orso skrev:
Flott initiativ Val. Hadde gjerne sett at dere testet ICE modulene i blindtest også.
5 sek intervaller hørtes veldig lite ut vredensgnag. Da må man være veldig påpasselig med hvilke strofe som skal spilles eller? Har selv brukt 30-45 sek, men ser ikke borti ifra at det er i meste laget.
Tallet fem sekunder var det en annen som innførte - jeg skrev "kort er godt" - det jeg har gjort når jeg har vært i miks er å svitsjet kjapt mellom alternativer, frem og tilbake, for å vurdere faktiske forskjeller. Når vi har rattet et spor på en bestemt måte, og gjerne minimalt, og ønsker å vurdere kvaliteten i forhold til utgangspunktet.
Og i slike situasjoner behøver du bare å lytte i noen sekunder, som regel. Så jeg kjøper ikke at man må lytte i lang tid for å høre ev. forskjeller. MEN - jeg vet av erfaring at lydminnet er slik at man ikke nødvendigvis har noen stor fordel av å skulle lytte lenge til hvert alternativ, sammenlignet med korte vurderinger, og som det kommer frem både her og andre steder (husker bl.a. knutinh nevnte det), viser undersøkelser at korte intervaller er bedre enn lange, dersom man ønsker å høre forskjeller.
Selv Linkwitz er krystallklar på dette, og mener at man med lengre spor begynner å dikte lydkvaliteter som ikke er der.
Det vanlige i en blindtest som er skikkelig gjennomført, er at man først får høre versjon A av et helt spor, for å kunne gjøre seg kjent med dette; og så får høre samme av versjon B (dvs. med en annen komponent i signalbanen). Man kan så gjerne be om å høre hele A og hele B igjen, før man sier man er klar til å testes.
Har du tid, kan du så gjerne høre hele sporet, eller et utdrag som du har identifisert under de lange gjennomlyttene, og som du mener er spesielt avslørende. Man må gjerne selv på forhånd ha identifisert hvilken kilde man ønsker å lytte til.
Selve testen består så av å høre spor/utdrag av A, identifisert som A; deretter spor/utdrag av B, identifisert som B. Deretter får du høre enten A eller B, men du vet ikke hvilket det er - dette er X-gjennomgangen, og nå skal du si om det er A eller B.
I slike tester viser det seg at kortere kutt er bedre egnet til å avsløre faktiske forskjeller - dvs når komponenter er innkoblet som faktisk skaper endringer i lyden. Naturligvis kan lengden på kuttet ikke hjelpe til å avsløre forskjeller som ikke finnes.