Hagens hifi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.089
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    :cool: Jan da, bare fordi jeg rappet tilbake den feilparkerte smykkeposen fra trappen din bittelille julaften... og spesielt i lys av at jeg har lånt ut villig av mine, når du har overglupsket i deg dine V, så burde du spart deg slike eklatante antydninger...

Mono and Stereo High-End Audio Magazine: Tribute Audio Inductive Volume Control

Den har rimelig gode spec og låter slik. Er en skeptisk til om en choke kan tilføre noe bra, bør man sjekke ut denne. no gain no pain. Mølleren Walt gjorde malt,
    Tribute's AVC skrur volumet opp og ned, det er alt (nesten)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.650
    Torget vurderinger
    23

AVC (Autotransformer Volume Control) er et bastardbegrep utledet av TVC - som betyr Transformer Volume Control. Kanskje Pettern vil låne/prøve min Tribute sølvtrafobestykkede TVC med fjernkontroll og det hele? Best there is...

CrazyV Internal (1).jpg

Sist redigert:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.650
    Torget vurderinger
    23
    :cool: Jan da, bare fordi jeg rappet tilbake den feilparkerte smykkeposen fra trappen din bittelille julaften... og spesielt i lys av at jeg har lånt ut villig av mine, når du har overglupsket i deg dine V, så burde du spart deg slike eklatante antydninger...

Mono and Stereo High-End Audio Magazine: Tribute Audio Inductive Volume Control

Den har rimelig gode spec og låter slik. Er en skeptisk til om en choke kan tilføre noe bra, bør man sjekke ut denne. no gain no pain. Mølleren Walt gjorde malt,
    Tribute's AVC skrur volumet opp og ned, det er alt (nesten)
    Erstatningen for smykkeposen var ikke verst den heller.... de kjeksene er de beste og mest fluffy jeg noen gang har spist! A work of love, åpenbart :)

JackX

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2002
    Antall liker
    1.383
    Takk! Dette er er så morsomt å drive med at jeg merker jeg begynner å bli litt manisk.:D I natt drømte jeg om vinylriggen med en diger bronzefarget step-up som stod og ruvet som noen tvillingtårn i midten. . . Kanskje på tide og komme seg ut å få litt frisk luft!
    Glad to please you:

mc step up.jpg

Cheers!

nlykke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Antall liker
    11.980

AVC (Autotransformer Volume Control) er et bastardbegrep utledet av TVC - som betyr Transformer Volume Control. Kanskje Pettern vil låne/prøve min Tribute sølvtrafobestykkede TVC med fjernkontroll og det hele? Best there is...

Vis vedlegget 362268
    Hm, dette så både interresant og spennende ut! Her river man ut den gamle volumkontrollen som står i forforsterkeren man har i dag, og setter inn denne her i stede? Ingen hake eller problemer som kan dukke opp?

nlykke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Antall liker
    11.980

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.089
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    "Hm, dette så både interresant og spennende ut! Her river man ut den gamle volumkontrollen som står i forforsterkeren man har i dag, og setter inn denne her i stede? Ingen hake eller problemer som kan dukke opp? "

Kommer litt an på hva som er før og etter den gamle volumkontrollen. Tributes autoformer er en single coil altså en choke med tapninger oppover coilen. den skal ikke ha dc spenning på seg og en må se på zout fra kretsen før og z inn i kretsen etter.
    Av en eller annen grunn ( trolig angst for brekkasje) så har jeg en ekstra liggende. Den har vært på utlån flere steder i årenes løp her er specs og mål sakset fra Tributes nettside

"TRIBUTE volume control is an inductive control, which means that unlike "normal" volume controls (which use some sort of resistive element) an inductive element is used.
    The main advantage of using an inductive element is the low DC resistance of the windings.
    A standard resistive volume control is 10k, 50k or 100k. The Tribute inductive volume control has a DC resistance of only 33 ohms, which results in a more transparent and dynamic sound, especially at low volume s
    ettings.
    The AC resistance can be calculated and is frequency dependent. The Tribute volume control has an AC resistance of about 20k at 20Hz and 1Mohm at 1kHz.
    Most inductive volume controls are wound as transformers with primary and secondary windings.
    In contrast, to reach the ultimate in dynamics, bandwidth and transparency, the Tribute volume control is wound as an autotransformer, which means that a single, tapped coil is used.
    The pictures show that the volume control is a complete stereo control by mounting the coils on a 24 positions ELMA switch, also to keep connections as short as possible. Mono controls are also available.
    Further specifications:

• inductance 150 Hy's;
    • DC resistance 33 ohms;
    • maximum input 6 VRMS at 20 Hz;
    • width / height 5cm (2 inches);
    • required mounting depth 10 cm (4 inches) for the stereo control;
    • required mounting depth 5,5 cm (2,2 inches) for the mono Control.

Det er bare å PM'e om du eller noen andre som leser tråden har lyst til å prøve den

"de kjeksene er de beste og mest fluffy jeg noen gang har spist"

Hyggelig at de falt i smak. kjeksbakeriet er stengt pt åpner i slutten av nov.

Jeg gjorde noen målinger på denne volumkontrollen, de er publisert i en eller annen tråd her (husker ikke hvilken). Husker ikke detaljene lenger, men konklusjonen var i alle fall at den målte ekstremt bra. Ikke dermed sagt at man vil like den....

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.726
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    14
    mc step-up transformers explained

Mulig jeg har linket til denne før, men dette er god lesning. Dessuten forklarer den presist hvorfor jeg nå opplever at Fidelity Researchen fungerer aldeles utmerket med XV-1s. Merk avsnittet om signaltap som følge av lavt forhold mellom kildeimpedanse og sett impedanse. Flott artikkel.
    Läste den igår faktiskt. Massa intressant och perfekt lektyr när man ligger flat med lungebetennelse..
    Ligger rett ut selv nå. Riktig nok ikke med lungebetennelse men med sterk halsbetennelse. Trøstet meg selv med å bestille fly og hotell til Munchen messa i år. Første gang jeg drar dit, så dette ser jeg fram til!
    God bedring! Här kom jag mig så fort jag fick riktig antibiotika. Litt hosta igen, men ellers fin form.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.650
    Torget vurderinger
    23

Vis vedlegget 362268
    Hm, dette så både interresant og spennende ut! Her river man ut den gamle volumkontrollen som står i forforsterkeren man har i dag, og setter inn denne her i stede? Ingen hake eller problemer som kan dukke opp?
    Njaei... ikke brått sikkert det er så enkelt - men dette er i prinsipp en pre, du kan koble en DAC/CD-spiller og/eller en stepup rett inn og ut igjen til poweramps.

CrazyV-5.jpg
    CrazyV-4.jpg

nlykke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Antall liker
    11.980

Vis vedlegget 362268
    Njaei... ikke brått sikkert det er så enkelt - men dette er i prinsipp en pre, du kan koble en DAC/CD-spiller og/eller en stepup rett inn og ut igjen til poweramps.
    Du drar det ene sikle produktet etter det andre opp av armè du. . .:cool: Jeg har vært mye inne på BD design sine hjemme sider i det siste. Hadde vært kult å høre hvordan denne funket!:)
    Merker jeg blir friskere og friskere av dette.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.650
    Torget vurderinger
    23
    Sluket har store ermer....:D Si ifra når du er oppegående igjen så kan jeg svinge bortom en kveld.

nlykke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Antall liker
    11.980
    Vis vedlegget 363151

Som jeg nevnte tidligere vil jeg prøve å skrive ned noen ord om hvordan jeg opplever hver enkelt av disse step-upene. Først ut er Audio Note AN-S7 II.
    Denne ble jeg mildt sagt begeistret over når jeg fikk den i hus. Sammen med den gamle utgaven av Aresen var nok denne i en egen liga på en del områder, men etter oppgraderingen av Aresen har distansen til de andre krympet inn. Den er fortsatt kongen på haugen når det gjelder raffinement. Men Dynavectoreren min, som har en del felles trekk, har vunnet mer på riaa oppgraderingen enn AN.

Allikavel er den fortsatt spesiellt god på gjenngivelse av klangstruktur i strykere,blåsere som fagott, klarinett, fløyter og horn. Det er som om den har fullstendig kontroll over overtonestrukturen. Diskanten er enormt informativ uten å være i nærheten av å bli pågående. På denne måten framtrer instrumentene med en naturlighet som ingen av de andre step-upene jeg har her nå helt klarer å matche. Den er et klart valg når jeg skal spille klassisk! AN sin spillestil mistenker jeg nesten er fintunet inn på denne musikkgeneren.
    Mellomtonen er åpen og fin. Kanskje en anelse tilbaketrukket og tørr i forhold til min smak, men ikke verre enn at jeg fint kunne levd med denne som eneste alternativ. Denne tørrheten i mellomtonen kom først fram etter oppgraderingen av Aresen, men jeg tror den har vært der hele tiden, bare at den kraftige åpenheten som fulgte med oppgraderingen fikk denne egenskapen mer fram. Understreker at dette er ikke noe jeg misliker, men som jeg kunne ønske meg var litt mindre korrekt og mer "gyldent og saftig" for å si det sånn. . .

Det jeg derimot ikke er så glad for er bassgjenngivelsen. Den er stor og volumiøs. Det er forsovidt ikke noe galt med det, men da må den være meget definert noe ikke bassen til AN er. Litt stygt sagt legger den seg som en seig materie i bunn av frekvens området og bidrar til irritasjon spesielt på innspillinger med svømmende bass fra før av. Jeg la merke til dette problemet ganske tidlig, men i og med at alle de andre step-upene fikk markant bedre bass når den "nye" Aresen kom hjem ble jeg mer enn skuffet av at bassen på AN nesten virket verre enn før. Har ingen forklaring på dette.

En annen ting som må nevnes på minus siden er at An er spesielt følsom for hvor den står i forhold til strømsterke kilder i anlegget. Den har riktignok en lang og god rca kabel som i tillegg er fastmontert, men dette er med god grunn! For plasserer du denne "Dronninga på erten" for nær en platespiller motor, eller strømforsyning e.l. virker denne som en regerett antenne. Du får noe alvorlig med brum og sus!:mad: Dette er ikke bra! Det står riktignok på Audio Notes egne sider at man skal være oppmerksom på dette problemet, men når alt annet er på et såpass høyt nivå, og man i tillegg tenker på hva denne koster/kostet, vil jeg si at her har de ikke helt gjort hjemmeleksa si!
    Fra å bli spontant forelsket, må jeg vel si at jeg fortsatt er svak for denne MEN er vel mye mer ambivalent for heleheten av denne step-upen. Dette er en eldre og utgått modell. Håper AN har gjort forbedringer på bass og støysiden. Først da vil den kanskje være verdt pengene AN krever for denne!

Ha en fortsatt solfylt søndag!

nlykke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Antall liker
    11.980
    Perlees 4722: Dette er en step-up jeg har fått låne av Fosse. En tilsynelatende beskjeden konstruksjon, men hvis man leser litt rundt på nettet er det mange vinyl-entusiaster som skryter av disse trafoene. Dette er ikke uten grunn. For det første er de lett tilgjengelig. De er meget overkommelig prismessig, og sist men ikke minst presterer de så til de grader!
    Her hjemme fungerer 4722 meget bra. Først og fremst spiller den med en herlig åpenhet. Den bretter ut hele lydbildet og plasserer deg helt fremme på de første stoleradene i konsertsalen. Dette gjør den så til de grader godt at jeg vil driste meg til å påstå at den er den av de step-upene jeg har testet som man får mest "live" følelse av. Godt med luft og dynamikk, samtidig som frekvensgjenngivelsen og homogeniteten er god. God, men ikke bedre enn det. Her må 4722 se seg slått av nesten alle de andre kanditadene, noe jeg kommer tilbake til.

Mellomtonen er nydelig. I motsetning til Audio Note sin litt tørre gjenngivelse, presanteres den med en glans og fylde som treffer meg rett i hjertet. Den vil vel av en del ikke oppfattes som helt nøytral og korrekt, men dette står da heller ikke øverst på min prioriterings liste. Denne kombinasjonen av åpenhet og fylde ispedt akkurat passe med varme i mellomtonen er i forhold til min erfaring en skjeldenhet. Veldig begeistret for denne egenskapen!
    Bassen er fint definert og står veldig godt til mellotonen. Den har en tendens til å være litt utflytende når den blir utsatt for kompleks musikk, men ikke verre enn at den er godkjent. Jeg har også lagt merke til at 4722 tilfører noe ekstra "slam" i bassen. Spesielt merkbart på funky/fusion jazz. Meget sjarmerende!

Diskanten er etter min mening kanskje det svake leddet her. Den er absolutt ikke dårlig, men den står heller ikke i stil med den usedvanlige nydelige mellomtonen. Den er generelt akkurat litt for spiss og kantete i presantasjonen til og passe min smak. Naturligvis er dette avhengi av innspillingen, og på litt grøtete og varme innspillinger retter den fint opp dette. På gode opptak derimot, merker jeg fort noe lyttertretthet spesielt når jeg skrur opp volumet. I dette frekvens området er det akkurat som om denne enormt åpne og engasjerende spillestilen får en slagside. Frekvenser flyr litt avgårde uten kontroll og skaper en overtonestruktur som kan være litt anstrengende. Dette gjelder såesielt på klassisk musikk.

Og her er vi tilbake til dette med frekvensgjenngivelse og homogenitet. Når et produkt har nettopp denne spillestilen er det etter min mening ekstra viktig med god homogenitet. Hva skal man med åpenhet og dynamikk hvis dette resulterer i en anstrengende lytteropplevelse? Hvis man sitter litt på nåler og ikke helt vet hva som kommer rundt neste sving med hensyn til peaker, blir roen og fokuset rundt musikkopplevelsen svekket. Jeg formulerer meg kanskje litt krast her, og det er ikke fordi 4722 spiller dårlig, den spiller faktisk faen så bra, og da hadde det vært en drøm om ikke dette "problemet" i diskanten hadde vært der.
    Men, som jeg bestandig blir minnet om i denne hobbyen, dette er en hobby man ikke får i pose og sekk. Tenk om 4722 hadde hatt Audio Notes diskant gjenngivelse? Oi Oi, da hadde man hørt noen kraftige stønnelyder fra Blindern Hifi asyl. . .

Ha en fortsatt fin søndag!

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    28.669
    Torget vurderinger
    27
    Moro å lese hvordan 4722 fungerer hos deg nlykke.
    Fin beskrivelse.

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.726
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    14
    Fantastisk läsning nlykke! Tack för att du delar och det så gott beskrivet. Får bara så otrolig lust att testa step up själv när jag läser dina beskrivelser. Det klør i fingrarna nu :)

nlykke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Antall liker
    11.980
    Fantastisk läsning nlykke! Tack för att du delar och det så gott beskrivet. Får bara så otrolig lust att testa step up själv när jag läser dina beskrivelser. Det klør i fingrarna nu :)
    Takk! :)
    Kan ikke annet enn å anbefale testing av eksterne step-uper. Du kan bare glede deg!

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.726
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    14
    Takk! :)
    Kan ikke annet enn å anbefale testing av eksterne step-uper. Du kan bare glede deg!
    Ja, det står överst på listan nu!

nlykke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Antall liker
    11.980
    Gryphon v.s Dynavector.

Da har jeg kost meg siden 6/12 med Gryphon step-upen som jeg fikk låne av Sluket. Dette viste seg å være en meget kompatibel liten sak i mitt system, så en sammenligning med min egen Dynavector ste-up ble naturlig å gjøre.

Vis vedlegget 357661

G. er til motsetning fra D. aktiv i drift. Den er bygget etter dual mono prinsippet og har to separate strømforskynings bokser. Alt er tungt og deilig, typisk et produkt etter min smak.:)
    G. spiller med et skjeldent angasjement. Ingen ting, og da mener jeg INGEN TING blir oversett i inspillingen. Instrument gjengivelsen blir "skutt" ut av høytalerne med en definisjon som er utrolig gøy og høre på. D. er på dette punktet langt mer tilbakelent og mer forbeholden. Du hører det samme og ingen ting er borte, men bare ikke presantert med samme overstrømmende energien.
    En ting vil jeg allikavel fremmheve hos G. som en klart bedre egenskap enn D, og det er bassgjenngivelsen. Her brillierer G! Bassen er mer åpen, mer definert og går nok noe dypere enn D. Den er faktisk så god på akkurat dette punktet at jeg hadde heller fått tak i et eksemplar av denne enn å kjøpe et ekstra par vanlige subber til PMC´ne mine. . .:D Den graver opp bassgjenngivelse av vinylen som ikke noe annet jeg har testet!

Støygulvet er litt lavere på G. i forhold til D, men dette er ikke av veldig stor betydning da støygulvet er akseptabelt på D fra før.

Så da er vel dette nærmest en utklassing av D? Nei. Det er absolutt ikke så enkelt, for når vi kommer til de høyere frekvensgjenngivelsene er det mye snakk om smak, og D. er her klart mer finmasket og nøyansert enn G. Kanskje som en bivirkning av G. enormt engasjerte og frampå spillestil kan den på en del innspillinger være litt mettalisk og hard i toppen. På symfonisk musikk, f.eks. Shostakovich cello konsert nr 2 hører du dette problemet tydelig hos G. Dette er en referanse innspilling som jeg aldri tidligere har hørt denne tendensen i. Men her gjør G. noe som i mine ører blir veldig galt. Ved de dynamiske utblåsningene blir strykere og horn seksjonen hard og unaturlig. Celloen framstår veldig godt, men den ligger stort sett i det freksvens området hvor ikke G. har sin svakhet.
    Generelt vil jeg nok si at jeg foretrekker D. på klassisk frammfor G.

Uten og være for sikker tror jeg dette problem området er øvre mellomtone/diskant. Sammenligner man mellomtonen alene mellom G. og D, blir dette et rent spørsmål om smak og behag. Forskjellen er en mer direkte, frampå og åpen presantasjon av G. Mens D. er mer tilbakelent, "mykere" i kantene og med en mer nøyansert klangstruktur.
    Denne hobbyen er full av kompromisser. Disse to representantene for hvordan man forsteker opp et signal fra en pick-up,er et veldig godt elsempel på dette. Den ene går litt forsiktig til verks, den andre gir full gass. . . Uansett var dette en ekstremt lærerik opplevelse, og kommer jeg over en G. på bruktmarkedet er det ikke tvil om hva jeg kommer til å gjøre. . .:cool:

Ha en fin nyttårs feiring, og GODT NYTT ÅR!

Jaja, så gikk det atter en gang slik det pleier å gå. Plutselig kom Gryphonen på torget og jeg var heldig nok til å få klørne i den. Nå står Dynavectoren og Gryphonen side om side på racket og blinker lurt til hverandre. Har hatt verre kvelder enn denne. . . ;) Skål!!

Powerpoint

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Antall liker
    14.097
    Knallers nlykke :cool:
    Kos deg langt inn i hifi parnasset på loftet.
    Du fortjener`n sånn som du styrær og årnær med å få gromlyd fra kverna.

SKÅL - her går det EGO brygghus Røde toner - framifrå øl - anbefales!
    Går greit med en liten singel malt til også :rolleyes:

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    28.669
    Torget vurderinger
    27
    Grattis! Så morro. Gleder meg med deg.

nlykke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Antall liker
    11.980

Her er stemningen god med "We want Miles", Lagavulin og Gryphonen som hamrer ut funkbassen til Marcus Miller!:cool: Nå må jeg huske på at det er en arbeidsdag i morgen. . .:rolleyes:

Powerpoint

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Antall liker
    14.097

Her er stemningen god med "We want Miles", Lagavulin og Gryphonen som hamrer ut funkbassen til Marcus Miller!:cool: Nå må jeg huske på at det er en arbeidsdag i morgen. . .:rolleyes:
    Drit i det nlykke :rolleyes:
    Lagga kan sikkert skrive en sjukemelding for deg i morgen tidlig.
    Godbiten kommer fra de slukske samlinger ser jeg av siden til Sluket :cool:
    Kos deg videre.
    Her er det bare å feire.

nlykke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Antall liker
    11.980
    Ja kanskje jeg skulle ha en OVK sammenkomst snart. . .?:)

nlykke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Antall liker
    11.980
    Takk. Nå kan du komme over en dag å låne en av dem . . . :)

nlykke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Antall liker
    11.980
    IMG_0670.jpg

Pakke på døre. . .

IMG_0671.jpg

Hm, må visst snu den abdre veien.:confused:

IMG_0672.jpg

Sånn! Da får vi se hvordan dette går. . . .:cool:

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    28.669
    Torget vurderinger
    27
    Har ikke du platevasker?

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    28.669
    Torget vurderinger
    27
    nå roter du fælt

nlykke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Antall liker
    11.980
    Historien er den at Audiodesken sa takk for seg, og jeg har jo opparbeidet et behov for renslighet ang. vinylrengjøring. Så da måtte det handles!

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    28.669
    Torget vurderinger
    27
    Så du har kun én vasker og vettet i behold?

Godt renholdet er sikret!

nlykke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Antall liker
    11.980
    Vettet vet jeg ingen ting om, men ja jeg har bare èn vasker her nå.

Sist redigert:

nlykke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Antall liker
    11.980
    IMG_0673.jpg

IMG_0674.jpg

IMG_0678.jpg

Da er alt på stell. Den vasker svært så bra. Bygget for å vare. Får et mye bedre inntrykk av det å suge bort møkkavannet etter vask enn og blåse plata tørr slik som Audiodesken gjorde. Vinylnervene er rolige igjen, men det er som bare f. . . at jeg må ut i kveld på en sosial tilstellning. Hadde mer lyst til og sitte her og spille nyvaskede skiver med en Lagavulin i glasset. . .
    Er noe eget med ultralydvaskere!

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn