Hagens hifi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.067
    Torget vurderinger
    23
    Det første man blir blind på er jo aua.... så ikke lista i signaturfeltet!

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.203
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Ska bli otroligt spännande att få ta turen upp i toppetagen och lägga öronen till storebror till mina egna Rogue! Kan du säga något om skillnader med/utan rör-dämparen du har på ett av smårören Petter? Provade du det på mina mono-block?

God helg!
    Skal bli morsomt og få besøk av deg. De rørdemperingene du ser på bildet inne i Apolloen, er de jeg også brukte på mine 180.
    Det er lenge siden jeg har tatt dem bort og hørt hvilken virkning de har, men jeg husker at jeg i sin tid kjøpte dem og fant ut at de hadde en god virkning mot rørsus som jeg var plaget av en stund. I senere tid har jeg oppgradert signalrørene, og har egentlig ikke sjekket om ringene er nødvendig lenger. . . :rolleyes: Må sjekkes ut.

Petter.
    Den test- och prövementaliteten du har är inspirerande! ;) Har litt sus och brum som kommer och går i ena kanalen om dagen som jag provar att få gjort något med. Har bytat runt på rör mellan höger/vänster, men inte hittat felkällan ännu. Ska se om jag får tag i några rör-dämpare, om inte annat för att bara testa och stilla nyfikenheten.

Grumpy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Antall liker
    17.074
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Jeg var innom Lykkegutten i dag. De som ikke har vært innom og hørt "Lykkes" nye loft, har virkelig en opplevelse å se fram til på OVK's sommerfest i august. PMCene har bl.a fått et fantastisk bånndrag i nye omgivelser.

I like!

nlykke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Antall liker
    11.712
    Jeg var innom Lykkegutten i dag. De som ikke har vært innom og hørt "Lykkes" nye loft, har virkelig en opplevelse å se fram til på OVK's sommerfest i august. PMCene har bl.a fått et fantastisk bånndrag i nye omgivelser.

I like!
    Takk for hyggelig besøk Grumpy!! Bastandig morsomt når man får god respons av andre kyndige i denne hobbyen.:cool: Gleder meg til sommerfesten, og lover og slå til på stortromma på alle måter. . .
    Jævlig kul bil du kom med . . .:rolleyes:

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    29.650
    Sted
    Oslo/Grebbestad

I like!
    Takk for hyggelig besøk Grumpy!! Bastandig morsomt når man får god respons av andre kyndige i denne hobbyen.:cool: Gleder meg til sommerfesten, og lover og slå til på stortromma på alle måter. . .
    Jag hur ju allerede fortalt han om lyden til PMC i nya omgivelser, men trur vel ikke på meg!!! Jaså kom han i den pizza cabben:D

God sommer:)

nlykke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Antall liker
    11.712

I like!
    Jag hur ju allerede fortalt han om lyden til PMC i nya omgivelser, men trur vel ikke på meg!!! Jaså kom han i den pizza cabben:D

God sommer:)
    Man må høre tingenes tilstand selv vettu chash. Hvordan går med jakten på pmc i Uk, ser at du har vært over der igjen?

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    29.650
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Jada hjemme igen, orket ikke gå og besøke hifi sjapper i sommer varmen:p Vi får se vad jeg finner på til høsten.
    Gleder meg til sommer festen:)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.067
    Torget vurderinger
    23
    Hvis "Blingmaster Bass" er imponert må det være slemme greier :D

nlykke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Antall liker
    11.712
    Jeg vet ikke hvordan det er med dere, men det er noe eget med og komme hjem etter en lang og deilig ferie hvor man desverre har fått servert all musikk gjennom bilradio, tivoliradio o.l. Man plugger i anlegget. Lar det stå og varme seg opp en halv time. Legger en av sine favoritt plater på vinylspilleren/cd skuffen. Skrur volumet opp på det volumet du vet det lyder best, og lar lyden fylle rommet. Åh, endelig. . .!!! Da skjønner du spesielt godt hvorfor du driver med denne hobbyen. . . .:rolleyes:

nlykke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Antall liker
    11.712
    Så er ferien over og hverdagen godt igang. Her på loftet er det kommet en phonokabel av typen Stealth Hyperphono. Dette er et merke jeg kun har lest om, men ikke vært i nærkontakt med. Kvaliteten visuelt kan jeg med sikkerhet si jeg ikke har hatt makan til her hjemme. Lydmessig er den også noe av det aller beste jeg har hørt.
    I forhold til min gode gamle dynavector referansekabel spiller den vel en anelse mer "tilbakelent", men uten at dette gjør den mindre dynamisk enn Dv, paradoksalt nok. . .:rolleyes:. Fikk den på søndag og har spilt hver dag siden det med stor glede. Kommer med en noe mer utfyllende beskrivelse om ikke så lenge.

Sist redigert:

nlykke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Antall liker
    11.712
    Stealth Hyperphono:

Dette er en kabel med null imponatorfaktor. Ved første lytterøkt opplevde jeg som sagt en noe tilbakelent spillestil, men med god dynamikk. Ettersom dagene har gått og jeg har fått prøvd den på det meste av den typen musikk jeg spiller, må jeg si at jeg har blitt mer og mer imponert.
    Det jeg oppfattet som en tilbakelent spillestil, vil jeg heller nå kalle en ekstremt kontroll. Eller kanskje en homogenitet kombinert med en åpenhet som jeg ikke har vært i nærkontakt med tidligere.
    På klassisk musikk med voldsomme utblåsninger av blåsere/violiner og klaver på toppen av dette, utklasser denne Stealth Dv fullstendig. Dette hadde jeg i utgangspunktet ikke trodd, for det er ikke slik ar Dv er dårlig på dette punktet. Det er bare at S er så mye bedre. Jeg må faktisk skru så høyt på volumet for og få denne kabelen til og komme med antydning til skriking, at jeg anser det sansynlig at jeg da har sittet og hørt på en metning i rommet fram for kabelens grense. . .?! Denne homogeniteten er rett og slett utrolig stimulerende for musikkformidlingen. Den bidrar også til en fantastisk forbedring av klangen i anlegget. Igjen, klassisk musikk/akustiske instrumenter får en overtone gjengivelse som er så intagende og riktig i forhold til denne type musikk. Kropsligheten til hvert instrument i orkesteret får en ny dimensjon, og det hele blir vesentlig mer troverdig og naturlig.
    Etter en del testing av selve dynamikken, trekker nok Stealth også det lengste strået her også. Forskjellen er ikke like opplagt, men det dynamiske spenne i S er større enn i Dv. Pianopianissimo og fortefortissimo er mer uttalt hos S. Dette er litt vanskelig og høre umiddelbart fordi Dv har denne utrolige sjarmerende "frampå"spillestilen, som man ved første omgang har lett for og tolke for og være dynamikk.

I klangbalanse er disse to kablene i slekt. De må vel kunne kalles ganske nøytrale med en viss helning til det varme. Dette gjelder kanskje mest Dv med sin litt "partybass" tendenser hvis anledningen byr seg. Stealth er nok litt tørrere og strammere der nede, men får aldri det litt "akademiske" preget jeg har opplevd med andre såkalt nøytrale tonearmkabler her hjemme. I bassen kommer igjen dette med kontroll og homogenitet/åpenhet fram som en styrke. På plata til Ben Webster ( Atmosphere for lovers and thieves) spor 4 Autumn leaves, kommer definisjonen ekstremt godt fram med S! Du hører kasseresonansen og formatet på ståbassen på en helt herlig og ny måte.

Stereoperspektivet er ikke noe større på S enn på Dv. Her opplever Dv som like god. Det jeg allikavel merker, er at dybden i lydbildet er klart bedre på Stealth. Live opptak nyter godt av dette. Plasseringen av paukene bak i orkesteret er langt mer definert og riktig. Det samme med instrumentplasseringen i resten av orkesteret.
    Selv om jeg nå refererer mye til klassisk musikk, gjelder disse egenskapende naturligvis også på andre musikkformer, men jeg er nå i en klassisk periode og derfor dette maset om orkestergjengivelse. . .:rolleyes:

Ved flere anledninger har jeg testet tonearmskabler, men Dynavector kabelen har overlevd alle sammen på mer eller mindre overbevisende måte. Sist den så vidt overlevde var i møte med High Fildelity cable`s sin meget imponerende tone arm. Denne gangen er slaget definitivt tapt. I mitt system har jeg nå fått en ny referanse. . .Ha en deilig musikalsk kveld!!

EiK

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2007
    Antall liker
    726
    Sted
    Haslum
    Torget vurderinger
    4
    Gratulere med ny phonokabel.

Må innrømme at jeg fikk et lite sjokk når jeg for første gang fikk prøvd en annen kabel enn den medfølgende Van den Hul. Det var en eye-opener. Det må være det stedet det er mest forskjell på kabler. Noe som virker som om at det også er din erfaring.
    Skal bli artig å høre på lørdag:)

nlykke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Antall liker
    11.712
    Gratulere med ny phonokabel.

Må innrømme at jeg fikk et lite sjokk når jeg for første gang fikk prøvd en annen kabel enn den medfølgende Van den Hul. Det var en eye-opener. Det må være det stedet det er mest forskjell på kabler. Noe som virker som om at det også er din erfaring.
    Skal bli artig å høre på lørdag:)
    Takk.

Ja jeg har jo erfart at dette er et sted man til de grader hører forskjeller på kabler. Jeg har også erfart at matching er ekstra nøye her også. Denne gangen var det innertier. . . :cool: Det kan jo hende at andre i Ovk har en helt annen oppfattelse av hva de hører, men da tror jeg vi egentlig snakker om smak og behag. Blir hyggelig og møte gutta igjen!

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.067
    Torget vurderinger
    23
    Kabelen fra pick-up til RIAA er faktist et sted hvor det er relativt enkelt å høre tildels store forskjeller, har nok med de ekstremt svake signaler å gjøre. Har selv byttet fra en original medfølgende standartkabel til Furutech AG 12 og Silver Arrows, tydelig forbedringer. Ellers er jeg ikke så veldig kabelnazi at det gjør noe....

janomdahl

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.09.2010
    Antall liker
    215
    Torget vurderinger
    3
    Fint å hørte at du er oppe med godlyd i nytt rom, og bedre vinyllyd enn noensinne. Gratulerer. Sist jeg var innom var det fortsatt råloft pluss. Du får gi lyd om du skal ha noen innom på en lytt med det første - jeg er som du vet bare noen minutter unna! :) Og skylder deg fortsatt en gjenvisitt - men sparer den gjerne til jeg har landet en nedre høyttalerløsning.

Sist redigert:

nlykke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Antall liker
    11.712
    Kabelen fra pick-up til RIAA er faktist et sted hvor det er relativt enkelt å høre tildels store forskjeller, har nok med de ekstremt svake signaler å gjøre. Har selv byttet fra en original medfølgende standartkabel til Furutech AG 12 og Silver Arrows, tydelig forbedringer. Ellers er jeg ikke så veldig kabelnazi at det gjør noe....
    Heller ingen kabelnazi, men heller ikke ignorant når jeg hører noe som fungerer. . .:cool:

nlykke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Antall liker
    11.712
    Fint å hørte at du er oppe med godlyd i nytt rom, og bedre vinyllyd enn noensinne. Gratulerer. Sist jeg var innom var det fortsatt råloft pluss. Du får gi lyd om du skal ha noen innom på en lytt med det første - jeg er som du vet bare noen minutter unna! :) Og skylder deg fortsatt en gjenvisitt - men sparer den gjerne til jeg har landet en nedre høyttalerløsning.
    Takk så mye! Ovk skal jo komme på lørdag, det er bare og komme innom og møte en lystig audiofil gjeng.:)

janomdahl

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.09.2010
    Antall liker
    215
    Torget vurderinger
    3
    Takk så mye! Ovk skal jo komme på lørdag, det er bare og komme innom og møte en lystig audiofil gjeng.:)
    OVK! Trodde man måtte gjennom en frimurerliknende vettingprosess med diverse rituelle ydmykelser før man fikk delta i slike fora? Lørdag er jeg nok i en 50-årsdag, men takker for tilbudet og håper vi kan få det til en annen gang. Kanskje man i samme slengen burde søke om opptak i OVK?

nlykke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Antall liker
    11.712
    OVK! Trodde man måtte gjennom en frimurerliknende vettingprosess med diverse rituelle ydmykelser før man fikk delta i slike fora? Lørdag er jeg nok i en 50-årsdag, men takker for tilbudet og håper vi kan få det til en annen gang. Kanskje man i samme slengen burde søke om opptak i OVK?
    Der kan du se hvor feil man kan tar!;) Eneste kravet som er i denne gjengen er vel at man er hyggelig, omgjenglig, liker vinyl og kanskje ikke er verdens mest hardbarka avholdsmann. . .

janomdahl

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.09.2010
    Antall liker
    215
    Torget vurderinger
    3
    Der kan du se hvor feil man kan tar!;) Eneste kravet som er i denne gjengen er vel at man er hyggelig, omgjenglig, liker vinyl og kanskje ikke er verdens mest hardbarka avholdsmann. . .
    Skuffet nå. Sier som Groucho Marx: Jeg vil ikke være medlem av en klubb som vil ha meg som medlem. Joda :) Tror jeg kvalifiserer på det meste der, du kan jo luifte mitt kandidatur på loftet til helga.

nlykke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Antall liker
    11.712
    Byttet ut standar sikringene mine i Apollo blokkene med Synergistic Research sr20 Quantum fuse. Godt investerte penger!:)

nlykke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Antall liker
    11.712
    Byttet ut standar sikringene mine i Apollo blokkene med Synergistic Research sr20 Quantum fuse. Godt investerte penger!:)
    Vad upplevde du för skillnad? :)
    Senket støygulv, og antagelig av den grunn merkbart bedre definisjon. Dette var ikke på "hakeslepp" nivå, men absolutt merkbart! En annen ting jeg la merke til, var at bias målenålen som før kunne stå med små vibrasjoner når man sjekket biasen, nå står fjellstøtt uten så mye som en eneste vibrasjon. . .:cool: God følelse!

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.203
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Senket støygulv, og antagelig av den grunn merkbart bedre definisjon. Dette var ikke på "hakeslepp" nivå, men absolutt merkbart! En annen ting jeg la merke til, var at bias målenålen som før kunne stå med små vibrasjoner når man sjekket biasen, nå står fjellstøtt uten så mye som en eneste vibrasjon. . .:cool: God følelse!
    Spännande, förmodligen en relativt billig "tweak" som borde testas en dag. Kul när de små tingene gör utslag :)

nlykke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Antall liker
    11.712
    Spännande, förmodligen en relativt billig "tweak" som borde testas en dag. Kul när de små tingene gör utslag :)
    Ja ikke sant! Man kan begynne med hovedsikringen ved nettbrønnen ( som jeg har gjort fra før), og så ta resten etter hvert hvis man føler for det. På apolloene måtte jeg jo ha 12 stykker til alle rørene, så det ble jo litt penger. Jeg har hørt oppgradering med rimeligere sikringstyper enn hva jeg bestilte, og det fungerte også godt. Jeg måtte ha disse p.g.a verdien 250mA som Rouge anbefalte på mail. De var ikke begeistret over og gå opp til 1 A sikringer forståelig nok. Det finnes nemlig rimligere men de går ikke lavere enn 1A.

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.203
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Ja ikke sant! Man kan begynne med hovedsikringen ved nettbrønnen ( som jeg har gjort fra før), og så ta resten etter hvert hvis man føler for det. På apolloene måtte jeg jo ha 12 stykker til alle rørene, så det ble jo litt penger. Jeg har hørt oppgradering med rimeligere sikringstyper enn hva jeg bestilte, og det fungerte også godt. Jeg måtte ha disse p.g.a verdien 250mA som Rouge anbefalte på mail. De var ikke begeistret over og gå opp til 1 A sikringer forståelig nok. Det finnes nemlig rimligere men de går ikke lavere enn 1A.
    Blir lagt till lista över framtida projekt som skal testas ut! Tog ju steget upp och köpte mig en skikkelig platespiller för några dagar sedan så är ute efter matchande pickup i höst/vinter och det må prioriteras först ;)

nlykke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Antall liker
    11.712
    Blir lagt till lista över framtida projekt som skal testas ut! Tog ju steget upp och köpte mig en skikkelig platespiller för några dagar sedan så är ute efter matchande pickup i höst/vinter och det må prioriteras först ;)
    KULT!!:D Det er som kjent min favoritt type kilde. Hva kjøpte du?

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.203
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    SME 20/2! ;)

nlykke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Antall liker
    11.712
    SME 20/2! ;)
    Så det nettopp i SME tråden. Gratulerer med nydelig spiller!! Har hørt den ved flere anledninger hos Fosse, og det har aldri vært noen dårlig opplevelse!! Lykke til med jakt på pickup.

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.203
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    SME 20/2! ;)
    Så det nettopp i SME tråden. Gratulerer med nydelig spiller!! Har hørt den ved flere anledninger hos Fosse, og det har aldri vært noen dårlig opplevelse!! Lykke til med jakt på pickup.
    Tusen tack, spelar väldigt bra även med en "ynka" Denon DL-304 så bara undrar hur bra det kan bli med matchande pickup! Blir en förväntansfull höst jag går i möte.

nlykke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Antall liker
    11.712
    Dette kan bli ekstremt bra! Du får sikkert en masse råd om hvilket merke/modell du skal gå for. Mitt råd er og ta deg god tid, lytte på det du får anledning til og ut ifra det gjøre et valg du selv liker. God jakt.:cool:

nlykke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Antall liker
    11.712
    Noen ganger møter man seg selv i døra. Har alltid sverget til Mullard og den litt varme rørtypen på mine 12ax7/12au7 på monoblokkene. Så bestemte jeg meg for og kjøpe inn noen flere typer for erfaringens skyld. Det vil ikke si at jeg ikke har testet andre rør som f.eks. Telefunken, men nede i stua fungerte de svært dårlig i forhold til Mullard o.l.
    Når jeg nå har fått andre akustiske betingelser her oppe på loftet med blant annet masse av bassrespons, viser det seg at de Telefunken nosrørene som jeg fikk tak i av en god hifivenn her på sentralen, spiller helt fantastisk!:D
    Har vært litt misfornøyd med åpenheten i mellomtonen her på loftet i forhold til stueoppsettet. Det er det slutt på nå. På loftet fungerer Telefunkens litt frampå og ekstremt åpne spillestil meget tilfredstillende! Hadde jeg aldri trodd. . . Men deilig og få drept noen faststørkna fordommer. :cool:

nlykke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Antall liker
    11.712
    Dæsken. Skiftet drivrem og clampfeste på Aviden på frerdag. Begge var slitne, men jeg var ikke klar over at de var så slitne. . . Etter skifte ble det en markant bedre dynamikk og 3d. Hm, fikk nesten lyst til og ta reprise av sommerfesten. . .:p

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.067
    Torget vurderinger
    23
    Dæsken. Skiftet drivrem og clampfeste på Aviden på frerdag. Begge var slitne, men jeg var ikke klar over at de var så slitne. . . Etter skifte ble det en markant bedre dynamikk og 3d. Hm, fikk nesten lyst til og ta reprise av sommerfesten. . .:p
    Innenfor T-banens åpningstider, fortrinnsvis..:rolleyes:

nlykke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Antall liker
    11.712
    Hehe, ja det begynner og bli kaldt og overnatte på Helsfyr t-bane stasjon nå.

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    29.650
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Pøh, Ikke noe problem! Veldigt vanligt i London's underground, bli med og prøve
    på vett jeg!!!

Ellers har jeg samme erfaring med strikk bytte som deg Petter, Hypern har en ny som låter spennstigt:D

nlykke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Antall liker
    11.712
    Pøh, Ikke noe problem! Veldigt vanligt i London's underground, bli med og prøve
    på vett jeg!!!

Ellers har jeg samme erfaring med strikk bytte som deg Petter, Hypern har en ny som låter spennstigt:D
    En ting er nå deg cash, men husk på at du skal antageligvis ha grumpy ved din side. . . ;) Det tror jeg blir et problem!!:D

Grumpy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Antall liker
    17.074
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Det er ikke helt uten grunn at jeg avstår fra årets MusicMania-tur. Beslutningen om å ta et hvileår fra svensken ble fattet bak rullegitteret ;).

Bra at du fikk effekt av utskiftingene.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn