Diverse Hah!! (Spotify vs CD)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Eirik84

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Antall liker
    9.613
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Slik jeg har forstått det så kommer forskjellene i størst grad an på kvaliteten på masteringen som er gjort.
    24/192 har vel teknisk sett 9216 kbps, men det er på ingen måte en selvfølge at det låter bedre enn 16/44,1 med sine 1411 kbps.

Så lenge vi snakker minimum 320 kbps mp3/ogg, så må man ofte AB-teste for å kunne høre små differanser når det er snakk om samme mastering. Men det er selvfølgelig beroliggende å se det stå hires eller lossless i streaming-appen :giggle:

SigbergAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Antall liker
    7.668
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Så den komme.

Enda mer interessant blir det når man starter CD spilleren samtidig som streamen og LP plata :)

CD og stream inn på samme DAC. Min DAC har nivå justering. Eller man bruker CD spillerens innebygde DAC hvis man ønsker større forskjeller.

I 9 av 10 tilfeller når jeg har gjort dette enkle/primitive eksperimentet så har dem som var tilstede foretrukket LP.
    Det blir jo litt samme spørsmål her, hvordan er testen utført? Men ellers så er det hvertfall mer sannsynlig at det er forskjell på LP-lyden, da den mest sannsynlig også har forskjeller i frekvensresponsen, og det er typisk heller ikke samme master.

arf66

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    16.10.2024
    Antall liker
    86
    Sted
    Trondheim
    Så den komme.

Enda mer interessant blir det når man starter CD spilleren samtidig som streamen og LP plata :)

CD og stream inn på samme DAC. Min DAC har nivå justering. Eller man bruker CD spillerens innebygde DAC hvis man ønsker større forskjeller.

I 9 av 10 tilfeller når jeg har gjort dette enkle/primitive eksperimentet så har dem som var tilstede foretrukket LP.
    Det måtte da være mulig å legge på knitring, spraking og sus på CD-lyden, for å sjekke om lytterne fortsatt foretrekker LP.

Er jeg slem nå?

nat

Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    4.185
    Torget vurderinger
    6
    Jeg tenker dette også er en forenkling. 1411kbps er helt ukomprimert. Et typisk lydspor kan komprimeres lossless til FLAC hvertfall 30-40%. Så en litt mer real fremstilling er 320kbps vs ~1000kbps.

Dette høres fortsatt mye ut, tre ganger så mye data, det er lett å tenke at det åpenbart blir utrolig mye dårligere. Men disse algoritmene er VELDIG gode. Noe som blir tydelig når man innser at nesten ingen klarer å høre konsekvent forskjell i en blindtest.
    Har igjennom årene gjort lyttetester på tilfeldige kunder og spilt samme spor på Spotify, Tidal og CD uten at dem vet hva som er hva.
    De fleste hørte faktisk forskjellen.

På messer spiller det ofte ingen rolle. For nettverket er så overbelastet. Selv med en egen 4G/5G router måtte jeg øke buffer for å ikke havne ned på MP3 kvalitet på Tidal/Qobuz grunnet overbelastning.

Når du får maks 320. Så er det noe som ikke blir med…

Sist redigert:

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.554
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Usikker på om jeg skjønner akkurat hva du mener med det, untatt hvis det er akkurat det han har gjort da. Det var det jeg i så fall mente med at det kan være det ikke er samme versjon av sporet. :)
    Tror du forsto meg rett. Råttent eple smaker ikke som ett ferskt :=)

BeetleBug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Antall liker
    13.902
    Sted
    Sørlandet
    Det måtte da være mulig å legge på knitring, spraking og sus på CD-lyden, for å sjekke om lytterne fortsatt foretrekker LP.

Er jeg slem nå?
    Overhodet ikke. Den ene som foretrakk digitalt klarte ikke å skille musikken fra de få støy elementene du nevner. Sånn er det ofte med folk som ikke evner å lytte.

Todani

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.05.2009
    Antall liker
    2.367
    Det er kanskje noen som husker DVD, og har sett på DVD på ganske gode surroundoppsett? Reagerte dere på veldig dårlig lyd på DVD?

DVD hadde typisk 192kbps for stereolyd, og 384-448kbps for 5.1-spor. Her skal jeg være enig i at det var hørbar forskjell når man kom seg over på Bluray, men det var ikke krise på DVD heller. Og dette var da vesentlig lavere bitrate enn Spotify og mye eldre algoritmer.
    Jeg så på en DVD i forigårs - og ja, jeg reagerer på den råtne lydkvaliteten hver gang. Årsakene er, som dere skriver om, sikkert mange.

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    42.618
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6

Er jeg slem nå?
    Denne er et eksempel på album som har det og det gjør den svært attraktiv på vinyl kan jeg fortelle. Ikke noe så deilig som loopet støy.:poop:

1729852862718.png

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    13.822
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    En del på Spotify er komprimert, men det er da en del som ikke er det.
    Når vi spilte den pink panter greia på riggen din fra Spotify
    så var ikke akkurat "komprimert lyd" den første tanken som slo meg.

Motorhome

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Antall liker
    1.768
    Sted
    Sunndalsøra
    Jeg veit om bare en innspilling som er remastered direkte fra orginal mastertapen. Det er shefield Lab Discovered Again med Dave Grusin. Orginal tapen ble flyboren til Japan av Doug Sax som var innspillings sjef for disse direkte graverte innspillingene. Det var Lim og JVC som overførte til CD. Også Oscar Peterson innspilling fra 65 fikk også Lim utgivelse. Synes fortsatt at orginal LP'n har mere naturlig ''smekk'' på slagverket på Dave Grusin innspillingen.
    Synes ikke at Spotify er så dårlig at den kan spilles. Den beste plattformen og utvalget. Ellers så synes jeg at Qobuz er bra. Tidal og Roon har jeg sagt opp. Mange sier også at Youtube er komprimert. En del innspillinger der er ganske god. Da spesielt de tyske innspillingene(livekonsertene). Ellers så er mange av de tyske LP innspillingene fra 70 tallet meget fin, selv om platetene er veldig tynne i forhold til 180gr vinylplatene. Disse er overpriset, og ikke noe bedre når det gjelder overflatestøy. Jeg liker best akryltallerken, da de har bedre demping .
    Dave Grusin Discovered Again.jpg

Sist redigert:

arf66

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    16.10.2024
    Antall liker
    86
    Sted
    Trondheim
    Overhodet ikke. Den ene som foretrakk digitalt klarte ikke å skille musikken fra de få støy elementene du nevner. Sånn er det ofte med folk som ikke evner å lytte.
    Poenget mitt var at hvis effekter utenfor musikken bidrar til gjenkjenning av medium, og gitt at det er blitt veldig in å like vinyl, så bidrar det kan hende til resultatet i slike tester.

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.554
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Når vi spilte den pink panter greia på riggen din fra Spotify
    så var ikke akkurat "komprimert lyd" den første tanken som slo meg.
    Ja glemte den i farta, satt sammen med @vidarje og spilte den også.
    Sykt bra. Dette var da bare to raske eksempler.

SigbergAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Antall liker
    7.668
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Jeg bare tuller, driter i formatet bare folk koser seg med musikk.
    Kose seg med musikken, det er det verste jeg har hørt. Man har da ikke bra anlegg for å høre på musikk! Man skal sitte konsentrert og analysere lydkvaliteten mens man pleier OCDen. Samme hvilken låt som spilles vel! :D

Todani

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.05.2009
    Antall liker
    2.367
    Jeg veit om bare en innspilling som er remastered direkte fra orginal mastertapen. Det er shefield Lab Discovered Again med Dave Grusin. Orginal tapen ble flyboren til Japan av Doug Sax som var innspillings sjef for disse direkte graverte innspillingene. Det var Lim og JVC som overførte til CD. Også Oscar Peterson innspilling fra 65 fikk også Lim utgivelse. Synes fortsatt at orginal LP'n har mere naturlig ''smekk'' på slagverket på Dave Grusin innspillingen.
    Synes ikke at Spotify er så dårlig at den kan spilles. Den beste plattformen og utvalget. Ellers så synes jeg at Qobuz er bra. Tidal og Roon har jeg sagt opp. Mange sier også at Youtube er komprimert. En del innspillinger der er ganske god. Da spesielt de tyske innspillingene(livekonsertene). Ellers så er mange av de tyske LP innspillingene fra 70 tallet meget fin, selv om platetene er veldig tynne i forhold til 180gr vinylplatene. Disse er overpriset, og ikke noe bedre når det gjelder overflatestøy. Jeg liker best akryltallerken, da de har bedre demping .
    Vis vedlegget 1068303
    Her bør man ha den direkte gravlagte utgaven...

SigbergAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Antall liker
    7.668
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Dette bandet oppdaget forøvrig jeg i dag, artig gjeng. Tydeligvis fra Honningsvåg. Merkelig nok var ikke lydkvaliteten så gal heller! Rykker i rockefoten! :D

PS: Hvis man lurer på om låtskriveren fikk slag rett før han skrev tittelen på låta, så står det for "E De Nån Som Drikk Brennvin I Quell?" :D

• Liker
    Reaksjoner: Trg

arf66

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    16.10.2024
    Antall liker
    86
    Sted
    Trondheim
    Spoty er fint verktøy med masse musikk som man kan oppdage.
    Fikk presentert en trommer fra Kina, der var det ikke mye komprimering for å si det mildt.
    Poem Of chinese Drum.
    Syk dynamikk i denne.

PS.
    Ikke min skyld om du får ett element i panna:=)
    Denne krever kapasitet.
    Vis vedlegget 1068185
    Prøvde denne nå, med hodetelefoner på jobb, og det er ting her som mangler, det hører jeg (svake ekko av lavere frekvenser). Ettersom jeg bruker en USB mikrofon som hodetelefonforserker, så er det ganske uvisst hva som egentlig går gjennom. Skal testes hjemme senere!

amason

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Antall liker
    2.338
    Torget vurderinger
    8

Er jeg slem nå?
    Nei er akkurat det som er grunn til at jeg kun spiller eldre plater på vinyl og kun for kos/nostalgi

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    20.220
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Fikk presentert en trommer fra Kina, der var det ikke mye komprimering for å si det mildt.
    Poem Of chinese Drum.
    Syk dynamikk i denne.

PS.
    Denne krever kapasitet.
    Vis vedlegget 1068185
    Dette var kult.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.598
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Kose seg med musikken, det er det verste jeg har hørt. Man har da ikke bra anlegg for å høre på musikk! Man skal sitte konsentrert og analysere lydkvaliteten mens man pleier OCDen. Samme hvilken låt som spilles vel! :D
    Ja, det skulle tatt seg ut om man hadde det gøy og koste seg. Lytting til musikk er alt for alvorlig til at man kan ha slik lemfeldig tilnærming til det.

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.318
    Torget vurderinger
    1
    Har igjennom åene gjort lyttetester på tilfeldige kunder og spilt samme spor på Spotify, Tidal og CD uten at dem vet hva som er hva.

På messer spiller det ofte ingen rolle. For nettverket er så overbelastet. Selv med en egen 4G/5G router måtte jeg øke buffer for å ikke havne ned på MP3 kvalitet på Tidal/Qobuz grunnet overbelastning.

Når du får maks 320. Så er det noe som ikke blir med…
    Kanskje ikke så rart at lyden er forskjellig fra CD til Spotify og Tidal. Alle 3 har forskjellige mastere...
    Men det er enda vanskeligere å skjønne at det kan være forskjellige mastere på både samme format og forskjellige tjenester. Selv 2 eksemplarer av samme CDer fra forskjellige årgang kan ha forskjellig master.

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.554
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Kanskje ikke så rart at lyden er forskjellig fra CD til Spotify og Tidal. Alle 3 har forskjellige mastere...
    Men det er enda vanskeligere å skjønne at det kan være forskjellige mastere på både samme format og forskjellige tjenester. Selv 2 eksemplarer av samme CDer fra forskjellige årgang kan ha forskjellig master.
    Det er vel de fleste klar over, derfor er denne sammenligning blir nesten umulig hvis ikke masting er den samme. Ble gjort ett forsøk for lenge siden hvor det ble brent en CD. Så brent flere ganger fra kopi til kopi. Ingen hørte vel noe endring av det heller. Men det som er gjort i denne "testen" sier egentlig lite og mye på samme tid.

mediakjendis

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.11.2010
    Antall liker
    670
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Poem Of chinese Drum.
    Syk dynamikk i denne.

PS.
    Denne krever kapasitet.
    Vis vedlegget 1068185
    Helt enig denne låter veldig bra,med herlig dynamikk.

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.554
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Jeg hørte den på min bærbare RYOBI Gettoblaster :devilish: gikk helt fint.
    Ja sa ikke att du ikke kunne hørte det.
    Men ikke alt i bunnen med fult ut i bassen.
    Hvis det er like bra som stueanlegg, så er enten blasteren av enorm kvalitet eller det i stua helt ræva.
    håper ikke det siste.
    😆😅🤣😂

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    1.373
    Sted
    VestBredden
    Ja sa ikke att du ikke kunne hørte det.
    Men ikke alt i bunnen med fult ut i bassen.
    Hvis det er like bra som stueanlegg, så er enten blasteren av enorm kvalitet eller det i stua helt ræva.
    håper ikke det siste.
    😆😅🤣😂
    Det låter rævva, men ingen elementer falt ut ;)

kjtl

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.03.2017
    Antall liker
    203
    Torget vurderinger
    1
    Har igjennom årene gjort lyttetester på tilfeldige kunder og spilt samme spor på Spotify, Tidal og CD uten at dem vet hva som er hva.
    Både Spotify og Tidal kjører vel normalisering av volum som standard, for at sporene ikke skal komme ut med vidt forskjellig lydnivå når man hører på ulike spillelister. Denne normaliseringen er sannsynligvis ikke lik for begge plattformene, og finnes ikke på CD-spillere jeg kjenner til. Om du ikke kontrollerer for nivåforkjeller, er det ingen grunn til å tro at det er noe annet enn lydnivå som er forskjellen kundene dine oppfatter.

I tillegg må du selvfølgelig sjekke at streamerne faktisk bruker den beste tilgjengelige kvaliteten.

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    11.700
    Torget vurderinger
    2
    Både Spotify og Tidal kjører vel normalisering av volum som standard, for at sporene ikke skal komme ut med vidt forskjellig lydnivå når man hører på ulike spillelister. Denne normaliseringen er sannsynligvis ikke lik for begge plattformene, og finnes ikke på CD-spillere jeg kjenner til. Om du ikke kontrollerer for nivåforkjeller, er det ingen grunn til å tro at det er noe annet enn lydnivå som er forskjellen kundene dine oppfatter.

I tillegg må du selvfølgelig sjekke at streamerne faktisk bruker den beste tilgjengelige kvaliteten.
    På Spotify er normalisert volum et valg under innstillinger. Av nevrotiske årsaker velger jeg det bort.

Motorhome

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Antall liker
    1.768
    Sted
    Sunndalsøra
    Her bør man ha den direkte gravlagte utgaven...
    Ja jeg har den orginale direktegravert LP utgaven Discovered Again. Pressinga er gjort i Tyskland. Lp er utgitt i 1976. Alle andre LP remastered er ikke tatt fra orginal tapen. CD utgaven har også noen ekstra spor fra orginal tapen, som er første eller andre opptak av samme låta. Det er ut fra det de har valg det som de syntes var best å føre inn på LP'n. Ellers så har også Pedal vært inne på disse gode tyske pressingene, men har også noen fine jazz inspillinger. CD'n er verdt å ha, men den er ganske kostbar. Dynamikken i denne innspillingen er heftig på begge mediene.

ufo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Antall liker
    1.120
    mulig man kan detektere forskjeller på cd spotify etc, men med tanke på havet av kompromisser i innspilling og høyttalere de fleste bruker er det som å tisse i sjøen. ville du hørt cd gjennom minimonitor eller 128kbit mp3 over et eskalert 4-veis system?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn