Halleluja! Jeg er frelst!! eller Transporter v.s. audiofil Transporter

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.569
Antall liker
9.739
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Roysen skrev:
Samtidig må det påpekes at det du har funnet er at du og Stig Erik ikke klart å høre forskjell mellom disse to objektene under de omstendigheter som rådet på det tidspunktet testen fant sted, i ditt rom og i ditt oppsett. Intent annet er avdekket!

Mvh
Roysen
Helt korrekt. Akkurat som det motsatte er tilfelle, om han/de hadde hørt forskjell så gjaldt det bare der og da under de gitte omstendighetene for akkurat de.
 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
11.122
Antall liker
34.064
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
Gutta er døve, kanskje ikke helt tonedøve, men definitivt døve.

Mantra for dagen: Audiofile kondiser utgjør en forskjell. repeter 20.000 ganger, hvis du har tid igjen så fortsett med : 100.000 for en kabel ER billig, gjentas ut dagen (husk å drikke vann).

Hører man ikke forskjeller da , så selg anlegget og begynn med sportsfiske !

(Sorry, måtte bare kødde litt).
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.569
Antall liker
9.739
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
soundscape skrev:
Hører man ikke forskjeller da , så selg anlegget og begynn med sportsfiske !

(Sorry, måtte bare kødde litt).
Og fisker du ikke mer fisk med ei snelle til 50.000 enn ei til 500, så begynn med enda noe annet.....
 

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Innlegg
1.262
Antall liker
22
R.Solhaug skrev:
vredensgnag skrev:
Til dem som mener hurtige skift er mulig årsak til forvirring. Tull og tøys. Faktisk er det nettopp hurtige skift man bruker, f.eks. i et lydstudio, når man vurderer ulike opptak og ulike settings i miks, nettopp fordi det er enklere å høre ev. innbyrdes forskjeller pga. kontrasteffekt.

Ja dette vet du nok mye om :-*

Mye mulig det ikke var forskjell, men komponentlytting er ikke for amatører 8)


Mvh. RS
Hvis "komponententlytting" ikke er for amatører, inneforstått med at Valentino og Tangen da er amatører, så lurer jeg allikevel på HVA er vitsen, for oss amatører?
Det er vel uansett ingen grunn til å bruke tid og penger på endringer bare "proffe" hører foskjell på når de benytter "korrekt" lyttemåte, hvis man selv ikke har noe igjen for det?
 

ePi

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
1.481
Antall liker
1.003
vredensgnag skrev:
Nicht alles was man zählen kann, zählt - som en har i nicket sitt her inne. Men enkelte ting kan man faktisk telle, og de teller.
Et fryktelig diplomatisk sitat egentlig; "ikke alt som teller kan telles, og ikke alt som kan telles teller".Hendig i f.eks. kabeldebatter ;D
Men jeg er veldig enig i den siste setningen din.
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
vredensgnag skrev:
Vet en del. Har prøvd, prøvd og prøvd. Med egne og andres ører. Og gud i himmelen så mange ulike soundtracks jeg har mikset gjennom årene - jeg kan fortelle deg at kort er godt om du virkelig er ute etter å høre forskjeller.

Det er ikke min erfaring, selv om det i noen tilfeller kan switches kjapt, andre ganger må det derimot lyttes til hele sekvenser. Det er også en viss forskjell på å bedømme et soundtrack kontra å bedømme hifi-komponenters eventuelle klangforskjeller.
Tenk også på hvem som lytter; er du varm i trøya/inne i en setting kan du nok ta det kjapt. For mere "kalde" lyttere vil dette gå for fort.


Mvh. RS
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
norcad skrev:
Hvis "komponententlytting" ikke er for amatører, inneforstått med at Valentino og Tangen da er amatører, så lurer jeg allikevel på HVA er vitsen, for oss amatører?
Det er vel uansett ingen grunn til å bruke tid og penger på endringer bare "proffe" hører foskjell på når de benytter "korrekt" lyttemåte, hvis man selv ikke har noe igjen for det?


Om Nils 4år publiserer en whiskytest er det vel nokså innlysende at selv om han i og for seg opplever det samme som meg og deg vil hans vurdering ha heller liten verdi, knapt nok for ham selv. På samme måte er det med komponentlytting, inkl. ledninger og annet magisk. Har du ikke svart belte i lytting vil dine betraktninger kun være å anse som privat synsing. Brutalt men sant.

Ellers sa jeg ikke et kvekk om Valentino og Tangen, de snakker forseg sjøl ;D


Mvh. RS
 

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Innlegg
5.982
Antall liker
6.162
Torget vurderinger
32
R.Solhaug skrev:
norcad skrev:
Hvis "komponententlytting" ikke er for amatører, inneforstått med at Valentino og Tangen da er amatører, så lurer jeg allikevel på HVA er vitsen, for oss amatører?
Det er vel uansett ingen grunn til å bruke tid og penger på endringer bare "proffe" hører foskjell på når de benytter "korrekt" lyttemåte, hvis man selv ikke har noe igjen for det?


Om Nils 4år publiserer en whiskytest er det vel nokså innlysende at selv om han i og for seg opplever det samme som meg og deg vil hans vurdering ha heller liten verdi, knapt nok for ham selv. På samme måte er det med komponentlytting, inkl. ledninger og annet magisk. Har du ikke svart belte i lytting vil dine betraktninger kun være å anse som privat synsing. Brutalt men sant.

Ellers sa jeg ikke et kvekk om Valentino og Tangen, de snakker forseg sjøl ;D


Mvh. RS
Nå er det mulig jeg har misforstått, men jeg har alltid hørt på lyden, ikke på komponentene. Hvis de har egenlyd, så er de etter min mening ikke særlig godt konstruert uansett.

Så om man er vant til å høre forskjeller på lyd, så er det etter min mening ingen forskjell på om forskjellen på lyden man hører har bakgrunn i forskjellige komponenter eller innspillinger.

Men jeg tar gjerne en utredning på hva som er den store forskjellen på å høre ørsmå lydforskjeller som bytte av komponenter kan gjøre, kontra ørsmå lydforskjeller som kan oppstå ved justeringer av softwaren.

Roy
 
P

Parelius

Gjest
erato skrev:
Roysen skrev:
Samtidig må det påpekes at det du har funnet er at du og Stig Erik ikke klart å høre forskjell mellom disse to objektene under de omstendigheter som rådet på det tidspunktet testen fant sted, i ditt rom og i ditt oppsett. Intent annet er avdekket!

Mvh
Roysen
Helt korrekt. Akkurat som det motsatte er tilfelle, om han/de hadde hørt forskjell så gjaldt det bare der og da under de gitte omstendighetene for akkurat de.
Det har du helt rett i, men det stemmer jo likevel ikke. Var det slik, så kjøpte vi ikke komponenter ut fra tester i kulørte magasin; og det gjør vi jo. Så tesen må bli: Avkreftelser i forhold til mine forventinger forblir partikularia, mens bekreftelser i forhold til mine forventninger trygt kan generaliseres helt inn i guds plan med hifi.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.569
Antall liker
9.739
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Parelius skrev:
erato skrev:
Roysen skrev:
Samtidig må det påpekes at det du har funnet er at du og Stig Erik ikke klart å høre forskjell mellom disse to objektene under de omstendigheter som rådet på det tidspunktet testen fant sted, i ditt rom og i ditt oppsett. Intent annet er avdekket!

Mvh
Roysen
Helt korrekt. Akkurat som det motsatte er tilfelle, om han/de hadde hørt forskjell så gjaldt det bare der og da under de gitte omstendighetene for akkurat de.
Det har du helt rett i, men det stemmer jo likevel ikke. Var det slik, så kjøpte vi ikke komponenter ut fra tester i kulørte magasin; og det gjør vi jo. Så tesen må bli: Avkreftelser i forhold til mine forventinger forblir partikularia, mens bekreftelser i forhold til mine forventninger trygt kan generaliseres helt inn i guds plan med hifi.
Nettopp mitt poeng ja. Når andre melder om forskjeller får vi en ubendig lyst til å oppgradere, når andre ikke hører forskjeller, tror vi ikke på de og søker forklaringen andre steder. Takk for å ha formulert mitt poeng på en forbilledlig måte.
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Nok ett prosjekt i grøfta, jeg som tenkte å oppgradere min Transporter med rør og annet fanteri. Men nei. Jeg har faktisk tillit til Val`s ører og vurderingsevne, selv om det er lenge siden vi jammet sammen, så holder det for meg.

Penger spart. Trenger dem uansett til de nye Reference 3.5 ;)
Tipper jeg vil høre forskjell etter å ha fått dem i hus!

O.
 
C

Cyber

Gjest
Dog skrev:
Penger spart. Trenger dem uansett til de nye Reference 3.5 ;)
Tipper jeg vil høre forskjell etter å ha fått dem i hus!

O.
OT: De skal visst være ganske så hvasse.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.882
Antall liker
21.895
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jeg har slukt endel hifikameler de siste årene, og også jeg har byttet noen koblingskondensatorer i min tid som hifientusiast.
Stig Erik mente (sitert over) å høre forskjell på før og etter da han gjorde moden, men han klarte altså ikke å høre forskjell når han kunne høre før og etter om hverandre.

Forøvrig er denne meningsutvekslingen verd å ta med seg:
erato skrev:
Parelius skrev:
erato skrev:
Roysen skrev:
Samtidig må det påpekes at det du har funnet er at du og Stig Erik ikke klart å høre forskjell mellom disse to objektene under de omstendigheter som rådet på det tidspunktet testen fant sted, i ditt rom og i ditt oppsett. Intent annet er avdekket!
Helt korrekt. Akkurat som det motsatte er tilfelle, om han/de hadde hørt forskjell så gjaldt det bare der og da under de gitte omstendighetene for akkurat de.
Det har du helt rett i, men det stemmer jo likevel ikke. Var det slik, så kjøpte vi ikke komponenter ut fra tester i kulørte magasin; og det gjør vi jo. Så tesen må bli: Avkreftelser i forhold til mine forventinger forblir partikularia, mens bekreftelser i forhold til mine forventninger trygt kan generaliseres helt inn i guds plan med hifi.
Nettopp mitt poeng ja. Når andre melder om forskjeller får vi en ubendig lyst til å oppgradere, når andre ikke hører forskjeller, tror vi ikke på de og søker forklaringen andre steder. Takk for å ha formulert mitt poeng på en forbilledlig måte.
 
P

Parelius

Gjest
Han bruker vel ørene da, vil jeg tro. Det fins ikke bedre enn å lytte til ørene, når man er rasjonell i hodet.
 
R

RoDa

Gjest
Hehe, Valentino engasjerer som normalt. ;D

Jeg har droppet å diskutere sånt, blir bare ukvemsord av det.
Hvilken switcheboks var det forresten, er slike å få kjøpt?

Mvh
Rolf den for øyeblikket uengasjerte 8)
 
K

kari_behn

Gjest
Nå er det mulig jeg har misforstått, men jeg har alltid hørt på lyden, ikke på komponentene. Roy
Påminnelse 1: Du skrev "Verdens beste ?" om Edge GCD.
Påminnelse 2: Du har gjentatte ganger skrytt kabler opp i skyene.

Ærlighet varer lengst (fordi det er så lite brukt ?).
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.876
Antall liker
8.868
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Valentino skrev:
Jeg har slukt endel hifikameler de siste årene, og også jeg har byttet noen koblingskondensatorer i min tid som hifientusiast.
Stig Erik mente (sitert over) å høre forskjell på før og etter da han gjorde moden, men han klarte altså ikke å høre forskjell når han kunne høre før og etter om hverandre.

Forøvrig er denne meningsutvekslingen verd å ta med seg:
erato skrev:
Parelius skrev:
erato skrev:
Roysen skrev:
Samtidig må det påpekes at det du har funnet er at du og Stig Erik ikke klart å høre forskjell mellom disse to objektene under de omstendigheter som rådet på det tidspunktet testen fant sted, i ditt rom og i ditt oppsett. Intent annet er avdekket!
Helt korrekt. Akkurat som det motsatte er tilfelle, om han/de hadde hørt forskjell så gjaldt det bare der og da under de gitte omstendighetene for akkurat de.
Det har du helt rett i, men det stemmer jo likevel ikke. Var det slik, så kjøpte vi ikke komponenter ut fra tester i kulørte magasin; og det gjør vi jo. Så tesen må bli: Avkreftelser i forhold til mine forventinger forblir partikularia, mens bekreftelser i forhold til mine forventninger trygt kan generaliseres helt inn i guds plan med hifi.
Nettopp mitt poeng ja. Når andre melder om forskjeller får vi en ubendig lyst til å oppgradere, når andre ikke hører forskjeller, tror vi ikke på de og søker forklaringen andre steder. Takk for å ha formulert mitt poeng på en forbilledlig måte.
Jeg skal være veldig enig at det nok er mye psykologi ute å går, men det er faktisk slik at:

Hører man ikke forskjell - så betyr det kun at man ikke greide å skille i den testen (det anlegget, den lytteren, osv).
Hører man forskjell - så er det en gang for alle bevist at det er forksjell - og det er en universell sannhet.

(Selvsagt gitt at man bruker etterprøvbare metoder)

Mvh
OMF
 
P

Parelius

Gjest
OMF skrev:
Valentino skrev:
Jeg har slukt endel hifikameler de siste årene, og også jeg har byttet noen koblingskondensatorer i min tid som hifientusiast.
Stig Erik mente (sitert over) å høre forskjell på før og etter da han gjorde moden, men han klarte altså ikke å høre forskjell når han kunne høre før og etter om hverandre.

Forøvrig er denne meningsutvekslingen verd å ta med seg:
erato skrev:
Parelius skrev:
erato skrev:
Roysen skrev:
Samtidig må det påpekes at det du har funnet er at du og Stig Erik ikke klart å høre forskjell mellom disse to objektene under de omstendigheter som rådet på det tidspunktet testen fant sted, i ditt rom og i ditt oppsett. Intent annet er avdekket!
Helt korrekt. Akkurat som det motsatte er tilfelle, om han/de hadde hørt forskjell så gjaldt det bare der og da under de gitte omstendighetene for akkurat de.
Det har du helt rett i, men det stemmer jo likevel ikke. Var det slik, så kjøpte vi ikke komponenter ut fra tester i kulørte magasin; og det gjør vi jo. Så tesen må bli: Avkreftelser i forhold til mine forventinger forblir partikularia, mens bekreftelser i forhold til mine forventninger trygt kan generaliseres helt inn i guds plan med hifi.
Nettopp mitt poeng ja. Når andre melder om forskjeller får vi en ubendig lyst til å oppgradere, når andre ikke hører forskjeller, tror vi ikke på de og søker forklaringen andre steder. Takk for å ha formulert mitt poeng på en forbilledlig måte.
Jeg skal være veldig enig at det nok er mye psykologi ute å går, men det er faktisk slik at:

Hører man ikke forskjell - så betyr det kun at man ikke greide å skille i den testen (det anlegget, den lytteren, osv).
Hører man forskjell - så er det en gang for alle bevist at det er forksjell - og det er en universell sannhet.

(Selvsagt gitt at man bruker etterprøvbare metoder)

Mvh
OMF
Det er feil! Enhver falsifisering forutsetter en verifisering. And so it goes. Men det er godt med halmstrå på asylet.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.876
Antall liker
8.868
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Parelius skrev:
OMF skrev:
Valentino skrev:
Jeg har slukt endel hifikameler de siste årene, og også jeg har byttet noen koblingskondensatorer i min tid som hifientusiast.
Stig Erik mente (sitert over) å høre forskjell på før og etter da han gjorde moden, men han klarte altså ikke å høre forskjell når han kunne høre før og etter om hverandre.

Forøvrig er denne meningsutvekslingen verd å ta med seg:
erato skrev:
Parelius skrev:
erato skrev:
Roysen skrev:
Samtidig må det påpekes at det du har funnet er at du og Stig Erik ikke klart å høre forskjell mellom disse to objektene under de omstendigheter som rådet på det tidspunktet testen fant sted, i ditt rom og i ditt oppsett. Intent annet er avdekket!
Helt korrekt. Akkurat som det motsatte er tilfelle, om han/de hadde hørt forskjell så gjaldt det bare der og da under de gitte omstendighetene for akkurat de.
Det har du helt rett i, men det stemmer jo likevel ikke. Var det slik, så kjøpte vi ikke komponenter ut fra tester i kulørte magasin; og det gjør vi jo. Så tesen må bli: Avkreftelser i forhold til mine forventinger forblir partikularia, mens bekreftelser i forhold til mine forventninger trygt kan generaliseres helt inn i guds plan med hifi.
Nettopp mitt poeng ja. Når andre melder om forskjeller får vi en ubendig lyst til å oppgradere, når andre ikke hører forskjeller, tror vi ikke på de og søker forklaringen andre steder. Takk for å ha formulert mitt poeng på en forbilledlig måte.
Jeg skal være veldig enig at det nok er mye psykologi ute å går, men det er faktisk slik at:

Hører man ikke forskjell - så betyr det kun at man ikke greide å skille i den testen (det anlegget, den lytteren, osv).
Hører man forskjell - så er det en gang for alle bevist at det er forksjell - og det er en universell sannhet.

(Selvsagt gitt at man bruker etterprøvbare metoder)

Mvh
OMF
Det er feil! Enhver falsifisering forutsetter en verifisering. And so it goes. Men det er godt med halmstrå på asylet.
Det der må du nok skyfle inn med med teskje for meg....

Hvis Valentino her i kontrollert blindtest hadde greid å høre forskjell på disse to kondisene - hevder du da at noen andre et annet sted/annen setting kan motbevise at det er forskjell på de to....??

Ja ja - det er klart det blir vanskelig når man ikke en gang kan enes om slike ting....

Mvh
OMF
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.882
Antall liker
21.895
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Det er vel strengt tatt jeg som burde gjøre testen om igjen noen ganger?
 
R

Roysen

Gjest
erato skrev:
Roysen skrev:
Samtidig må det påpekes at det du har funnet er at du og Stig Erik ikke klart å høre forskjell mellom disse to objektene under de omstendigheter som rådet på det tidspunktet testen fant sted, i ditt rom og i ditt oppsett. Intent annet er avdekket!

Mvh
Roysen
Helt korrekt. Akkurat som det motsatte er tilfelle, om han/de hadde hørt forskjell så gjaldt det bare der og da under de gitte omstendighetene for akkurat de.
Njeeeiii,

Dersom de hadde påvist forskjeller, så hadde påskjellen vitterlig vært der selv om andre omstendigheter ikke hadde ført til samme resultat. Når testen nå ikke påviser forskjell vet vi likevel ikke om en ny test under andre omstendigheter vil påvise forskjell.

Mvh
Roysen
 
V

vredensgnag

Gjest
Roysen skrev:
erato skrev:
Roysen skrev:
Samtidig må det påpekes at det du har funnet er at du og Stig Erik ikke klart å høre forskjell mellom disse to objektene under de omstendigheter som rådet på det tidspunktet testen fant sted, i ditt rom og i ditt oppsett. Intent annet er avdekket!

Mvh
Roysen
Helt korrekt. Akkurat som det motsatte er tilfelle, om han/de hadde hørt forskjell så gjaldt det bare der og da under de gitte omstendighetene for akkurat de.
Njeeeiii,

Dersom de hadde påvist forskjeller, så hadde påskjellen vitterlig vært der selv om andre omstendigheter ikke hadde ført til samme resultat. Når testen nå ikke påviser forskjell vet vi likevel ikke om en ny test under andre omstendigheter vil påvise forskjell.

Mvh
Roysen
Denne bilen går kanskje 225 km/h i enkelte situasjoner, mens den i andre kanskje går 190km/h.
Greit grunnlag å kjøpe produkter på, eller?

;D
 

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Innlegg
5.982
Antall liker
6.162
Torget vurderinger
32
kari_behn skrev:
Nå er det mulig jeg har misforstått, men jeg har alltid hørt på lyden, ikke på komponentene. Roy
Påminnelse 1: Du skrev "Verdens beste ?" om Edge GCD.
Påminnelse 2: Du har gjentatte ganger skrytt kabler opp i skyene.

Ærlighet varer lengst (fordi det er så lite brukt ?).
Jeg skrev "Verdens beste?" MED spørsmålstegn, og hadde du lest testen og ikke bare omtalen av testen, så ville du sett at grunnen til at jeg skrev det var at Edge GCD var den billigste i en tråd her på HFS som skulle komme med kandidater til verdens beste cd-spiller.

Når det gjelder kabler, så har jeg hørt stor forskjell på kabler i noen tilfeller, små forskjeller i langt flere, og ikke vært i stand til å høre forskjell på andre.

Største forskjellen jeg har hørt var da vi i Hammerfest Audiofile Selskap for en del år siden byttet ut noen kjente kabler med noen DIY i sølv.

...og det er helt ærlig :)

Roy
 
V

vredensgnag

Gjest
Jeg husker den anmeldelsen, og det er ikke helt fair å henge ut R.E.S. (Skriver en som mener at Edge cd-spilleren burde politianmeldes før den anmeldes som en hifi-komponent.)

R.E.S. kommenterte flere steder i anmeldelsen at komponenten virket billig - at den hadde en dvd-fjernkontroll, at displayet var typisk for dvd-spillere, og at skuffen var av den billige plasttypen man finner i slike spillere.

Men han trakk altså ikke den konklusjon at en spiller til godt over 50.000 var et aluminiumsskall rundt en dvd-spiller. (Som andre mener Edge skal ha honnør for å ha funnet, og å ha forstått ville være en ypperlig cd-spiller.)

And now back to the regular programming.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.882
Antall liker
21.895
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Waaay off topic: Valentino vurderer innkjøp av tømmerhoggerskjorte og John Deere-cap. Might blend in with the crowd.

And now back to the regular programming.
 

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Innlegg
5.982
Antall liker
6.162
Torget vurderinger
32
Når dere testet de to mot hverandre, testet dere da med høyoppløselige filer (24/96) eller med "vanlige" flac-filer?

Årsaken til at jeg spør er at jeg lastet ned høyoppløst musikk fra nettet for leden, og fant ut at det var noe helt annet enn de rippede cd-platene mine. (Med enormt forbehold om at det jeg lastet ned er musikk jeg ikke har på "vanlig" cd).

Poenget er likevel at det virket som den høyere oppløsningen ga langt mer luft i gjengivelsen, og at forskjellene mellom de to spillerne kanskje ville vært lettere å oppdage med høyoppløselig gjengivelse kontra "normal".

Roy
 

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
3.032
Antall liker
545
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
Valentino skrev:
Waaay off topic: Valentino vurderer innkjøp av tømmerhoggerskjorte og John Deere-cap. Might blend in with the crowd.
Jeg trodde du hadde det fra før av ;D ;D
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.882
Antall liker
21.895
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
R.E.S. skrev:
Når dere testet de to mot hverandre, testet dere da med høyoppløselige filer (24/96) eller med "vanlige" flac-filer? <snipp>det virket som den høyere oppløsningen ga langt mer luft i gjengivelsen, og at forskjellene mellom de to spillerne kanskje ville vært lettere å oppdage med høyoppløselig gjengivelse kontra "normal".
Nei, kun 16/44.1 og i retrospekt ser jeg at det kunne vi absolutt ha gjort annerledes.
Vi valgte innspillinger som vi begge kjenner godt; Jeg har ikke lyttet meg "godt nok" inn i noen hirezfiler ennå. Det var iallefall slik jeg tenkte uten at vi diskuterte det der og da.
 

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Innlegg
5.982
Antall liker
6.162
Torget vurderinger
32
Valentino skrev:
R.E.S. skrev:
Når dere testet de to mot hverandre, testet dere da med høyoppløselige filer (24/96) eller med "vanlige" flac-filer? <snipp>det virket som den høyere oppløsningen ga langt mer luft i gjengivelsen, og at forskjellene mellom de to spillerne kanskje ville vært lettere å oppdage med høyoppløselig gjengivelse kontra "normal".
Nei, kun 16/44.1 og i retrospekt ser jeg at det kunne vi absolutt ha gjort annerledes.
Vi valgte innspillinger som vi begge kjenner godt; Jeg har ikke lyttet meg "godt nok" inn i noen hirezfiler ennå. Det var iallefall slik jeg tenkte uten at vi diskuterte det der og da.
Jeg fikk meg i hvert fall en liten aha-opplevelse, og skal se etter hirez-musikk som jeg har i 16/44.1 fra før, slik at jeg kan sammenligne direkte.

Roy
 
V

vredensgnag

Gjest
Apropos tømmerhoggerskjorter.
I går kjørte jeg i en Prius for å hente en Cherokee Jeep '98! Det er ihvertfall to komponenter man merker forskjell på!

Om jeg kan få tillate meg et lite utspill: såfremt det ikke bevisst er innført en lydsignatur i en digital signalbane/komponent, så er det ikke forskjell - uavhengig av prisleie, opprinnelse, osv.

Disse gale fyrene nede i Spania, som er hifi-entusiaster på sin hals, finner ofte forskjeller på analoge signalbaner; mens de blir stående med latterlige sammenligninger av typen Discman mot ML toppmodell - no difference - når det gjelder digitale signalbaner.

Akkurat som med biler (aha - det var en relevans til min "nye" Cherokee), så er det et stort after-market som lever av å modde hifi grunnkomponenter. Enkelte av disse modifikasjonene er smarte (som gassdriften jeg har i den Cherokee'en), mens andre er unødvendige eller direkte unyttige - og ofte uten effekt i noen retning.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.882
Antall liker
21.895
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
vredensgnag skrev:
Om jeg kan få tillate meg et lite utspill: såfremt det ikke bevisst er innført en lydsignatur i en digital signalbane/komponent, så er det ikke forskjell - uavhengig av prisleie, opprinnelse, osv.
Bare for å unngå misforståelser ift. vår lille test: Kondensatorene sitter i Transporterens analoge signalbane.
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.069
Antall liker
7.968
Torget vurderinger
12
Valentino skrev:
Waaay off topic: Valentino vurderer innkjøp av tømmerhoggerskjorte og John Deere-cap. Might blend in with the crowd.

And now back to the regular programming.
"Litt" OT:

Da må du også gå lokaletnisk språkkurs for å lære autentisk uttale på capsnavnet også. Her på bygda sier man "Sjånn-dir" evt "Sjånn-der" med trykket på førstestavelsen.
Akkurat som ugressmiddelet Roundup kalles "runndupp".

Hvis du allerede er inneforstått med dette så beklager jeg OT-innbruddet i tråden.

Det er hardt å være landmann
 
S

slowmotion

Gjest
Har hørt "Jånn-der" her hvor jeg bor.
Fremdeles med stort trykk på første stavelse.

Forøvrig er de jånn-der capsene ganske fine.
Man får kjøpt T-skjorter og beltespenner også.

;)
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.882
Antall liker
21.895
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Trondmeg skrev:
Hmmm, lenge siden Hiraga var på hedemarken skjønner jeg, om noensinne :)
Nåja. En JH 50 fikk stryk av en Dvalinn 60 i fjor.
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.069
Antall liker
7.968
Torget vurderinger
12
Valentino skrev:
Trondmeg skrev:
Hmmm, lenge siden Hiraga var på hedemarken skjønner jeg, om noensinne :)
Nåja. En JH 50 fikk stryk av en Dvalinn 60 i fjor.
medhårs eller mothårs?

Ontopic: Jeg siktet selvfølgelig til "simple is beautiful"-filosofien i Hiragas gamle dingser (Nemesis, Le monstre osb)

Jeg er ikke like sikker på at rørkonsumerende Miles hadde spist kaldmat, men hvem vet så lenge man ikke har prøvd? En ellers fortreffelig Adyton Opera ble spyttet ut igjen utygget av den godeste Miles. Like sær som navnebroren.
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.069
Antall liker
7.968
Torget vurderinger
12
slowmotion skrev:
Har hørt "Jånn-der" her hvor jeg bor.
Fremdeles med stort trykk på første stavelse.

Forøvrig er de jånn-der capsene ganske fine.
Man får kjøpt T-skjorter og beltespenner også.

;)
Bygutt! Jåle! :) :) :) :) :)
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.885
Antall liker
4.325
vredensgnag skrev:
Apropos tømmerhoggerskjorter.
I går kjørte jeg i en Prius for å hente en Cherokee Jeep '98! Det er ihvertfall to komponenter man merker forskjell på!
Apropos Prius, Cherokee - hifi-ingredienser;

Hvis man prøvekjører disse to bilene i et boligstrøk med 30 km fartsgrense så vil man ikke trekke samme konklusjon som om man gjører offroad med dem.

To kabler, opamper, kondensatorer eller hva det måtte være - kan låte forskjellig ett sted og likt et annet.
 
S

slowmotion

Gjest
Trondmeg skrev:
slowmotion skrev:
Har hørt "Jånn-der" her hvor jeg bor.
Fremdeles med stort trykk på første stavelse.

Forøvrig er de jånn-der capsene ganske fine.
Man får kjøpt T-skjorter og beltespenner også.

;)


Bygutt! Jåle! :) :) :) :) :)
Ja, jeg er bygutt. Bygutt som har flytta på landet ..... :)
 
Topp Bunn