Haglunds dynamikk bule:) Horn, Rør og akustikk

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Audiodidakt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2004
    Antall liker
    626
    Torget vurderinger
    6
    Hei Erik

registrerer at du har gått fra Jmlc350 til seos30 i mellomtonen; kan du si noe om forskjell i lydsignatur på de to hornprofilene? Eksempelvis har du gått fra grunt og trøkk (Jmlc) til cd (seos) eller er det mer marginale forskjeller?

mvh Gisle

Haglund84

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2010
    Antall liker
    1.129
    Torget vurderinger
    18
    Hei Gisle,

Jeg har gått fra JMLC-270 til Seos-30.
    Lydmessig, så er det forskjeller:)

I mitt rom gir JMLC-270 litt i overkant mye beam og gir et litt trangt lydbilde som mangler litt størrelse i det øvre området.
    Seos-30 er bedre en JMLC vedr beam og har en bedre horisontal spredningskurve oppover i hz.
    Men for all del, JMLC-270 er et godt horn det også. I store lytterom med litt lenger lytteavstand, så funker det meget bra. Ref LMC.

Jeg benytter meg som sagt av passiv filtrering. Med Seos profiler med deres nokså konstante spredningmønster og vide bruksområde, så kan jeg nesten klare meg med 6db elektriske filtre.
    Slik min systemløsning er konfigurert for øyeblikket, så gir FLH et akustisk båndpass: 6db lavpass og 12db høypass.
    Her benytter jeg en enkel seriespole, noe som gir meg 2. ordens båndpass.
    Seos-30, samme greia her. Klarer meg med 6db elektrisk høypass og lavpass. Dette gir meg ca 2.ordens Båndpassfilter.
    Akustisk avrulling avhenger av hvor jeg legger delefrekvens.
    Seos-10 Benytter seg av 2. ordens elektrisk høypassfilter.

Følsomheten i Seos-30 hornet er lavere en i JMLC, da energien blir fordelt bedre i det horisontale plan.
    Dette gjør at man nesten kan fjerne seriemotstanden foran driveren. dette avhenger selvsagt av følsomhet på driver og hvilken preferanser man har tonalt sett. Selv liker jeg lyden noe på den mørke siden. Derfor har jeg valgt å dempe driver forsiktig.

Målet mitt er å klare meg med så få komponenter i signalveien som mulig.
    kvaliteten på de få komponentene som er i signalveien er av høy kvalitet.

Mvh
    Erik

Hei Erik

registrerer at du har gått fra Jmlc350 til seos30 i mellomtonen; kan du si noe om forskjell i lydsignatur på de to hornprofilene? Eksempelvis har du gått fra grunt og trøkk (Jmlc) til cd (seos) eller er det mer marginale forskjeller?

mvh Gisle

Vedlegg

Sist redigert:

Fredrik.J

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.02.2011
    Antall liker
    134
    Torget vurderinger
    27
    Jeg har registert både midbasshorn og en horn-stack jeg dro kjensel på i andre tråder, skjer det noe spennende her?

Haglund84

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2010
    Antall liker
    1.129
    Torget vurderinger
    18
    Hei Fredrik. Så ikke innlegget ditt før nå. Ja det har skjedd endel endringer i lyd systemet mitt:rolleyes:
    Skal ramse opp litt hva som har skjedd.

Mvh
    Erik

Haglund84

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2010
    Antall liker
    1.129
    Torget vurderinger
    18
    Jeg har foretatt litt testing av forskjellige alternative mellomtonedrivere
    TAD 4001, JBL 2451 med BE og Jbl 2441 m original Alu membraner ble testet ut i Seos-30.
    TAD og JBL med Beryllium låter mest gjennomsiktig.
    JBL 2441 med Aluminium oppleves som litt "rundere i kantene" og varmere. Den låt meget organisk i mellomtonen.
    Som en dedikert mellomtonedriver så låt den meget bra. høyere i frekvens hører man at drivere med Be er kongen på haugen.
    Tad-4001 gikk til Sverige og Seos-30 ble også solgt.

JBL2384 ble anskaffet etter inspirasjon fra Grelv.
    JBL-2384 har en moderne OSWG profil. Waveguiden måler og låter meget bra! Det som er det fin med denne profilen er at den er optimalisert for moderne 1.5" drivere. Dvs: ingen konisk hals, dette gir igjen lite diffraksjoner og god spredning. Ulempen er at profilen kunne vært litt større og loaded litt mer i det nedre bruksområdet. Nedre delefrekvens er 600hz.
    JBL2451 med BE låt bra i denne profilen, men personlig så foretrekker jeg Tad-4002 som jeg nylig anskaffet fra Danmark.
    De er forøvrig mint cond, og intern-kablet med sølv i silke:cool:

Vedlegg

Haglund84

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2010
    Antall liker
    1.129
    Torget vurderinger
    18
    Jeg har bygget meg nye FLH. De er basert på koniske horn med 2 segmenter i horisontal planet. Konisk i vertikal planet.
    JBL2220 er fortsatt benyttet.

Det som var det mest interessante med å lage nye horn var å finne ut hva som skjer målemessig og lydmessig med 2 segment konisk med litt nye parametere vs Hyperbolic, i mine kjente omgivelser. Produksjonen ble gjort på saga hjemme. Det gikk overraskende lett å lime og skru sammen hornene, selv uten jigg. Fikk også god hjelp fra min etterkommer i dette prosjektet her:)

De to segmentene lineariserer den typiske dippen som koniske horn gir ved 200Hz..

Det med å endre komprimeringsforhold, munningsareal og volum i kompresjonskammer i forhold til opplevd smekk og dynamikk fra hornet, var også en viktig faktor jeg ønsket å finne mer ut om.
    Et annet ønske var og redusere størrelsen på hornet, uten at det gikk nevneverdig utover ekstensjon, og for å høre om det ga noen hørbare fordeler i forhold til det jeg allerede hadde. Det ble også fokusert på og holde følsomheten/nivået så høyt oppe som mulig mellom 90-150hz.
    Som mange er klar over, så setter rommet en vesentlig parameter i bassen.
    Det var derfor interessant og finne ut, hvor markante forskjeller det ville bli i bassen med den nye FLH løsningen.

Her er litt teknisk data for å se på hovedforskjellene mellom FLH løsningene

Horn 2014:
    Hyperbolic i horisontalplanet og konisk i vertikalplanet.
    Lengde 1000mm
    Bak-kammer volum: 30L
    Start-areal: 600mm2
    Munning-areal: 3300mm2

Horn 2016:
    Konisk 2 segment i horisontalplanet og konisk i vertikalplanet.
    Lengde 920mm
    Bak-kammer volum: 27L
    Start-areal: 506mm2
    Munning-areal: 2868mm2

Jeg synes den nye løsningen låter veldig bra, som jo Hyperbolic også gjorde.
    Men synes at midbassen er mer definert og fremtredende nå!
    Målemessig så måler den nye ok som den gamle.(kommer) Nivåforskjeller er selvsagt med å påvirker åssen man oppfatter lyden, men ingen ting kan ta vekk faktumet at smekket er mer definert! om det er hornprofilen eller de andre parametere som gjør forskjellen, er jeg foreløpig litt usikker på.

Vedlegg

nlykke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Antall liker
    11.948
    Flott og se at du tar ansvar ovenfor kommende genrasjon og innfører dem i ekte audiofile verdier!;)

Spennende også med de siste endringene. Følger med og kommer gjerne innom for å høre hva du har fått til av godlyd.:cool:

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.071
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Hmm jbl 2384 og tad4002
    har ett par 4002 på utlån i bygda, kanskje jeg burde hanke de inn og sette de i arbeid ?
    hvor høyt opp spiller de brukbart i 2384?

Audiodidakt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2004
    Antall liker
    626
    Torget vurderinger
    6
    Oi, dette så interessant å prøve ut! Passer min bruk som hånd i hanske! :)

Kan de små ujevnhetene i øvre delefrekvens (low pass) skyldes størrelsen på munningen? Som kan korrigeres med en faseplugg?

mvh Gisle

Sist redigert:

Haglund84

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2010
    Antall liker
    1.129
    Torget vurderinger
    18
    Flott og se at du tar ansvar ovenfor kommende genrasjon og innfører dem i ekte audiofile verdier!;)

Spennende også med de siste endringene. Følger med og kommer gjerne innom for å høre hva du har fått til av godlyd.:cool:
    Hei Petter,
    Enkelte hevder faktisk at det ikke er hørbare forskjeller mellom forsterkere og høyttalere! Så føler en må ta litt ansvar.;)
    Sender deg PM når alt er klart.

Mvh
    Erik

Haglund84

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2010
    Antall liker
    1.129
    Torget vurderinger
    18
    Hmm jbl 2384 og tad4002
    har ett par 4002 på utlån i bygda, kanskje jeg burde hanke de inn og sette de i arbeid ?
    hvor høyt opp spiller de brukbart i 2384?
    Vegard,
    4002 bør hankes inn umiddelbart;) med tape og all DHT elektronikken din, så må det bli pur magi::)
    HF'en til 4002 Låter ganske ok i 2384, men med FLH under, så blir det litt for lav følsomhet til å benytte 4002 helt opp. Følsomheten faller over mas brakeup point.
    Deler ved 5K, hvor 2001/Seos-10 tar HF. Jeg er strålende fornøyd med denne delefrekvensen.

Haglund84

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2010
    Antall liker
    1.129
    Torget vurderinger
    18
    Gisle,
    Morro at hornene passer din bruk:) Bare send pm hvis du vil ha underlaget.
    Vedr de små ujevnhetene, så vil jeg tro de skyldes diffraksjoner i hornet mellom de koniske flatene.
    Det går sikkert an å polere på feilen med en faseplugg.
    Utifra simuleringer i hornresp, så ser det ut til at det optimale er å velge annen profil.
    Hvis en sikter mot helt jevn frekvensgang, så ser JMLC profilen fantastisk bra ut i hornresp.

Audiodidakt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2004
    Antall liker
    626
    Torget vurderinger
    6
    Gisle,
    Vedr de små ujevnhetene, så vil jeg tro de skyldes diffraksjoner i hornet mellom de koniske flatene.
    Utifra simuleringer i hornresp, så ser det ut til at det optimale er å velge annen profil.
    Hvis en sikter mot helt jevn frekvensgang, så ser JMLC profilen fantastisk bra ut i hornresp.
    Urolighetene er kun innenfor 1 dB slik at jeg kan ikke tenke meg det har noe å si i et rom, hvor mye annet spiller langt mer inn :)

Jeg mottar gjerne underlag, sender mailadresse på pm. Satt i går og forsøkte sette mål på de enkelte flatene men kom ikke helt i mål.

JMLC-profil ned mot 80-100 hz blir nok gigantisk, i det minste med full rollback. Har et 200t-horn som går ned til ca 350-400 hz og det er meteren i diameter. Men du tenkte kanskje kun ut til 180 grader? (Full rollback er vel ikke veldig viktig så vidt langt ned i frekvens uansett).

Haglund84

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2010
    Antall liker
    1.129
    Torget vurderinger
    18
    Gisle,
    Urolighetene er kun innenfor 1 dB slik at jeg kan ikke tenke meg det har noe å si i et rom, hvor mye annet spiller langt mer inn :)

Jeg mottar gjerne underlag, sender mailadresse på pm. Satt i går og forsøkte sette mål på de enkelte flatene men kom ikke helt i mål.

JMLC-profil ned mot 80-100 hz blir nok gigantisk, i det minste med full rollback. Har et 200t-horn som går ned til ca 350-400 hz og det er meteren i diameter. Men du tenkte kanskje kun ut til 180 grader? (Full rollback er vel ikke veldig viktig så vidt langt ned i frekvens uansett).
    Hei igjen. Lykke til med byggingen:cool:
    Ja JMLC profilen litt voldsom. Har simulert endel med JMLC i hornresp og den simulerer til og med bra med kraftig redusert munningareal.
    Det er vel ikke da å anse som ekte JLMC, men kanskje heller et exponential horn/ JLMC hybrid?

Haglund84

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2010
    Antall liker
    1.129
    Torget vurderinger
    18
    Her har vi et eksempel på JMLC simulert med kraftig redusert munning.
    Simulerer i grunn veldig bra.

Vedlegg

Haglund84

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2010
    Antall liker
    1.129
    Torget vurderinger
    18
    Her med 90 grader tangent vinkel på profilen. Nivået er sammenlignet med hornet med minst munning.

Vedlegg

Haglund84

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2010
    Antall liker
    1.129
    Torget vurderinger
    18
    Her med 180 grader tangent vinkel på profilen. Nivået er sammenlignet med hornet med 90 grader.

Vedlegg

Haglund84

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2010
    Antall liker
    1.129
    Torget vurderinger
    18
    Hadde klart valgt alternativ 3 hadde jeg hatt plass. 2.25x2meter med horn er litt voldsomt for meg:cool: men fint måler det.
    Slik simulerer 2 stk JLMC av den minste typen vs 1stk horn (parallell koblet)

Vedlegg

• 60.1 KB Visninger: 580

Haglund84

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2010
    Antall liker
    1.129
    Torget vurderinger
    18
    Det siste alternativet kunne vært aktuelt for en Haglund FLH mk3:rolleyes:
    Noen som har noen tanker vedrørende dette konseptet?

Audiodidakt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2004
    Antall liker
    626
    Torget vurderinger
    6
    Supre simuleringer Haglund.

hva med å dytte et jmlc 270 inn som en coax i et stort jmlc basshorn?

image.jpeg

Audiodidakt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2004
    Antall liker
    626
    Torget vurderinger
    6
    Var spennende den du har tegning av der, jmlc sim nr 1?

Haglund84

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2010
    Antall liker
    1.129
    Torget vurderinger
    18
    Kul coax løsning:cool:
    Hornet på tegningen jeg la ut er litt kortere en horn på simulering nr 1, men samme konseptet.
    Den sirkel freste plata i bak-kammeret er til for å redusere arealet i kompresjonskammeret.
    Jeg har tro på at redusert kompresjonskammer gir en bedre kobling til driveren i hornet.

Haglund84

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2010
    Antall liker
    1.129
    Torget vurderinger
    18
    På tide med en liten oppdatering.
    En av mine store mål har vært og designe en hornløsning hvor en får mest mulig akustisk drahjelp fra driver/horn. For å kunne klare meg med så få passive komponenter i signalveien som mulig. Fjerning av serie motstanden til Tad 4002 og halvering av induktans/lavere DCR i seriespole til midbass har stått høyt på lista. Jbl 2220B(16ohm) ble solgt grunnet ønske om lavere Le. Lavere Le gir mindre induksjon i svingspolen. Effekten av dette tillater enheten en høyere delefrekvens i FLH hornet.
    Så jeg ønsket og anskaffe nye 15" enheter med lavere impedansen 2220B og tilnærmet like god følsomhet for å matche nivået under 2384. Valget stod mellom 2220H/A, 515GHP, E130 og 2227.

Etter simuleringer i hornresp så fikk jeg eksemplariske resultater med Jbl 2227H.
    Den har god nivå i området 90-150hz i hornet. Enheten har kortslutningsring. Dette reduserer selvinduktans! Enheten har den største Jbl motoren (Benyttes hovedsaklig på de stor 18» modellene) Spolen er underhengt i gapet og har lav DCR. Databladet viser til lav THD og enheten er som skapt for horn:)
    Den eneste ulempen jeg ser er den bevegelige massen på 99 gram, men den store motoren og den tykke topp-platen veier veldig opp:)

2227 ble testet i FHL sammen med Tad 4002 i JBL 2384hornet og Tad 2001 i toppen delt ved 5K. Lydmessigså låter 2227 meget bra. Ekte JBL kvalitet

Vedlegg

Sist redigert:

Haglund84

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2010
    Antall liker
    1.129
    Torget vurderinger
    18
    Hei,
    Litt tidlig å si.
    Jeg kommer med sannsynlighet til og kjøpe en quad 2220A to be safe. Morro å prøve litt forskjellig da:rolleyes:.

Haglund84

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2010
    Antall liker
    1.129
    Torget vurderinger
    18
    E130 Spiller med en letthet, mest følsome 15" enheten jeg har vært borti!
    Har bare 2 og det funket dårlig sammen med 2227 under.
    Måtte prøve dobble 2227 i tandem igjen. Låt så tøft..
    Denne gang med 4002 i EV9040 horn over:cool:.

Vedlegg

Haglund84

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2010
    Antall liker
    1.129
    Torget vurderinger
    18
    EV9040 var morro, ala 2360, men i et passivt oppsett med behov for løpetidsposisjonert tweeter over, så ble det litt håpløst.

Haglund84

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2010
    Antall liker
    1.129
    Torget vurderinger
    18
    EV hornene og FLH Hornene er solgt og jeg er er i godt igang med ny FLH løsning.

Ja Atter en gang bygges det Hønn.
    Det har vært en evolusjon hvor dette er nr 3 i rekken. Følgende delmål er ønsket forbedret/oppnådd med ny løsning:
    1. Mer samlet punktkilde.
    Dette betyr redusering av høyden på horn stacken.

2. Tillate enheten til og spille høyere i frekvens før akustisk lavpas.
    Dette tillates ved hjelp av hevet komp-forhold og redusert volum i kompresjonskammer.

Hornene er 4cm kortere en mk2 utgave det gir en effektiv hornlengde på 88cm.
    Siden start-areal er redusert til 380mm2 og munnings-areal er opprettholdt, såvil dette bedre hornets vertikal og horisontal spredningmønster.

Jeg verdsetter egenskapene til JBL2384 waveguiden med 4002.(Beste til nå)
    Den nye FLH løsning blir designet for å gi en target frekvens på -6db ved 650hz.

Vedlagt visualiserer evolusjonen.
    Mål på de nye hornene stacket.
    Høyde 844mm bredde 790mm dybde med bak-kammer: 1090mm

Hornene er optimalt designet for JBL 2220, 2227, GPA 515g og GHP.

Vedlegg

Haglund84

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2010
    Antall liker
    1.129
    Torget vurderinger
    18
    EV9040 var morro, ala 2360, men i et passivt oppsett med behov for løpetidsposisjonert tweeter over, så ble det litt håpløst.
    Morsomt at du jobber analogt, jeg liker det.
    Godt det er flere en meg. Vi er nok en utdøende rase. Men så lenge tilgjeligheten på gode rør eksisteret så holder jeg meg til analogt.

Sist redigert:
    8

8x12_TOM

Gjest
    Veldig moro med oppdateringer, men synes det er farlig lenge mellom hver gang:). Hvordan går det med han andre galningen fra tuppesprut.

Haglund84

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2010
    Antall liker
    1.129
    Torget vurderinger
    18
    Veldig moro med oppdateringer, men synes det er farlig lenge mellom hver gang:). Hvordan går det med han andre galningen fra tuppesprut.
    Takk for sist!
    Ja har vært litt slapp i tommer'n her i det siste.
    Pm ja. Han dukker nok opp i baren til helga skal du se:cool:

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn