Valentino skrev:
Jeg har slukt endel hifikameler de siste årene, og også jeg har byttet noen koblingskondensatorer i min tid som hifientusiast.
Stig Erik mente (sitert over) å høre forskjell på før og etter da han gjorde moden, men han klarte altså ikke å høre forskjell når han kunne høre før og etter om hverandre.
Forøvrig er denne meningsutvekslingen verd å ta med seg:
erato skrev:
Parelius skrev:
erato skrev:
Roysen skrev:
Samtidig må det påpekes at det du har funnet er at du og Stig Erik ikke klart å høre forskjell mellom disse to objektene under de omstendigheter som rådet på det tidspunktet testen fant sted, i ditt rom og i ditt oppsett. Intent annet er avdekket!
Helt korrekt. Akkurat som det motsatte er tilfelle, om han/de hadde hørt forskjell så gjaldt det bare der og da under de gitte omstendighetene for akkurat de.
Det har du helt rett i, men det stemmer jo likevel ikke. Var det slik, så kjøpte vi ikke komponenter ut fra tester i kulørte magasin; og det gjør vi jo. Så tesen må bli: Avkreftelser i forhold til mine forventinger forblir partikularia, mens bekreftelser i forhold til mine forventninger trygt kan generaliseres helt inn i guds plan med hifi.
Nettopp mitt poeng ja. Når andre melder om forskjeller får vi en ubendig lyst til å oppgradere, når andre ikke hører forskjeller, tror vi ikke på de og søker forklaringen andre steder. Takk for å ha formulert mitt poeng på en forbilledlig måte.
Jeg skal være veldig enig at det nok er mye psykologi ute å går, men det er faktisk slik at:
Hører man ikke forskjell - så betyr det kun at man ikke greide å skille i den testen (det anlegget, den lytteren, osv).
Hører man forskjell - så er det en gang for alle bevist at det er forksjell - og det er en universell sannhet.
(Selvsagt gitt at man bruker etterprøvbare metoder)
Mvh
OMF