- Ble medlem
- 25.12.2003
- Antall liker
- 34
Voldelig demonstrasjon mot voldsbruk? Joda, den var fin.realist skrev:Disse er vel omtrent like fredselskende som Hamas.
http://www.adressa.no/nyheter/utenriks/article1217844.ece
|
Voldelig demonstrasjon mot voldsbruk? Joda, den var fin.realist skrev:Disse er vel omtrent like fredselskende som Hamas.
Trodde du kanskje var oppkalt etter en gresk gud, palestinsk helt eller en rockegudGjestemedlem skrev:Om det strides de lærde.Lyngen skrev:Hva er Gjestemedlem forresten?
Nerd? tulling? provokatør? vismann? Guds gave til menneskeheten?... make your pick.
Hvis de i Gasa har valgt Hamas i frie demokratiske valg, og Hamas skyter på Israel under en "våpenhvile", og de vet om Israels massive overgun-power, og allikevel klager de når Israel omsider reagerer!?..Det er noen som manipuleres her!Slubbert skrev:Egyptiske grensevakter skyter med skarpt mot Gaza-innbyggere som prøver å rømme over grensen.
Det er også verdt å merke seg at blokaden av Gaza ikke bare har vært langs grensen mot Israel, men likeledes langs grensen mot Egypt. Jordan har også kjørt rimelig hardt på å tette grensene mot Vestbredden og ikke slippe inn noen palestinske flyktninger. De andre arabiske landene vil ikke røre disse menneskene med ildtang, det er den harde virkeligheten.
Men da må jo vår SV inspirerte regjering invitere dem til å bo her da ! :Slubbert skrev:Jordan har også kjørt rimelig hardt på å tette grensene mot Vestbredden og ikke slippe inn noen palestinske flyktninger. De andre arabiske landene vil ikke røre disse menneskene med ildtang, det er den harde virkeligheten.
Nei, det er klart man ikke kan leve med en slik frykt.oddgeir skrev:Jeg regner med at de fleste innser at man ikke kan leve med raketter ramlende ned rundt seg hver dag. Spørsmålet som flere her reiser er altså i høyeste grad legitimt: Hvordan skal man reagere på en slik trussel?
Jeg gikk forbi stortinget under demonstrasjonen og så forskjellige smågrupper strømme til med palestinske flagg, skjerf og generell "blitzerlook" de skrek noe sånt som ja til hamas, sa da til fruen at det var like greit å gå, dette kom til å bli stygt -lo and behold...realist skrev:Disse er vel omtrent like fredselskende som Hamas.
Det er vel nettopp her hunden ligger begravet. Hamas har, i likhet med Iran, vært veldig tydelige på at de ønsker Israel fjernet fra kartet.Spiralis skrev:Fordi "man" ikke ønsker stabilitet og struktur før den siste jøde er utryddet!
Tja her i landet var problemet at det datt ned trepinner en dag i året, og se hva som hendte, det ble forbudt å sende raketter!!oddgeir skrev:Jeg regner med at de fleste innser at man ikke kan leve med raketter ramlende ned rundt seg hver dag.
Jeg kan ikke akkurat si at jeg synes det hverken er overraskende, eller særlig urettferdig, at dekningen Israel vs Hamas er proporsjonal med antall drepte på de to sider?Spiralis skrev:[Det som ikke er overaskende men desto mer skuffende er den ensidige framstillingen norske medier gir av konflikten.
Her er vi ved noe av kjernen i det hele, og som spesielt venstresiden i politikken vegrer seg mot å ta standpunkt til. Ditt svar er jo ganske meningsløst. Hamas tar ansvaret, men hva betyr i så fall det? Før det Israelske angrepet startet, hadde Hamas sendt utallige raketter mot sivile tilfeldige mål i Israel. Dersom man fordømmer Israels motangrep, og samtidig innrømmer at Hamas har ansvaret for sine innledende angrep, hva så?? Hva mener man da at Israel skal gjøre? Skal de stilltiende og passivt sitte og bare la seg bombardere?Gjest skrev:Karma: Hamas tar på seg ansvaret for rakettene.
Tror du ikke at Hamas har vært klar over konsekvensene av sine rakettangrep, og at motangrepene fra Israel ville medføre store sivile tap? Ser du ikke at Hamas bruker medieeffekten av dette kynisk? Ekstreme islamister har jo ofte vist at i "den gode saks hensikt", er det ikke noe problem å sprenge noen tusen sivile i luften. Selv sine egne kan ofres som martyrer på denne måten. Vi i vesten må være svært naive for ikke å se dette kyniske spill.erato skrev:Jeg kan ikke akkurat si at jeg synes det hverken er overraskende, eller særlig urettferdig, at dekningen Israel vs Hamas er proporsjonal med antall drepte på de to sider?Spiralis skrev:[Det som ikke er overaskende men desto mer skuffende er den ensidige framstillingen norske medier gir av konflikten.
Å møte terror med invsasjoner og militære angrep har sjelden noen god virkning i en konflikt. (Bare se på USA etter 9/11) Det tror jeg Israel vet. De bruker sine styrker til å flytte grensene og utvide territoriet litt hver gang.Karma skrev:Her er vi ved noe av kjernen i det hele, og som spesielt venstresiden i politikken vegrer seg mot å ta standpunkt til. Ditt svar er jo ganske meningsløst. Hamas tar ansvaret, men hva betyr i så fall det? Før det Israelske angrepet startet, hadde Hamas sendt utallige raketter mot sivile tilfeldige mål i Israel. Dersom man fordømmer Israels motangrep, og samtidig innrømmer at Hamas har ansvaret for sine innledende angrep, hva så?? Hva mener man da at Israel skal gjøre? Skal de stilltiende og passivt sitte og bare la seg bombardere?Gjest skrev:Karma: Hamas tar på seg ansvaret for rakettene.
Skal ikke Hamas få noen konsekvenser av det ansvaret du innrømmer at de har?
At bosetterne burde vært fjernet er jeg ikke uenig i, de lager for mye komplikasjoner og har nok en agenda Israel nok ikke er tjent med i det lange løp.Gjest skrev:Israel kan fjerne bosetterene og rykke tilbake til grensene som var før juni 1967. Først da kan de forhandle med et redelig og troverdig utgangspunkt.
Selvsagt ser jeg dette. Det forhindrer ikke at mediedekningen følger, og må følge, sporet av lidelse, uansett motivet og kynismen bak. Media er som de er, og må være.Karma skrev:Tror du ikke at Hamas har vært klar over konsekvensene av sine rakettangrep, og at motangrepene fra Israel ville medføre store sivile tap? Ser du ikke at Hamas bruker medieeffekten av dette kynisk? Ekstreme islamister har jo ofte vist at i "den gode saks hensikt", er det ikke noe problem å sprenge noen tusen sivile i luften. Selv sine egne kan ofres som martyrer på denne måten. Vi i vesten må være svært naive for ikke å se dette kyniske spill.erato skrev:Jeg kan ikke akkurat si at jeg synes det hverken er overraskende, eller særlig urettferdig, at dekningen Israel vs Hamas er proporsjonal med antall drepte på de to sider?Spiralis skrev:[Det som ikke er overaskende men desto mer skuffende er den ensidige framstillingen norske medier gir av konflikten.
Understreker at jeg generelt heller ikke støtter Israels politikk i regionen.
Det vet vi lite om. Men det ville i hvert fall gi Israel det moralske fundament som landet trenger på lang sikt, og som er nødvendig for at de skal samle verdens støtte.Spiralis skrev:Men å tro at en tilbaketrekning til 67 grensene vil gi motparten motiv til å forhandle om varig fred er nok vel naivt og optimistisk.
Sett at det var motsatt da. At Israel hadde skutt noen hjemmelagde raketter som stort sett landet på jorder og rundt i skauen på vestbredden en plass, og Hamas hadde svart med å sende bombefly over Tel Aviv med hundrevis av drepte, inkludert små barn, som resultat. Hvor hadde dine sympatier vært da?Komponenten skrev:Hvorfor ønsker Hamas det som skjer?
Fordi det gir dem sympati, fordi media elsker å vise bilder av døde barn og fremstille situasjonen som vi får den servert.
Hvem er medskyldige her?
Media selvsagt, hadde de ikke vært på banen og vært løpegutter for hamas hver gang, hadde ikke hamas hatt noe å vinne på dette.
Hamas bruker de midlene de har sett virke, få noen barn drept, så har de verdens sympati. Og media hiver seg på, hver gang.
Hva med å rette medias skyts mot hamas og vise i sterkere grad hvor kyniske de bruker egne barn for å tilrøve seg sympati? Så kan man kanskje snu denne syke trenden.
Det er ikke mange definerte militære mål som rammes. Der er sivile mål som rammes. Bare man tror at det befinner seg noen hamastilhengere der så slippes bombene. Og de skiller ikke mellom sivile og militante.Delle skrev:Det reageres på Israels måte å besvare disse rakettangrepene på, mange blir jo drept og skadd.
Men hadde de svart med samme type raketter; som traff i hytt og vær og var fullstendig tilfeldige i valget mellom sivile og militære, hadde vi syns det var et mer passende svar?
Mvh
Israel er et demokrati som mot alle odds har klart å etablere seg og fungere som en oase i en ørken av diktaturer og elendighet, hvorfor skulle de skyte på måfå mot naboene bare for å yppe til bråk? De ønsker fred, de har vært villige til å gi fra seg land for fred, men de er da ikke så stokk dumme at de gir fra seg land til noen som ikke vil akseptere fred og åpent sier at det eneste akseptable målet deres er utslettesle av hele Israel.Gjestemedlem skrev:Sett at det var motsatt da. At Israel hadde skutt noen hjemmelagde raketter som stort sett landet på jorder og rundt i skauen på vestbredden en plass, og Hamas hadde svart med å sende bombefly over Tel Aviv med hundrevis av drepte, inkludert små barn, som resultat. Hvor hadde dine sympatier vært da?Komponenten skrev:Hvorfor ønsker Hamas det som skjer?
Fordi det gir dem sympati, fordi media elsker å vise bilder av døde barn og fremstille situasjonen som vi får den servert.
Hvem er medskyldige her?
Media selvsagt, hadde de ikke vært på banen og vært løpegutter for hamas hver gang, hadde ikke hamas hatt noe å vinne på dette.
Hamas bruker de midlene de har sett virke, få noen barn drept, så har de verdens sympati. Og media hiver seg på, hver gang.
Hva med å rette medias skyts mot hamas og vise i sterkere grad hvor kyniske de bruker egne barn for å tilrøve seg sympati? Så kan man kanskje snu denne syke trenden.
Tenk deg at ditt eget hus ble bombet og dine barn drept bare fordi naboen din hadde gjemt en superskurk i kjelleren sin. Hadde det vært like akseptabelt? Hadde det vært propaganda og ensidig vinkling om avisene hadde skrevet om hendelsen i ettertid og utrykt sin sympati for deg og dine drepte familie?
Media må følge sporet av lidelse. Poenget mitt er at de samtidig må fordømme dem som spekulerer i sitt eget folks lidelse for å vinne sympati. Slik det er nå, har media gått på Hamas sin limpinne..erato skrev:Selvsagt ser jeg dette. Det forhindrer ikke at mediedekningen følger, og må følge, sporet av lidelse, uansett motivet og kynismen bak. Media er som de er, og må være.Karma skrev:Tror du ikke at Hamas har vært klar over konsekvensene av sine rakettangrep, og at motangrepene fra Israel ville medføre store sivile tap? Ser du ikke at Hamas bruker medieeffekten av dette kynisk? Ekstreme islamister har jo ofte vist at i "den gode saks hensikt", er det ikke noe problem å sprenge noen tusen sivile i luften. Selv sine egne kan ofres som martyrer på denne måten. Vi i vesten må være svært naive for ikke å se dette kyniske spill.erato skrev:Jeg kan ikke akkurat si at jeg synes det hverken er overraskende, eller særlig urettferdig, at dekningen Israel vs Hamas er proporsjonal med antall drepte på de to sider?Spiralis skrev:[Det som ikke er overaskende men desto mer skuffende er den ensidige framstillingen norske medier gir av konflikten.
Understreker at jeg generelt heller ikke støtter Israels politikk i regionen.
Dette er jeg faktisk helt enig med deg i! Hamas har uansett neppe regnet det som et sannsynlig resultat av sin egen bombing av Israel i denne omgang. De spekulerer i internasjonal sympati for sine døde barn. Derfor bruker de egne barn som martyrer ved å plassere sine utskytningsramper i sivile områder.Gjest skrev:Israel kan fjerne bosetterene og rykke tilbake til grensene som var før juni 1967. Først da kan de forhandle med et redelig og troverdig utgangspunkt.
Det er Israel som har gått på Hamas limpinne ikke media. De bare dokumenterer det som skjer der nede nå.Karma skrev:Media må følge sporet av lidelse. Poenget mitt er at de samtidig må fordømme dem som spekulerer i sitt eget folks lidelse for å vinne sympati. Slik det er nå, har media gått på Hamas sin limpinne..
Selv om det er Hamas som har fremprovoset situasjonen så er det israels bomber som dreper uskyldige barn der nede nå. Det er ikke så underlig at folk blir litt opprørt når slikt skjer.Karma skrev:Dette er jeg faktisk helt enig med deg i! Hamas har uansett neppe regnet det som et sannsynlig resultat av sin egen bombing av Israel i denne omgang. De spekulerer i internasjonal sympati for sine døde barn. Derfor bruker de egne barn som martyrer ved å plassere sine utskytningsramper i sivile områder.
BÅDE Israel og media har gått på limpinnen. Media ikke ved å fordømme og volden, men ved å ensidig gi Israel skylden for et opplegg regisjert av Hamas.Gjestemedlem skrev:Det er Israel som har gått på Hamas limpinne ikke media. De bare dokumenterer det som skjer der nede nå.Karma skrev:Media må følge sporet av lidelse. Poenget mitt er at de samtidig må fordømme dem som spekulerer i sitt eget folks lidelse for å vinne sympati. Slik det er nå, har media gått på Hamas sin limpinne..
Hvordan skal man reagere mot en mostander som starter militære angrep mot et annet land fra sivlie områder? Jeg støtter ikke ensidig Israel ,men skulle sett hva Israel faktisk kan gjøre i en slik situasjon.Gjestemedlem skrev:Selv om det er Hamas som har fremprovoset situasjonen så er det israels bomber som dreper uskyldige barn der nede nå. Det er ikke så underlig at folk blir litt opprørt når slikt skjer.Karma skrev:Dette er jeg faktisk helt enig med deg i! Hamas har uansett neppe regnet det som et sannsynlig resultat av sin egen bombing av Israel i denne omgang. De spekulerer i internasjonal sympati for sine døde barn. Derfor bruker de egne barn som martyrer ved å plassere sine utskytningsramper i sivile områder.
Gaza er i det hele tatt et sivilt område. Det finnes ikke militære områder i Gaza og avgrendede militære forlegninger som kan bombes på vanlig militært vis. Men det gir ingen legitimitet til å bombe sivilbefolkningen og sivile installasjoner av den grunn. Det er ikke det at man slår tilbake på Hamas som er problemet, det er først og fremst bruken av bombefly mot sivile mål som ikke er helt etter boken.
Det er ingen forskjell på om Israel slipper en bombe på regjeringskontorene i Gaza som det er hvis Hamas skulle plassere en bombe i regjeringskontorene i Tel Aviv!
Israel vil bare miste sympati ved å oppføre seg som terrorister de også.
Hvordan kan det være så ille stelt i det Israleske militære at de lar seg regissere av Hamas da?Karma skrev:BÅDE Israel og media har gått på limpinnen. Media ikke ved å fordømme og volden, men ved å ensidig gi Israel skylden for et opplegg regisjert av Hamas.
Her er jeg ganske uenig. Det viktigste er å dokumentere det som skjer. Ikke å lage en beleilig vinkling på det hele fordi den nakne virkelighet blir for ukomfortabel å forholde seg til.Et balansert media, skal ikke bare dokumentere men også forklare og begrunne så godt og riktig som mulig.
Jag har ingen enkel løsning på hvordan man skal skape varig fred i midtøsten. Men jeg er likevel ganske sikker på at bombefly ikke er den beste veien ut av dette uføret.Karma skrev:Hvordan skal man reagere mot en mostander som starter militære angrep mot et annet land fra sivlie områder? Jeg støtter ikke ensidig Israel ,men skulle sett hva Israel faktisk kan gjøre i en slik situasjon.
Du er altså ikke tilhenger av media som går i dybden bak begivenhetene, slik som f.eks. Morgenbladet og Utenriksmagasinet i NRK? Er populisme ala VG å foretrekke?Gjestemedlem skrev:Her er jeg ganske uenig. Det viktigste er å dokumentere det som skjer. Ikke å lage en beleilig vinkling på det hele fordi den nakne virkelighet blir for ukomfortabel å forholde seg til.
Ikke det jeg sier. Slike artikler og programmer er viktige for å forstå årsaker og sammenheng. Men jeg har lite sansen for "balanserte" nyheter a la Fox News.. Og nyheter er ikke det samme som bakgrunnsstoff og fordypningsartikler, og det ene kan ikke erstatte det andre.Karma skrev:Du er altså ikke tilhenger av media som går i dybden bak begivenhetene, slik som f.eks. Morgenbladet og Utenriksmagasinet i NRK? Er populisme ala VG å foretrekke?
Så er det dette med okkupasjonen av Vestbredden da. Selv om Hamas er sterkt å fordømme for sin fremgangsmåte så er de å anse som en motstandsbevegelse i mine øyne inntil Israel er tilbake bak de grensene landet er tildelt. Det betyr ikke at jeg liker Hamas, og jeg aner ikke hvordan de ville oppført seg den dagen Israel holdt seg til sine tildelte grenser, men da ville det i hvert fall vært mye enklere å se Israel som den angrepne part den dagen noen fyrer raketter mot de.Karma skrev:Det hadde vært på sin plass fra en uavhengig presse å fordømt Hamas minst like mye som Israel for de pågående angrep.
Er det noen som har lovet Israel fred den dagen palestinerne får vestbredden?erato skrev:Så er det dette med okkupasjonen av Vestbredden da. Selv om Hamas er sterkt å fordømme for sin fremgangsmåte så er de å anse som en motstandsbevegelse i mine øyne inntil Israel er tilbake bak de grensene landet er tildelt. Det betyr ikke at jeg liker Hamas, og jeg aner ikke hvordan de ville oppført seg den dagen Israel holdt seg til sine tildelte grenser, men da ville det i hvert fall vært mye enklere å se Israel som den angrepne part den dagen noen fyrer raketter mot de.Karma skrev:Det hadde vært på sin plass fra en uavhengig presse å fordømt Hamas minst like mye som Israel for de pågående angrep.