På tide med et sammendrag av hva som har skjedd med lyden her etter lengere tid med testing av strømkabler av ulike merker plassert på forskjellige posisjoner i anlegget, og testing av diffusorene fra Svanå som helt impulsivt ble innkjøpt på Hortenmessa.
Starten på strømkabel testingen var at jeg ved en tilfeldighet fikk erstattet en kabel jeg nå har hatt i mange år fra T+A til fordel for en fra Anti-Cables. T+A kabelen var plassert på riaa trinnet. Når jeg gjorde dette byttet ble jeg umiddelbart klar over at denne T+A kabelen ikke skulle bli værende der den var. Anti-Cables var merkbart bedre rett og slett ved å gjøre presantasjonen mer naturlig og troverdig.
Fra da av testet jeg strømkabler jeg allerede hadde på andre posisjoner der hvor T+A hadde stått, og alle gjorde en markant bedre jobb. T+A kabelens hovedproblem er at den flater ut og dreper nøyanserikdommen i mellomtonen, Hvorfor? Aner ikke!
Skal ikke kjede dere med veien til det jeg endte opp med, men resultatet ble innkjøp av to Transparent xl strømkabler. En eldre utgave og en av den siste versjonen. Den eldre ble kjøpt på bakgrunn av en ukes test. Milde h. . . Dette var overaskende. Har testet noe strømkabler før, men dette hadde en effekt som var langt over det jeg forventet. Det var to ting som skjedde. Mye bedre 3d, og mye bedre dynamikk! Dette ville jag ha mer av. Dermed kjøpte jeg et eksemplar av siste generasjon. Litt nervøs for at jeg denne gangen hadde blitt litt for forført i forhold til pris. . . Denne uroen la seg fort da kabelen kom. Den gjorde det samme som den eldre men med en enda større dimensjon + at den fikk detaljerikdommen fram i øvre frekvens området. Dette siste var ikke helt uproblematisk i og med at jeg er helt allergisk mot hardhet og peaker i toppen. Og i starten var det tiløp til dette.Først og fremst på dårlige innspillinger og når jeg klinte til med litt for høyt volum. Men, dette viste seg å være først og fremst et innspillings problem. Bare etter noen dager ble dette vesentlig bedre.
Men det at disse kablene hadde såpass stor effekt, gjorde at jeg følte behov for noe forbedring av det akustiske. Man får altså ikke i pose og sekk. Mer åpenhet, dynamikk og 3d avslørte skavanker ved Lykkeloftet jeg ikke var klar over.
Så, når jeg da plutselig kom over noen diffusorer som både var rimelige og skulle fungere til formålet om å gjøre toppen enda mer delikat og lettflytende, gikk det naturligvis bare èn vei. Det er jeg så langt glad for. Har svært lite erfaring med akustikk remedier, men disse er nå satt opp der de etter min mening har best effekt. Innstrument plasseringen har aldri vært eksakt i mitt anlegg. Det har det blitt slutt på nå. Pinpointen er etter min mening aldeles fortreffelig nå selv om dette ikke er noe jeg er sykelig opptatt av. Dessuten bidrar disse plastikk legoene til en deilig økning av soundstagen. Men viktigst av alt er dynamikken og detaljerikdommen i øvre frekvensområdet nå godt kontrollert igjen uten å komme i bakgrunnen som det var en tendens til før.
Skal ikke legge skjul på at jeg allerede har tenkt noen tanker rundt at det må jo være forskjell på diffusorer laget av ulike matrialer. . . Og sånn går nu dagan