Halleluja! Jeg er frelst!! eller Transporter v.s. audiofil Transporter

Pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
5.072
Torget vurderinger
1
Ja, ja. Hver mann sin metode.

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
27.610
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Det Stig Erik og jeg opplever med sammenlikninger som dette er at vi får rokket ved mange av våre godt inngrodde gammelaudiofile oppfatninger.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.283
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Skal du ha deg rørforsterker Val? ;D. Forøvrig, intr diskusjon og tråd. Består øyeblikksforskjeller av "forventingen" om forskjell/ ikke forskjell... Eller er det sånn at i øyeblikket hører en forskjellen klarest fordi en husker lettere det en nettopp har hørt...

B

Back_Door

Gjest
Synes det er litt underlig at man skal trenge lang tid for å høre om det finnes forskjeller. Det blir det samme som å bruke timer eller dager på denne: http://trainhorns.net/sound/

At man trenger lang tid for EVALUERING av DETEKTERTE forskjeller, er en helt annen sak.

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
27.610
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Greia er å ha så ferskt minne som mulig, HCS, slik at forskjeller detekteres sikrere.
Har ingen planer om røramp. Hvor skulle da orkideen stått? ;D

S

slowmotion

Gjest
Jeg vet ikke hvor lenge minnet varer.

For en stund siden skulle jeg skifte fra en platespiller til en annen,
og flyttet over PUen. Hvor lang tid tar det? I hvert fall en time, vil jeg tro.
Stor var min forbauselse da den nye platespilleren viste opp en slags "grå" farving av lyden. Et par dagers spilling med justeringer gjorde ikke saken bedre,
så jeg skiftet tilbake. Og den "grå" farvingen ble borte....

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
27.610
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
En grammofon er jo også et mye større "system" enn en skarve koblingskondensator. Jeg vil tro at presumptivt større forskjeller tillater lengre tid mellom byttene.

Pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
5.072
Torget vurderinger
1
Interessant hypotese:
Hører man ikke forskjell i A-B testing så er det (underforstått) ikke forskjell.
Eventuelle forskjeller kommer best fram med kjappe vekslinger.
Lange lytteperioder er tilsvarende dårligere egnet. Man har jo ikke minne til å stole på.
Det tar lang tid å bytte om på en vinylrigg.
Det gjør at man ikke klarer å avsløre mindre avvik i lyden.
Ergo er det ikke små lydforskjeller vinylrigger imellom. Kun betydelige forskjeller.
Pick-up'er, tonearmskabler og annet vinylsnacks låter enten tilnærmet likt, eller betydelig forskjellig.

Logisk!

[Ært-ært]

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
27.610
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Hehe, kanskje vi skulle starte Logical Glitches Inc. sammen, pedal.

P

Parelius

Gjest
pedal skrev:
Interessant hypotese:
Hører man ikke forskjell i A-B testing så er det (underforstått) ikke forskjell.
Eventuelle forskjeller kommer best fram med kjappe vekslinger.
Lange lytteperioder er tilsvarende dårligere egnet. Man har jo ikke minne til å stole på.
Det tar lang tid å bytte om på en vinylrigg.
Det gjør at man ikke klarer å avsløre mindre avvik i lyden.
Ergo er det ikke små lydforskjeller vinylrigger imellom. Kun betydelige forskjeller.
Pick-up'er, tonearmskabler og annet vinylsnacks låter enten tilnærmet likt, eller betydelig forskjellig.

Logisk!

[Ært-ært]
Du er inne på noe der. Intet er jeg så skeptisk til som rapporter om slike forskjeller når det gjelder PU-er etc. Jeg ville selv en gang gjøre en sammenliokning mellom ZYX og Dyna. Jeg sa lite om det all den stund jeg ikke hadde muligheten til raske skifter med to armrør.

Jeg hører forskjeller uten raske skifter, men da er forskjellene ganske klare; og mer klar vil jeg anta enn folk som rapporterer om en oktav ned i bassen ved kabelbytte.

Det beste i slike sammenhenger er faktisk å kjøre vinyllyden inn på digitalis, og så foreta raske skifter på digitalisnivå. Problemet er selvfølgelig at alle gullørene mener at digitalisert vinyl pr. definisjon er bånn i bøtta. Jeg har litt dårlige ører, så jeg er ikke så utsatt.

Sagt på en annen måte: intet er jeg mer skeptisk til enn vurderinger av analogrigger når forskjellen er små, og skiftene tar et øyeblikk som er en evighet i guds perspektiv.

Det er også kanskje bakgrunnen for at min lyrikk i så henseende er så sparsommelig. Bedre da med bøker; straks billigere for en fallen mann som meg.

Ethvert lytteinntrykk er i utgangspunktet å anse som bedrag!

V

vredensgnag

Gjest
@pedal

Den egentlige logiske feilslutningen her bunner i skillet mellom faktiske og innbillte forskjeller.

Det finnes et utvalg hifi-komponenter der det helt klart er forskjeller, som er enkle å fastslå. Noen ganger krever de øvd lytting, men ofte er de opplagte.

Spørsmålet som trådstarter søker å finne ett svar på (ikke nødvendigvis det endelige) er om det er forskjeller mellom stock og modifisert Transporter, i henhold til en audiofil mod som nå er på moten.
I henhold til teorien bak skal det ikke være forskjell, og denne lyttetesten synes å bekrefte dette.

Når man er på jakt etter ekstremt små forskjeller, så lønner det seg med de lytteintervallene som er anbefalt her; det er bevist, i et utall tester, at korte lytteintervaller er best for å avsløre FAKTISKE små forskjeller.

Innbilte forskjeller, derimot, må man gjerne lytte til herfra til evigheten. Like lite hjelper det, men det er fint for innbilningsevnen.

S

slowmotion

Gjest
Selvfølgelig gode poeng som blir fremsatt her.

Jeg tenkte jeg skulle nevne det liile platespillerbyttet, fordi det hevdes at ingen har et audielt ( heter det så? )minne som varer mer enn 5 sekunder eller så?
Hvilket jeg vil hevde er tullball.
Jeg ble overasket fordi jeg ikke hadde ventet å høre noe særlig forskjell.

Forøvrig kunne jeg i min ungdom godt høre forskjell på hva det skulle være, inkludert kondensatorer.
Men da hadde jeg god hørsel og var skråsikker på alt mulig. ;D

;)

V

vredensgnag

Gjest
Tror vi skal være forsiktige med hva vi henviser til, når vi snakker om hva folk har av lydminne.

Det finnes enkelte som har ekstremt gode lydminner, og som er i stand til å gjenkjenne og beskrive de samme detaljene, på samme vis, i stor tidsmessig avstand fra hverandre -- selv om mange påstår de er gullører, så finnes det også noen få.

I tillegg er det liten tvil om at vi har et godt utviklet lydminne - vi kan høre forskjell på hundebjeff, koner og elskerinner, piano og pianoutøvere. Dette skyldes en kombinasjon av faktorer, og for å si det med Rikard Strauss: musikken er pausene mellom det du hører. Så ofte er det karakteren av en lyd vi minnes, og ikke nødvendigvis dens spesifikke lydfremkallende element.

Heter du, for eksempel, OTTAR, så er det forskjell på OTTar, OtTTARRRR, OoooTaaar, osv.

Det de aller, aller fleste av oss har store problemer med, er å skille konkrete lydelement, spesielt når disses innbyrdes forskjeller er små. Slik sett kan man trygt hevde at dersom en audiofil ikke har meget godt utviklet gehør, er det heller ikke noen grunn til å vektlegge uttalelser om små forskjeller mellom lydelement noe videre -- til det er innbilningskraften simpelthen for stor, og den fordreier det vi hører for meget.
Det å ha trent/utviklet/arvet et godt (perfekt) gehør, er et tegn på at man har et godt utviklet lydsinne, og da må man gjerne også mene det ene og annet om lyder.

Men gehør er ikke alt.
Evnen til å skille mellom ulike lydkompositter - bestående av flere element - er like meget en evne til å skille rytme og frasering, og mangler i denne, som det å faktisk identifisere toneleiet rett.

En tid tilbake ble det linket til en lyttetest her inne, der man kunne teste sin evne til å skille mellom ulike versjoner av tonerekker, der en liten justering ble gjort i enkelte sett, mens det ikke ble gjort noen justering i andre. Husker ikke linken nå, men tok man den testen fikk man sikkert et bilde på både gehør, rytmeminne, betoningssans, o.a.

Diskusjonen her inne er forøvrig et sammenkok av tilfeller der det er forskjeller, og andre der det ikke er noen forskjeller. Men det er vel også det de fleste hifi-diskusjoner koker ned til.

HiFi feilslutning nummer 1 er "et hvilket som helst tiltak vil medføre en endring i lyden."
Det er denslags som får folk til å legge kabelen sin på små bukker, en cm over gulvet, på veien fra forsterker til høyttaler.

Topp Bunn