Hagens hifi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.596
    Antall liker
    11.123
    Kos deg nlykke :)
    Vi bør jo prøve og få til et lite lytte treff i sommer når du er nede på hytta!
    Blir mye hjemme sommer for meg i år, ferie tar jeg i hele Juli :)


    Mvh: Espen L
    Veldig gjerne! Jeg har også ferie i meste parten av juli, så det får vi til. :) Jeg sender pm når jeg er i området.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    rustbeltet malt og proletærklubb hadde sin årlige utflukt «i nlykkes fotspor». det fyller en med takknemlighet å bli gitt muligheten til å følge sporene, når en ikke er adlet til å fylle støvlene.

    god helg, og glem ikke maltflasken til sommerfesten. gleden ved å dele!
    60AB289C-A46B-4CAB-9F4B-CE4C769C33C9.jpeg
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.596
    Antall liker
    11.123
    Det huset frambringer mye minner! Håper Abel hadde åpent slik at du som den tørre akademiker du er kom i nærkontakt med skikkelige arbeidsfolk.;) Ellers så lover jeg deg å ta med noe malt greier som vi broderlig skal dele. Ikke bare du og jeg men med hele OVK.
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.596
    Antall liker
    11.123
    7F223F18-0CEC-4503-B3DE-B0F442C0B5C4_1_201_a.jpeg


    Som noen observante lesere ser har jeg lekt meg med høyttaler plassering i dag. Det er ingen lett jobb med BB5, men etter litt fram og tilbake har jeg nå endt opp med å øke avstanden mellom høyttalerne med ca 90 cm pluss og trekke dem ca 8 cm bakover. Jeg har vinklet de mer innover og jeg tror jeg skal ha det sånn en stund. Det skjedde noe positivt på alle måter.
    I tillegg senket jeg fronten på spike'sne slik at høyttalerne nå står i 90 grader og ikke lett bakoverlent. Det siste var jeg i utgangspunktet skeptisk til da jeg trodde refleksjonen fra gulvet kanskje ville bli et problem, men der tok jeg feil. Ikke noe booming. Der i mot mer attack i bassen.
     

    Espen L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Innlegg
    3.990
    Antall liker
    10.631
    Sted
    Skien
    Vis vedlegget 644485

    Som noen observante lesere ser har jeg lekt meg med høyttaler plassering i dag. Det er ingen lett jobb med BB5, men etter litt fram og tilbake har jeg nå endt opp med å øke avstanden mellom høyttalerne med ca 90 cm pluss og trekke dem ca 8 cm bakover. Jeg har vinklet de mer innover og jeg tror jeg skal ha det sånn en stund. Det skjedde noe positivt på alle måter.
    I tillegg senket jeg fronten på spike'sne slik at høyttalerne nå står i 90 grader og ikke lett bakoverlent. Det siste var jeg i utgangspunktet skeptisk til da jeg trodde refleksjonen fra gulvet kanskje ville bli et problem, men der tok jeg feil. Ikke noe booming. Der i mot mer attack i bassen.
    Gøy og prøve seg litt fram nlykke!
    Noen ganger gjør selv små forandringer på plassering mer enn man tror før man har prøvd :)
    Kos deg i helgen 🍻


    Mvh: Espen L
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.596
    Antall liker
    11.123
    Gøy og prøve seg litt fram nlykke!
    Noen ganger gjør selv små forandringer på plassering mer enn man tror før man har prøvd :)
    Kos deg i helgen 🍻


    Mvh: Espen L
    Det kan sies mye om lydloftet som lydrom, men en av fordelene er all den gulvplassen jeg har som gjør flytting av høyttalere til en lek( så lenge man finner seg i tyngden av BB5). I et år har jeg nå hatt de samlet så tett som mulig mot midten. Etter dagens gjennomgang er det klart at den energi konsentrasjonen som samlet seg i midten ikke var optimal og at det og flytte BB5´ne lengre fra hverandre medførte bl.a. en mer avslappet og gjennomsiktig presentasjon i mellomtone og diskant.
    Jeg innrømmer gladelig at jeg har vært litt lat med denne spesifikke aktiviteten. Det er det nå slutt på.

    PS: Gleder meg til å besøke deg i sommer.
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.596
    Antall liker
    11.123
    Bonusdag værmessig
    Peisføre, stengt hage og alt ligger til rette for en off- season session med anlegget.
    Først : laugardag
    Så mat og rock
    Det gjelder å nyte dagene
    God kveld lnskes
    Ja er det ikke deilig med regn? Alt stanser litt opp og man kan med god samvittighet hengi seg til det man egentlig brenner for . . . :cool:
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.596
    Antall liker
    11.123
    Ikke f . . . om at jeg skal få ødelagt ukens beste tidsrom med noe hjernedød listepop fra naboens ungdomsfest. Her blir det krig, og jeg vet jeg går seirende ut av den. Denne på 90 db gir dem nok noe å tygge på . . .🤣


    AA20166A-DF7E-407B-83D3-EA1E976C326A_1_201_a.jpeg
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.596
    Antall liker
    11.123
    Sval fin temperatur og stemning på lytterloftet. Ungdommen fant seg et annet sted, og jeg gikk over på litt mer smooth jazz. Dette blir en lang kveld . . .


    4F86D4FB-8FA2-495F-B384-48AC7E3E4A35_1_201_a.jpeg
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.847
    Antall liker
    38.587
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Hørtes ikke feil ut :) Kanskje jeg skulle gjøre det samme. Alle disse figurene, hva er historien om dem? :)
    Kos deg på loftet og god helg.

    mvh
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.596
    Antall liker
    11.123
    Figurene er etter min far som skjærte treskulpturer når han følte for det. Motivene er hentet fra gamle testamentet uten at jeg vet noe særlig mer om det. For meg er de mest et minne om hans kreativitet og humor.
    Ha en god helg du også motoren! :)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.518
    Antall liker
    102.835
    Torget vurderinger
    23
    Jeg sliter med noen russejævler som fyrer opp værstingbussen ved midnatt, og samles ved en busslomme 150 m. borte i veien, holder det gående med 130 BPM "musikk" hele natta, det er så husene rundt står og hopper. Har vært der og snakket med de, motvindspissing av rang. Ingen hjelp i.... Mange andre rundt her også som t.o.m. har påkalt politiet men ikke noe som hjelper. Det er rett og slett VANVITTIG hvordan bassen sprer seg innover flere hundre meter i et villaområde.
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.596
    Antall liker
    11.123
    Jeg sliter med noen russejævler som fyrer opp værstingbussen ved midnatt, og samles ved en busslomme 150 m. borte i veien, holder det gående med 130 BPM "musikk" hele natta, det er så husene rundt står og hopper. Har vært der og snakket med de, motvindspissing av rang. Ingen hjelp i.... Mange andre rundt her også som t.o.m. har påkalt politiet men ikke noe som hjelper. Det er rett og slett VANVITTIG hvordan bassen sprer seg innover flere hundre meter i et villaområde.
    Ja det er jo bevist at de to hjernehalvdelene ikke er samkjørte før etter 25 år, og det merkes for og si det sånn . . . I fjor parkerte en russebil nede ved Blindern T-banestasjon. Da tok naboen som går under kallenavnet Obersten saken i egne hender. Har aldri sett en russebuss komme seg fortere vekk fra et sted.:cool:
     
    • Liker
    Reaksjoner: nat

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.518
    Antall liker
    102.835
    Torget vurderinger
    23
    Her er problemet at dette er JENTER - og da er det ingen ting som biter!!! Du skulle bare høre alle de uintelligente kommentarene.... Min klasseforstander på barneskolen kalte meg også for "Obersten"... :cool:
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    2.846
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Vi har alle vært unge... noen mer enn andre
    ... Jan har makrellen kverket kreativiteten din?
    Det er da mange måter å ordne en buldrebuss på...
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    2.846
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Nlykke
    Alle kortene i riaa en er booket iløpet av ettermiddagen
    Må spikke en kasse montere lage umbilical etc etc burde være klar iløpet av en ukes tid
    God helg
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.518
    Antall liker
    102.835
    Torget vurderinger
    23
    Vi har alle vært unge... noen mer enn andre
    ... Jan har makrellen kverket kreativiteten din?
    Det er da mange måter å ordne en buldrebuss på...

    Joda, men jeg vil de jo ikke noe vondt.. har vært ung selv men holdt da ikke på sånn. De mener det er en selvsagt rettighet å kunne bråke på denne måten, i flere uker (begynte før pinse) og ødelegge natta for 40-50 husstander, folk som skal på jobb, en nabo har småbarn somblir redde og bare gråter osv osv.
    Har grenseløst mange måter jeg kan fikse dette på men de er ikke humane eller hensiktsmessige dessverre. Kreativiteten er intakt....
     

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.835
    Antall liker
    16.058
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Joda, men jeg vil de jo ikke noe vondt.. har vært ung selv men holdt da ikke på sånn. De mener det er en selvsagt rettighet å kunne bråke på denne måten, i flere uker (begynte før pinse) og ødelegge natta for 40-50 husstander, folk som skal på jobb, en nabo har småbarn somblir redde og bare gråter osv osv.
    Har grenseløst mange måter jeg kan fikse dette på men de er ikke humane eller hensiktsmessige dessverre. Kreativiteten er intakt....
    Pøh. Du er nok bare misunnelig for at de klarer å overdøve bassen i slukoteket 🤟
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.518
    Antall liker
    102.835
    Torget vurderinger
    23
    Det klarer de glatt, aner ikke hva de har inne i den bussen men det er nok en anseelig ladning 15" og 18" i store kasser for det er IKKE slapp smultringbass.....
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.596
    Antall liker
    11.123
    Jeg kan med stor entusiasme fortelle at ved å øke avstanden ytterligere mellom høyttalerne oppstår det ingen form for "hull" i midten av lydbildet. Ja det blir litt "bigger than life", men jeg må si jeg vinner mer enn jeg taper på dette eksperimentet. Det kan virke som om høyttalerne integrerer ennå bedre til rommet ved å bli skjøvet ut til siden og så langt bakover som mulig. Gud så glad jeg er for at jeg kjøpte lange nok høyttalerkabler!!!
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.596
    Antall liker
    11.123
    DIY på Blindern.


    965FF789-7774-4874-B9E3-2A97B8C82F38_1_201_a.jpeg


    I forbindelse med malingen kan jeg rapportere om at selv vepsene er dannede på denne siden av byen. Når jeg på et tidspunkt malte rundt inngangen til bolet satt det seg 3 stk veps rolig og verdig på den tørre delen slik at jeg kunne gjøre meg ferdig, senke liften, og de kunne gå inn å gjøre det de skulle . . . Slikt setter man pris på.

    Ellers er Dvorak på tallerkenen, skyene kommet og det er duket for en fin lørdagskveld.


    C1237366-70E1-4D90-AA24-BC4DDC833AAA_1_201_a.jpeg
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.581
    Antall liker
    27.714
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Heldige du. Tror jeg må sende noen Strilevepser på en dannelsesreise til beste Oslo Vest.

    Her ute hadde jeg ikke tilgang til deler av egen garasje på et halvår. Bare jeg gløttet på døra til garasjeboden, hørte jeg en illsint summing. Turte ikke en gang å tenke på å gå inn dit....

    mvh
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.596
    Antall liker
    11.123
    Heldige du. Tror jeg må sende noen Strilevepser på en dannelsesreise til beste Oslo Vest.

    Her ute hadde jeg ikke tilgang til deler av egen garasje på et halvår. Bare jeg gløttet på døra til garasjeboden, hørte jeg en illsint summing. Turte ikke en gang å tenke på å gå inn dit....

    mvh
    Hehe, Vestlands temperamentet er det ingen medisin mot . . . ;)
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.642
    Antall liker
    15.508
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Jeg sliter med noen russejævler... Mange andre rundt her også som t.o.m. har påkalt politiet men ikke noe som hjelper. Det er rett og slett VANVITTIG hvordan bassen sprer seg innover flere hundre meter i et villaområde.
    PAYBACK-time? ...ikke helt ufortjent etter alle de gangene du har terrorisert oss besøkende med 123 dB peak up in the azz 🤪
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.596
    Antall liker
    11.123
    PAYBACK-time? ...ikke helt ufortjent etter alle de gangene du har terrorisert oss besøkende med 123 dB peak up in the azz 🤪
    Nå er jo våre besøk hos Sluket selvvalgt i motsetning russebusser i nabolaget. Når det er sagt var vel "The man with the horn" den som holdt på å ta livet av deg for noen år tilbake . . . nitroen var avbildet på gulvet i slukoteket og jeg lo mer enn jeg hadde gjort på lenge. . . .
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.596
    Antall liker
    11.123
    Til tross for varme og slitsomme arbeidsdager smiler livet til meg for tiden. I går var jeg og fruen ute på båttur med venner. Du verden hvor flott Bunnefjorden er nå!


    03E8D10D-7660-4F15-A521-F7A25E220CD9_1_201_a.jpeg



    Jeg smakte på båtens GT, mens min bedre halvdel fikk den alkoholfrie varianten, noe som ikke merkes på humøret hennes.


    45DA71A2-7C43-4E7F-A8C3-DD18566F9B3E_1_201_a.jpeg



    8900E453-796C-465D-8AE8-86472E76492A_1_201_a.jpeg



    Så kom dagen i dag med en gledelig melding om ankommet godsaker fra det Audiofile utland. Denne har jeg gledet meg veldig til!!!


    8601DFD7-0630-4D08-93A2-4C958F18B92C_1_201_a.jpeg



    D6D834FD-B690-4F24-81BF-9BCFA517C73B.jpeg



    8F93DAAF-12A0-457E-95FC-8390563F9631.jpeg



    670D5F83-27BF-47BC-BF1E-22CF4D58264A_1_201_a.jpeg



    Nå er ting koblet opp, kaffen er klar og Lee Ritenour´s 6 string theory skal få æren av og presentere førsteinntrykket av denne utvidelsen av Allnic sortimentet. :cool:
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Vakkert, det gjør noe med en å se slikt. Våryr? Neppe, til det er heteslaget påtagelig og uniformen feil, les shorts og sandaler.. Men hva slags små tre-stykker har du stukket under boksene? Antar det er noe jomfruelig ibenholt, knapt fredet, men tilgjengelig for noen få?
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.596
    Antall liker
    11.123
    Vakkert, det gjør noe med en å se slikt. Våryr? Neppe, til det er heteslaget påtagelig og uniformen feil, les shorts og sandaler.. Men hva slags små tre-stykker har du stukket under boksene? Antar det er noe jomfruelig ibenholt, knapt fredet, men tilgjengelig for noen få?
    Om jeg ikke er våryr akkurat nå må jeg innrømme jeg er ganske så yr, for dette lover meget godt. Treklossene er noe min kjære fetter( og jeg) har kommet fram til som et rimelig og generelt meget godt underlag for alle rørkomponentene vi har. Jeg har testet en del forskjellig men må si at disse fungerer veldig tilfredstillende. Jeg synes og huske det er mahogni . . .?!
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.426
    Antall liker
    12.999
    Fjordflørt med fruen, og ennå mer Allnic gotteri ankommet lytteloftet :p
    Kan det bli bedre? Noe sier meg at dette vil gjøre et "brutalt" godt anlegg ennå et knepp bedre.
    For ikke å si enerverende.
    Gratulerer med deilige dubbeditter :)

    Jeg ser Allnic også tilbyr MC pick-uper fra øverste hylle, Amber og Rose.
    Kunne det vært noe mon tro? Nei, jeg har ikke sjekket prisen. Tørr jeg det a :rolleyes:
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.596
    Antall liker
    11.123
    Hehe. Jeg tenker at jeg nå skal holde meg ganske så i ro en stund før noen eventuelle flere innkjøp finner sted. Jeg har hørt en del bra om Allnic pickupen, så nysgjerrigheten er der . . . Det som først og fremst skal ordnes nå er et lite problem med antydning til feedback i anlegget når jeg spiller høyt. Går ut i fra at det er snakk om noen justeringer med bl.a. plasseringen av ha-5000 i racket. Ha en fortreffelig fredag! ;)
     

    Nemlonif

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    04.10.2006
    Innlegg
    79
    Antall liker
    333
    Sted
    Oslo
    Treklossene er mahogni, skåret med kapp- og gjæringssag en forsommerdag i 2016, til en toleranse på ± 0,1 mm . Har eksperimentert med valnøtt, eik, teak, furu og mahogni. Sistnevnte er jevnt over best. Men alt med måte. Den nye Allnic head-ampen Petter har fått seg, hørte jeg på kontroll-seminar i går kveld. Den er helt vidunderlig! Men den liker visst ikke mahogni-klossene like godt som Allnic-riaaen gjør. :unsure:
     
    Sist redigert:

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.596
    Antall liker
    11.123
    Treklossene er mahogni, skåret med kapp- og gjæringssak en forsommerdag i 2016, til en toleranse på ± 0,1 mm . Har eksperimentert med valnøtt, eik, teak, furu og mahogni. Sistnevnte er jevnt over best. Men alt med måte. Den nye Allnic head-ampen Petter har fått seg, hørte jeg på kontroll-seminar i går kveld. Den er helt vidunderlig! Men den liker visst ikke mahogni-klossene like godt som Allnic-riaaen gjør. :unsure:
    Nei første inntrykket var absolutt ikke noe å bli imponert over angående treklosser under HA-5000. Det vil ikke si at jeg ikke kommer til å prøve de igjen. Det kan godt være at jeg har en annen oppfatning når jeg får plassert den helt riktig og fått den litt mer innunder huden. . . Second opinion er alltid av det gode!
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.596
    Antall liker
    11.123
    Første feriedag og livet kunne ikke vært bedre. Nå skal jeg ikke gjøre annet enn å kose meg.

    Denne skal få en grundig gjennomgang angående plassering i anlegget, og de kommende dagene står i det audiofile tegn . . .


    8601DFD7-0630-4D08-93A2-4C958F18B92C.jpeg



    Jeg kommer tilbake til hvilket inntrykk jeg har av HA-5000 etter noen ukers lytting, men at dette er et spesielt produkt er hevet over en hver tvil!!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn