Børster litt støv av denne tråden (pussestøv fra podens høyttalerkabinetter, legger seg overalt) for å tenke litt høyt om effektforsterkere. DEQX'en er et gitt utgangspunkt. Den kan maksimalt styre ett par tre-veis høyttalere, så her må jeg altså lure den til å tro at 4=3.
Et passivt delefilter et eller annet sted er en opplagt mulighet, men aktiv (analog) deling vil beholde de eventuelle fordelene med direkte kobling fra utgangstransistorer til høyttalerelementer. Dessuten er det fristende å bruke DEQX'en til å temme romresonanser. Det gjøres ved å definere høyttalerne som to-veis + sub, og måle høyttalerresponsen til "sub'ene" fra lytteposisjon heller enn pseudo-anekoisk, sånn at DEQX'en regner ut en "høyttalerkorreksjon" som også tar med responsen fra lytterommet. Litt juks, bevares, men det funker.
Disse høyttalerne får delefrekvenser ved ca 50 Hz og ca 400 Hz, sånn at det vil være nødvendig å ta med begge de to nederste båndene i en slik måling for å kunne gjøre noe med de verste romresonansene rundt 100 Hz. Det taler for å sette det analoge delefilteret mellom subwoofer og woofer, men et passivt delefilter ved 50 Hz som ikke skal skade dynamikken (som er hele poenget ved konstruksjonen!) blir ganske svære greier.
Altså trenger jeg et analogt, aktivt delefilter som tar et balansert signal fra DEQX'en, splitter det ved ca 50 Hz og sender delene videre til Hypex UcD monoblokker. Dessuten kan det være en tanke å bygge alt dette inn i ett chassis, for å unngå at forsterkerstabelen blir enda mye større enn den er. (Vilkårlig kriterie: Stabelen skal ikke være større enn de Electrocompaniet AW180M jeg hadde før.)
Selve delefilteret kan eksempelvis være et
Marchand XM44EMB. Den har balansert inngang, men bare single-ended utganger, og UcD'ene vil gjerne ha et balansert signal. Ikke noe stort problem, men man mister jo noen dB gain. Marchand'en trenger 15 V spenning, men aux-spenningen fra
Hypex SMPS'ene er uregulert 17-20 V. Det er for høyt til å bruke direkte, og for lavt til å drive XM44EMB med egen spenningsregulator (option). Da vil den minst ha 25 V (max 100 V), og kan ta hovedspenning fra SMPS'en.
Alternativt kunne jeg brukt en
DACT CT102 strømforsyning til å levere superregulert kvalitetsspenning. Den leverer 15 V, men trenger 48 V inn. Det passer dårlig med de 67 V som UcD400 vil ha, men en
SMPS400/49 (for UcD180) er kanskje nær nok. Men mellombassene har jo bare 94 dB følsomhet, så 180-wattere kan da på langt nær være tilstrekkelig.
Og så var det effektforsterkeriet, da. Skal jeg drive hvert Peerless-element fra en separat effektforsterker, eller la en effektforsterker drive begge elementer? Mon tro hva som skjer hvis jeg brokobler et par UcD400? Hmmm.
Mest sannsynlige løsning: En boks med en SMPS eller to, en XM44EMB, og tre separate UcD400. Boksen får en XLR-inngang og tre sett høyttalerterminaler, hvorav to leverer samme signal. I tillegg har jeg et par UcD180HG til diskantene og UcD400AD til mellomtonen, pluss et par-tre UcD700AD som backup. Det må da gjøre jobben.