Snickers-is skrev:
Jeg lar et spørsmålstegn om impedanskurvens avvik rundt 1k, som også synes på frekvenskurven, henge i luften. Jeg vet ikke om den kan rettmessig dementeres av CDS og HD-diagrammene.
Ja, jeg har sett den. Det er en resonans av ett eller annet slag, antagelig en oppbrytning i membranen. Jeg er ikke helt sikker på dette elementet. Impedanskurven er nokså forskjellig fra Seas-elementenes med en topp helt oppe i 140 ohm ved resonans. Jeg har også lagt merke til at kurvene som oppgis av produsenten 18sound er helt glatte, uten at jeg tror på det et sekund. Impedansekurven for deres "state-of-the-art midrange"
6ND410 ser også bra ut på databladet, men er heller ikke helt god hvis
noen andre holder borttil en målemikrofon.
Det mest aktuelle alternativet er
B&C 6MDN44. Den har forsåvidt noe lignende rusk på frekvens- og impedanskurvene rundt 1000-1500 Hz, men der tror jeg i det minste på kurvene som produsenten oppgir. Zaph målte
B&C 6MD38 og fant for en gangs skyld en glattere impedanskurve enn hva produsenten oppgir. Det elementet har også et pent CSD-fossefall med raskere utklingning enn selv Excel W18EX. Kanskje litt mye tredje- og femteordens forvrengning, men bedre enn Excel, og helt klart et alternativ, det også. B&C 6MDN44 har dessuten demodulasjonsring i motsetning til både 6MD38 og 18sound 6ND430 og burde derfor få lavere tredjeordens forvrengning. Jeg skjønner ikke helt hvorfor 6ND430 ender opp med mye lavere odde-ordens forvrengningstall enn 6MD38 i målingene hos Zaph. Men det gjør den altså. Diverse debattanter på nettet har diskutert oppad vegger og nedad stolper om hvilket av disse to elementene som egentlig "målte best" i denne sammenligningen. Zaph selv (John Krutke) ser ut til å holde på 6ND430, mens Earl Geddes synes å mene at 6MD38 ser bedre ut. Det er visst et spørsmål om vektlegging av harmonisk forvrengning vs tidsdomene.
Det kan være verdt å legge merke til at diskanten (
Beyma TPL150) også har en eller annen resonans mellom 1000 og 2000 Hz, så jeg ville helst skjøvet denne første oppbrytningen i mellomtonene til over 2000 Hz hvis det hadde vært mulig. Alternativt må jeg prøve meg litt frem med delefrekvenser mellom 1000 og 2000 Hz og finne ut hvilken resonans som gjør minst skade, den i diskanten eller den i mellomtonene.
Seas MCA15 kan være et alternativ, ja, men også den har en ørliten tendens til denne resonansen rett over 1000 Hz hvis man bruker forstørrelsesglasset på impedanskurven. Selv
Excel W18NX har noe smårusk her. Og så er det Vifa/Scanspeak-elementene som
Living Voice bruker, hvis man kan finne dem noe sted.
PL14W09 er vel det nærmeste en sivilist kan kjøpe. Der også er det en liten tendens til det samme fenomenet, for ikke å snakke om på Revelator
15W/8531 og
18W/8531.
Illuminator 18WU/8741 vrir seg unna, men ved å gjøre membranen så tung som 18 gram, og da blir følsomheten "bare" 85 dB.
Noen som vet om et 6-7" mellomtoneelement med lett papirmembran som har ren stempelbevegelse til minst 1700 Hz og følsomhet på 90 dB eller bedre? Not me... Det er noe fysikk ute og går her.
Denne høyttaleren bør nok bygges slik at jeg lett kan bytte til andre elementer om dette blir skivebom. Det er den andre grunnen til at jeg tenker å lage deler av baffelen i stålplate. Da vil det ikke være så altfor vanskelig å skru ut både element og baffel ved et eventuelt bytte. Stålplaten blir da en slags "adapter" for eventuelle elementbytter. Det bør være plass til å skru inn et par
Excel W18EX om alt annet slår feil. Der er impedanskurven som den skal være, men andre ting drar litt i forskjellige retninger. Erfaringen med Excel'ene i Euforia er at de kan spille
riktig godt, men at de tredje- og femteordens forvrengningstoppene mellom 1000 og 2000 Hz (se målingen hos Zaph!) ligger og vaker rett under hørbarhetsterskelen, slik at små tendenser til hardhet hvor som helst ellers i kjeden kan få det hele til å bikke over. Nå ville jeg forsøke noe annet.
Når det gjelder bass så undrer jeg meg litt over valg av element sammen med kasse. Jeg forstår at du har kapasitet til å EQ-e, men bryr du deg ikke om frekvensgangen over hodet? Husk at om du må EQ-e kanskje 6-10dB i bassen for å få den til å henge sammen vil du ikke ha noe igjen til å EQ-e for eventuelle romavhengige avvik.
Beymaen har 8mm x-max, men om den skal spille litt oppover i frekvens, altså ikke bare som sub, så er jeg redd den vil få en del modulasjon. Husk at Seas ville gitt dette elementet 4,5mm og ikke 8mm med den geometrien. Det betyr at mengden luft den flytter er omkring den samme luftmengden som en Seas 10" med 7mm x-max, rundt regnet.
Seas har 2 mellomtoner som utmerker seg spesielt, det er MCA15 og Coaxen H1333. Sistnevnte egner seg vel neppe til din konstruksjon men MCA15 bør vurderes.
Et basselement du kan vurdere er Visaton TIW 250XS i 45 liters kasse og bassrefleks med Fb på 25Hz. HiVi M12 i 50-60 liter og 25Hz FB er også interessant.
Om du er bestemt på lukket kasse er Dayton Reference 10" HF et hot alternativ. Det samme gjelder 12" HO.
Takk for gode innspill! Ja, jeg ser det også. BassBox sier også klart fra at dette elementet er konstruert for bassrefleks, punktum. Korreksjonsfilteret jeg bruker nå har 10 dB boost på det meste, rundt 30-40 Hz. Da regjerer den ene 10" XLS'en alene i hver kanal. Tanken er å bruke et aktivt filter på subwooferen, slik at jeg kan stille inn nivå, delefrekvens og en inntil 6 dB boost ved 20 Hz på den separat, uten å gå gjennom DEQX'en (et passivt-aggressivt filter?). Jeg tenkte å starte med flat EQ på DEQX'en og lytte meg frem til noe som høres fornuftig ut ved bare å skru på sub'en, før jeg ber DEQX'en om å rydde opp i resten ved måling fra lytteposisjon. Da vil den "tro" at subwooferen er en gigantisk romresonans og vil forhåpentligvis komme frem til noe som funker. En slags 3.5-veis konstruksjon.
Her er alternativet ganske klart. Hvis ikke den Beyma'en funker, så blir det en 12"
Peerless XXLS 830845 i trykkammer. Databladet sier "OEM", men den fins på Eltek. Den passer i de samme hullene. BassBox sier at den foretrekker trykkammer, men den trenger ganske stor kasse for å spille dypt, så stort lavere Q enn 0,7 kan bli vrient. 92 dB følsomhet på XXLS'en, men svakere motor enn Beymaen, om det skulle ha noen betydning. (BL 13 vs 23,5 Tm.) I verste fall får jeg sage hull til et
bassrefleksrør avstemt til 12 Hz eller deromkring. Og jo, jeg ser oppbrytningen ved 500 Hz for XXLS'en, og tilsvarende ved 420 Hz for Beyma'en, men begge er over aktuelle delefrekvenser.
Edit: Jeg kommer ikke helt over databladet til XXLS. Det sier faktisk "these new audio transducers add even more excursion to the Peerless XLS line, and
completely eliminate distortion". Altså null forvrengning. Zero. Å juge så man tror på det selv, er det noe som heter. :