og gjensidig støtte for mellomtone og diskant ved 1500 - 2500 Hz. Det vil derimot få konsekvenser for responsen off axis, så her må det nok eksperimenteres med DEQX-profiler når høyttalerne står ferdige for å vite hva som vil fungere best i rommet totalt sett.

    Med det samme jeg var i gang regnet jeg litt på kardioidekarakteristikk også, med to elementer rygg mot rygg 40 cm fra hverandre og det ene elementet fasevendt og tidsforsinket med 1,16 ms. På hovedaksen foran høyttaleren vil det bakre elementet gi et positivt gain mellom 80 og 360 Hz, sånn cirka, med summering eksakt i fase og 6 dB gain ved 220 Hz. Den første kanselleringen blir ved 430 Hz, og over det punktet blir polarresponsen bare rot. Men det gir faktisk en brukbar kardioiderespons opp til nesten 400 Hz.

    Microsoft Excel - 130805-cardioid.xls.jpg


    Baffle step blir et sted ved 320-340 Hz, beregnet som f3 = 115/0,36. Over den frekvensen vil høyttaleren gradvis bli naturlig retningsbestemt ettersom kabinettet skygger for lyd bakover, men under er den hovedsakelig rundtstrålende siden de lange bølgelengdene går rundt kabinettet. Å bruke en kardioidekarakteristikk under baffle step ser veldig interessant ut for å få en jevnest mulig spredningskarakteristikk gjennom bassen og for å unngå kanselleringen fra bakvegg ved 80-100 Hz. Eneste store ulempe er at responsen i dypbassen vil rulle av ganske raskt. Ved 20 Hz vil det bakre elementet kansellere ut ca 12 dB fra det fremre. Det hadde absolutt ikke vært så dumt å legge et allpassfilter for å snu fasen på det bakre elementet 180 grader ved 50-60 Hz et sted og få positivt gain i stedet, men det vil også hjelpe en god del å bare skru av det bakre elementet ved frekvenser under kanselleringsfrekvensen for refleksjonen fra veggen bak høyttaleren når vi ikke trenger kardioidekarakteristikken lenger.

    Tilsammen betyr vel dette at bassen på forsiden bør spille fra DC og opp til ca 500 Hz, mens den på baksiden bør være båndpasset til noe sånt som 60 - 350 Hz. Da spiller det i størst mulig grad på lag med rommet, eller i det minste med gulvet, og da trengs det ikke fullt så mye eq-pådrag og forsterkereffekt heller. Basselementene har oppgitt 101 dB følsomhet, og med inntil 6 dB ekstra gain fra elementet på baksiden og inntil enda 6 dB fra gulvrefleksjonen, så... ...tror jeg det holder med en 700-watter. ;)

    Men nå må jeg ned og fikle litt mer på kassene.
     
    Sist redigert:

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.966
    Antall liker
    10.862
    Torget vurderinger
    10
    Dette her må du gi meg litt innføring i Asbørn.
    Madammen og jeg var forresten på joggerunde og sneia Vestby Elektro tidligere i kveld ;)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.090
    Antall liker
    36.505
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Bare sving videre oppover noen meter neste gang du jogger forbi, så skal jeg tegne og forklare. Jeg synes det er ganske spennende greier.

    Essensen med en kardioide er at den består av to kilder på linje, hvor signalet til den bakre er forsinket med like mye som løpetiden mellom kildene, og i tillegg fasevendt. Da vil den bakre "suge opp" lydbølgen fra den fremre når lyden kommer rundt på baksiden, og tilsammen gir dette en kansellering av lyd rett bakover ved alle frekvenser. Men forover vil lyden fra det bakre elementet få en forsinkelse tilsvarende det dobbelte av løpetiden mellom elementene (summen av elektronisk og akustisk) pluss fasevendingen, så de to elementene vil summere forskjellig med varierende frekvens. Ved enkelte frekvenser vil de summere i fase (+6 dB), mens ved andre vil de kansellere hverandre også forover. Strengt tatt er det bare under laveste maksimum (her 220 Hz) at polarresponsen blir en kardioide, men som vi ser blir det rimelig nært en god del høyere enn det. Direktivitetsindeksen blir den samme som for en dipol, 4,8 dB, men strålingsmønsteret et helt annet.

    Poenget med hele øvelsen er at man kan få veggen bak høyttaleren til å "forsvinne" i det frekvensbåndet hvor det ellers blir noen vriene kanselleringer mellom direktelyd forover og refleksjonen fra veggen, helt uten digre akustiske tiltak i rommet. Over baffle step stråler høyttaleren stort sett fremover uansett, så for en gangs skyld er det samsvar mellom hva vi trenger og hva det er mulig å få til.

    Grunnen til at du nesten ikke finner kardioidekarakteristikk i kommersielle høyttalere er at det blir for dyrt og omfattende. Det trengs dobbelt opp med høyttalerelementer, en forsterkerkanal pr element, og digital signalbehandling for å gi nøyaktig riktig tidsforsinkelse og nivå uten å rote til fase. Dessuten er det en ikke helt ubetydelig ingeniørjobb å utvikle det. De få kardioidene som finnes, enten det er Geithain studiomonitorer eller mellomtonen på Gradient Revolution, bruker en passiv akustisk motstand til å gi en tidsforsinket kopi av signalet. Det får lavere stykkpris ved masseproduksjon, men enda høyere utviklingskostnader når det hele må eksperimenteres frem i et lyddødt rom for å funke. Med DIY blir utviklingskostnad og stykkpris den samme, så det blir litt andre prioriteringer.

    Geithain har også noen veldig interessante hifi-høyttalere: http://www.me-geithain.de/index.php/en/highend/products/active-loudspeaker/me-800k
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.090
    Antall liker
    36.505
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nok en liten milepæl på veien: Første mellombasskassen er klar. Alle yttervegger er sandwich av 1,5 mm alu + 12 mm kryssfinér + 1,5 mm alu, limt med 24-timers ekstrasterkt epoxy. På baffelen er det en ekstra 12 mm kryssfinerplate utenpå for å få riktig forsenking av elementet. Skjøtene mellom platene er også limt med epoxy, mens den indre matrisen er limt med Tec7 elastisk lim. Eggekartongskum på innerveggene og litt vatt i tillegg.

    DSC02830 (Small).JPG


    Når jeg kakker på den kassen med knokene låter den mindre hul enn benkeplaten på kjøkkenet, og den er lagd av 40 mm larvikitt.

    Liten strek i regningen: Har gått tom for aluminiumsplate og Norsk Stål har sluttet å selge til privatkunder, så jeg må tydeligvis bestille via lokal byggvarehandel. Det tar litt ekstra tid, men det er mer enn nok å jobbe videre med her i mellomtiden.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.090
    Antall liker
    36.505
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det går fortsatt langsomt fremover. Den konseptendringen i sommer fra push-push 12SW1300Nd basser under 150 Hz til fasestyrte 12P80Nd langt oppover i frekvens fikk en del ringvirkninger. Plateresonansene i basskassene lå formodentlig i øvre del av det arbeidsområdet, og det kunne vi ikke ha noe av. Derfor er basskassene også laminert opp med 1,5 mm aluminiumsplate innvendig og utvendig for å gjøre dem stivere og få plateresonansene ut av arbeidsområdet. I tillegg har jeg fundert en del på hvordan elementene best skal festes for å dempe vibrasjoner ved kilden, med utgangspunkt i denne artikkelen: http://www.linkwitzlab.com/Driver Decoupling.doc

    Jeg har endt opp med en kombinasjon av en ganske myk gummipakning på anleggsflaten (hardhet Shore 30, omtrent som innmaten av lakrisbåter) og gummiplugger med skruefeste på baksiden. Da vil forhåpentligvis resonansfrekvensen i selve opphenget havne godt under resonansfrekvensene i kassen, slik at de frekvensene som kan lage "kasselyd" dempes allerede der. Det sies at myke oppheng kan redusere transientvillighet og detaljer i lyden, men det er i så fall effekter med minimum fase og korrigerbart i DSP, mens plateresonanser er alt annet enn minimum fase. Ut fra målingene i artikkelen det er linket til over har jeg vanskelig for å forstå hvordan dette skal ha noen negative konsekvenser, annet enn å fjerne "krydder" i lydbildet som egentlig ikke skal være der. Elementene går også for å være ekstremt transientvillige, så nettoeffekten blir kanskje helt OK.

    DSC02854 (Small).JPG


    Dermed blir det tilsammen fire barrierer mot "kasselyd":
    • Lette og effektive elementer som minimerer kreftene som sendes inn i kassen.
    • Myke koblinger mellom element og kasse som demper overføringen fra element til kasse.
    • Stive kasser med innvendige matriser for å få resonansene så høyt i frekvens som mulig og med lavest mulig amplitude.
    • Til slutt et lag constrained layer damping mellom disse kassene og en ytre kappe for å dempe vibrasjonen og hindre at den kommer ut i rommet som lyd.
    Bortimot ren gjetting, men jeg vil tippe at alt det tilsammen reduserer lyden som stråles ut via kasseveggene med 30-50 dB sammenlignet med en typisk MDF-kasse. På mange høyttalere kommer det nesten like mye lyd rett ut gjennom kasseveggene som forover fra elementene ved enkelte frekvenser...

    Et par andre interessante artikler om temaet, med litt ulik konklusjon:
    http://www.vegalab.ru/forum/attachment.php?attachmentid=132494&d=1314462086
    This study suggests a well-built enclosure should incorporate CLD or multiple-thickness panels, extensive bracing, and some method of isolating the woofer from the enclosure. The use of rubber-insulated rivet nuts and a thick gasket might be appropriate for some designs; a “floating” woofer panel might work with a stepped front baffle approach for others.
    (CLD = Constrained Layer Damping)

    http://claudionegro.com/download/articoli/axpress 02-2008 Driver induced vibrations.pdf
    My personal recipe for a hypothetical three-way loudspeaker is to use an enclosure just for the woofer, made of plywood with many braces so the resonance frequency is well over 1000 Hz, assuming the driver will be used until 500 Hz.
    The midrange is in another enclosure, decoupled from the woofer. This enclosure uses dense wood, such as MDF, and damping mats (lead is a very good choice, because it adds mass); this lowers the cabinet vibration below 500 Hz.
    And, finally, you can mount the tweeter in the same enclosure as the midrange, but use the Well-nuts to fit it to the panel.
    (Well-nuts er gummiplugger av omtrent samme type som på bildet.)

    Høyttalerne blir sikkert ferdige en gang, slik at vi får testet de teoriene i praksis. :)
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.090
    Antall liker
    36.505
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Basskassene er ferdige og kledd med 2 mm myk EPDM-gummi (Shore 30). Tanken er at gummilaget gir en constrained layer damping når de ytre kryssfinérplatene limes fast til dem. De horisontale kryssfinérplatene er der for å feste de utvendige platene til. Det ser kanskje ikke så pent ut i dette stadiet, men ingen ting av det som synes på bildet kommer til å synes på de ferdige høyttalerne. De svarte putene på avstivningsmatrisen inni kassene er anleggspunkter for magnetsystemet på elementene, for å spre vibrasjonsenergien litt og dempe ut eventuell ringing i magnetsystem og kurv.

    DSC02892.jpg


    De nedre kassene er laminert opp med aluminiumsplater utvendig og innvendig under gummien, så hele høyttaleren blir 7-8 mm bredere enn opprinnelig tenkt. De nedre kassene skal også stuffes, formodentlig med Rockwool og litt vatt, men det må vente til etter at internkablingen er trukket. Og det skjer først når disse kassene limes sammen for at det skal være lett å lage tette gjennomføringer mellom kassene.

    Nå er det på tide å legge hodet i bløt for å finne ut alle platevinklene i toppkassene. Mellombassene var allerede en liten utfordring, og toppene er ikke stort bedre sånn sett.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.090
    Antall liker
    36.505
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Man kommer aldri riktig så langt som man har tenkt i løpet av noen fridager, men sånn ser det ut nå:

    DSC02897 (Small).JPG


    DSC02896 (Small).JPG


    Innvendig matrise i mellomtoneboksene også, men uten noen tverrgående plater som skaper refleksjoner. Boksen skal bare være 4-5 liter stor. Det er allerede en del større enn de 3 liter som PHL anbefaler. Den smalner av bakover for å reflektere mest mulig lyd vekk fra membranen og absorbere den i skum og vatt bakover i "transmisjonslinjen". Det er ca 25 cm fra elementet til bakveggen, så eventuell kvartbølgeresonans blir et sted ved 350 Hz. Tanken er å dele til midbassen en god del høyere enn det. Boksen skal kles med asfaltplater utvendig for å dempe kasseresonanser, og så blir det en tomme eller så med luft mellom den og ytterveggene.

    Den ytre boksen blir også bakkammer for diskanten, type XXL. Planen er å kle toppkassen med asfaltplater og eggekartongskum innvendig, for så å fjerne bakkammeret fra AMT-diskantene og la dem fyre fritt inn i det store volumet. I følge Stig Erik Tangen vil det senke forvrengningen fra diskanten med omtrent 20 dB. Ikke at den er spesielt plaget med forvrengning, men alle monner drar. Jeg tipper det reduserer andreordens forvrengning mest. Siden dette er diskant, betyr det at gjenværende forvrengning fort forsvinner ut av hørbart område. Tredjeordens forvrengning ved 10 kHz er ikke det jeg bekymrer meg mest for, egentlig.

    Må bestille mer skumplast og asfaltplater, og kanskje noen flere småting med det samme.
     
    Sist redigert:

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.351
    Antall liker
    2.964
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Beyma tpl 150 m total stripdown og med en liten skum baffel , ja det er bare gammle ess amt som kunne over bevise like godt , frekvensgang , nærfelts målinger ? Har ikke peiling , men beste diskant jeg har hatt,
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.966
    Antall liker
    10.862
    Torget vurderinger
    10
    Teknikken er på toppnivå Asbjørn :)

    Hva er planene mht finish?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.090
    Antall liker
    36.505
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Kirsebærfinér med klarlakk, svart stofftrekk på fronten. Som på rendering'ene fra et par år tilbake (!). Prøvde meg med en liten antydning ovenfor fru arkitekten om at det kanskje var like greit å bare male dem, men det var det så definitivt ikke. Hun synes vel ikke det haster så veldig, heller. ;)

     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.940
    Antall liker
    4.377
    D​u burde bytte skumgummien i mellomtonekammeret med ull, Asbjørn. Det låter mye bedre.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.090
    Antall liker
    36.505
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, muligens. Tenkte å prøve sånn til å begynne med, og så går det jo an å eksperimentere litt etterhvert.
     

    FredrikC

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Innlegg
    905
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    Flott arbeid som vanlig Asbjørn.

    Vet vi har vært innom dette tidligere, MEN jeg våger meg alikevel; Rent visuelt ser man at mellomtonen er veldig mye bredere enn diskanten. Det kommer ganske sikkert til å ville si at mellomtonen vil spre betydelig smalere en diskanten. Mener å leste at en balansert power respons var et av design kriteriene ved denne konstruksjonen. Hvordan tenker du å få til dette?

    Leser vi denne forskjellig?
    tpl150h dispersion.jpg


    Si at du deler på 2,5kHz. Da er spredningen til en 6,5" mellomtone typisk rundt 90 grader, mens TPL-150 er ca 150. Med bratte digitale filtere kan du få en ganske kraftig "bloom" rett over delefrekvensen?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.090
    Antall liker
    36.505
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Tanken er å dele litt lavere, ca ved 1800 Hz. Der bør den horisontale spredningen være ganske lik. Så faser jeg inn den bakoverfyrende diskanten rett over 3000 Hz for å kompensere for at den vertikale spredningen fra AMTen kollapser over det.

    Hvis jeg skulle delt så høyt som 2,5 kHz ville jeg nok brukt en TPL150H med waveguide i stedet. Men da flytter problemet seg nedover til overgangen mellomtone/bass, ettersom bass og nedre mellomtone vil få en bred spredningskarakteristikk, mens øvre mellomtone og diskant får en smal. Jeg vil helst ha en jevnt bred spredning hele veien. Derfor kardioide fra bunn og opp til baffle step, og så mellomtone og diskant i de frekvensbåndene hvor de sprer bredt forover.

    Hvor bratte de filtrene blir vet jeg ikke ennå. En fordel med digitale delefiltre er at det er lett å teste ut helt forskjellige filterprofiler og steilheter ved et knappetrykk. Disse elementene oppfører deg tilnærmet lineært langt utenfor tiltenkte arbeidsområder, så selv førsteordens filtre vil kunne fungere.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.090
    Antall liker
    36.505
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ikke så veldig mye fremdrift å skryte av, men litt hender jo:

    DSC02963 (Small).JPG


    DSC02964 (Small).JPG


    Mellomtoneboksen er limt til underlaget med Green Glue. Et kliss av en annen verden. Tanken er å legge et lag Green Glue i alle horisontale flater, og enda et lag Green Glue mellom de kassene som er synlige her og den ytre kassen.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.090
    Antall liker
    36.505
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Lenge siden siste oppdatering, men det betyr ikke at det ikke skjer noe. For å komme lenger med toppkassene må jeg montere sammen topp og mellomtonekasser for å være sikker på at jeg får alle vinklene riktig. Noen av de ytre platene blir liggende utenpå flere bokser, og da er det en fordel om ting stemmer. Men før jeg kan gjøre det er det litt jobb å gjøre i motsatt ende.

    Først internkabling. Bare det beste er godt nok for dette prosjektet:

    DSC02978 (Small).JPG


    Etter at den var på plass gjennom basskassene, kunne jeg stuffe dem med en oppkuttet Rockwool akustikkplate og bygge understellet. Det er enklest å bygge understellet før basskasse og mellomtonekasse limes sammen. Jeg hadde bestemt meg for å sette høyttalerne på hjul for å gjøre dem flyttbare uten gaffeltruck (blir bortimot 100 kg stykket). Etter å ha sett på en del forskjellige løsninger kom jeg til at det beste var hjul fra in-line rulleskøyter. De har kulelager, tåler en god del last, og selve dekket er av støtabsorberende polyuretan. De jeg kjøpte er gjennomsiktige, 72 mm diameter, og Shore 80 hardhet. Akslingen er en vanlig 6 mm bolt med passe store stoppskiver på de riktige stedene og en nylonmutter for å hindre at den skrur seg ut. Resten var bare litt kryssfinér og 24-timers epoxylim:

    DSC02985 (Small).JPG


    Sporet man skimter på platene rett innenfor hjulene er til å skyve på plass "skuffen" med delefilterkomponenter i den første semi-aktive utgaven. Det blir ikke store delefilteret, men noen kondensatorer og spoler for å dele mellombass og mellomtone og for å høypassfiltrere bakdiskanten slik at jeg kan drive høyttalerne med bare seks forsterkerkanaler. Etterhvert skal jeg bygge seks forsterkerkanaler til for å ha en effektforsterker og en DSP-kanal pr element uten noen passive delefilterkomponenter i det hele tatt.

    Skrangling er vi imot, så bunnen av "skuffen" er en 7 mm finérplate med 4 mm asfaltplate på hver side. Kontrollpanelet på baksiden har helt enkelt plass for tre Speakon-kontakter og en vippebryter for å koble bakdiskanten inn og ut etter behov. Det panelet er en bit 1,5 mm aluminiumplate, innfelt i finérplatene slik at endene på panelet ikke synes fra sidene.

    DSC02986 (Small).JPG


    Nå må jeg bare lage understell på den andre høyttaleren også...
     
    Sist redigert:

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.105
    Antall liker
    14.763
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Moro med oppdatering! Husk at vi med diesel må gløde først, så si ifra i god tid før det inviteres til lytting? 8)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.090
    Antall liker
    36.505
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Litt progresjon i sommervarmen. Hittil har dette sett ut som en stabel bokser, men nå begynner den ytre kappen å ta form. Den øverste delen må bygges utenfra og inn, ettersom det er liten sjanse for at jeg kan bygge innmaten så presist at de bare er å lime på de ytre platene. Her henger noen av dem på plass med maskeringstape. Når jeg vet at de passer sammen, kan jeg lage de indre platene slik at de også passer, og lime hele greia sammen til slutt.

    DSC03001 (Small).JPG


    DSC03002 (Small).JPG


    Usannsynlig nok minner den litt om de gamle SketchUp-tegningene. :)

    In other news: Ytterste finérlag blir lønnetre, ikke kirsebær. Fruen ville ha det lysere, og da blir det nok slik.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.105
    Antall liker
    14.763
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Knall! Du får skrike ut om det blir behov for bærehjelp inn i stua ;)
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.604
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Har pløyd meg gjennom tråden her. Særs spennende ting du har på gang Asbjørn. Og som alltid, gjennomtenkt. Når regner du med at de er ferdige ? :)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.090
    Antall liker
    36.505
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    I forfjor en gang, tror jeg at jeg anslo, så det tør jeg ikke ha noen formening om. Det tar den tiden det tar med de timene jeg har tilgjengelig, så det kommer mest an på hvor mange reisedager jeg har på jobb.

    Derimot har jeg også fundert litt på om jeg skal gjøre det midlertidige delefilteret litt annerledes enn tenkt. Så langt har jeg tenkt at hver forsterker får dra to høyttalerelementer, med enkle passive delefiltre mellom midbass og mellomtone og til bakre diskant. Da vil begge bassene fyre i fase, så jeg får ikke noen kardioidespredning på den måten. Alternativet er å lage førsteordens passive delefiltre også mellom diskant og mellomtone. Det fire-veis passive delefilteret kan godt være litt omtrentlig, siden det korrigeres digitalt til slutt. Da kan en DSP- og forsterkerkanal drive alt fra midbass og oppover, og jeg frigjør en DSP-kanal til bakre basselement og kan sette den i motfase med tidsforsinkelse for å få kardioidekarakteristikk fra start. Det er nok viktigere for sluttresultatet enn å ha aktiv deling til diskanten. Kanskje.
     

    EHED

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Innlegg
    1.256
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    Sett på en DLCP-modul på bassene, så henter du digitalsignalene fra bassutgangene på DEQX'en.
    Da får du frigjort en kanal til.
    Mye morsommere å jobbe i digitaldomenet :)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.090
    Antall liker
    36.505
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, forsåvidt, men jeg har jo to DEQX'er stående og 12 DSP-kanaler å leke med. Det er effektforsterkere jeg "bare" har seks kanaler av. Derfor vil det være en liten overgangsperiode med hybriddrift inntil jeg får bygget flere effektforsterkere og kan sette en amp pr høyttalerelement. Etter det igjen kan det tenkes jeg bygger nye subwoofere, og da vil det nok trengs mer DSP-kapasitet også.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.090
    Antall liker
    36.505
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det ser dessverre ganske likt ut som på forrige bilde (som bare var de ytterste platene holdt sammen med maskeringstape), men nå er det første råkabinettet faktisk ferdig:

    DSC03018 (Small).JPG


    Toppen består av tommetykke plater med (utenfra og innover) 7 mm kryssfiner, 3 mm EPDM-gummi, 12 mm kryssfinér og 4-5 mm asfaltplate, limt sammen med elastisk lim og kladaser av Green Glue midt på de større platene for viskoelastisk demping. Ca 26 mm veggtykkelse, men låter fortsatt ganske hult når man kakker på den. Lengre ned låter det bare massivt med all avstivningen innvendig, men øverst var det et poeng å ha et luftgap mellom mellomtoneboksen og ytterveggene.

    Nå trengs det "bare" å bygge ferdig det andre råkabinettet også, kle dem med pyntefinér i flammelønn, lakkere og polere, lage griller foran og bak, lodde ihop delefiltrene, og montere elementene. Det går sikkert fortere hvis jeg av og til er i samme tidssone som prosjektet.
     

    JCP

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.04.2014
    Innlegg
    780
    Antall liker
    368
    Sted
    Moss
    Huff, ja; disse tidssonene er fryktelig plagsomme når de hopper på oss i tide og utide.

    ...men jammen ser det bra ut lell :)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.966
    Antall liker
    10.862
    Torget vurderinger
    10
    Fantastisk, kommer på visitt etterhvert.

    men......"lodde delefilter", var det ironi?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.090
    Antall liker
    36.505
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nei, det var ikke ironisk ment. Til å begynne med har jeg tenkt å drive hver høyttaler med tre monoblokker, så det trengs noen enkle delefiltre mellom noen av elementene. Skal prøve med førsteordens til å begynne med, fra mellombassen og opp. Da kan jeg bruke en DSP-kanal til å rette opp den frekvensgangen digitalt til slutt, og en kanal på hver av de to bassene for å kunne leke litt med tidsforskjell mellom dem.

    Til slutt blir det en effektforsterker pr element og ingen passive delefilterkomponenter, men det vil ta sin tid før jeg får bygget ferdig de forsterkerne.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.966
    Antall liker
    10.862
    Torget vurderinger
    10
    Så hvis man f Eks lager en passivt delt toveis høyttaler med 6 dB high og lowpass som gir et søkk så kan man dra opp det i en global DSP for å få jevn respons uten å tukle til fasen?
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.632
    Antall liker
    1.773
    Sted
    Sandefjord
    Asbjørn, grådig pent prosjekt 8)
    DIY-nervene sitrer...oppdaget denne tråden i går ila et sjeldent stille øyeblikk og her var det mye pent, prosjekttegninger og fremgang.. Følger med på denne!
     

    Hunsbedt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Innlegg
    642
    Antall liker
    2.860
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har vært inne og lest mye på Sentralen de siste par årene uten å komme med særlig mye kommentarer. Men når jeg nå føler behov for å åpne munnen, er det for å si at dette er noe av det mest gjennomsolide DIY jeg noensinne har sett. Veldig interessant lesestoff mtp teoriene som understøtter prosjektet, selv om mye av det ligger over hodet på meg. Følger også nøye med på oppdateringene, og ser frem til dette står ferdig. Glimrende tråd!
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.090
    Antall liker
    36.505
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Så hvis man f Eks lager en passivt delt toveis høyttaler med 6 dB high og lowpass som gir et søkk så kan man dra opp det i en global DSP for å få jevn respons uten å tukle til fasen?
    Det vil vise seg. Det bør gå, ettersom DEQX kan rette opp amplitude og fase uavhengig av hverandre.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.966
    Antall liker
    10.862
    Torget vurderinger
    10
    Så hvis man f Eks lager en passivt delt toveis høyttaler med 6 dB high og lowpass som gir et søkk så kan man dra opp det i en global DSP for å få jevn respons uten å tukle til fasen?
    Det vil vise seg. Det bør gå, ettersom DEQX kan rette opp amplitude og fase uavhengig av hverandre.
    Vil IIR falle igjennom her da i og med at den kun retter opp amplitude (frekvensrespons)?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.090
    Antall liker
    36.505
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, generelt kan det bli slik. Med IIR vil faseresponsen følge av amplituderesponsen, så generelt gir det mindre fleksibilitet. I dette tilfellet kunne det likevel være tilstrekkelig, fordi både høyttalerelementene og delefilterkomponentene er minimum fase. Det betyr at det søkket i frekvensrespons også ville ført til noe ugreie i faserespons, og begge deler ville blitt rettet opp i et IIR delefilter. En annen måte å se det på er å si at man kan velge å realisere noen delefilterkomponenter digitalt i stedet for analogt. F eks en digital padding av diskanten i stedet for å sette motstander i signalveien. Jeg kommer ikke til å sette noen motstander i dette delefilteret, bare noen få spoler og kondensatorer. Nivåjusteringen tar jeg til slutt.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.966
    Antall liker
    10.862
    Torget vurderinger
    10
    Ok. Skjønner :)

    Tenker spesielt på dette prosjektet: http://www.hifisentralen.no/forumet...nirvana-acoustic-elegance-i-pen-baffel-2.html

    Driver disse med en Lyngdorf TDAI2200. Med DSP softwaren har vi full kontroll men ønsker ikke kjøre biamp og aktiv deling. Har laget et 12 dB lavpass og 6 dB høypass samt et baffelstep filter. Kommer til å fjerne baffelstep filteret og gjøre finpussen digitalt. Ellers er summeringen ganske bra i filteret og jeg er spesielt glad for at fulltonen kun er delt førsteordens.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.940
    Antall liker
    4.377
    Så hvis man f Eks lager en passivt delt toveis høyttaler med 6 dB high og lowpass som gir et søkk så kan man dra opp det i en global DSP for å få jevn respons uten å tukle til fasen?
    Alle endringer av frekvensresponsen vil påvirke tidsdomenet.

    Man kan manipulere frekvensresponsen uten å endre fasegangen hvis man bruker lineærfase filtre, men som regel er det en dårlig ide - fordi det gir negative effekter i tidsdomenet (selv om fasegangen blir konstant). Heldigvis er det som regel slik at både fasegang og tidsdomeneoppførsel vil bli litt bedre når man jevner ut frekvensresponsen med minfase korreksjon - som er det vanligste.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn