Er slett ikke uenig med deg at Israel som selv har en befolkning hvorav stort sett de fleste har slekt som her opplevd på kroppen noen av de mest groteske etniske forfølgelser verden har sett, burde vite bedre!Lyngen skrev:Jeg vil heller snu på flisa, Spiralis. Hvorfor undertrykker jødene andre når har blitt utsatt for det selv i så stor målestokk? Helt utrolig spør du meg. Det virker som israelvenner glemmer totalt at de faktisk har okkupert palestinernes jord i lang tid og stadig utvider. I tillegg har de nå hatt blokade mot Gaza i ca 2 år. Hvordan ville du ha tenkt om du hadde vokst opp på Gaza, Spiralis? De er jo flykninger fra krigene hvor isralittene har erobret mer jord.
Jeg tror alle fornuftige mennesker mener Israel har rett til å eksistere og leve uten terrorfrykt. Men de må de trekke tilbake bosetninger på vestbredden og la Palestinerne få sin egen stat og slutte å trakasere og blokkere deres frihet. Først da kan det bli fred. Ingen umulig oppgave, men alikevel meget vanskelig dessverre.
Noe av okkupasjonen forstår jeg ut fra rene militære behov, men det burde ha vært et klart mål at dette skulle vært byttet i forpliktende politiske avtaler om fred. Bosetterne er som jeg tidligere har skrevet en katastrofe for Israel, intet mindre!
Den totale mangel på respekt for privat eiendomrett såsant det ikke dreier seg om jøders rettigheter er også helt bak mål! Israelere får tilbake famileeindommer i Tyskland som Hitler regimet stjal, samtidig som staten Israel stjeler araberes eiendom både i Israel og i okkuperte områder. Stygg sak!
Du skriver at "alle fornuftige mennesker" mener at Israel har rett til å eksistere uten terrorfrykt. Enig med deg i det, bare så synd for hele prosessen at ingen av "fornuftige menneskene" bor i Israels nabolag!
Når det gjelder foket i Gaza sine følelser overfor Israel så har jeg stor forståelse for dem. Hadde jeg vært palestiner bosatt i Gaza hadde jeg sikker hatet jødene jeg også, på samme måte som om jeg hadde bodd i Israel ville ha demonstrert mot regjeringen hvis jeg fikk raketter i hodet hver dag! Nå er situasjonen dog både for deg og meg at vi vant JackPot i det store lotteriet i og med at vi ble født i landet som flyter over av "melk og honning"
Israelvenn? Nei det er nok ikke meg det. Jeg prøver å holde en viss nøytral avstand og ser saken fra begge sider, og det er også grunnen til at jeg er meget pessimistisk med tanke på en snarlig fred der nede!