Hagens hifi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• nlykke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Antall liker
    11.712
    Har i lengere tid vurdert et innkjøp av Dynavector XV1-s. Grunnen til dette er at jeg opplever denne utgaven som mer passende til rock/jazz. I det siste er jeg blitt mer usikker på om dette egentlig er nødvendig. Etter at Aresen har blitt åpen som en stor låvedør, og Gryphonen er huka inn med all den spillegleden og ikke minst groovy spillestilen den har, har jeg nettopp oppnådd det jeg var ute etter. Nå låter det akkurat slik jeg vil ha det med Gryphonen på rock og jazz, og Dynavectoren på klassisk. Den der så jeg faktisk ikke komme. . .:rolleyes:
    Må også nevne at forskjellen mellom posisjonene på rørene i Aresen har blitt mye større! Jeg har kjørt 12ax i front med 12at bak i lang tid nå. De siste to dagene er 12at satt foran, og 12ax satt bak. Forskjellen var merkbar før, men nå hører man stor forskjell. Med 12at i front blir presantasjonen ennå mer direkte og detaljert. Hva som er best er smak og behag, men deilig er det å konstatere at Aresen virkelig er så gjennomsiktig nå at jeg kan tune anlegget gjennom dette leddet på en helt annen måte enn før!

Ha en deilig musikalsk kveld!

Sist redigert:

nlykke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Antall liker
    11.712
    Grattis, den vaskeren ser topp ut. Og ja, jeg tror også mer på prinsippet om å suge enn å blåse.
    Veldig fornøyd med den! Ikke noe automatikk som på Audiodesken, men 100% manuell. Det liker jeg. Og så vasker den mye bedre og er billigere. En "nobrainer". :cool:

nlykke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Antall liker
    11.712
    Har lånt bort signalkablene mine mellom pre og power og i den anledning fått anledning til å teste gode gamle Cardas golden reference i denne posisjonen + at jeg også fikk låne en ekstra kort kabelstump av samme merke og modell mellom step-up og riaa.
    Ved bare å plassere disse i de posisjonene jeg vanligvis har mine vanlige kabler ble gjengivelsen i varmeste laget selv for meg. . . Men, så gjorde jeg et lite dykk ned i min lille samling av nos-rør. Skiftet ut 12at7 rørene i Aresen fra Brimar til Siemens. Oi, noen ganger har man bare super flaks! Denne kombinasjonen med "varmere" kabler og "lysere" rør i riaaen satt som en kule! En klangvariant fra det som normalt sitter her, som jeg absolutt kan gå god for!!
    Det finnes så alt for mange veier til Rom. . .:cool:

hogen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Antall liker
    2.591
    Torget vurderinger
    2
    Hva slags platevasker er dette? Den så interessant ut.

nlykke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Antall liker
    11.712
    Har sammenlignet Cardas og Audience signalkabel mellom step-up og riaa i noen dager nå. Veldig lærerikt! I dette leddet er det virkelig stor forskjell på kabler. Cardas har en lengde på 50 cm. Audience er på 75 cm. Hvor vidt dette har noe å si i forskjellen mellom disse vet jeg ikke, og det vil jeg heller ikke spekulere i.

Det jeg derimot vil synse litt om er hva forskjellen er. Cardas tilfører en masse kropp og varme. Bassen blir fyldig, en del mer korpulent enn Audience, men jeg plages paradoksalt ikke av noe boomy tendenser. Den er rytmisk og fin samtidig som den er fyldig. Sjarmerende gjenngivelse men kanskje ikke bestandig like korrekt. . .
    Mellomtonen er jo etter min mening Cardas store styrke. Den har masse informasjon samtidig som den har denne varme åpne karakteren. Deilig!:)
    Diskanten er også god, men jeg merker en tendens til tranghet, særlig på inspillinger som ikke er helt opp i tetsiktet. Kanskje det er mer presist å kalle det en mangel på utklingning?

Audience fremstår i direkte sammenligning med Cardas som en mer "nøytral" lydgjenngiver. Selv om jeg liker disse to kandidatene svært godt på hver sin måte, er Audience velsignet med et vesentlig større soundstage enn Cardas. Der cardas er fyldig og rytmisk, blir Audience mer åpen, finmasket og kanskje litt mer laidback. Insikten i lydbildet bakover, og plasseringen av instrumentene i dybden av lydbildet er også en av Audience store styrker. Dette er naturligvis en konsekvens av denne åpenheten denne kabelen har.

Hvilken man foretrekker av disse er selvsakt et spørsmål om smak. Jeg vil som vanlig gjerne ha begge deler, men ser meg nok nødt til og velge et alternativ foreløpig. At kabler låter forskjellig er ikke noe ny erfaring for meg, men at virkningen var så stor som dette i denne posisjonen, var for meg uventet!

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.065
    Torget vurderinger
    24
    Kabel før riaa betyr ufattelig mye mer enn kabel etter riaa. Svært spennende å lese om dine inntrykk. Jeg bruker dessuten Golden Ref på EMT-en.

nlykke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Antall liker
    11.712
    Kabel før riaa betyr ufattelig mye mer enn kabel etter riaa. Svært spennende å lese om dine inntrykk. Jeg bruker dessuten Golden Ref på EMT-en.
    Det morsomme er jo også at denne forskjellen er like stor på begge ste-upene. Gryphonen og Sup 200 responderer ganske likt på de to kablene.
    Nå begynner det faktisk å bli såpass mange "tuneledd" i anlegget at jeg må tilbake til den perioden jeg skrev dagbok, slik at jeg ikke går meg helt vild. . .:rolleyes:

Sist redigert:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.066
    Torget vurderinger
    23
    Fire timer her - i kjelleren, og med vårlige temperaturer og et knippe kl.A forsterkere var det ikke nødvendig å fyre i kveld. Det e så deiilii!!

permorten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    6
    Fire timer her - i kjelleren, og med vårlige temperaturer og et knippe kl.A forsterkere var det ikke nødvendig å fyre i kveld. Det e så deiilii!!
    Jeg så også for meg en hyggekveld med innjustering av min nyervervede dlcp - POFF ... der gikk strømforsyninga til helvete , morsomt med ting du ikke får i nærbutikken

nlykke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Antall liker
    11.712
    Jeg så også for meg en hyggekveld med innjustering av min nyervervede dlcp - POFF ... der gikk strømforsyninga til helvete , morsomt med ting du ikke får i nærbutikken
    Det hørtes jo ikke spesielt gilt ut. Tørr jeg spørre om hva en dlcp er?

permorten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    6
    Beklager - hypex dlcp - digital boks - dsp - dac -volum.

mvh

nlykke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Antall liker
    11.712
    IMG_0717.jpg

København er et deilig sted. Her er noe av dagens fangst hos Accord vinylbutikk. Dette er fra en serie jeg har vært på jakt etter en stund. Meget god musikalsk nivå og en herlig lydmessig kvalitet gjør at jeg knapt kan vente på å komme meg hjem til anlegget!

IMG_0713.jpg

Her et bilde av noe som er et skattekammer. De har ikke filla peiling på verdien av det de har av klassisk, og selger derfor til priser som fikk meg til å rødme av glede! Ikke ofte man opplever dette for tiden, så gleden var naturligvis stor da jeg ved en tilfeldighet stakk innom denne plassen og fikk meg en utrolig overaskelse!:D

Har brukt dagen til og gå rundt på måfå. Mye fin/interresant blanding av arkitektur her.

IMG_0730.jpg

Dette er Københavns handelshøyskole. Kul sammensetning av markiser og satinato glass!

IMG_0709.jpg

Her er Bella sky i Ørestaden. Her tilbrakte jeg gårdsdagen i spaavdelingen og etterpå i resturangen. Anbefales!

IMG_0731.jpg

Her en annen type estetikk, men vel så vakkert.

For ikke å snakke om café/resturang atmosfæren. . .

IMG_0715.jpg

IMG_0716.jpg

Av natur er det heller ikke noe dårlig sted å være!

IMG_0702.jpg

IMG_0726.jpg

Ja, dere skjønner kanskje at jeg koser meg. . . ;)

Vedlegg

nlykke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Antall liker
    11.712
    Her er forresten en rosévin jeg fikk servert for noen dager siden, anbefales på det sterkeste!

IMG_0698.jpg

IMG_0699.jpg

Denne vinen skal naturligvis ikke ligge!!:mad::mad:

nlykke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Antall liker
    11.712
    Home sweet home!! Nå skal resten av påsken tilbringes på den aller beste måte. . .

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.065
    Torget vurderinger
    24
    Skikkelig koseferie dette Nlykke. Gleder meg til å høre.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.066
    Torget vurderinger
    23
    Køben er bare deilig - holdt på å kaste meg på Nattbussen dit men som den feigingen jeg er så "glemte" jeg prosjektet.... I dag innledes påsken med PPP;

- "Påske, pølser & pissprat mk I" - en samling med kompiser som da har en unnskyldning til å snike seg ut av heimen noen skarve dagtimer før typiske familieforpliktelser siger tungt ned over en stakkar :( :eek: :) :D

Av bildene er det lett å se at en kan bli skeiv i Kongens by! BTW, med unntak av ivali samlingen så befinner samtlige av de andre LP'ene seg her også.. Flat Out er en av Scofields bedre utgivelser, vask den først.

nlykke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Antall liker
    11.712
    Køben er bare deilig - holdt på å kaste meg på Nattbussen dit men som den feigingen jeg er så "glemte" jeg prosjektet.... I dag innledes påsken med PPP;

- "Påske, pølser & pissprat mk I" - en samling med kompiser som da har en unnskyldning til å snike seg ut av heimen noen skarve dagtimer før typiske familieforpliktelser siger tungt ned over en stakkar :( :eek: :) :D

Av bildene er det lett å se at en kan bli skeiv i Kongens by! BTW, med unntak av ivali samlingen så befinner samtlige av de andre LP'ene seg her også.. Flat Out er en av Scofields bedre utgivelser, vask den først.
    Må ikke være feig Sluket. Da går man glipp av mye morro og overraskelser. . . Prisene på vinylen i Køben er faktisk grunn nok til å komme seg ned der. Alt det jeg la ut av vinylbilder fra turen ga jeg ikke mer enn 1200 for!:D Alle Vivaldi albumene var uåpnet og uspilte. . .
    Scofield surrer rundt på Aviden i skrivende stund. Meget bra skive!! Denne er fortsatt lit sprakete tross en omgang i vaskeren, men jeg justerer opp intensiteten på ultralyden og på lengre tid, så tenker jeg vi får fjernet det værste.:cool:
    PPP høres genialt ut!

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.066
    Torget vurderinger
    23
    Er normalt ikke veldig "feig" men det var så mange andre coole aktiviteter å se frem til i påsken så... Dessuten surmuling fra kjerringskinnet i retning "når katten er borte osv."

nlykke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Antall liker
    11.712
    Er normalt ikke veldig "feig" men det var så mange andre coole aktiviteter å se frem til i påsken så... Dessuten surmuling fra kjerringskinnet i retning "når katten er borte osv."
    Ja du fikk jo med deg seansen hos Fosse, det fikk ikke jeg. . .:(

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.066
    Torget vurderinger
    23
    Man velger sine våpen! BTW - vi skulle jo hatt en liten "Sternstunde" :cool:

nlykke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Antall liker
    11.712
    "Sternstund" når som helst!! Har ikke spilt han på en liten stund nå, men "Time in place" blir spilt i løpet av dagen. Ben Webster og Coleman Hawkins spiller her nå, f. . . så bra opptak på den skiva!:cool:

nlykke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Antall liker
    11.712
    Gårdsdagens høydepunkt:

IMG_0751.jpg

En glemt skatt som jeg spilte i filler inntil jeg solgte /gav bort platesamlingen min på begynnelsen av 90 tallet. ???

I går var det mildt sagt en stor opplevelse og få gjenngitt denne i et anlegg som er i en helt annen liga enn det jeg hadde da. . . Melankoli med gåsehud!:cool:

nlykke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Antall liker
    11.712
    Våknet opp og tilbrakte de to første timene på lytterommet. Sibelius fikk meg til og forstå at dagen måtte tilbringes ute i naturen. Der med gikk jeg ut til en nydelig våropplevelse.

IMG_0770.jpg

IMG_0771.jpg

IMG_0772.jpg

Våren helt i starten. Naken, litt kald men utrolig vakker! Skulle ønske det ikke var arbeidsdag i morgen. . .:p

nlykke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Antall liker
    11.712
    Kveldens hendelse på lydloftet:

IMG_0783.jpg

og

IMG_0784.jpg

Weather Report og dessert vin fra Sluket var en suksess!!!:D Så godt at jeg må kjøpe flere av denne ( vinen naturligvis). . . Tusen takk Sluket!

nlykke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Antall liker
    11.712
    Når det skal spilles klassisk, noe som skjer rett så ofte, er det så langt ingen ting som slår kombinasjonen Sup-200, Brimar Trustworthy 12ax7(bak)12at7(foran) på Aresen med mahogny treklosser under. Klangbalansen og troverdigheten med denne kombinasjonen er bare deiiillllig!!!!:cool:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.066
    Torget vurderinger
    23
    You're most welcome!

Husket du på å dele med fruen da? Slik du fikk beskjed om? Det er nemlig trikset mitt for å bygge opp goodwillkontiene rundt om hos kompiser med kvinner i huset!
    Da er det ikke brått så farlig å stikke innom.... "Åja - han trivelige med vinen!" :D

nlykke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Antall liker
    11.712
    You're most welcome!

Husket du på å dele med fruen da? Slik du fikk beskjed om? Det er nemlig trikset mitt for å bygge opp goodwillkontiene rundt om hos kompiser med kvinner i huset!
    Da er det ikke brått så farlig å stikke innom.... "Åja - han trivelige med vinen!" :D
    Delte med kona naturligvis! Det blir mer enn leven hvis hun finner en flaske alkohol hun ikke har fått tatt del i. . . ;) Hun var dessuten meget begeistret for skjokoladen!

Powerpoint

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Antall liker
    13.907
    You're most welcome!

Delte med kona naturligvis! Det blir mer enn leven hvis hun finner en flaske alkohol hun ikke har fått tatt del i. . . ;) Hun var dessuten meget begeistret for skjokoladen!

Flink gutt :cool:
    Det samme praktiseres her sydpå.
    Jeg kunne bare våge å døtte i meg et ølmerke hun ikke har smakt, vin, gin, rom eller en cognac XO hun IKKE har smakt.
    Da får man enten tommelen opp (shit, nå blir det mindre på meg) eller ned (JIPPI, my precious alone). Whisky får jeg beolde usmakt.
    Men kommer jeg hjem med en Robertson 20 Year Old Tawny henger på til flasken er åpnet, og drukket opp.
    Hvis jeg kommer med sjokolade til rett tid (lørdag), og tar a me på Særpen cafè på lørdager, så er det utrolig hvor mange frihetsgrader jeg får :cool:
    Ja, ja meg om det!

Avslutningsvis har jeg sendt herren på loftet en liten PM her på HFS av faglig tilsnitt.

nlykke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Antall liker
    11.712
    You're most welcome!

Jeg kunne bare våge å døtte i meg et ølmerke hun ikke har smakt, vin, gin, rom eller en cognac XO hun IKKE har smakt.
    Da får man enten tommelen opp (shit, nå blir det mindre på meg) eller ned (JIPPI, my precious alone). Whisky får jeg beolde usmakt.
    Men kommer jeg hjem med en Robertson 20 Year Old Tawny henger på til flasken er åpnet, og drukket opp.
    Hvis jeg kommer med sjokolade til rett tid (lørdag), og tar a me på Særpen cafè på lørdager, så er det utrolig hvor mange frihetsgrader jeg får :cool:
    Ja, ja meg om det!

Avslutningsvis har jeg sendt herren på loftet en liten PM her på HFS av faglig tilsnitt.
    Vi får utveksle litt flere erfaringer rundt kvinnens psyke i München vi Powern!;) Den turen gleder jeg meg til!

Powerpoint

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Antall liker
    13.907
    You're most welcome!

Ja, ja meg om det!

Vi får utveksle litt flere erfaringer rundt kvinnens psyke i München vi Powern!;) Den turen gleder jeg meg til!

Flere nye hyggelige mennesker tar turen nedover i år :cool:
    Vi gamlegutta er jo relativt godt kjent i strøka, og har det ordentlig kos på guttetur.
    Ikke til forklinelse for herrene som velger å ta med sin bedre halvdel.
    Rent HiFi messig har du mye å glede deg til nlykke.
    Jeg gleder meg til å se ansiktet ditt etter første dag på messa for her er virkelig mye gromt utstyr.
    Er været pent er det utmerkede avnningsmuligheter mellom Atrium 2 og 3 med utendørs ølskjenking i romslige glass.
    Det går vel sånn ca 1-1,5 liter tysk Helles øl på en norsk 0,4 Plingnes ;)
    På den lokale biergarten borte ved hotellet vi bor på er det ennå billigere med samme kvalitet :cool:

nlykke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Antall liker
    11.712
    Ja, ja meg om det!

Vi gamlegutta er jo relativt godt kjent i strøka, og har det ordentlig kos på guttetur.
    Jeg gleder meg til å se ansiktet ditt etter første dag på messa for her er virkelig mye gromt utstyr.
    Er været pent er det utmerkede avnningsmuligheter mellom Atrium 2 og 3 med utendørs ølskjenking i romslige glass.
    På den lokale biergarten borte ved hotellet vi bor på er det ennå billigere med samme kvalitet :cool:
    Høres vidunderlig ut! Først ruse seg på hifi for så og ruse seg på godt tysk øl. Kan ikke ha det særlig bedre da!:cool: Har ikke fått noen pm fra deg. . .:confused:

Powerpoint

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Antall liker
    13.907
    Ja, ja meg om det!

Høres vidunderlig ut! Først ruse seg på hifi for så og ruse seg på godt tysk øl. Kan ikke ha det særlig bedre da!:cool: Har ikke fått noen pm fra deg. . .:confused:
    Så enig, så enig min herre, og jeg ser frem til å nyte eders selskap i rette omgivelser :cool:

PM problemet identifisert, og ny PM sendt eder nu. Snakkes

nlykke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Antall liker
    11.712
    IMG_0746.jpg

Mike Stern fra 80 tallet, med untak fra det han gjorde med Miles Davis, har jeg et litt overbærende forhold til. Men platen til venstre med Ben Webster, Coleman Hawkins og Clark Terry er av den typen som smyger seg umerkelig innunder huden på deg, og plutselig oppdager du at dette er en plate du aldri kommer til å gå lei. Den har alt: autentisk god lyd som bringer deg tilbake i tiden da lydidealet var et annet, tre legender i stor form, glimrende musikalske tolkninger og ikke minst en fantastisk atmosfære som får meg til å tro at jeg har opplevet denne tiden i et tidligere liv. . .:rolleyes: Har faktisk ikke tenkt på at audiofile opplevelser kan stimulere antroposofisk tankegods. . .;)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn