Resultatet av oppgraderingen av First Sound.
Før jeg prøver og beskrive hvilke forandringer som har skjedd vil jeg fortelle om når og hvorfor jeg kom inn på tanken om behovet for en oppgradering.
For en stund tilbake hadde jeg WegardW på besøk med sine egenproduserte GM70 monoblokker. Denne seansen lærte jeg mye av. Først og fremst fikk jeg demonstrert hvilke styrker og svakheter anlegget mitt hadde, men også hvor mye forsterkerne har og si for gjengivelsen av lyden. Mine blokker spilte med autoritet og punch, mens Wegards var mye lettere på foten men med en utsøkt raffinert spillestil. Det var denne demonstrasjonen av raffinement som inspirerte meg og som gav idé til at her måtte noe gjøres.
Å bytte Rogue monoblokkene vegrer jeg meg for, så da bestemte jeg meg for og undersøke hva som skjedde hvis jeg byttet ut/gjorde noe med forforsterkeren. Kunne jeg oppnå noe av den samme virkningen?
Ja, Wavac kom innom på besøk for og høre hva som skjedde når jeg gjorde noe i dette leddet. Det jeg da opplevde var at virkningen var vel så stor, men i dette tilfelle i feil retning. First Sound var totalt overlegen og det var da jeg forstod at hvis jeg kontaktet Emmanuel Go(designeren av FS) og beskrev hva jeg var ute etter, kunne han sikkert være til hjelp. FS har en masse ulike oppgraderings muligheter som går fra bytte av motstander i volumkontrollene, til ombygning av hele forsterkeren. Jeg endte ikke helt overraskende med det siste . . .
Ja, så hvordan lyder det nå, oppnådde jeg det jeg håpet på? Svaret på det er kort og godt JA! Raffinementet jeg har nå ante jeg ingen ting om før. Jeg har fått en detaljering og en innsikt i opptakene langt over hva jeg forventet. Siden jeg har hatt denne forforsterkeren i ca 10 år før jeg gjorde noe med den, vil jeg hevde at jeg kjenner den rimelig godt. Dette Emmanuel har utviklet og fått til i løpet av denne tiden står det virkelig respekt av. Jeg har jo i tillegg fått en rekke andre store forbedringer. Den øvre delen av frekvensgjenngivelsen som ved høyere volum var noe gneldrete før, og som jeg tok for og være et akustisk problem, er totalt borte. Jeg som er glad i og dra på litt på volumkontrollen må nå faktisk være litt forsiktig, for det er ingenting som stikker avgårde nå, og den kan skrues vesentlig høyre nå enn tidligere uten at det er antydning til ulyder. Naturligheten og utklingingen er av en helt ny kvalitet. Jeg spilte en gammel referanse, The Real Thing Live, og den Hammond B3 lyden som nå strømmer ut av høyttalerne er flere divisjoner opp.
Før hadde jeg også en vel framtredende bass. Denne har blitt strammet noe voldsomt opp. Ja på noen opptak som jeg før opplevde varme og vel blomy, er balansen nå en helt annen, og jeg får gjengitt en mye mer presis tonal bass informasjon.
Her kommer jeg faktisk inn på det som har vært noe jeg har brukt endel tid på og høre på. Fordi dette resulterer i en mye større forskjell fra innspilling til innspilling enn før. Noen gamle morsomme opptak som før var frodige og varme med litt rufsete topp og upresis bass, avsløres på en helt ny måte og høres mer nakent ut. Det blir aldri i nærheten av analytisk men bare mer avkledd. På den andre siden graves det dypere i bassen der det er mer bass. Jeg fikk meg en morsom demo av dette på en av skivene til Joshua Redman (Momentum). Plutselig kommer det krypende sub bass bortover gulvet som jeg aldri har hørt før. Imponerende. Lydbildet er i det hele tatt større, mye mer presist og informativt og med en markant økt musikalitet ( les naturlighet)
I det hele tatt har dette vært så langt jeg kan forstå 100% vellykket i forhold til det jeg var ute etter. At jeg ikke lenger har noen enkelte låter/skiver som lyder like sjarmerende, kan jeg faktisk helt fint leve med så lenge alt dette andre er så til de grader på plass!
Ha en fortsatt fin tirsdags kveld, og i morgen kommer regnet . . .