Høyttalere med Air Motion Transformer diskant

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Diy Duke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Antall liker
    2
    Snickers-is skrev:
    Duelund_Support skrev:
    Skarpe kanter i overgangen dome til forplade. Ikke noget godt tegn. Basserne har jeg haft og de var elendige.

Duelund_Support skrev:
    Ingen respekt for et system som bruger den Scanspeak 6,5 ". Diskanten ser meget dårlig ud.
    Jeg kan skrive under på at denne:
    ...har noe av det ypperste av mellomtonegjengivelse uavhengig av pris.

At man ikke kan få god bassgjengivelse fra ScanSpeak er fjernt fra virkeligheten. Imidlertid gjelder regelen at man må være en god "kokk" for å få god lyd. Det klarte du altså ikke?

Forøvrig, her er overgangen mellom dome og frontplate på OW1:

Jeg vil driste meg til å hevde at den er en av verdens topp 10 diskantelementer fra 5kHz og opp. Når signalet opphører stopper den så brått at de fleste ville tippet det var en svært god bånddiskant. Imidlertid har den spredningen og forvrengningsmønsteret til en dome, men da den gunstige HF-spredningen til en 3/4" og særdeles lav og jevn forvrengning.

Utenfor Hiquphon sitt sortiment er det vel bare Seas sin gode gamle T25CF001 som kan matche den på ytelser i disse områdene blant dedikerte high end diskanter.
    For mig at se er det ikke tale om de samme enheder vi taler om.

D

Diy Duke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Antall liker
    2
    Jo diskanten men de 6,5 tommere er ikke de samme som jeg tænkte på . Jeg tænkte på misfostrene med den slidsede membran. Diskanten har jeg intet kendskab til.

8

8x12_TOM

Gjest
    Duelund_Support skrev:
    Jo diskanten men de 6,5 tommere er ikke de samme som jeg tænkte på . Jeg tænkte på misfostrene med den slidsede membran. Diskanten har jeg intet kendskab til.
    Hva gjør dem så ubruklige. Har selv 5 1/4" og er fornøyd med dem.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.714
    Sted
    Østfold
    Det er visst en del erfarne konstruktører i markedet som ikke er enige med deg support.

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.213
    Torget vurderinger
    1
    asbjbo skrev:
    Konsekvensen av den læringen er at et system som Gaia begynner å se ut som ganske balansert ressursbruk. Der er kanskje 80-85 % av totale prosjektkostnader i selve høyttalerne, 7-8 % i signalprosessor med romkorreksjon, og resten i effektforsterkere og signalkilde, hvis jeg har forstått sånn noenlunde riktig. Det kan stemme brukbart med hvor pengene gjør størst forskjell for sluttresultatet. Gamle "regler" om x % av budsjettet til ditt, y % til datt og 10 % til kabler tror jeg vi kan blåse fullstendig i hvis vi ønsker å få best mulig resultat av pengebruken.
    Nja... Min erfaring er også at kabler ikke trenger utgjøre noe kostnad av betydning. Imidlertid er det MYE å hente på skikkelig elektronikk og ikke minst effektforsterkere. Du kan gjerne bruker 30-40% på forsterkeriet og få god valuta (lydforbedring) for pengene. Da snakker vi velkonstruerte kraftverk à la DP (og enkelte andre, selvsagt). En høyttalers ytelse er helt prisgitt kvaliteten på effektforsterkeren, og en effektforsterker kan pr definisjon aldri ha god NOK styring på elementene. Det er min entydige erfaring etter mange års prøving av smått og stort forsterkeri.

Diy Duke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Antall liker
    2
    Snickers-is skrev:
    Det er visst en del erfarne konstruktører i markedet som ikke er enige med deg support.
    Ja jeg har også bemærket at deres resultater ikke er særligt overbevisende.

L

Lydkaj

Gjest
    Snickers-is skrev:
    Her er datablad: http://wegavision.pytalhost.com/ess/ess04.jpg

Ellers sier PE sine data at den kan deles ved 800@12dB/okt.
    Jeg tro man skal passe på med at dele den så langt nede, jeg har hørt den et par gange i to vejs systemer med lav delefrekvens og hver gang har den spillet lidt for sig selv på grund af den er så meget hurtigere og anderledes i lyden end en 8-12" enhed, jeg vil tro den vil være helt ideel til et B&O filler driver system eller et Steen Duelund synkron filter tre vejs, på grund af man vil kunne ligge centerfrekvensen lavt uden problemer.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.714
    Sted
    Østfold
    Hva jeg ville endt opp med i praksis er vanskelig å si, men jeg ville målt på elementet og kartlagt spredning, kapasitet, forvrengningsmønster og slikt før jeg fastsatte hvilken delefrekvens den skulle få.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.320
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Børster litt støv av denne tråden (pussestøv fra podens høyttalerkabinetter, legger seg overalt) for å tenke litt høyt om effektforsterkere. DEQX'en er et gitt utgangspunkt. Den kan maksimalt styre ett par tre-veis høyttalere, så her må jeg altså lure den til å tro at 4=3.

Et passivt delefilter et eller annet sted er en opplagt mulighet, men aktiv (analog) deling vil beholde de eventuelle fordelene med direkte kobling fra utgangstransistorer til høyttalerelementer. Dessuten er det fristende å bruke DEQX'en til å temme romresonanser. Det gjøres ved å definere høyttalerne som to-veis + sub, og måle høyttalerresponsen til "sub'ene" fra lytteposisjon heller enn pseudo-anekoisk, sånn at DEQX'en regner ut en "høyttalerkorreksjon" som også tar med responsen fra lytterommet. Litt juks, bevares, men det funker.

Disse høyttalerne får delefrekvenser ved ca 50 Hz og ca 400 Hz, sånn at det vil være nødvendig å ta med begge de to nederste båndene i en slik måling for å kunne gjøre noe med de verste romresonansene rundt 100 Hz. Det taler for å sette det analoge delefilteret mellom subwoofer og woofer, men et passivt delefilter ved 50 Hz som ikke skal skade dynamikken (som er hele poenget ved konstruksjonen!) blir ganske svære greier.

Altså trenger jeg et analogt, aktivt delefilter som tar et balansert signal fra DEQX'en, splitter det ved ca 50 Hz og sender delene videre til Hypex UcD monoblokker. Dessuten kan det være en tanke å bygge alt dette inn i ett chassis, for å unngå at forsterkerstabelen blir enda mye større enn den er. (Vilkårlig kriterie: Stabelen skal ikke være større enn de Electrocompaniet AW180M jeg hadde før.)

Selve delefilteret kan eksempelvis være et Marchand XM44EMB. Den har balansert inngang, men bare single-ended utganger, og UcD'ene vil gjerne ha et balansert signal. Ikke noe stort problem, men man mister jo noen dB gain. Marchand'en trenger 15 V spenning, men aux-spenningen fra Hypex SMPS'ene er uregulert 17-20 V. Det er for høyt til å bruke direkte, og for lavt til å drive XM44EMB med egen spenningsregulator (option). Da vil den minst ha 25 V (max 100 V), og kan ta hovedspenning fra SMPS'en.

Alternativt kunne jeg brukt en DACT CT102 strømforsyning til å levere superregulert kvalitetsspenning. Den leverer 15 V, men trenger 48 V inn. Det passer dårlig med de 67 V som UcD400 vil ha, men en SMPS400/49 (for UcD180) er kanskje nær nok. Men mellombassene har jo bare 94 dB følsomhet, så 180-wattere kan da på langt nær være tilstrekkelig. :)

Og så var det effektforsterkeriet, da. Skal jeg drive hvert Peerless-element fra en separat effektforsterker, eller la en effektforsterker drive begge elementer? Mon tro hva som skjer hvis jeg brokobler et par UcD400? Hmmm.

Mest sannsynlige løsning: En boks med en SMPS eller to, en XM44EMB, og tre separate UcD400. Boksen får en XLR-inngang og tre sett høyttalerterminaler, hvorav to leverer samme signal. I tillegg har jeg et par UcD180HG til diskantene og UcD400AD til mellomtonen, pluss et par-tre UcD700AD som backup. Det må da gjøre jobben.

R

Rojoh

Gjest
    Sikkert ikke dumt å velge analog aktiv deling mellom sub og bass i stedet for analogt passivt i toppen for maksimal gjennomsiktighet i mellomtone/diskant. Opplever Marchands filtre til å være uproblematiske og sannsynligvis gode nok til å fungere i området ca. 400Hz og nedover. (Jeg kjører t.o.m. full-range gjennom boksene til Phil Marchand ;D).

Mvh. Johan

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.320
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, delefrekvensene var altså tenkt å være ca 60, 400 og 1500 Hz, med innrulling av bak-diskanten fra 3000 Hz. Denne boksen vil bare se signalet under 400 Hz.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.472
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Kunne du brukt Behringer DCX2496 i denne applikasjonen? Digitalt eller analogt inn og prosessorkraft nok til flott eq, og opptil 6 kanaler balansert ut. Burde være bortimot transparent under 400Hz, skulle eg tru.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.320
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Behringer kunne sikkert vært en idé, likedan med to DEQX'er, hvor den ene var "master" som styrte to kanaler + "slaven" som fikk ta seg av de siste tre. Beskrevet her: http://www.deqx.com/assets/TSA_4_5_way_speakers.pdf. Uansett har jeg ikke digitale utganger på DEQX'en, så det må i så fall bli en modifikasjon i den enden.

I mellomtiden snublet jeg over et nytt subwoofer-element fra Beyma, 15SW1300Nd, og funderte litt på hva som ville skjedd hvis jeg klasket et sånt på hver side i stedet for XXLS 10-tommerne. Det ville bli nødvendig å gjøre kabinettet en del dypere, 11-12 cm, men elementene er såpass grunne at de ikke ville kollidere på midten. Det blir 50 mm plass mellom dem til en struktur for å koble de to elementene til hverandre for å overføre (og kansellere) reaksjonskrefter. Dermed er det heller ikke nødvendig å endre bredden på baffelen. Det dypere kabinettet øker volumet av kassen med noe sånt som 45 liter, sånn at elementene får ca 135 liter å boltre seg i. Da skulle det holde med et bassrefleksrør med 10 cm diameter og 50 cm lengde for å få resonansfrekvensen ved 16 Hz.

Og da blir responsen på aksen omtrent slik med 200 W pr element:

Ikke så veldig forskjellig, bare litt mer følsomhet.

Max akustisk energi blir sånn:

6 dB mer headroom fra 16 til 50 Hz sammenlignet med forrige versjon, mye mer over 50 Hz.
    Tingen vil være i stand til å produsere > 114 dB kontinuerlig fra 16 Hz og opp.

Og membranutsvinget blir 2 mm ved 200 W og 103 dB @ 20 Hz. :eek:

Den gule streken er den tidligere versjonen med 2x10" Peerless XXLS, mens den røde er med 2x15" Beyma 15SX1300. Grønn er mellombassen og blå mellomtonen.

En slik idé gjør ingen ting positivt for WAF, men jeg forestiller meg at det blir enklere å få til en sømløs overgang mellom sub- og mellom-bassene med PA-elementer på begge sider av delefrekvensen. Det skulle jo også være litt å gå på om man behøver noen dB EQ for å få det helt bra. Selv på Hedemarken.

Vedlegg

R

Rojoh

Gjest
    Høres ut som en spennende løsning. Tror du en singel 10cm port vil skape portstøy med såpass membran som beveger seg? Uansett; det er noe deilig med store basselementer. ;D

Mvh. Johan

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.472
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Se ser ja!

I de nye subene mine har vi forskutt bassene slik at ventilene i polstykkene ikke "spytter" på hverandre, ref. tegning og blder over i drodleTråden.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.320
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Rojoh skrev:
    Høres ut som en spennende løsning. Tror du en singel 10cm port vil skape portstøy med såpass membran som beveger seg? Uansett; det er noe deilig med store basselementer. ;D
    Nei, jeg tror ikke det. Det er så korte utslag på membranet, og resonansfrekvensen er såvidt lav, at det vil ikke bli turbulens. Her er lufthastigheten i porten:

Det begynner å plystre et sted rundt 35 m/s, og dette skulle være god margin. Først nede ved 12 Hz kan det bli problemer, og der er det ikke så mye som skjer. Det kan likevel være en tanke å høypassfiltrere ved 12-13 Hz, just in case. Målsettingen her er fullt nivå til kirkeorgelets C0 ved 16.4 Hz, ikke å gjengi "the brown note".

Vedlegg

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.320
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Valentino skrev:
    I de nye subene mine har vi forskutt bassene slik at ventilene i polstykkene ikke "spytter" på hverandre, ref. tegning og blder over i drodleTråden.
    Jeg fikk med meg at du reverserte det ene bass-elementet i dipolen, men skissen av ny sub har jeg ikke fått med meg, selv om jeg har fulgt tråden om DrodleDipolene fra start. Mulig jeg tunet ut i et kritisk øyeblikk. Har du en link?

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.320
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Valentino skrev:
    En tegning er lagt ved Svar #337 i drodleDipol-tråden, asbjbo.
    http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=34975.msg746335#msg746335
    Aha. Nei, den hadde jeg ikke fått med meg.

Jeg vil gjerne ha en direkte mekanisk kobling fra den ene magneten til den andre, sånn at reaksjonskreftene "kortsluttes" mot hverandre uten å gå veien om kabinettet. Tenker en hensiktsmessig utformet dings i MDF med 4-5 mm asfalt på hver side som ligger an mot et egnet sted på de to magnetene, sånn at det støtter uten å komme i veien for ventilasjonen av polstykket. Så kan det ligge noen millimeter gummi mellom kanten av elementet og høyttalerkabinettet, og mellom skruehodene og elementet, sånn at det ikke går så altfor mye krefter der. Det burde redusere kassevibrasjonene ganske betydelig når kraftvektorene holder seg inne i boksen.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.320
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Når jeg så på denne igjen, likte jeg ikke membranutslagene for mellomtonen. Jeg prøvde i stedet helt enkelt å sette inn to små bassrefleksporter (dynaBels varenummer BR7651 til kr 26 pr stykk, samme som i podens Gnurk) i mellomtonekassen og lot den ha samme volum på 3 liter, noe som ga en resonansfrekvens ved 128 Hz. Da ble utslaget ved 100 W (dvs 120 dB!) innenfor lineær slaglengde ned til 100 Hz i stedet for 200 Hz som tidligere. Samtidig ble det litt ekstra nivå i området 200-500 Hz, men uten at det blir noen særlige pustelyder i portene.

Og da ville det sikkert også se best ut forfra om det var to 70 mm bassrefleksporter for mellombassen, heller enn én 100 mm, samtidig som det gjør det mulig å flytte mellombassen noe lavere på baffelen og redusere "floor bounce" ved 2-300 Hz. Hendig nok ga to rør med diameter 70 mm og lengde 200 mm ganske nøyaktig samme resultat som ett rør på 100x190 mm. Men grafene ser enda litt bedre ut med litt kortere rør, 150 mm, som gir resonansfrekvens på 50 Hz, litt mindre membranutslag og litt mer power i området 50-100 Hz. Litt mer headroom i mellombassen kan da ikke skade...

Med tiltenkte delefrekvenser ved 90-100 og 300-400 Hz ser da ikke dette så dumt ut:

Men nå må jeg nesten tegne ut skissen på ny, ettersom dette beistet har endret på seg for femtende gang.

Vedlegg

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.320
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    ...og den skissen ble slik:

Dette er ikke lenger en alminnelig apekiste, men en gorillakiste. "Wake me up for doomsday" sa poden da han så skissen. Tror ikke det skulle bli noe stort problem, selv om fjortenåringen er vrien å få ut av sengen på vanlige morgener.

Jeg har forresten droppet bakdiskanten igjen. Høyttaleren har blitt såpass dyp og bakdiskanten kom så langt unna diskanten på frontplaten (og dermed så nær veggen) at det ikke lenger var noe stort håp om å treffe tidsvinduet for "ambience". Signalet fra bakdiskanten ville bare gå rett i Rockwool-matten bak høyttaleren og komme tilbake med noen få millisekunder forsinkelse.

Derimot blir dette litt av en bass. Med støtte fra vegg, gulv og tak står den nærmest i et gigantisk basshorn og drar på seg 6 dB room gain ved 20-30 Hz. Da begynner det å ligne på 120 dB max power også ved 20 Hz. 8)

Jeg tenker forøvrig i retning av å bygge tingen i kryssfinér med innvendig avstivningsmatrise med celler på ca 10x10x10 cm og ganske lite demping utover det, bare litt akustisk skum på innvendige vegger. Den ytre kassen blir kanskje i 12 mm kryssfiner med 9 mm i den innvendige matrisen, mens mellombass og mellomtone får doble vegger med et eller annet mykt materiale i midten for å dempe litt. Ingen dynamikkdrepere der heller, takk.

Vedlegg

Audiodidakt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2004
    Antall liker
    626
    Torget vurderinger
    6
    Liker designen din Asbjbo! Litt Adam Audio-like, men "form follows function"!

Re. sub-elementer så har jeg selv kikket endel på Beyma 15P1200Nd. I mine audiodidakte øyne tilnærmet like god spec som Beyma 15SW1300, og muligens også noe bedre på distortion? Uansett: det jeg liker med elementet er at det trenger liten kasse (lukket). To stk i 40 liters lukket kasse (evt. 2 kasser a 20 liter) gir en Q på 0,64 og 104 dB per 20 Hz innenfor lineær slaglengde. Dette er før room-gain legges til, slik at en kan nok legge til enda 9-10 dB per 20 Hz. (Må nok legge til noen liter i kassene for driver-displacement)

Jeg ser også at Tangen har hang til 15P80Nd: antar at det skyldes at dette elementet muligens har større båndbredde (dvs. bedre egenskaper oppover i frekvensene). For sub har det muligens noe begrenset slaglengde

I forhold til kassesnekring så tenker jeg at bassdelen bør være med massiv "bracing" og bitumen på innsiden slik at resonannsen i kassa er høyere opp i frekvens enn det elementet spiller. Motsatt for mid: legge resonansen nedenfor elementets arbeidsområde ved å ikke bruke bracing (heller stag), samt bruke constraining layer med bitumen eller sand i mellom. Make sense?

Anyway: god jul og ser frem til fortsettelsen av denne tråden!

kjetinho

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.03.2005
    Antall liker
    22
    asbjbo skrev:
    Dette er ikke lenger en alminnelig apekiste, men en gorillakiste. "Wake me up for doomsday" sa poden da han så skissen.
    Hehe, høyres ut som ein bra pode. ;D

Kjempetøff sak du har skissa opp. Har du henta litt inspirasjon frå denne gorillakista? ;)

Imponerande prosjektså langt, blir spanande å fylje tråden.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.472
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    asbjbo skrev:
    Jeg vil gjerne ha en direkte mekanisk kobling fra den ene magneten til den andre, sånn at reaksjonskreftene "kortsluttes" mot hverandre uten å gå veien om kabinettet. Tenker en hensiktsmessig utformet dings i MDF med 4-5 mm asfalt på hver side som ligger an mot et egnet sted på de to magnetene, sånn at det støtter uten å komme i veien for ventilasjonen av polstykket. Så kan det ligge noen millimeter gummi mellom kanten av elementet og høyttalerkabinettet, og mellom skruehodene og elementet, sånn at det ikke går så altfor mye krefter der. Det burde redusere kassevibrasjonene ganske betydelig når kraftvektorene holder seg inne i boksen.
    Godt gjennomtenkt løsning det der, og jaggu sa jeg gorillakiste! Veldig tøft prosjekt dette her.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.320
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Audiodidakt skrev:
    Liker designen din Asbjbo! Litt Adam Audio-like, men "form follows function"!

Re. sub-elementer så har jeg selv kikket endel på Beyma 15P1200Nd. I mine audiodidakte øyne tilnærmet like god spec som Beyma 15SW1300, og muligens også noe bedre på distortion? Uansett: det jeg liker med elementet er at det trenger liten kasse (lukket). To stk i 40 liters lukket kasse (evt. 2 kasser a 20 liter) gir en Q på 0,64 og 104 dB per 20 Hz innenfor lineær slaglengde. Dette er før room-gain legges til, slik at en kan nok legge til enda 9-10 dB per 20 Hz. (Må nok legge til noen liter i kassene for driver-displacement)
    Takk! Jeg har også kikket litt på de andre Beyma-elementene i tidligere skisser. Sånne i trykkammer har noen fordeler og ulemper. Her har jeg vist 2 x 15P1200Nd i 40 liter trykkammer med blått i de samme grafene som over og satt på 57 volt signal, noe som er rail-to-rail på en UcD400:

Ca 12 dB mindre headroom ved 20 Hz og 18 dB ved 16 Hz. Mindre utsving av membranen, bare 4,5 mm ved 10 Hz (!), mens de andre elementene i bassrefleks når max lineært utsving omtrent ved respektive delefrekvens og ved 12-13 Hz. Utsvinget av 15SW1300Nd i bassrefleks øker til ca 28 mm ved 10 Hz. Likevel er det massevis å gå på i forhold til max mekanisk utsving på 60 mm. Det er ikke vist i disse kurvene, men lufthastigheten gjennom bassrefleksporten når også "plystregrensen" 35 m/s ved omtrent 15 Hz med 57 volt input. Men nå var det flatt til 16 Hz som var designkriteriet, da.

Group delay er interessant. Ca 3 ms ved 20 Hz i stedet for bassrefleksens 8 ms som også øker til 50 ms eller deromkring ved 11-12 Hz. Men en tommelfingerregel for hørbarhet av group delay er at produktet av group delay og frekvens skal være mindre enn 400, dvs at hørbarhetsterskelen ved 20 Hz skulle være ca 20 ms. Dermed er det antagelig ikke mulig å høre forskjell på 3 og 8 ms GD ved 20 Hz, og DEQX'en korrigerer det til +/- 0.5 ms uansett.

En annen interessant mulighet ved å bruke 15P1200Nd i trykkammer ville være muligheten for å sette alle fire elementer på baffelen. Det ville lignet på Pass Labs Rushmore. Ulempene er at baffelen blir enda litt bredere, og at mellombassen havner så høyt oppe at den kan få en ganske markant kansellering pga "floor bounce" ved ca 300 Hz. Så jeg valgte en litt annen retning.

I forhold til kassesnekring så tenker jeg at bassdelen bør være med massiv "bracing" og bitumen på innsiden slik at resonannsen i kassa er høyere opp i frekvens enn det elementet spiller. Motsatt for mid: legge resonansen nedenfor elementets arbeidsområde ved å ikke bruke bracing (heller stag), samt bruke constraining layer med bitumen eller sand i mellom. Make sense?
    Yes, i alle fall nesten. Jeg tror nok resonansfrekvensen av ytterveggene på en mellomtonekasse i 12 mm kryssfinér med innvendig matrise på f eks 5x5x5 cm blir en god del høyere enn delefrekvensen ved 1500 Hz. Så høye frekvenser er det ganske enkelt å dempe ut med constrained layer, men da ser jeg nok for meg et par millimeter Green Glue som dempemateriale. Bitumen legger til en del masse, og da deiser resonansfrekvensen nedover igjen. Hybelhøyttalerne til poden er litt prototyp for hvordan mellomtonekabinettet kan bygges, men jeg ser allerede at det er noen ting som bør gjøres annerledes enn det ble gjort på Gnurkene. De blir forøvrig ferdige i løpet av jula, trur eg.

I tillegg er det et poeng at dette er lette membraner med høy følsomhet. Ut fra Newtons lover om krefter, masse og akselerasjon skulle det tilsi at reaksjonskreftene som går inn i kassa blir forholdsvis små for et gitt lydtrykk, noe som også hjelper med å holde kasselyden til et minimum.

Vedlegg

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.320
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    kjetinho skrev:
    Hehe, høyres ut som ein bra pode. ;D

Kjempetøff sak du har skissa opp. Har du henta litt inspirasjon frå denne gorillakista?
    Tja, den kassen der var enda litt større enn den skissen min.
    Poden spiller forøvrig heavy metal (tuba), så han har hørt lave frekvenser før.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.320
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Valentino skrev:
    asbjbo skrev:
    Godt gjennomtenkt løsning det der, og jaggu sa jeg gorillakiste! Veldig tøft prosjekt dette her.
    Takker! Det burde bli tilstrekkelig med bass, selv for folk på flatbygdene. Jeg tror nok dette også kan bli ganske dynamisk med bra "slam" og alt det der, men jeg tror ikke helt på at det vil konkurrere med dipoler mht holografi og gjengivelse av opptaksrommet. Referansen min er fortsatt levende musikk håndspilt av levende musikere som sitter midt i stereobildet, så det er mer troverdig dynamikk, lav forvrengning og en jevn (men altså ikke flat) power response som er designkriteriene. Jeg prøver mer på illusjonen "Artisten er her!" heller enn "Jeg er der!"

Bortsett fra at dette ikke er kompresjonsdrivere og horn har det kanskje noen fellestrekk med sånt som JBL og Klipsch holder på med. JBL DD66000 er jo ganske hendige, selv om de bare går ned til 45 Hz (-6 dB) med 15-tommerne sine:

De har tenkt på kontrollert spredning, ja.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.320
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Funderte litt på hvordan monsteret vil oppføre seg i rommet også. Her er et forsøk på det, hvor jeg antar delefiltre med lineær fase og 24 db/oktav (48 dB/oktav mellom bass og mellomtone), men bare med oppgitt følsomhet for hvert element, dvs uten den simuleringen av høyttalerkassene som BassBox gjør og uten avrullingen helt øverst fra økende absorbsjon med frekvens i rommet.

Ikke så hakkandes gæli. Innebygget "Hedmarkskurve", ser jeg, med så mye som +12 dB "room gain". Det gir litt kraftreserve til å sloss med romresonanser. Med en delefrekvens på 90 Hz vil sub-elementene tydeligvis hjelpe til med å fylle ut kanselleringen fra frontvegg ved 100 Hz. Det kan likevel være en tanke å la mellombassen og sub'ene overlappe hverandre i dette området, eksempelvis å dele ved 90/110 Hz. Alternativt vil det trengs litt eq for å rette ut frekvensgangen.

At det er litt lavere følsomhet i mellombassen visste vi om, -5-6 dB floor bounce ved 300 Hz er til å leve med, men -3 dB for "baffle step" havner også et sted rundt 350 Hz, sånn at det kan trenges en god del EQ i området 100-400 Hz for å gi et "slam" som står i forhold til størrelsen på høyttalerne. Behov for +9 dB ved 300-350 Hz er ikke helt utenkelig.

Høyttalerne får også en kansellering eller to ved 7-800 Hz. Målt frekvensgang på PHL 1120 er allerede ned en dB eller to ved 900 Hz, formodentlig på grunn av at induktansen får responsen til å falle litt før spredningen begynner å reduseres og responsen på aksen stiger igjen. Dermed kan det nok trengs litt EQ i området 700-900 Hz også, størrelsesorden +7 dB, hvis jeg skal tro på disse regnestykkene.

Edit: Satte inn anslag for hvor mye EQ som vil behøves.

Vedlegg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn